Banki coraz częściej ofertę dla młodych klientów łączą z edukacją finansową. Na ciekawy pomysł wpadł Bank Pekao, który razem z promocją „Konta Przekorzystnego dla Młodych” – połączoną z bonusem w wysokości 400 zł – uruchomił rozrywkowo-edukacyjny projekt w popularnej grze Fortnite, gdzie młodzi klienci mogą budować własny bank i zdobywać wiedzę o tym, „jak to chodzi”. Czy łączenie finansów, gamingu i edukacji może być nowym trendem w polskich bankach?
Banki próbują docierać do najmłodszych klientów (często dopiero przyszłych) poprzez najpopularniejsze wśród młodzieży kanały komunikacji, w tym gry komputerowe. Projekty gamingowe polskich banków są coraz odważniejsze. W najpopularniejszych globalnych grach banki „instalują swoje przyczółki”, licząc na to, że przebywający w wirtualnym świecie młodzi ludzie (nierzadko spędzający w nim pół życia) oswoją się z marką konkretnej instytucji finansowej i będą chcieli z nią współpracować w „realu”.
- Szwecja radośnie (prawie) pozbyła się gotówki, przeszła na transakcje elektroniczne i… ma poważny problem. Wcale nie chodzi o dostępność pieniędzy [POWERED BY EURONET]
- Kiedy bank będzie umiał „czytać w myślach”? Sztuczna inteligencja zaczyna zmieniać nasze relacje z bankami. I chyba wiem, co będzie dalej [POWERED BY BNP PARIBAS]
- ESG w inwestowaniu: po fali entuzjazmu przyszła weryfikacja. BlackRock mówi „pas”. Jak teraz będzie wyglądało inwestowanie ESG-style? [POWERED BY UNIQA TFI]
Gry komputerowe dają zresztą niemałe możliwości, by w narrację „wmontować” wątki finansowe – najpopularniejsze gry sieciowe mają przecież własne „pieniądze” (które można zarabiać, wymieniać lub inwestować, w czym mogą przydawać się realne instytucje finansowe), a gromadzone elementy majątku (czyli wybudowane wirtualne posiadłości i posiadane przez graczy przedmioty) bywają przedmiotem całkiem rzeczywistych ubezpieczeń.
Gogle wirtualnej rzeczywistości i coraz bardziej realistyczne światy kreowane przez gry komputerowe sprawiają, że – zdaniem niektórych analityków – wkrótce gospodarka wirtualna (czyli obrót wartością w ramach globalnych platform gamingowych) może osiągnąć wartość zauważalną w porównaniu z realną gospodarką. Dlatego instytucje finansowe też chcą się znaleźć – nomen omen – w tej grze.
W niektórych bankach pojawiają się specjalne pakiety usług z kartami płatniczymi, które mają wizerunki związane z bohaterami z gier, a także z możliwością zbierania – przy okazji transakcji kartowych – punktów lojalnościowych, które można wykorzystać w grze. Ale są i projekty o charakterze edukacyjnym, a nie wyłącznie rozrywkowym.
Bank Pekao i mapa Tycoon w Fortnite
Ciekawy projekt w ramach gry Fortnite – o nazwie mapa Tycoon – prowadzi Bank Pekao. Ma on połączyć świat rozrywki z edukacją finansową. Czym jest Fortnite? Na stronie platformy czytamy, że to świat wielu przygód. „Wskakuj na wyspę i walcz, by być ostatnim graczem – lub drużyną – w grze. Stwórz swoją wyspę z własnymi regułami. Baw się ze znajomymi na wyspie stworzonej przez kogoś innego. Albo ratuj świat, pokonując wraz z innymi graczami hordy potworów”.
Fortnite nie jest jednorodną grą, a raczej platformą, na której dostępnych jest wiele trybów. Niektóre z nich zostały stworzone przez Epic Games, ale większość wyszła spod ręki twórców ze społeczności. Wśród nich jest „Battle Royale” czy „Ratowanie Świata”. I to, co wymyślili w Banku Pekao, jest właśnie jednym z takich światów, przy czym ta wyspa nie jest sponsorowana, firmowana ani zarządzana przez Epic Games Inc.
Pomysł na grę jest prosty: gracz zaczyna od pustej działki, na której stopniowo buduje własny bank – krok po kroku, piętro po piętrze. Na każdym etapie podejmuje decyzje, które mają wpływ na rozwój placówki i jej funkcje. Chodzi o inwestycje, alokacje dostępnego kapitału i wszystko to, co związane z rozbudowywaniem swojego banku i bogaceniem się. Całość ma przypominać swego rodzaju symulację życia inwestora, którego celem jest jak największy rozwój placówki i zgromadzenie przy tym jak największej ilości środków.
Wszystko to ma spinać w całość wirtualny telefon – narzędzie, które w grze pełni rolę centrum zarządzania. Telefon pozwala planować inwestycje, monitorować finanse i personalizować wirtualne karty bankowe. Można powiedzieć, że jest odpowiednikiem znanej każdemu aplikacji mobilnej banku – tyle że dużo bardziej rozwiniętej.
„Za pomocą pionierskiej mapy Money Tycoon stworzonej specjalnie w Fortnite pokazujemy, że znamy i rozumiemy świat młodzieży oraz ich potrzeb. Staramy się do nich dotrzeć właśnie tam, gdzie ich zmysły są najbardziej otwarte na chłonięcie nowych wiadomości, w tym właśnie edukacji finansowej. Nie ma nic lepszego niż uczenie się poprzez zabawę”
– przekonuje Jorge Sanchez Klosinski, dyrektor zarządzający Departamentem Marketingu w Banku Pekao. To ma być lekcja bankowości, ale w formie, która bardziej przypomina zabawę niż naukę. Gracz w trakcie swojego czasu wolnego zdobywa umiejętności, które mogą okazać się przydatne w dorosłym życiu. Uczestnicy biorą też udział w interaktywnych wyzwaniach takich jak quizy edukacyjne, wyścigi czy misje.
Młodzież oswaja się z istotną terminologią finansową. Gracze zaczynają rozumieć, na czym mniej więcej polega zarządzanie własnymi zasobami, lokowanie pieniędzy z ryzykiem lub bez. Inwestowanie staje się czymś dostępnym dla każdego – nie tylko dla guru finansowych i rekinów biznesu z wielkim kapitałem. Bardzo często braki w edukacji finansowej wynikają z wyobrażenia, że „to jest dla mnie po prostu za trudne”.
Do podejmowania decyzji finansowych w realnym świecie korzystamy z różnych narzędzi i platform – czasem wymagających wprawy lub wiedzy. W grze natomiast mamy uproszczenie, wszystkim zarządzamy z poziomu telefonu. To trochę tak jakbyśmy mieli superaplikację banku, dzięki której możemy zrobić praktycznie wszystko, czego potrzebujemy do gromadzenia funduszy.
————————-
ZAPROSZENIE:
Jeśli chcecie budować swój bank wspólnie z „Żubrem”, to grę możecie znaleźć na www.fortnite.com wpisując tam nazwę „Money Tycoon” lub kod gry: 8754-6289-4338. Gra dostępna jest dla każdego, za darmo na najpopularniejszych platformach, takich jak PlayStation, Xbox, PC czy Android.
Wraz z uruchomieniem gry Bank Pekao zachęca do założenia Konta Przekorzystnego dla Młodych i oferuje do 400 zł bonusu do 8 stycznia 2025 r. Pierwsze 150 zł otrzymuje się za założenie konta online (metodą na selfie lub z weryfikacją tożsamości za pomocą danych z innego banku), zalogowanie się pierwszego dnia do aplikacji mobilnej i wpłacenie co najmniej 1000 zł w miesiącu otwarcia konta lub następującym.
Kolejne 150 zł otrzymuje się za wykonanie minimum pięciu transakcji bezgotówkowych kartą do konta w każdym z trzech miesięcy od założenia konta. Ostatnie 100 zł to nagroda za skorzystanie z programu Mastercard Bezcenne Chwile. W skład konta wchodzi także karta z wizerunkami dla graczy, którą można dostosować wizualnie do swojego hobby.
————————–
Czy granie może zmienić świadomość finansową?
Fortnite to aktualnie jedna z najpopularniejszych gier na świecie. Według danych z grudnia 2024 r. gra w nią ponad 650 mln zarejestrowanych użytkowników. Fortnite przyciąga średnio ponad 30 milionów graczy każdego dnia. Chociaż dokładne dane dotyczące liczby Polaków grających w Fortnite nie są dostępne, to jakiś czas temu pojawiły się szacunki wskazujące, że ok. 5,4% społeczności graczy Fortnite pochodzi właśnie z Polski. Oznaczałoby to, że w grę w Polsce gra milion, może nawet półtora miliona ludzi (głównie młodych).
„Gaming stał się dziś rozrywką o skali zainteresowania porównywalnej do słuchania muzyki, oglądania telewizji czy seriali na platformach streamingowych. Stworzenie mapy Tycoon to krok na ścieżce wspierania pasji naszych młodych klientów. Bank ma już w swojej ofercie Konto Przekorzystne z kartami płatniczymi dla graczy oraz nawiązujące do najbardziej znanych gier „skórki” w aplikacji. Stworzenie w ramach trybu kreatywnego mapy symulacyjnej z quizami i przeszkodami w Fortnite pozwala połączyć innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową”
– komentuje Artur Brudnicki, dyrektor Biura Digital Marketingu w Banku Pekao. Sądzę, że coraz więcej banków będzie tworzyło całe ekosystemy usług dla graczy po to, żeby młodzi ludzie, interesujący się gamingiem, uznawali dany bank za „swój” i chętnie korzystali z jego usług w realnym świecie. Teraz lub w przyszłości. Bank z żubrem w logo ze swoją mapą w Fortnite stawia na bardziej dynamiczną i angażującą rozgrywkę, która ma uczyć strategicznego myślenia i planowania.
Docieranie do młodych ludzi za pośrednictwem gier komputerowych może pomóc zwrócić uwagę młodego pokolenia na banki oferujące edukacyjno-rozrywkowe usługi w gamingu. Młodzi ludzie poszukują dziś czegoś więcej niż tylko kolejnego produktu finansowego. Na nich nie działają tak dobrze jak na dojrzałych klientów korzyści czysto finansowe. Z różnych badań wynika, że młodzi korzystają tylko z tych produktów i usług, które lubią ze względu na wartości, które podzielają. Nadchodzi „pokolenie wartości”, które jest niemałym wyzwaniem dla banków.
———–
Artykuł jest częścią cyklu edukacyjnego poświęconego zarządzaniu domowymi pieniędzmi, który realizujemy wspólnie z Bankiem Pekao – tym z żubrem w logo
Zdjęcie tytułowe: Erik Mclean, Unsplash