W ramach akcji „Dostępne finanse” opisywaliśmy już wymagania, które na usługodawców – w tym banki i operatorów płatności – nakładają nowe przepisy. Jak je wypełnić? Dostępność w płatnościach bezgotówkowych to obowiązek, a jej zapewnienie to żmudny proces, ale korzystając z doświadczeń innych, można istotnie ułatwić pracę projektantom i programistom. Jak zapewnić postrzegalność i kompatybilność usług bankowych? Co zrobić, by można było po stronie czy aplikacji nawigować za pomocą czytnika ekranu?
Postrzegalność i kompatybilność to dwa z czterech głównych filarów dostępności. Pierwszy z tej dwójki wymogów oznacza, że użytkownik-klient powinien być w stanie odbierać – postrzegać – stronę za pomocą tych zmysłów, z których może korzystać. Osoby z niepełnosprawnością zmysłu wzroku nie są w stanie zobaczyć aplikacji. Muszą ją… usłyszeć. Obejmuje to także dostępność w płatnościach bezgotówkowych. Jak to umożliwić?
- Szwecja radośnie (prawie) pozbyła się gotówki, przeszła na transakcje elektroniczne i… ma poważny problem. Wcale nie chodzi o dostępność pieniędzy [POWERED BY EURONET]
- Kiedy bank będzie umiał „czytać w myślach”? Sztuczna inteligencja zaczyna zmieniać nasze relacje z bankami. I chyba wiem, co będzie dalej [POWERED BY BNP PARIBAS]
- ESG w inwestowaniu: po fali entuzjazmu przyszła weryfikacja. BlackRock mówi „pas”. Jak teraz będzie wyglądało inwestowanie ESG-style? [POWERED BY UNIQA TFI]
Strona, aplikacja czy usługa musi współpracować z narzędziami asystującymi, które przetwarzają tekst na mowę syntetyczną. Najpopularniejszymi z nich są czytniki ekranu (ang. screen readers). Mogą to być aplikacje wbudowane w systemy operacyjne (Narrator w Windows, VoiceOver na urządzeniach Apple lub TalkBack w tych z Androidem) albo osobne programy jak NVDA czy JAWS. Na tym polega wymóg kompatybilności.
Czytnik ekranu inaczej „postrzega” stronę internetową niż użytkownik, który korzysta ze zmysłu wzroku. Screen reader „widzi” nie to, co przedstawia grafika na ekranie, ale to, co projektanci strony czy aplikacji wpisali w jej kodzie. Stąd też kluczowe dla postrzegalności i kompatybilności są prawidłowo przygotowane opisy obrazków, przycisków czy menu. Są to teksty alternatywne, nazywane też atrybutami alt.
Iwona Szymańska, Lead Product Designer w systemie płatności mobilnych BLIK podkreśla, że „szczegółowy tekst alternatywny pozwala użytkownikowi korzystającemu z czytnika zawartości ekranu na pełen komfort i zrozumienie procesu, w którym się znajduje”. Przy płatnościach bezgotówkowych niezwykle ważne jest, by każdy krok był jasny i dobrze zakomunikowany. Gdy w grę wchodzą pieniądze, nie może być miejsca na niejasności.
„Bardzo ważną rolę w całym procesie ma utrzymanie wysokiego poziomu zgodności kodu html, stosowanie prawidłowych znaczników i adekwatne opisywanie pól i linków, które pomagają użytkownikom korzystającym z czytników ekranu w nawigacji i w zrozumieniu zawartości strony” – potwierdza Jacek Kolasiński z zespołu zarządzania stroną internetową Banku Millennium.
Wygodna nawigacja za pomocą czytników ekranu nie będzie możliwa, jeśli sama strona czy aplikacja nie zostanie zaprojektowana z myślą o takiej formie interakcji. To zaś wymaga nie tylko zrozumiałych teksów alternatywnych, ale i dobrze zaplanowanej architektury informacji serwisu.
„Przykładowe wdrożenia, które pozwoliły nam na spełnienie wytycznych, to m.in. uporządkowanie struktury nagłówków na stronie oraz zdefiniowanie poprawnych regionów strony (landmarks). Te działania umożliwiły łatwą nawigację i zrozumienie struktury treści, co jest niezbędne dla osób korzystających z czytników ekranu i innych technologii asystujących” – wyjaśnia Piotr Wieczorek, Starszy Menedżer ds. User Experience w BNP Paribas Bank Polska.
Jak projektować cyfrowe usługi tak, by były one dostępne dla osób ze specjalnymi potrzebami? W ramach akcji edukacyjnej i społecznej „Dostępne Finanse” Maciej Jaszczuk rozmawia z Claudią Wensierską, product designerką i z Piotrem Wieczorkiem, starszym menedżerem ds. user experience w BNP Paribas Bank Polska. Zapraszamy do posłuchania tutaj.
Więcej o tym, jak to zrobić prawidłowo, oraz przykłady wdrożeń dostępnych rozwiązań cyfrowych opisujemy w serwisie HomoDigital.pl w artykule Jak zadbać o postrzegalność i kompatybilność w płatnościach bezgotówkowych? Zachęcamy do lektury!
——————————
Jako „Subiektywnie o Finansach” podpisaliśmy też Partnerstwo na rzecz Dostępności w ramach Programu Dostępność Plus, który jest prowadzony przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Jego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach. Dziękujemy Przemysławowi Hermanowi, Z-cy Dyrektora Departamentu EFS w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz zespołowi za wprowadzenie do Programu.
Partnerzy Dostępności Plus działają na rzecz dostosowania przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli. Jako sygnatariusze dokumentu będziemy mieli nowe możliwości wymiany informacji i działania na rzecz dostępności usług finansowych.
—————————
Słuchaj artykułów o dostępności w świecie finansów:
>>> Z jednej strony nadchodzące unijne regulacje, z drugiej – rosnąca liczba usług finansowych oferowanych wyłącznie zdalnie, samoobsługowo, a z trzeciej – rosnąca w społeczeństwie liczba osób wymagających wsparcia lub finansowo wykluczonych. To główne powody zwiastujące niemałą rewolucję w bankach i innych firmach finansowych. Zmian w produktach i procedurach będzie dużo i będą głębokie. Zapraszam do posłuchania o tym
>>> W ramach akcji „Dostępne finanse” pod egidą „Subiektywnie o Finansach” oraz Homodigital.pl odbyły się warsztaty, w których wzięły udział organizacje finansistów (Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń), instytucje finansowe (Bank Millennium, BNP Paribas Bank Polska, Euronet, Polski Standard Płatności), organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami (Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych), Polski Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Rzecznik Finansowy. To była szczera wymiana poglądów i burza mózgów, podczas której padło niemało pomysłów na to, by finanse były bardziej dostępne. Zapraszamy do wysłuchania dźwiękowej wersji artykułu na ten temat
>>> Magdalena Trzynadlowska, dyrektorka departamentu zrównoważonego rozwoju w Banku Millennium opowiada, jak ten bank dostosowuje swoją ofertę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i jak stara się poprawiać swój wpływ na otoczenie? Rozmowę prowadzi Krzysztof Kurek, zapraszamy!
—————————
Czytaj też inne teksty poświęcone dostępności w ramach akcji „Dostępne Finanse”:
>>> Nadchodzą „Dostępne Finanse”. Już w przyszłym roku banki i płatności będą musiały zmienić się nie do poznania. Chcemy im pomóc w tych zmianach, żeby zmieniały się mądrze
>>> Wkrótce regulacje dotyczące dostępności w bankowości detalicznej: od kredytów hipotecznych po bankomaty. Czego może wymagać konsument?
>>> Dostępność w placówkach bankowych to nie tylko podjazd dla wózków. Czy banki pamiętają o klientach o specjalnych potrzebach? Zbadał to Rzecznik Finansowy
>>> Internet jest jak coraz bardziej ekskluzywny klub. Im bardziej rozwijają się technologie, tym więcej osób nie umie wsiąść do tego pociągu. Może maszynista powinien trochę zwolnić?
>>> Czytaj też, co mają do powiedzenia Partnerzy naszej akcji: Dostępne finanse, czyli… co? Banki i firmy od płatności w blokach startowych. Jak idzie im znoszenie barier w dostępności usług?
—————————
Czytaj też o dostępności usług cyfrowych w Homodigital:
>>> Dla wielu z nas utrata zasięgu na wakacjach staje się takim małym końcem… Jak tu podzielić się pięknymi zdjęciami i sprawdzić drogę wśród drzew? Bez sieci ani rusz! Są jednak ludzie, którzy codziennie spotykają się z trudnościami związanymi z obsługą komputera. Statystycznie może ich być nawet kilkanaście procent! O kim mowa? O tym w Homodigital.pl napisała Sylwia Błach.
>>> „Moja babcia ma komórkę, która działa jak czołg” – martwi się Zuzia. „Mówi, że taka jej wystarczy, bo chce tylko odbierać połączenia i dzwonić do przyjaciół, którzy jeszcze żyją. A ja myślę, że przydałoby jej się więcej umiejętności technicznych. Mogłaby odbierać SMS-y, płacić komórką w sklepie, grać w rozwojowe gry komputerowe (takie jak Gradys), pogadać na czacie. Nie potrafię jej przekonać, że gdyby umiała więcej, jej życie byłoby o wiele ciekawsze” – zwierza się w Homodigital.pl dziennikarka, poetka i malarka Karina Obara. Jak możemy pomóc w walce z wykluczeniem cyfrowym?
>>> Wyobraź sobie, że wracasz z zakupów. W rękach masz ciężkie torby z zakupami. Jest potwornie gorąco. Wchodzisz do 10-piętrowego budynku i okazuje się, że nie ma tam windy. Jako osoba sprawna prawdopodobnie poradzisz sobie z tą sytuacją, będzie po prostu trochę ciężej niż zwykle. Dla osoby poruszającej się na wózku lub dla kogoś starszego może to jednak być bariera nie do pokonania. W świecie cyfrowym również można napotkać tego typu blokady.
Czytaj też w Homodigital.pl: Polskie firmy sprzedające sprzęt ICT, telekomy, banki czy firmy e-commerce będą musiały przygotować się do nowych wymagań – nadchodzą nowe normy dostępności. Opisuje je dopiero co przyjęta przez Sejm ustawa.
Czytaj też w Homodigital.pl: Niepełnosprawność ruchowa coraz częściej w grach komputerowych. Oto gry komputerowe, które wpływają na zwiększenie widzialności osób z niepełnosprawnościami.
——————–
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”, która jest owocem współpracy całej grupy firm i organizacji, które – wspólnie z nami – chcą walczyć o większą dostępność usług finansowych.
Źródło zdjęcia: Hal Gatewood/Unsplash