Zrozumiałe dokumenty, proste usługi, dostępne placówki i urządzenia do samoobsługi. Już jutro wchodzi w Polsce w życie „Akt o dostępności”, czyli unijna regulacja, która ma zapewnić dostępność usług i produktów – w tym finansowych – dla każdego. Czy branża finansowa jest gotowa? A czego my, konsumenci możemy oczekiwać w bankach i innych firmach finansowych od najbliższej soboty? Zapraszam do obejrzenia relacji z naszej debaty
Pisząc dokładniej: wchodzi w życie polska ustawa, która jest emanacją europejskiej dyrektywy mówiącej o dostępności usług finansowych i cyfrowych. „Akt o dostępności” to regulacja, którą wiele osób utożsamia z koniecznością zapewnienia dostępności usług w infoliniach, na stronach internetowych i w placówkach dla osób z niepełnosprawnościami – a więc m.in. niewidzących lub niesłyszących. Ale ustawa dotyczy osób ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnościami, o różnym poziomie wiedzy i umiejętności. Po prostu jest dla każdego.
- Kapitał wraca do Ameryki. Ale czy warto dziś lokować pieniądze w amerykańskie obligacje, poprzez fundusze?
- Jak powinna inwestować pieniądze fundacja rodzinna? Czasy się zmieniają, więc i inwestycje rodzinne wymagają szczególnej troski
- Temat kart kredytowych dzieli młode Polki i Polaków. To darmowy sposób na poprawę domowego cash-flow czy… coś dziwnego i trudnego? Są nowe liczby!
Bo tak naprawdę dostępność dotyczy niemal każdego z nas. Każdy w jakimś zakresie może mieć problem ze skorzystaniem z jakiejś usługi. Nie każdy ma sokoli wzrok, nie każdy dobrze słyszy, nie każdy ma nowoczesny smartfon, nie każdy ma zdolność czytania bardzo złożonych i napisanych trudnym językiem zdań. Czasem musimy iść do banku o kulach, ze złamaną nogą, albo skorzystać z bankomatu mając pod opieką dziecko w wózku. Kilkanaście procent Polaków to osoby o ograniczonej mobilności – i nie chodzi tylko o osoby poruszające się na wózkach, miewamy najróżniejsze choroby ograniczające sprawność ruchową.
Czy branża finansowa jest gotowa? Czego my, konsumenci usług finansowych, możemy oczekiwać od soboty w bankach i innych miejscach, w których oferują nam usługi związane z pieniędzmi, czy płaceniem? O tym rozmawialiśmy w debacie w ramach akcji edukacyjno-społecznej „Dostępne Finanse”, do której obejrzenia serdecznie zapraszam. W debacie wzięli udział (w kolejności alfabetycznej):
>>> Łukasz Chmielewski – Polski Związek Niewidomych
>>> Mariusz Dymowski, Dyrektor Pionu Produktów Detalicznych i Firm w PKO Banku Polskim
>>> Zuzanna Raszkowska – Dyrektor, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
>>> Michał Sas – Dyrektor Departamentu Analiz i Legislacji, Biuro Rzecznika Finansowego
>>> Iwona Szymańska -Lead Product Designer, BLIK
>>> Artur Żurek – dyrektor Departamentu Wspomagania Sprzedaży Banku Millennium
Zapraszam do obejrzenia zapisu debaty oraz do podzielenia się nim z rodziną, znajomymi – z każdym, kto może być beneficjentem nowej regulacji. Bankowców, przedstawicieli świata finansów też zapraszam do obejrzenia dyskusji – będziecie wiedzieli, co Was czeka i na co warto się przygotować.
Podczas debaty odpowiadaliśmy na następujące pytania:
>>> Jak z perspektywy ministerstwa, które koordynuje cały proces wdrażania i promowania dostępności, jesteśmy przygotowani? Czego się możemy spodziewać?
>>> Czy instytucje finansowe są gotowe na dostępność? Czy mogą Państwo wskazać jakie obszary dostępności (np. organizacyjne, technologiczne, informacyjne, marketingowe etc.) działają „uniwersalnie” na kilka tygodni przed wejściem w życie ustawy o dostępności?
>>> Na jakie szczególne potrzeby odpowiadają instytucje finansowe (dostępne płatności, informacje o produktach), a na jakie jeszcze nie?
>>> W jaki sposób Rzecznik Finansowy będzie prowadził nadzór nad wykonywaniem ustawy, monitorował rynek i reagował na niedociągnięcia instytucji finansowych?
>>> Jakie przewagi konkurencyjne może dać biznesowi dostępność? Dzisiaj osoby powyżej 65 r. życia stanowią ok. jedną czwartą społeczeństwa – 7,8 mln osób, a w r. 2060 r. ma ich być ponad 10 milionów.
>>> Co dalej? Jakie kolejne kroki w propagowaniu dostępności? Czy dziś można powiedzieć, że wątpliwości interpretacyjne dotyczące ustawy są rozwiane?
—————————
Słuchaj artykułów o dostępności w świecie finansów:
>>> Z jednej strony nadchodzące unijne regulacje, z drugiej – rosnąca liczba usług finansowych oferowanych wyłącznie zdalnie, samoobsługowo, a z trzeciej – rosnąca w społeczeństwie liczba osób wymagających wsparcia lub finansowo wykluczonych. To główne powody zwiastujące niemałą rewolucję w bankach i innych firmach finansowych. Zmian w produktach i procedurach będzie dużo i będą głębokie. Zapraszam do posłuchania o tym
>>> Dostępność w płatnościach bezgotówkowych to obowiązek, a jej zapewnienie to żmudny proces, ale korzystając z doświadczeń innych, można istotnie ułatwić pracę projektantom i programistom. Jak zapewnić postrzegalność i kompatybilność usług bankowych? Co zrobić, by można było po stronie czy aplikacji nawigować za pomocą czytnika ekranu?
>>> Przepisy o dostępności usług finansowych – wchodzące w życie w połowie przyszłego roku – operują dość nieprecyzyjnymi pojęciami. Banki i inne firmy finansowe nie będą jednak musiały działać po omacku. Państwowe instytucje, które są odpowiedzialne za nadzór nad dostępnością usług finansowych, planują opracować zestawy dobrych praktyk. Michał Sas, dyrektor w Biurze Rzecznika Finansowego zdradza, kiedy mogą one powstać i jak chce wspierać nadzorowane firmy, zanim jeszcze przepisy zaczną obowiązywać
>>> Magdalena Trzynadlowska, dyrektorka departamentu zrównoważonego rozwoju w Banku Millennium opowiada, jak ten bank dostosowuje swoją ofertę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i jak stara się poprawiać swój wpływ na otoczenie? Rozmowę prowadzi Krzysztof Kurek, zapraszamy!
>>> Jak projektować cyfrowe usługi tak, by były one dostępne dla osób ze specjalnymi potrzebami? W ramach akcji edukacyjnej i społecznej „Dostępne Finanse” Maciej Jaszczuk rozmawia z Claudią Wensierską, product designerką i z Piotrem Wieczorkiem, starszym menedżerem ds. user experience w BNP Paribas Bank Polska. Zapraszamy do posłuchania pod tym linkiem.
>>> Jak budować cyfrowe płatności, by spełniały zasady dostępności? Zwłaszcza, gdy chodzi o aplikację, która jest tak popularna, że musi być dostępna dla wszystkich Polaków, niezależnie od ich potrzeb i możliwości? W cyklu „Dostępne Finanse” Maciej Jaszczuk i Claudia Wensierska rozmawiają z Iwoną Szymańską, Lead product designerką w Polskim Standardzie Płatności, spółce, która jest operatorem systemu BLIK. Korzysta z niego 16 mln klientów w Polsce. Jak BLIK tworzy cyfrowe płatności, by spełniać zasady dostępności? Zapraszam do wysłuchania podcastu z cyklu „Dostępne Finanse”
>>> W ramach akcji „Dostępne finanse” pod egidą „Subiektywnie o Finansach” oraz Homodigital.pl odbyły się warsztaty, w których wzięły udział organizacje finansistów (Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń), instytucje finansowe (Bank Millennium, BNP Paribas Bank Polska, Euronet, Polski Standard Płatności), organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami (Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych), Polski Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Rzecznik Finansowy. To była szczera wymiana poglądów i burza mózgów, podczas której padło niemało pomysłów na to, by finanse były bardziej dostępne. Zapraszam do wysłuchania dźwiękowej wersji artykułu na ten temat!
—————————
Czytaj też inne teksty poświęcone dostępności w ramach akcji „Dostępne Finanse”:
>>> Nadchodzą „Dostępne Finanse”. Już w przyszłym roku banki i płatności będą musiały zmienić się nie do poznania. Chcemy im pomóc w tych zmianach, żeby zmieniały się mądrze
>>> Wkrótce regulacje dotyczące dostępności w bankowości detalicznej: od kredytów hipotecznych po bankomaty. Czego może wymagać konsument?
>>> Dostępność w placówkach bankowych to nie tylko podjazd dla wózków. Czy banki pamiętają o klientach o specjalnych potrzebach? Zbadał to Rzecznik Finansowy
>>> Internet jest jak coraz bardziej ekskluzywny klub. Im bardziej rozwijają się technologie, tym więcej osób nie umie wsiąść do tego pociągu. Może maszynista powinien trochę zwolnić?
>>> To ważny problem w wielu rodzinach: demencja. Czy wiecie, że zmiany w finansach osobistych mogą przepowiadać nadchodzącą demencję?
>>> Zrozumiałe dokumenty, proste usługi, dostępne placówki i urządzenia do samoobsługi. Rzecznik Finansowy sprawdził, czy branża jest gotowa
Zobacz, co mówią o nadchodzącym „Akcje o Dostępności” urzędnicy, którzy będą się zajmowali nadzorowaniem m.in. instytucji finansowych w tym aspekcie:
Zobacz też relację wideo z naszych drugich warsztatów w ramach akcji „Dostępne Finanse”, w ramach których udało nam się spotkać w jednym miejscu z przedstawicielami organizacji skupiających osoby ze szczególnymi potrzebami, bankowców i finansistów oraz urzędników i nadzorców rynku.
—————————
Czytaj też o dostępności usług cyfrowych w technologicznym blogu Homodigital.pl:
>>> Dla wielu z nas utrata zasięgu na wakacjach staje się takim małym końcem… Jak tu podzielić się pięknymi zdjęciami i sprawdzić drogę wśród drzew? Bez sieci ani rusz! Są jednak ludzie, którzy codziennie spotykają się z trudnościami związanymi z obsługą komputera. Statystycznie może ich być nawet kilkanaście procent! O kim mowa? O tym w Homodigital.pl napisała Sylwia Błach.
>>> „Moja babcia ma komórkę, która działa jak czołg” – martwi się Zuzia. „Mówi, że taka jej wystarczy, bo chce tylko odbierać połączenia i dzwonić do przyjaciół, którzy jeszcze żyją. A ja myślę, że przydałoby jej się więcej umiejętności technicznych. Mogłaby odbierać SMS-y, płacić komórką w sklepie, grać w rozwojowe gry komputerowe (takie jak Gradys), pogadać na czacie. Nie potrafię jej przekonać, że gdyby umiała więcej, jej życie byłoby o wiele ciekawsze” – zwierza się w Homodigital.pl dziennikarka, poetka i malarka Karina Obara. Jak możemy pomóc w walce z wykluczeniem cyfrowym?
>>> Wyobraź sobie, że wracasz z zakupów. W rękach masz ciężkie torby z zakupami. Jest potwornie gorąco. Wchodzisz do 10-piętrowego budynku i okazuje się, że nie ma tam windy. Jako osoba sprawna prawdopodobnie poradzisz sobie z tą sytuacją, będzie po prostu trochę ciężej niż zwykle. Dla osoby poruszającej się na wózku lub dla kogoś starszego może to jednak być bariera nie do pokonania. W świecie cyfrowym również można napotkać tego typu blokady.
Czytaj też w Homodigital.pl: Polskie firmy sprzedające sprzęt ICT, telekomy, banki czy firmy e-commerce będą musiały przygotować się do nowych wymagań – nadchodzą nowe normy dostępności. Opisuje je dopiero co przyjęta przez Sejm ustawa.
Czytaj też w Homodigital.pl: Niepełnosprawność ruchowa coraz częściej w grach komputerowych. Oto gry komputerowe, które wpływają na zwiększenie widzialności osób z niepełnosprawnościami.
——————–
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”, która jest owocem współpracy całej grupy firm i organizacji, które – wspólnie z nami – chcą walczyć o większą dostępność usług finansowych