17 stycznia 2022

Bank zwabił klientów atrakcyjnym oprocentowaniem, ale nagle zmienił zasady. A za rezygnację z konta trzeba płacić. Interweniujemy!

Bank zwabił klientów atrakcyjnym oprocentowaniem, ale nagle zmienił zasady. A za rezygnację z konta trzeba płacić. Interweniujemy!

Wiele osób liczyło na 2,5% zysku. Tyle – do 17 stycznia – oferowało Indeksowane Konto Oszczędnościowe w Toyota Banku. W zderzeniu z inflacją to niewiele, ale na tle ofert konkurencji to wręcz „rewelacyjna oferta”. Bank jednak zmienił sposób ustalania oprocentowania. Zamiast 2,5%, będzie można zarobić tylko 0,5%. Jeśli komuś się nie podoba, może zrezygnować, ale nie za darmo. Wkraczamy do akcji!

Indeksowane Konto Oszczędnościowe w Toyota Banku to obecnie jedno z najlepiej oprocentowanych depozytów na rynku. Oprocentowanie uzależnione jest od poziomu wskaźnika WIBOR 3M. A konkretnie? Punktem wyjścia jest stawka WIBOR z przedostatniego dnia poprzedniego kwartału. W przypadku środków do 100 000 zł bank dodaje do WIBOR-u 0,1 pkt proc. i tak sklejone oprocentowanie obowiązuje w danym kwartale. Oprocentowanie nadwyżki ponad 100 000 zł równa się wskaźnikowi WIBOR z końca poprzedniego kwartału.

Zobacz również:

W czwartym kwartale oprocentowanie było słabiutkie. WIBOR 3M z końca września wynosił 0,24%. Klienci mogli więc zarobić 0,34% (środki do 100 000 zł) lub 0,24% w skali roku (nadwyżka ponad 100 000 zł). Ale w październiku ruszyły podwyżki stóp procentowych, a w ślad za nimi wskaźnik WIBOR. Na koniec czwartego kwartału wskaźnik sięgnął 2,51%, co oznacza, że od stycznia Indeksowane Konto Oszczędnościowe oprocentowane jest na 2,61%, a nadwyżka na 2,51%. Nic więc dziwnego, że osoby, które już korzystały z tego konta zacierały rączki na myśl o większym zysku. Zapewne skusili się na ten produkt nowi klienci.

Zwłaszcza że do otwarcia tego konta nie jest wymagane posiadanie konta osobistego. Minusem oferty jest aż 30-złotowa opłata nawet przy pierwszej wypłacie środków z konta w miesiącu. Z reguły konta oszczędnościowe działają tak, że pierwsza wypłata w miesiącu jest za darmo, każda kolejna kosztuje 5-10 zł, a w niektórych bankach jeszcze więcej.

Przeczytaj też: Drastycznie rosną nie tylko raty kredytów hipotecznych, ale i oprocentowanie limitów odnawialnych i kart kredytowych. Czy te podwyżki są uzasadnione?

Czytelnik: bank mógł rozwiązać problem w kulturalny sposób

Nadzieją na wyższy zysk żył jeden z naszych czytelników. Ale Toyota Bank właśnie zmienił zasady gry. Poinformował, iż od 17 stycznia środki do 100 000 zł oprocentowane będą na bazie wskaźnika WIBOR z przedostatniego dnia poprzedniego kwartału, a więc bank odebrał „premię” 0,1 pkt proc. Znacznie więcej stracą ci, którzy lokują w banku większy pieniądz. Środki powyżej 100 000 zł oprocentowane będą według wzoru: WIBOR minus 2 pkt proc. A to oznacza, że oprocentowanie spadnie do 0,51%.

Klienci słusznie mogli uznać, że bank gra nie fair: najpierw perspektywa atrakcyjnego zysku (oczywiście w porównaniu z ofertą konkurencją), po czym odsetkowa korekta. Bank miał oczywiście prawo wykonać taki ruch. I nie byłoby problemu, gdyby rozczarowaniu klienci mogli po prostu zabrać pieniądze z tego banku. Mogą, ale – przypomnę – to będzie ich kosztowało 30 zł. Jeden z naszych czytelników nie kryje złości.

„Jestem klientem tego banku od kilku lat i taki numer, jaki zafundował bank ze zmianą oprocentowania, delikatnie rzecz ujmując jest nie fair lub po prostu nieuczciwy. Wszyscy wiedzieliśmy, że po przeszacowaniu indeksu oprocentowanie konta wzrośnie i stawka wyjściowa będzie w granicach 2,5%. Zakładam, że wiedział o tym również bank i świadomie od początku stycznia takowe konto zaoferował klientom”

Nasz czytelnik podejrzewa, że oferta Toyota Banku zmobilizowała cześć klientów do zamknięcia pozycji w innych bankach i przelewu środków na to konto. Być może niektórzy postanowili mocniej związać się z bankiem, a więc założyć też konto osobiste. Wycofanie się w ciągu kilku dni z takiej oferty mogło więc narazić cześć klientów na niepotrzebne koszty związane z transferem środków. A poza tym, nie będą mogli zrobić tego bezkosztowo, bo wisi nad nimi 30-złotowa opłata. Czytelnik uważa, że Toyota Bank mógł sprawę rozegrać inaczej:

„Bank – jeśli już wycofuje po tak krótkim czasie ofertę – powinien zrobić to z klasą, czyli utrzymać ją czasowo dla klientów, którzy już przelali środki na rachunek przez dłuższy czas, albo chociaż zwolnić klientów z opłaty za rachunek przynajmniej przez dwa miesiące, pozwalając na bezkosztowy transfer środków poza bank. Niestety na to się nie zapowiada i pewnie pozostaje ścieżka reklamacyjna, a szkoda, bo można było to rozwiązać w bardziej kulturalny sposób”

Przeczytaj też: Z bankowych reklam wynika, że oprocentowanie depozytów poszło w górę. W promocji. Czy ktoś się na to łapie? Oprocentowanie kredytów dziewięć razy wyższe!

Indeksowane Konto Oszczędnościowe zamkniemy bez opłaty?

I trudno się z czytelnikiem nie zgodzić. Bank, wiedząc, że nie jest w stanie płacić ok. 2,5% za konto i że zmieni sposób naliczania odsetek, powinien poinformować o tym klientów jeszcze w grudniu. Dzięki temu klienci nie wpadliby w pułapkę. Dobrze przynajmniej, że niewiele zmieniło się dla klientów, którzy dysponują mniejszymi oszczędnościami (do 100 000 zł), bo zarobią na tym koncie ok. 2,5% w skali roku (z miesięczną kapitalizacją).

Poprosiłem Toyota Bank o komentarz w tej sprawie. Zapytałem, czy bank nie powinien rozważyć wprowadzenia rozwiązania, które pozwoliłoby niezadowolonym klientom wycofać pieniądze z konta bez kosztów.

„Oprocentowanie Indeksowanego Konta Oszczędnościowego żyje cyklem kwartalnym. Mieliśmy świadomość, że wzrost indeksu WIBOR 3M pod koniec 2021 r. znacznie podniesie oprocentowanie na rachunku od stycznia 2022 r., ale nie chcieliśmy wykonywać drastycznych ruchów zmieniając konstrukcję oprocentowania lub wprowadzając inne zmiany osłabiające atrakcyjność tego produktu. Zgodnie z Regulaminem, dokonaliśmy drobnej korekty dalej utrzymując wysokie – ponadrynkowe – oprocentowanie dla progu do 100 000 zł. Jest to również dość unikatowym podejściem na rynku i uważamy je za rozsądne (obecnie ok. 0,5%) dla środków powyżej tego progu.”

– mówi Bartosz Suchecki, kierownik wydziału rozwoju produktów bankowych w Toyota Banku. Ale najważniejsze z punktu widzenia klientów jest ostatni fragment komentarza.

„Staramy się podchodzić do wszystkich przypadków indywidualnie – jesteśmy w stanie w ramach reklamacji umożliwić klientowi wycofanie środków bez pobierania opłaty”

Nie wiem, czy chodzi tylko o przypadek naszego czytelnika, którego fragment listu do naszej redakcji pokazałem bankowi. Mam nadzieję, że każdy klient, który w ramach reklamacji udowodni, że założył konto z myślą o zysku rzędu 2,5%, a nie 0,5%, będzie mógł zrezygnować z konta bez ponoszenia 30-złotowej opłaty.

————-

Podcast: czy da się naprawić „Polski Ład”? Czy podpisać aneks WIBOR-ny?

W 87. odcinku „Finansowych sensacji tygodnia” tematem przewodnim jest „Polski Ład”. Dlaczego źle poszło? Gdzie są największe błędy? Czy da się to jeszcze naprawić? Jak to powinno wyglądać? Co powinien teraz zrobić rząd? Ale nie tylko „Polski Ład” nas trapi. Posiadacze kredytów hipotecznych w różnych bankach dostają do podpisania aneksy zmieniające tzw. wskaźnik referencyjny. Podpisywać? Nie podpisywać? Zastanawiamy się też nad przyczyną drastycznych, automatycznych wzrostów oprocentowania kart kredytowych i kredytów odnawialnych. Sprawdzamy też komu pomogą przygotowywane przez rząd przepisy, które mają obniżyć niektórym ceny gazu. Podcast do odsłuchania pod tym linkiem oraz na wszystkich popularnych platformach podcastowych (w tym Spotify, Apple Podcast, Google Podcast).

Subscribe
Powiadom o
21 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
raider
2 lat temu

Zawsze można, wzorem naszego premiera, krytykującego „elity finansowe”, otworzyć konto na żonę, wnuczka, córkę, synka, słupa. Przypominam, że samica premiera „pracuj za miskę ryżu” sprzedała w 2021 nieruchomości, celem uniknięcia płatności składki zdrowotnej z Nowego Ładu.

Admin
2 lat temu
Reply to  raider

Elita finansowa w czystej postaci 🙂

Adam
2 lat temu
Reply to  raider

Rozwiniesz myśl? Jak posiadanie nieruchomości wpływa na składkę?

Piotr
2 lat temu
Reply to  Adam

Zasady „nowego ladu”. jak sprzedajesz cos co przynosi „zysk” musisz oplacic skladke zdrowotna …
Sporo idiotyzmow naprodukowali w tej „reformie”

Kazimierz
2 lat temu

Trochę chyba clickbait… moim zdaniem klienci nie muszą nic udowadniać, jeśli założyli konto 'zwabieni’ ofertą… Nie mogą od umowy zwyczajnie odstąpić bez ponoszenia kosztów?

TomTom
2 lat temu

No nie do końca Panie Macieju. Przelewy z konta IKO w TB są bezpłatne. Bank po prostu (jeśli pobrał ją na początku m-ca za prowadzenie) nie zwróci jej w następnym m-cu – jeśli to konto IKO zostanie uszczuplone, ale na odstąpienie od umowy dają 2 tygodnie.

DOROTA
2 lat temu

Wg mnie opłata 30 zł jest pobierana jeden raz w miesiącu podejmowania wypłaty niezależnie od ich ilości

Olo
2 lat temu

Dla mnie ten bank to dno i wodorosty jak było 0.23% to było ok teraz 2.6% od razu cięcie do 0.5%. Takie to indeksowane konto wiborem jak bankowi pasuje
Jak spada to ok jak rośnie cięcie w du… z takim kontem

Lech
2 lat temu

Bank zwabił klientów atrakcyjnym oprocentowaniem, ale nagle zmienił zasady. A za rezygnację z konta trzeba płacić.

To jest wystarczające, aby ten bank obchodzić szerokim łukiem i nawet nie próbować tam wejść.

Szymon
2 lat temu

Czy ktoś wie czy można mieć wielokrotność kont IKO w Toyota bank? Czy tylko jedno per osoba?

Andrzej
2 lat temu

Dzień dobry, Co żona powinna zrobić !!! Dwa tygodnie temu doradca bankowy podczas rozmowy telefonicznej potwierdził, że uruchomiona została oferta utrzymaniowa- łącznie przez rok 300 PLN, po 25 PLN miesięcznie po spełnieniu prostych warunków. W dniu dzisiejszym przez bankowość internetową poprosiła o regulamin tej oferty i dowiedziała się, że promocja/ oferta utrzymaniowa nie została włączona.
Co Państwo proponujecie? Od czego powinna zacząć walkę o swoje? Proszę o profesjonalną poradę, chcemy, aby bank wywiązał się z umowy.

Admin
2 lat temu
Reply to  Andrzej

Najpierw proszę złożyć reklamację, a jeśli zostanie odrzucona, to prosimy o kontakt na maciej.samcik@subiektywnieofinansach.pl

Andrzej
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Właśnie żona tak zrobiła. Nawet poinformowała, że poprosi Pana o pomoc. Jeżeli odpowiedź będzie negatywna przekaże rozmowy czat takie, które jedna drugiej zaprzeczają. Pozdrawiam

Admin
2 lat temu
Reply to  Andrzej

Powodzenia!

Andrzej
2 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Mam do Pana pytanie. Doradca bankowy podczas rozmowy telefonicznej informuje, że oferta utrzymaniowa jest włączona na koncie bankowym, informuje od kiedy do kiedy będzie aktywna, doradcy poprzez czat potwierdzają jakie warunki należy spełnić. A podczas kolejnej rozmowy telefonicznej okazuje się, że jednak promocja nie jest włączona. Czy bank, a zwłaszcza doradcy bankowi odpowiedzialni są za informacje jakie przekazują klientowi czy mogą rzucać słowa na wiatr? Na co mogę się powołać w takiej sytuacji, aby bank wywiązał się ze zobowiązań, albo wypłacił mi 300 PLN, kwota, która miała być wypłacana przez 12 m-cy po 25 PLN miesięcznie, takie informacje podczas rozmowy… Czytaj więcej »

Admin
2 lat temu
Reply to  Andrzej

Problem z rozmowami telefonicznymi jest taki, że jeśli Pan ich nie nagrywa, to tylko bank ma zarejestrowany „materiał dowodowy”. Jeśli jest on dla banku niekorzystny, to w w każdej chwili może ulec tajemniczemu „zniszczeniu”. Dlatego zdecydowanie wolę rozmowy na czacie (można robić screenshoty, zapis rozmowy przeważnie zostaje w archiwum w moim systemie transakcyjnym). Proszę złożyć w banku formalną reklamację, ewentualnie opisać nam sprawę, spróbujemy coś pomóc (maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl). Ale najpierw proszę wykonać procedurę reklamacyjną, czasem to wystarczy

Ofiara banksterów
2 lat temu

Założyłem tam konto zaraz przed zmianą zasad, po zmianie zadzwonilem i zapytałem czy pozwolą mi wypłacić pieniądze bez opłaty.
Pracownik obiecał, że się dowie i oddzwoni nazajutrz.
Oczywiście nigdy nie oddzwonił.

Aleks
2 lat temu

ja na otwarcie konta czekalem miesiac czasu… !!!

Andrzej
2 lat temu

Serdecznie dziękuję za takie konto , ponad miesiąc oczekiwania na podpisanie umowy, w dodatku poprzez kuriera.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu