27 marca 2020

#zostańwdomu i…idź w kapciach do banku. Oto przegląd spraw, które załatwisz w porządnym banku nie ruszając się z fotela

#zostańwdomu i…idź w kapciach do banku. Oto przegląd spraw, które załatwisz w porządnym banku nie ruszając się z fotela

„Narodowa kwarantanna”, która uziemiła większość Polaków w mieszkaniach, to okazja, by przetestować pod kątem usług zdalnych polski sektor bankowy. Zapewne duża część czytelników „Subiektywnie o finansach” od kilku lat nie miała powodu, by iść do oddziału banku, ale dopiero dziś zdalne bankowanie mogą wypróbować – nieco z konieczności – tradycjonaliści, do tej pory zaludniający bankowe placówki. Jakie cyfrowe usługi banków warto przetestować? Jest tego mnóstwo!

Bankowcy od lat namawiają nas, byśmy „przesiedli się” w całości na bankowość internetową i mobilną, zaś placówki chcą przeformatować na punkty doradcze, w których klienci będą mogli uzyskać pomoc eksperta w sprawie budowania portfela inwestycyjnego, czy zaciągnięcia kredytu hipotecznego. Wszystkie standardowe sprawy, które załatwiamy w bankach, da się już zrobić zdalnie.

Zobacz również:

Konto założysz przez SMS i przelew albo przez… selfie

Zacznijmy od tego, że całkiem zdalnie można wejść na pokład większości banków. Jeśli z jakichś przyczyn nie założyłeś jeszcze konta bankowego, a możesz go teraz potrzebować (np. po to, by przyjąć pieniądze z tytułu kryzysowej pomocy rządowej, czy przelew od rodziny), to nie trzeba się ruszać z fotela.

Główną kwestią przy zakładaniu konta jest weryfikacja klienta, którego się nie widzi. Siedząc w fotelu nie podamy pracownikowi banku dowodu osobistego i nie spojrzymy mu w oczy, żeby potwierdzić tożsamość. Ale są już banki, w których weryfikacja tożsamości dzieje się biometrycznie. Robimy sobie selfie, wysyłamy do banku, tam jakiś robot bierze je w obroty i na tej podstawie można otworzyć konto. Tak to działa w Banku Pekao, który jako pierwszy zaczął w ten sposób weryfikować klientów otwierających rachunki.

W innych bankach opierają się najczęściej na przelewach weryfikacyjnych (ale żeby taki przelew wykonać trzeba mieć już konto w innym banku, więc nie jest to opcja dla osób nieubankowionych). Testowane jest też w bankach zakładanie kont przez wideoczat z pracownikiem banku, ale klienci podobno nie lubią tej metody, więc nie wiadomo czy się upowszechni.

Pieniądze przekażesz z telefonu na telefon. W ciągu sekund!

Podstawową funkcją konta bankowego w internecie jest oczywiście możliwość sprawdzania salda oraz samoobsługowego zlecania przelewów. W obu przypadkach najwygodniejszym sposobem wykonania tych czynności staje się smartfon. Po ściągnięciu na smartfona aplikacji mobilnej banku oraz sparowaniu tego smartfona z bankowością internetową mamy dostęp do przelewania pieniędzy nieporównywalnie łatwiejszego, niż w jakikolwiek inny sposób.

W przypadku niektórych aplikacji mobilnych tradycyjny przelew ogranicza się do wybrania adresata, wpisania kwoty i biometrycznego zatwierdzenia transakcji odciskiem palca. Ale przelewy to jeszcze nic. Mając konto w banku i aktywowaną aplikację mobilną otwieramy sobie drogę do przesyłania pieniędzy na numer telefonu odbiorcy i to w czasie rzeczywistym.

Potrzebujesz pieniędzy, żeby zapłacić jakiś rachunek? Syn albo córka mogą ci je przysłać przez BLIK (usługa dostępna we wszystkich dużcyh bankach) lub PeoPay (jeśli obaj/oboje macie konta w Pekao, bo PeoPay to system płatności mobilnych działający w ramach tego banku obok BLIK-a). Pieniądze nadaje się wskazując adresata w książce adresowej swoich kontaktów w smartfonie i wpisując kwotę oraz zatwierdzając transakcję kodem. Kasa jest na koncie sparowanym ze smartfonem odbiorcy w ciągu kilku sekund.

——————–

ZAPROSZENIE:

Jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie banków w Polsce jest Bank Pekao, który oferuje m.in. zakładanie konta na selfie, biometryczne zatwierdzanie przelewów i przelewanie pieniędzy z telefonu na telefon w czasie rzeczywistym. Bank udostępnił w listopadzie 2019 r. nową bankowość internetową Pekao24. A w kwietniu 2020 r. wystartuje nowa aplikacja mobilna PeoPay 3.0. Już prawie co drugi z klientów Pekao bankuje głównie przez aplikację mobilną i pożycza pieniądze zdalnie.

Czytaj więcej: na „Subiektywnie o finansach” o „Koncie Przekorzystnym”

Czytaj więcej: Nowa odsłona aplikacji PeoPay, z nowinkami technologicznymi nie do zobaczenia gdzie indziej

Dowiedz się więcej o ofercie Banku Pekao: „Konto Przekorzystne” i 200 zł nagrody

——————–

To idealna usługa także na czas kwarantanny. Nie istnieje żaden inny, równie szybki i wygodny sposób przekazywania pieniędzy, jak przekazy peer-to-peer z telefonu na telefon. Jest to funkcja stosunkowo mało znana wśród posiadaczy kont bankowych w Polsce, a chyba najbardziej przydatna spośród wszystkich usług zdalnych.

W sposób całkowicie zdalny można dziś zarządzać również swoimi oszczędnościami w banku. Zakładanie depozytów, zrywanie ich oraz przelewy na konto oszczędnościowe nie wymaga wizyty w banku, ani dzwonienia do niego. Co ciekawe, w coraz większej liczbie banków lokaty zakładane przez aplikację mobilną mają wyższe oprocentowanie, niż te zakładane w oddziale lub w serwisie internetowym.

Czytaj też: Wymiana pieca, uszczelnienie okien, zakup pompy ciepła. Jak to sfinansować? Banki sypnęły ofertami

Czytaj też: Nasze przesłanie z Davos. „Trójmorze to jest potęga”. Co zrobić, by wypełnić ten sojusz treścią?

Zakup waluty, szybki kredyt, wirtualna karta do zakupów w sieci – wszystko online

Czasy są kryzysowe i niektórzy z nas myślą teraz o zakupie waluty obcej. Większość dużych banków ma już wirtualne kantory wbudowane w system bankowości internetowej i w aplikację mobilną. A zatem założenie konta walutowego i zakup waluty obcej (euro, dolarów, czy franków) da się zrobić niemal w czasie rzeczywistym. Nie trzeba chodzić do kantoru, choć oczywiście kantorowy pieniądz ma bardziej dotykalną postać gotówki (zamiana elektronicznych dolarów na „zielone” nie zawsze jest darmowa i nie da się tego zrobić zdalnie).

W najbliższym czasie wielu „skwarantannowanych” Polaków będzie miało problem wynikający z braku płynności finansowej. Niektórzy nie dostaną pensji, w niektórych firmach wysłano pracowników na przymusowy urlop i płacą tylko postojowe, a kto pracuje na umowę zlecenie lub o dzieło musi martwić się o to, czy dostanie nowe zamówienia.

Załagodzenie kłopotów z płynnością to też jedna z funkcji bankowości internetowej i mobilnej. Praktycznie wszystkie duże banki pozwalają już całkiem online złożyć wniosek o linię debetową w rachunku osobistym oraz o kredyt gotówkowy, który wpływa po kilkunastu minutach lub najdalej po kilku godzinach na rachunek. Oczywiście: warto spojrzeć na warunki (oprocentowanie i prowizje) zanim się „zassie” takie finansowanie, ale co do zasady nie ma najmniejszego problemu, by pieniądze na zapłatę czynszu, rachunku za prąd lub kablówkę pożyczyć z poziomu fotela. Wcześniej trzeba opracować scenariusz spłaty, by szybka pożyczka online nie stała się przyczyną wpadnięcia w pętlę kredytową.

Czytaj też: Dlaczego Polak tak rzadko wsiada do pociągu? Czy potrzebujemy nowego megalotniska? Ciekawy raport o potencjale transportowym Polski

Zakupy internetowe to kolejny rodzaj transakcji finansowej, która jest możliwa bez ruszania się z fotela. Dziś największym problemem staje się czas dostawy (bo popyt na zakupy online drastycznie wzrósł, a liczba rąk do pracy wśród kurierów się nie zwiększyła). Ale dotykam ich tylko po to, by przypomnieć, że w dużej części banków można wystąpić – oczywiście też online – o specjalną, wirtualną kartę do płatności internetowych. Jest ona wygodna i bezpieczna, bo możemy na niej trzymać tylko tyle pieniędzy, ile potrzeba do zapłacenia w e-sklepie. Ewentualny wyciek danych karty nic złodziejowi nie da, bo poza momentem bezpośrednio poprzedzającym zakupy na karcie i tak nie ma żadnych pieniędzy.

Do banku idź w kapciach, przez wideoczat. Wygodniej się nie da

A wszystko to spina wirtualny oddział bankowy. Na co dzień rzadko kiedy mamy czas rozmawiać z bankowcami, ale – choćby tylko z okazji „narodowej kwarantanny” – zachęcam, byście chociaż raz „poszli” do wirtualnego oddziału swojego banku, choćby tylko po to, by zapytać o oprocentowanie depozytów, albo saldo na koncie.

Kto raz spróbuje, nie będzie już chciał rozmawiać z bankowcami inaczej. Wideoczat, czat głosowy lub pisany i to bez konieczności podawania jakichś haseł telefonicznych, PIN-ów, loginów. Będąc zalogowanym w bankowości internetowej lub mobilnej mamy możliwość połączenia się w dowolnej formule z pracownikiem banku i nie musimy już w żaden sposób się weryfikować, tylko od razu wyłuszczyć sprawę.

Czytaj też: Lekarz, poczta, urząd, zakupy. Czy można normalnie żyć w domowej kwarantannie? Sprawdzamy jakie rzeczy możesz w Polsce załatwić całkiem online

Domowa „kwarantanna” to idealny czas na to, by te wszystkie usługi wypróbować, oswoić się z nimi i w przyszłości zaoszczędzić mnóstwo czasu (i trochę pieniędzy), załatwiając zdalnie sprawy, które – jak się wcześniej wydawało – da się załatwić tylko w oddziale bankowym.

————————————————–
Artykuł powstał w ramach rubryki tematycznej „Co słychać?”, której Partnerem jest Bank Pekao

Subscribe
Powiadom o
16 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
anonymous
4 lat temu

Brakuje spisu czynności których nie da się wykonać.

Iwan
4 lat temu

W Pekao wszystko pięknie jest tylko przy zakładaniu konta. Chcesz podnieść limit przelewów? Idź do oddziału. Chcesz aktywować opcję wymiany walut? Idź do oddziału. Chcesz zamówić drugą kartę debetową? Idź do oddziału. Jakiś dramat

Dominik
4 lat temu
Reply to  Iwan

No niestety ale promocja zacna 200 złotych za nic. Dodatkowo 3% na 120 dni. Darmowe 1000 pkt do Mastercard Pricless Specials. To taki bank do promocji, nic więcej.

Xandi
4 lat temu
Reply to  Iwan

W nowej wersji pekao24 można zmieniać limity. Trzeba kliknąć w ikonę koła zębatego.

Artorius
4 lat temu

Pekao. Dobra karta do zakupów za granicą (przelicznik Mastercard). Ale zwykły przelew idzie na to konto strasznie długo. Doczekać się nie można.

BdB
4 lat temu
Reply to  Artorius

@Artorius
Sprecyzuj co oznacza „strasznie długo”. Konkretnie jakiego dnia o której godzinie wysłany, którego dnia i o jakiej godzinie dotarł?

Artorius
4 lat temu
Reply to  BdB

Przelew z mBanku chyba z 7 rano dotarł po 15 lub 15.30. Wydaje mi się, że prxelewy do Millennium docierają po 12.
No ale zrobię prawdziwy test w poniedziałek i wyślę po 1 zl do każdego z tych banków i zobaczę gdzie będze szybciej.

Ludwik
4 lat temu
Reply to  Artorius

Jak o 7 to z mBanku wychodzi drugim elixirem. Czyli księgowanie ok. 15.

BdB
4 lat temu
Reply to  Artorius

Przelew masz tego samego dnia na koncie (wymusiła to UE) i to jest „strasznie długo”? 🤣🤣🤣
Było zrobić przelew natychmiastowy.

Rafał
4 lat temu

A gdzie można np. taką wirtualna kartę do płatności online założyć za darmo? Kiedyś chyba mBank miał, ale za 15 zł (?) Fajną sprawa były swego czasu karty BZ WBK na okaziciela.

Artur
4 lat temu

Zdalne zamknięcie rachunku w PKO SA – mission imposible, chyba że odbywa się to za pośrednictwem poczty polskiej.

Tom
4 lat temu

Kilka dni temu udalo mi się nawet zlecić zamknięcie konta w banku przez internet 🙂

qwe
4 lat temu

Kwoty przelewów Blik powinny zostać znacznie zwiększone i ujednolicone dla wszystkich banków. Myślę, że 5 tyś. zł/dzień wykonywane w dowolnej ilości przelewów jest rozsądną kwotą. Dzięki tej usłudze można łatwo się rozliczać, nie trzeba biec do bankomatu i oddawać gotówkę

nakreche
4 lat temu

właśnie dowiedziałem się, że nie mogę zamknąć konta PKO Junior przez sieć… muszę iść do banku albo na pocztę… żenada…
ale z tym większą satyssfakcją przesiadam się na Revolut Junior.

mmena
4 lat temu

Załatwić zdalnie w Pekao można tylko to co pozwoli na złapanie klienta. Otwarcie konta? Oczywiście. Chcesz zamknąć? Szoruj do oddziału. Wzięcie kredytu? Jak najbardziej. Pani tak się spieszyło, że nawet nie przeczytała mojego maila, tylko od razu wysłała warunki dodając, że jakby co to doradca może do mnie podjechać. Zrobiło się mało przyjemnie gdy wyjaśniłam, że kredyt to ja chcę wcześniej spłacić, a nie zaciągnąć. Wtedy doradca przestał być dostępny, a mnie poinf., że mam się pofatygować do oddziału. Jeszcze jeden ból załatwiania na odległość – odpowiadanie nie na temat. Muszę wysłać kilka maili, by uzyskać część odpowiedzi. Część, bo… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu