Nie do wiary! Klienci Plus Banku nie mogą wpłacać podatków na Indywidualne Rachunki Podatkowe. Ta usługa ma być udostępniona 10 lutego, ale tylko w fizycznych placówkach. Przelew podatkowy w bankowości elektronicznej ma być dostępny w… pierwszym kwartale 2020 r.
Nowy rok przywitał nas kolejnymi zmianami w podatkach, a konkretnie w sposobie ich opłacania. Do tej pory przedsiębiorcy płacili podatki na rachunki właściwych urzędów skarbowych. W bankowości elektronicznej w formatce przelewu podatkowego klient wybierał urząd skarbowy, formularz podatkowy (czyli z jakiego tytuły była płatność), a w tyle przelewu szczegóły, czyli np. jakie okresu dotyczyła płatność.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
To się zmieniło. Od stycznia każdy podatnik musi wygenerować tzw. mikrorachunek podatkowy (Indywidualny Rachunek Podatkowy). Można to zrobić na specjalnej stronie Ministerstwa Finansów i trwa to dosłownie kilka sekund. Wystarczy podać numer PESEL (osoby fizyczne) lub NIP (przedsiębiorcy, płatnicy podatku VAT, z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie).
Przeczytaj też: Od stycznia przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na „duży ZUS”. Ale jest na to sposób: „mały ZUS”. Ile można zaoszczędzić? Liczymy!
Przeczytaj też: Jest nowa interpretacja wyroku TSUE w sprawie zwrotu prowizji kredytowych. Ten bank prowizję zwróci, ale pod warunkiem, że…
Podatek przez bankowość elektroniczną? Nie w Plus Banku
Oczywistą rzeczą dla większości z nas jest opłacanie podatków za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bo tak wygodniej i taniej. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że dla przedsiębiorców możliwość wykonania przelewu podatkowego – obok przelewu do ZUS – to podstawowa usługa w ramach bankowości elektronicznej.
Robi się dziwnie, gdy ta funkcjonalność jest… wyłączona. I właśnie w tej sprawie napisał do mnie pan Piotr, który ma (a właściwie miał) konto firmowe w Plus Banku.
„Wszedłem do bankowości elektronicznej Plus Banku i przeżyłem szok. Czyli żeby zapłacić podatek muszę zmienić bank?”
– zapytał czytelnik. Szok wywołała wiadomość, którą z początkiem stycznia bank rozesłał klientom. Na wstępie Plus Bank przypominał w nim klientom o konieczności wygenerowania we własnym zakresie Indywidualnego Rachunku Płatniczego, na który będzie trzeba dokonywać płatności podatkowych z tytułu VAT, CIT, PIT. Co z tego, jeśli dalej czytamy:
„Informujemy, że Plus Bank do odwołania nie będzie obsługiwał powyższych płatności podatkowych w bankowości elektronicznej plusbank24 jak również w Oddziałach Partnerskich oraz na Infolinii Banku. Wykonanie przelewu według nowych zasad w plusbank24 z tytułu VAT, CIT, PIT nie jest możliwe z aktualnie widocznych w systemie formatek przelewu do Urzędu Skarbowego.”
Przeczytaj też: Alior Bank chce „podebrać” klientów kredytowych innym bankom. A jak? Zaglądając na ich konta dzięki dyrektywie PSD2
Przeczytaj też: Czy konto, które było za zero, po fuzji banków może kosztować 70 zł miesięcznie? A może to tylko nieporozumienie? Sprawdziliśmy i…
Podatek wysłany przelewem zwykłym i tak wróci do nadawcy
A może da się obejść system, czyli wysłać przelew nie za pośrednictwem formatki przelewu podatkowego, a po prostu jako przelew zwykły krajowy? Tu też będzie problem:
„W przypadku, gdy płatność podatkowa na IRP zostanie wprowadzona na formatce przelewu krajowego, wówczas przelew zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego, ale Urząd Skarbowy nie zaakceptuje płatności i dokona jej zwrotu do nadawcy przelewu. W konsekwencji zwrotu środków, podatek nie zostanie opłacony! Prosimy zatem o nie korzystanie z powyższej funkcjonalności przy płatnościach podatkowych.”
Czyli Plus Bank mówi klientom, żeby nie wysyłali przelewów podatkowych, bo po prostu na obecną chwilę ta funkcjonalność jest wyłączona.
Dla pana Piotra takie działanie banku jest skandaliczne, ale podatki przecież trzeba płacić na czas. Co więc zrobił? Zagłosował nogami.
„Musieliśmy założyć rachunek firmowy w innym banku. Zapewne wszyscy klienci zrobią to samo, indywidualni też, bo przecież nawet (o ile się nie mylę) niedopłatę podatku dochodowego od osób fizycznych także wnosi się teraz na swój indywidualny mikrorachunek.”
Przeczytaj też: Jak odróżnić grypę od zapalenia płuc, czyli gdzie kończą się możliwości telemedycyny? I czy wideoczat rozładuje kolejki do lekarzy?
Płatności podatków dostępne jeszcze w lutym, ale…
Plus Bank nie wyjaśnił, z czego wynika niedostępność jednej z podstawowych funkcjonalności bankowości elektronicznej. Być może ktoś w banku przespał zmiany, a nawet drobne korekty w systemach wymagają czasu.
Ale dla klientów, którzy nie odeszli z banku z powodu tej „wtopy”, mam pocieszającą wiadomość. Plus Bank poinformował mnie, że:
„W zakresie płatności podatku na IRP trwają w Banku prace wdrożeniowe. Przewidywalna data udostępnienia funkcjonalności w Oddziałach Partnerskich Plus Banku, Plusa i Cyfrowego Polsatu (84 lokalizacje na terenie całego kraju) oraz w Centrum Korporacyjnym Plus Bank S.A. w Warszawie to 10 lutego bieżącego roku. Obsługa płatności podatkowych w kanale zdalnym, tzn. poprzez system bankowości elektronicznej plusbank24 (na www i w aplikacji mobilnej) powinna nastąpić przed końcem I kwartału 2020 r.”.
Jest więc szansa, że przedsiębiorcy – klienci Plus Banku – będą mogli zapłacić w tym miesiącu podatek dochodowy (płaci się go do 20. dnia miesiąca), ale będą musieli podreptać do placówek. Chyba marne to pocieszenie.