Darmowe wakacje w zamian za robienie zwykłych zakupów na platformie internetowej? Brzmi jak układ idealny, ale kto wziął udział w tej promocji, może się teraz zdziwić. Hotel, w którym mieli wypoczywać klienci firmy Erli, nie chce realizować voucherów. I twierdzi, że vouchery te… nie zostały opłacone. Z kolei platforma e-commerce zapewnia o wysokiej jakości swoich usług i nie rozumie, w czym problem. Co stanie się z poszkodowanymi klientami Erli?
Darmowe wakacje z Erli w zamian za zakupy na platformie internetowej – ponad dwa lata temu szczegóły tej propozycji na łamach „Subiektywnie o Finansach” opisywał Michał Wachowski. Sprawa była prosta jak drut: za zakupy zrobione w sklepie internetowym Erli uczestnicy dostawali punkty, które mogli zamienić potem na wypasione wczasy nad morzem, na przykład w hotelu Holiday Park&Resort.
- Bezpieczna szkoła i bezpieczne dziecko w sieci, czyli czego nie robić, by nie „sprzedawać” swoich dzieci w internecie? [POWERED BY BNP PARIBAS]
- Wybory w USA: branża krypto wstrzymała oddech. W świecie finansów to ona ma najwięcej do ugrania. Po wyborach nowe otwarcie? [POWERED BY QUARK]
- Pieniądze w rodzinie, jak o nich rozmawiać, żeby nie było niemiło? Natalia Tur i Maciej Samcik [POWERED BY BNP PARIBAS / MISJA OSZCZĘDZANIE]
Michał dokładnie prześwietlił warunki promocji, które nie okazały się szczególnie skomplikowane, choć warto było zwrócić uwagę na kilka obostrzeń (np. zakupionych na platformie produktów nie można było zwrócić, co przy zwykłych zakupach jest często dozwolone). Ceny produktów podczas trwania promocji były na podobnym poziomie co u konkurencji, nie można więc było zarzucić sklepowi, że nakłania klientów do droższych zakupów.
W ofercie było jednak kilka haczyków dotyczących kosztu pobytu. Po pierwsze, wakacje można było zarezerwować tylko poza tzw. wysokim sezonem. Ponadto za wiele usług hotelowych trzeba było dopłacać, w tym m.in. za sprzątanie, zużytą energię czy wodę. Sama oferta możliwości spędzenia wakacji w miłym miejscu w zamian za punkty zebrane przy zakupach była jednak realna.
Promocja zaczęła się dwa lata temu i trwała do końca stycznia 2023 r. a więc sporo osób mogło się na nią załapać. Niektórzy być może już zdążyli wykorzystać swoje vouchery, a inni mogą się mocno zdziwić. Według tabeli dostępnych terminów na stronie Erli można jeszcze wybrać termin w 2024 r. lub w 2025 r. Teoretycznie.
Darmowe wakacje za vouchery – tylko na papierze?
W rzeczywistości jeśli ktoś faktycznie liczy na darmowe wakacje z Erli, to może się przeliczyć. Niedawno skontaktował się z nami czytelnik, który poinformował nas, że hotel biorący udział w całej akcji nie realizuje już voucherów od Erli. Dlaczego? Hotel w swoim komunikacie informuje, że spółka Erli nie wywiązała się ze swoich zobowiązań wynikających z umowy z 2021 r. Łączna kwota niezapłaconych zobowiązań ma wynosić 119 200 zł.
Nie wiem, czy umowa, na którą powołuje się hotel w swoim komunikacie, dotyczy tylko voucherów, czy w jej zakresie miało dojść do zapłaty za jeszcze jakieś dodatkowe usługi. To jednak nie powinno być istotne z punktu widzenia posiadaczy voucherów. Oni swoje zobowiązania zrealizowali zgodnie z regulaminem promocji i oczekują obiecanych wakacji.
Zapytałam bezpośrednio u Erli oraz w Holiday Park&Resort o szczegóły. Jeśli faktycznie Erli nie realizuje swoich zobowiązań, to hotel ma podstawy, żeby nie realizować usług wobec Erli, ale czy powinni ucierpień na tym klienci, którzy uczciwie skorzystali z promocji? W regulaminie ze strony hotelu nie znalazłam żadnej informacji o tym, że Erli musi spełnić jakiekolwiek warunki, żeby klienci mogli wykorzystać swój voucher. W regulaminie Erli również nic nie znalazłam, ale to dlatego, że… w ogóle zniknął on ze strony.
Dość szybko otrzymałam jednak odpowiedź z Erli. Z wiadomości wynika, że przedstawiciele spółki są zaskoczeni tą informacją i nie wiedzieli wcześniej nic o problemach z realizacją voucherów. Czy zaskoczenie faktycznie było szczere? Tego nie jestem w stanie sprawdzić. Poinformowano mnie, że…
„Vouchery oferowane w ramach programu lojalnościowego ERLI Club, zostały zakupione przez ERLI w sposób prawidłowy, a w związku z tym nasza spółka była w pełni uprawniona do przekazywania bonów Klientom.”
Według przedstawiciela spółki vouchery są ważne przez kilka lat od chwili otrzymania i nie ma podstaw do ich anulowania. W wiadomości przeczytałam, że spółka Erli gwarantuje swoim klientom wysokie standardy współpracy i obsługi oraz planuje udzielić swoim klientom niezbędnego wsparcia. Na czym to wsparcie będzie polegać? Tego również nie wiem, ale zostałam zapewniona, że w związku z zaistniałą sprawą spółka Erli już skontaktowała się ze Holiday Park&Resort z prośbą o wyjaśnienie sytuacji.
W wiadomości, jaką otrzymałam, nie było żadnej informacji o zaległościach finansowych. A skoro spółka nie zaprzeczyła, to możemy się domyślać, że hotel nie wziął tych kwot z kosmosu. Pytanie jednak, czy zaległości spółki, które być może powiązane są z voucherami, mogą być podstawą do odrzucania legalnie zdobytych voucherów?
O to zapytałam w swojej wiadomości do Holiday Park&Resort. Przedstawiciel hotelu potwierdził, że vouchery na pobyt w hotelu zostały przekazane do Erli, ale to nie znaczy, że można je realizować bez zapłaty.
„Było to ściśle związane z uregulowanymi w umowie zasadami współpracy, w szczególności z zasadami dokonywania przez Erli.pl sp. z o.o. płatności na naszą rzecz. Musimy w związku z tym podkreślić, że stroną dla nas jest Erli.pl sp. z o.o. To spółka Erli.pl sp. z o.o. dokonała dystrybucji voucherów wśród jej klientów i to ona jest względem nich odpowiedzialna. W związku z faktem trwałego zaprzestania wykonywania ww. umowy o współpracy przez Erli.pl sp. z o.o. nasza spółka nie ma możliwości realizacji voucherów. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy wobec uczestników programu lojalnościowego Erli.pl sp. z o.o. spoczywa tylko i wyłącznie na tej spółce.”
Dalej przeczytałam, że technicznie większość wyemitowanych voucherów nigdy nie została przez Erli.pl sp. z o.o. zakupiona, ale pomimo tego trafiły one do klientów Erli. Vouchery, za które dokonano zapłaty, zostały zrealizowane. Za vouchery wydane, ale nie zrealizowane, hotel cały czas nie otrzymał zapłaty, a zatem nie mogą być zrealizowane. Jak tłumaczy przedstawiciel hotelu – ich realizacja oznaczałaby, że hotel w całości sfinansuje pobyty w ośrodkach wypoczynkowych dla klientów spółki Erli bez wynagrodzenia. A na to nie mogą sobie pozwolić.
„Nie mieści się w ramach działalności żadnej spółki prawa handlowego finansowanie przedsięwzięć innej spółki – zwłaszcza w sytuacji, gdy jest to przedsięwzięcie podmiotu, który zawiódł nasze zaufanie w rażący sposób i naraził nas na wysokie straty poprzez brak wykonywania podpisanej umowy. Naturalne jest, że jako wykonawca określonych świadczeń objętych voucherami wstrzymujemy ich realizację w sytuacji, gdy nie dostajemy za nie żadnej zapłaty.”
Hotelarze sugerują, że należy bliżej przyjrzeć się działalności Erli.
„Rozumiejąc w pełni rozgoryczenie osób, które otrzymały vouchery od Erli.pl sp. z o.o. – zmuszeni jesteśmy skierować Państwa uwagę na działalność tej właśnie spółki. To ta spółka zobowiązała się wobec swoich klientów – skrótowo rzecz ujmując – zakupić nasze usługi i przekazać je swoim klientom. Usług tych jednak od nas skutecznie nie kupiła – więc i o przekazaniu ich dalej swoim klientom nie może być mowy. Nie możemy wywiązać się z tej obietnicy w miejsce Erli.pl sp. z o.o. Analogicznie wyobrazić można sobie sytuację, w której spółka Erli.pl sp. z o.o. rozdała swoim klientom talony na prezenty, ale za prezenty te nigdy, ich dostawcy – wbrew umowie – nie zapłaciła. Taka sytuacja nie może obligować dostawcy prezentów do wydania ich za darmo posiadaczom talonów.”
Co dalej z poszkodowanymi klientami Erli?
Trudno nie zgodzić się z argumentami hotelu. Nikt chyba nie chciałby realizować usługi, za którą nie dostał zapłaty, tym bardziej że wcale nie chodzi o małą kwotę. A według zapewnień hotelu, Erli było wielokrotnie wzywane do zapłaty. Jednocześnie Erli zapewnia, że vouchery zostały zakupione w sposób prawidłowy, a firma była uprawniona do przekazywania ich swoim klientom.
Znaczenie w sprawie może mieć fakt, że Erli w 2021 r. przeżyło przemiany – zorganizowaną część przedsiębiorstwa przeniesiono do spółki akcyjnej, zaś spółkę z o.o. postawiono w stan upadłości. Spółka, z którą hotel miał umowę, już nie istnieje, ale jej prawa i obowiązki przejęła inna spółka. Być może więc po drodze tych przekształceń własnościowych ktoś o czymś zapomniał, czegoś nie przepisał? Tyle że kosztami potencjalnego zaniedbania nie powinni być obciążani klienci. A sprawa trwa już od pewnego czasu.
W regulaminie hotelu dotyczącym promocji nie ma mowy o tym, że jakikolwiek obowiązek ze strony Erli musi zostać wypełniony, żeby można było zrealizować vouchery. Pomimo więc, że rozumiem rozgoryczenie hotelu oraz brak chęci do realizacji voucherów, mam wątpliwości czy aby na pewno hotel ma prawo odmowy ich realizacji, bo nie wynika to jasno z regulaminu. Z drugiej strony to przecież Erli dostarczyło swoim klientom niedziałające vouchery i to Erli ponosi za nie pełną odpowiedzialność.
Nie wiem, jakie były dokładnie warunki umowy. Przedstawiciel Erli w odpowiedzi na moje pytanie nie podał żadnych szczegółów, właściwie to zupełnie nie poruszył tematu umowy, a wręcz wydał się zaskoczony tym, że vouchery nie są realizowane. Nie wiem, czy wspomniana kwota 119 200 zł to cena za same vouchery czy w ramach umowy były jeszcze jakieś inne usługi i czy Erli miało jakiekolwiek podstawy do tego, żeby z umowy się nie wywiązać.
Niezależnie od dokładnych warunków umowy zarówno Erli, jak i Holiday Park&Resort powinno zależeć na szybkim wyjaśnieniu tej sprawy. I temu też służy ta publikacja. Bo nie chodzi tu już tylko o same vouchery, ale o wiarygodność firmy. Skoro vouchery nie pokrywają tego, co miały zapewnić, to co z innymi produktami? Skoro wiemy o zaległościach na ponad 100 000 zł wobec jednego z kontrahentów, to co z innymi partnerami biznesowymi?
Posłuchaj też najnowszego podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia”. Jak powstaje koszyk inflacyjny GUS? Czy inflacja będzie dalej spadać? Wielki wyciek danych medycznych – to główne tematy podcastu. Do posłuchania tutaj.
————
RANKING LOKAT – GDZIE DOSTANIESZ NAJLEPSZY PROCENT?
Obawiasz się inflacji? Zastanawiasz się, co zrobić z pieniędzmi? Sprawdź „Okazjomat Samcikowy” – to aktualizowane na bieżąco rankingi lokat, kont oszczędnościowych, a także kont osobistych, rachunków firmowych i kart kredytowych. Wszystkie tabele znajdziesz w zakładce „Rankingi” na stronie głównej www.subiektywnieofinansach.pl. Zacznij zarabiać w bankach!:
>>> Tutaj ranking najwyżej oprocentowanych depozytów
>>> Tutaj ranking najlepszych kont oszczędnościowych
>>> Tutaj ranking najlepszych kart kredytowych dla konsumentów
>>> Tutaj ranking najlepszych bankowych kont osobistych
>>> Tutaj ranking najlepszych kont dla małej firmy
————
Zdjęcie tytułowe: Freepic/Lookstudio