Gry to wielki przemysł. I wiedzą o tym nawet ci, którzy byli na Marsie i przespali premierę gry Cyberpunk 2077. Zastanawialiście się kiedyś, ile zarabiają na nas producenci… darmowych gier? W 2020 r. zarobili więcej, niż producenci płatnych gier. Zapraszam do poczytania kilku ciekawostek o rynku gier z najnowszego raportu SuperData oraz do zapoznania się z listą najbardziej „niebezpiecznych” gier. A może i do rachunku sumienia? Pół-żartem, pół-serio zapytam, niczym spowiednik: czy te itemy były warte swojej ceny?
W styczniu pojawiło się kolejne wydanie raportu firmy SuperData o grach cyfrowych i interaktywnych mediach. Cały plik do pobrania tutaj. Czego się dowiadujemy? „Darmowe” gry free-to-play nie są wcale takie darmowe, bo odpowiadają za prawie 80% wszystkich przychodów w branży gier. Łącznie przychody z gier w 2020 r. wzrosły o 12% – z 109,3 mld dolarów do 122,9 mld dolarów i prognozowany jest dalszy wzrost w 2021 r.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Szatański pomysł procentuje?
Rewolucyjne pomysły są trudne do przeforsowania. Często kierownictwo firm obawia się zmiany z czegoś co działa na coś, co może działać lepiej (ale wcale nie musi). Jednak później takie pomysły (oczywiście te udane) potrafią zmienić cały rynek. Tak było na przykład z Netflixem, który zdecydował się od razu wypuszczać całe sezony swoich seriali. Wcześniej – nie do pomyślenia, obecnie – standard.
Podobnie było z tak zwanym grami free-to-play (F2P). Są to teoretycznie darmowe gry, które każdy z nas może pobrać na swoje urządzenie i grać. nie wydając ani złotówki. Problem w tym, że można w nich potem robić zakupy za pośrednictwem mikropłatności.
Czasem takie mikropłatności wpływają na grę (szybsze zdobywanie doświadczenia, lepsze przedmioty, dodatkowe zestawy kart), a czasem tylko na naszą psychikę (unikalna skórka bohatera, inny rewers kart). Najczęściej mikropłatności w grach ułatwiają nam rozgrywkę i czynią ją ciekawszą, ale można się bez nich obejść.
Czy to się może opłacać? Jeżeli nowa gra segmentu Premium kosztowałaby 219 zł, a jedna mikropłatność 5 zł, to zamiast jednej kopii gry firma musiałaby otrzymać 44 mikropłatności. Oczywiście nie każdy klient tego dokona, ale wielu zrealizuje ich znacznie więcej pokrywając koszt gry pozostałym osobom.
Ponadto gry free-to-play są często długotrwałe, a więc wychodzą do nich nowe dodatki, nowi bohaterowie, nowe przedmioty, czy nowe karty. A to oznacza, że dużo dłużej w nie gramy i jest więcej czasu na dokonanie potencjalnych mikropłatności.
Problem był na tyle poważny, że zajęła się nim Komisja Europejska. Po jej interwencji, od 2014 r., w Google Play i App Store gry nie są prezentowane jako „darmowe”, a zawierające „zakupy w aplikacji”.
Czy to się opłaca twórcom gier? Jak zobaczycie w następnym punkcie – nawet bardzo. Mogą być one wdzięczne Panu Mattowi Mihaly’emu, który (wg Wikipedii) był pierwszym twórcą modelu free-to-play w grze komputerowej.
Dziewięć z dziesięciu gier przynoszących najwyższe przychody to gry free-to-play!
O tym, że to się może opłacać, niech świadczy fakt, że na liście dziesięciu gier z najwyższymi przychodami w 2020 r. byłaby tylko jedna płatna gra (i to na piątym miejscu) – „Call of Duty: Modern Warfare”. Liderem zestawienia gier free-to-play w 2020 r. są dwie gry firmy Tencent: „Honor of King” (2,45 mld dolarów przychodów) i „Peacekeeper Elite” (2,32 mld dolarów przychodów). Oto cała czołowa dziesiątka:
L.P. | Tytuł | Wydawca | Przychód w 2020 roku (w mld $) |
---|---|---|---|
1 | Honor of Kings | Tencent | 2,45 |
2 | Peacekeeper Elite | Tencent | 2,32 |
3 | Roblox | Roblox Corporation | 2,29 |
4 | Free Fire | Garena | 2,13 |
5 | Pokémon GO | Niantic, Inc. | 1,92 |
6 | League of Legends | Riot Games, Tencent | 1,75 |
7 | Candy Crush Saga | King, Activision Blizzard | 1,66 |
8 | AFK Arena | Lilith Games | 1,45 |
9 | Gardenscapes - New Acres | Playrix Games | 1,43 |
10 | Dungeon Fighter Online | Nexon | 1,41 |
Z tej listy płynie jeszcze jeden wniosek – gry mobilne zupełnie dominują rynek. Najlepsza niemobilna gra to „League of Legends” (od Riot Games, Tencent) zajmuje dopiero szóste miejsce z 1,75 mld dolarów przychodów. Zresztą Riot dawno już zauważył ten trend i wypuścił mobilną wersję swojej flagowej gry.
Łącznie przychody gier oferowanych w formule free-to-play wzrosły z 90,1 mld dolarów w 2019 r. i osiągnęły poziom 98,4 mld dolarów. Za większość tych przychodów są odpowiedzialni gracze z Azji, którzy wygenerowali aż 59% łącznych przychodów w tego typu grach.
Czytaj też: Nie rozumiecie kryptowalut? A co powiecie na to? Skin w grze CS:GO osiągnął cenę… kawalerki
Czytaj też: Virtual Reality (VR) to już nie gadżet. Potrafi tak rozrywać, że aż… zadaje ból
Cyberpunk 2077 jednak nie jest taki zły? Załapał się do dziesiątki dochodowych płatnych gier
W zestawieniu znalazł się też polski akcent. Najgłośniejsza polska gra ostatnich tygodni – Cyberpunk 2077 od CD Projekt – miała premierę dopiero w grudniu i ze względu na problemy techniczne została określona jako niegrywalna na starszych urządzeniach, a nawet skasowana ze sklepu PlayStation. Więcej szczegółów opisywał Irek Sudak w tym artykule.
Nie przeszkodziło im to znaleźć się wśród dziesięciu płatnych gier z największymi przychodami w 2020 r. Cyberpunk 2077 uplasował się na ósmym miejscu, z przychodem w wysokości 609 mln dolarów. Sukces polskiej gry może cieszyć. Po poprawieniu błędów i powrocie do oficjalnego sklepu PlayStation Cyberpunk 2077 ma spore szanse jeszcze poprawić swoją pozycję w tym zestawieniu za rok.
Najwięcej przychodów wygenerowały gry Activision Blizzard. Liderem jest „Call of Duty: Modern Warfare” (1,91 mld dolarów), a na szóstym miejscu uplasował się „Call of Duty: Black Ops Cold War” (678 mln dolarów). Barierę miliarda dolarów przychodów przekroczyła jeszcze tylko „FIFA 20”. Pełną listę wklejam poniżej.
L.P. | Tytuł | Wydawca | Przychód w 2020 roku (w mld $) |
---|---|---|---|
1 | Call of Duty: Modern Warfare | Activision Blizzard | 1,913 |
2 | FIFA 20 | Electronic Arts, Inc. | 1,083 |
3 | Grand Theft Auto V | Take Two Interactive Software, Inc. | 0,911 |
4 | NBA 2K21 | Take Two Interactive Software, Inc. | 0,889 |
5 | NBA 2K20 | Take Two Interactive Software, Inc. | 0,771 |
6 | Call of Duty: Black Ops Cold War | Activision Blizzard | 0,678 |
7 | Animal Crossing: New Horizons | Nintendo | 0,654 |
8 | Cyberpunk 2077 | CD Projekt | 0,609 |
9 | Sims 4 | Electronic Arts, Inc. | 0,462 |
10 | DOOM Eternal | Bethesda Softworks | 0,454 |
Łącznie rynek płatnych gier w 2020 r. wzrósł o 28% (z 19,2 mld dolarów do 24,5 mld dolarów przychodów). Większość tej kwoty ciągle przypada na konsole (14 mld dolarów w 2019 r. i 17,8 mld dolarów w 2020 r).
COVID-19 znacząco wpłynął na rynek gier?
Wspomniany wyżej wysoki udział gier mobilnych w rankingach jest tym bardziej zaskakujący, że w 2020 r. trwała pandemia koronawirusa. Sporo osób było zmuszonych do siedzenia w domu. W podróży (pociąg, autobus), w kolejce (u lekarza, w urzędzie) faktycznie gra na urządzeniu przenośnym może wydawać się wygodna. Ale w sytuacji, w której jesteśmy zamknięci w domu? Ja bym jednak wybrał komputer – no, ale ja już się zaliczam do ludzi „starej daty”.
A z raportu SuperData wynika, że COVID-19 wypłynął na rynek gier. Aż 55% mieszkańców Stanów Zjednoczonych Ameryki grało w gry w rezultacie pandemii. Wśród nich 56% w celu walki z nudą, 45% w celu ucieczki od realnego świata, 36% jako substytut niedostępnej rozrywki, a 55% w celu utrzymywania kontaktów z rodziną, przyjaciółmi i obcymi ludźmi.
Dokąd zmierza rynek gier? Autorzy raportu szacują, że w 2021 r.:
- pokonanie pandemii COVID-19 nie powinno spowodować spadków przychodów producentów gier. Piszą o wzrostach w Azji, gdzie poradzono sobie z wirusem dużo lepiej już w 2020 r.;
- strategie czołowych producentów konsol (Microsoft, Sony i Nintendo) nadal będą się różnić. Szczególnie Microsoft skoncentruje się na przekształceniu Xbox Game Pass w coś w stylu Netflixa dla gier;
- będzie postępować konsolidacja rynku z powodu rosnących kosztów produkcji gier. W 2020 r. ogłoszono przejęcia między innymi: ZeniMax Media (Bethesda) przez Microsoft, Codemasters przez Electronic Arts i Daybreak Games przez EG7.
Czytaj też: Xbox, Playstation i Nintendo po raz pierwszy zagrają razem. A co jest stawką w tej grze?
Zdjęcie główne: pixabay / PankeysonPhotos