Od soboty 28 listopada (od godz. 23.00) do niedzieli 29 listopada (do godz. 19.00) klienci T-Mobile Usługi Bankowe i Alior Banku będą mieć ograniczony dostęp do usług. W tym czasie łączone będą bowiem systemy informatyczne banków. Co w tym czasie będzie działać, a co nie? Jakie czynności należy wykonać przed wyłączeniem systemów, żeby od niedzielnego wieczoru móc korzystać z usług połączonych banków bez żadnych ograniczeń?
Każda fuzja banków oznacza dla ich klientów chwilowe niedogodności. Pewne usługi i produkty przez jakiś czas mogą nie działać, a klienci – żeby nie stracić dostępu do usług – muszą wykonać kilka dodatkowych czynności. Połączenie Alior Banku z telekomowym bankiem T-Mobile Usługi Bankowe ma przebiegać stosunkowo dość szybko. Przy poprzednich fuzjach banków klienci odcinani byli od większości usług z reguły już w piątek, a dostęp do nich przywracano dopiero w poniedziałek rano (wszystkie fuzje operacyjne przeprowadza się – dla wygody klientów – w weekendy). W tym przypadku klienci muszą uzbroić się w cierpliwość od soboty późnym wieczorem do godz. 19.00 w niedzielę.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Już od kilku tygodni klienci T-Mobile Usługi Bankowe, którzy będą przenoszeni do Alior Banku, dostają informacje i instrukcje związane z połączeniem i większość z nich do tego procesu już się przygotowała. Dla tych, którzy do tej pory nie znaleźli czasu, by zapoznać się ze szczegółami połączenia, przygotowałem „fuzyjny” poradnik.
Czytaj też: To już koniec przygody T-Mobile Usługi Bankowe. Co czeka klientów? Będzie trochę zmian
Jakie usługi będą działać, a co bank wyłączy?
Zacznę od harmonogramu fuzji. Choć połączenie dotyczy klientów T-Mobile Usługi Bankowe, to również klienci Alior Banku będą czasowo odcięci od niektórych usług. Połączenie operacyjne, czyli integracja systemów operacyjnych, rozpocznie się w sobotę 28 listopada o godz. 23.00. Od tego momentu wszystkie systemy bankowości internetowej i mobilnej będą niedostępne. Chodzi o systemy T-Mobile Usługi Bankowe, a w przypadku klientów Alior Banku: Alior Online, Alior Mobile, Kantor Walutowy, BusinessPro i Alior Giełda.
W tym czasie nie działać też będą platformy i usługi służące do wymiany walut, czyli Kantor Walutowy Alior Banku, a także usługi Autodealing i eFX Trader. Nie będzie też można skorzystać z platformy Alior Trader 2. Niedostępna też będzie infolinia obsługująca klientów Biura Maklerskiego, ale tak jest standardowo (infolinia działa od niedzieli od godz. 23.00 do piątku do godz. 23.00).
Natomiast za pośrednictwem standardowej infolinii (numery 19 502 oraz 12 370 70 00) klienci Alior Banku będą mogli jedynie zastrzec lub zablokować karty oraz zgłaszać incydenty dotyczące bezpieczeństwa. Na podobnych zasadach działać będzie infolinia dla klientów T-Mobile Usługi Bankowe (numery 19 506 oraz 12 370 71 00).
Przerwa w działaniu systemów potrwa do godz. 19.00 w niedzielę (29 listopada). Od tego momentu dotychczasowi klienci Alior Banku będą mogli korzystać z systemów bankowości elektronicznej „po staremu”. Natomiast system T-Mobile Usługi Bankowe nie zostanie przywrócony. Jego klienci od tego momentu będą mogli korzystać z systemu bankowości internetowej i mobilnej Alior Banku (do tego wątku za chwilę wrócę).
W związku z niedostępnością bankowości elektronicznej warto wcześniej zlecić planowane przelewy. Jeśli korzystacie z przelewów Elixir, najlepiej zlecić je w piątek rano, bo wtedy środki powinny dotrzeć do odbiorcy jeszcze tego samego dnia. Pamiętajcie, że w czasie przerwy niedostępne będą również tzw. szybkie przelewy, a więc „Płacę z T-Mobile Usługi Bankowe” lub „Płacę z Alior Bankiem”. Z tych usług będzie można skorzystać – podobnie jak z bankowości elektronicznej – tylko do godz. 23 w sobotę. Co ważne, w czasie przerwy nie będą też dostępne płatności BLIK – zarówno dla klientów T-Mobile Usługi Bankowe, jak i Alior Banku.
Dobra wiadomość jest taka, że w czasie „przerwy technicznej” bez ograniczeń będzie można płacić kartami debetowymi i kredytowymi w sklepach stacjonarnych i internetowych. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy będą chcieli skorzystać z promocji w ramach Black Friday (zwykle przedłużanego na cały weekend). W czasie przerwy będzie też można wypłacać gotówkę z bankomatów oraz wpłacać ją we wpłatomatach. Jedyna niedogodność związana z kartami będzie taka, że nie da się sprawdzić salda rachunku w bankomacie.
Przeczytaj też: Alior Bank pokazał, jak będą wkrótce wyglądały jego placówki. Jest domowa atmosfera, kawa, toaleta dla klientów i bardzo dużo „eko”
Przeczytaj też: Kantor Alior Banku przechodzi rewolucję. Nowa aplikacja mobilna i karta wielowalutowa. Będzie najwygodniejszy e-kantor bankowy w kraju?
Pierwsze logowanie do systemu Alior Banku
W niedzielny wieczór (po godz. 19.00) dla dotychczasowych klientów Alior Banku wszelkie niedogodności związane z fuzją powinny się zakończyć. Natomiast klienci T-Mobile Usługi Bankowe muszą włożyć nieco wysiłku, żeby również w ich przypadku połączenie operacyjne przeszła gładko. Jak już wspomniałem, obecny system bankowości elektronicznej T-Mobile Usługi Bankowe zostanie wyłączony na zawsze.
W niedzielę wieczorem klienci T-Mobile Usługi Bankowe będą mieli dostęp do swoich produktów i usług za pośrednictwem systemu Alior Online i Alior Mobile. W nowym systemie zobaczycie m.in. historię operacji, zlecenia stałe, szablony płatności, polecenia zapłaty, przelewy odroczone, limity i kody PIN kart płatniczych, statusy kart, powiadomienia o zdarzeniach na rachunkach, wyciągi czy historię wiadomości.
Migracja danych do nowego systemu odbędzie się co prawda automatycznie, ale żeby do tych danych uzyskać dostęp, trzeba zrobić coś ważnego. Od 29 października po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej T-Mobile Usługi Bankowe powinna wyświetlać się instrukcja tzw. pierwszego logowania do systemu Aliora. Bank wysyłał też w tej sprawie e-maile i SMS-y z przypomnieniem. Jeśli wykonacie tę czynność do czasu, zanim systemy zostaną wyłączone (sobota, do godz. 23.00), następnego dnia wieczorem będziecie mieć dostęp do usług w kanałach elektronicznych.
Nie ma jednej instrukcji pierwszego logowania do Alior Banku. Wariant instrukcji oraz liczba czynności, które należy wykonać, zależy bowiem m.in. od tego, czy klient kiedykolwiek wcześniej korzystał z usług banku, czy nie, oraz w jaki sposób i jak często korzystał z bankowości T-Mobile Usługi Bankowe lub bankowości Alior Banku. Trzeba po prostu postępować zgodnie z instrukcją.
Warianty instrukcji różnią się identyfikatorem klienta, który należy wpisać w polu „login”. Dla części klientów będzie to identyfikator nadany w T-Mobile Usługi Bankowe, a dla innych – identyfikator nadany w Alior Banku. Jeśli np. klient 2 lata temu kupił pralkę na kredyt ratalny w Alior Banku lub rok temu raz skorzystał z Kantoru Walutowego Alior Banku, to ma już w banku swój identyfikator klienta i identyfikator, tzw. CIF, będzie mu służył do logowania do bankowości Alior Banku.
Instrukcje mogą różnić się też hasłami. Część klientów otrzyma hasło startowe, inni będą korzystać z hasła przeniesionego z T-Mobile Usługi Bankowe, a jeszcze inni z hasła ustawionego w Alior Online (ostatni wariant dotyczy klientów aktywnie korzystających z bankowości Alior Banku).
Jak przekonują bankowcy z Aliora, pierwsze logowanie jest proste – licząc od chwili, gdy klient jest już na stronie logowania do Alior Online, trzeba przejść od 3 do 5 kroków (w zależności od wariantu instrukcji). Może to zająć minutę lub dwie minuty dłużej niż zwykłe logowanie. Część klientów musi wybrać obrazek bezpieczeństwa, część klientów dostaje hasło startowe, a potem musi ustalić nowe hasło. Wszystkie polecenia wyświetlają się na ekranie. Wystarczy na początku wpisać poprawny login i hasło. Nie są potrzebne żadne dokumenty. Klient musi jedynie znać login, który podany jest w instrukcji i postępować zgodnie z poleceniami.
Przeczytaj też: Masz konto, ale bez karty debetowej? PKO BP i Alior Bank chcą wykorzystać pandemię koronawirusa, żeby ukartowić nieukartowionych. Będą chętni?
Przeczytaj też: Alior Bank chce „podebrać” klientów kredytowych innym bankom. A jak? Zaglądając na ich konta dzięki dyrektywie PSD2
Jak odzyskać dostęp do kanałów zdalnych?
Co się stanie, jeśli do godz. 23 w sobotę nie zalogujecie się do bankowości T-Mobile Usługi Bankowe i nie przeczytacie instrukcji logowania do bankowości Aliora? Świat co prawda się nie zawali, ale żeby odzyskać dostęp do usług w kanałach elektronicznych w ostateczności będziecie musieli udać się do oddziału Alior Banku, co w czasie pandemii nie jest wskazane. A jeśli wielu klientów tego nie zrobi, będziecie musieli odstać swoje w kolejkach, które zapewne utworzą się w oddziałach Alior Banku. Lepiej więc przejść ten proces z poziomu domowej kanapy.
Oprócz wizyty w oddziale, będzie jeszcze inna opcja otwierająca dostęp do rachunku i zarządzania środkami. Można to zrobić za pośrednictwem aplikacji Alior Mobile, czyli systemu bankowości mobilnej Aliora. Tę apkę i tak trzeba zainstalować, jeśli chcecie korzystać z usług z poziomu smartfona, nawet jeśli na czas dokonaliście pierwszego logowania do Alior Banku. Dzięki aplikacji klient sprawdzi np. czy stan konta po migracji się zgadza, zrobi przelewy, albo uruchomi BLIK-a. Można powiedzieć, że jeśli pojawią się problemy z zalogowaniem do bankowości internetowej, aplikacja mobilna może pełnić rolę koła ratunkowego.
————————–
POSŁUCHAJ PODCASTU „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA”
W najnowszym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” rozmawiamy z ekspertem od wyciskania o tym, jak wycisnąć ostatnie soki z Black Friday. Niektórzy obstawiają rabaty przy kasach, inni – kody rabatowe w internecie. Jeszcze inni szykują się na zakupy z kartami płatniczymi, w których znajduje się możliwość zwrotu części pieniędzy za zakupy. Jeszcze inni zakładają konta w platformach cashbackowych. Co się bardziej opłaci? Jak zmaksymalizować zyski? Na co uważać w Black Friday i nie tylko? Podcast do odsłuchania tutaj
———————
Jak uruchomić aplikację mobilną? Najpierw aplikację trzeba pobrać ze sklepu z aplikacjami (Google Play lub App Store), a następnie ją aktywować. Podczas aktywacji trzeba podać swój numer PESEL lub identyfikator klienta (CIF) i odpowiedzieć na pytanie kontrolne. Kolejny krok to wprowadzenie kodu, który bank prześle SMS-em. Następnie trzeba odebrać automatyczne połączenie telefoniczne, podczas której podany zostanie kod aktywacyjny. Ten kod trzeba wpisać na ekranie smartfona.
Klient musi też ustawić kod PIN, który będzie używany do logowania i autoryzacji operacji w aplikacji mobilnej. Ostatni krok to zalogowanie się do bankowości mobilnej przy pomocy zdefiniowanego PIN-u. W ten sposób uzyskamy dostęp do wszystkich funkcji aplikacji.
Jeśli wszystko pójdzie gładko, w niedzielny wieczór klienci T-Mobile Usługi Bankowe staną się klientami Alior Banku. Do dyspozycji będą mieć 700 placówek Alior Banku, bankowość internetową i mobilną Alior Banku. W razie problemów, ale też w sprawach „codziennego bankowania”, możecie dzwonić na infolinię, tylko pamiętajcie o nowych numerach: 19 502 oraz +48 12 370 70 00. A jeśli macie inne pytania w sprawie fuzji, piszcie do mnie: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach