28 listopada 2022

Emerytka w energetycznej pułapce. Ośmiokrotna podwyżka ceny prądu. „Miało być zamrożenie, a jest masakra”. Co się stało?

Emerytka w energetycznej pułapce. Ośmiokrotna podwyżka ceny prądu. „Miało być zamrożenie, a jest masakra”. Co się stało?

Emerytka w energetycznej pułapce. W ostatnich dniach uczulamy Was, byście sprawdzili swoje umowy na dostawę energii. I – jeśli kupujecie prąd na podstawie jakiejś promocyjnej oferty od nietaryfowanego dostawcy – żebyście mieli się na baczności i w odpowiednim momencie przystąpili do ewakuacji. Napisała do mnie emerytka, która kupuje energię od Polkomtela, czyli właściciela operatora telefonicznego Plus. Dostała właśnie pięć razy wyższy rachunek niż zwykle – ponad 500 zł za miesiąc! Prąd w jej taryfie podrożał ośmiokrotnie. „Bo promocja się skończyła”

Pani Jadwiga jest jedną z kilku milionów Polek i Polaków, którzy postanowili zmienić dostawcę energii z „domyślnego” (jeden z czterech państwowych koncernów) na „prywatnego”. Kilka lat temu było to bardzo modne – ceny energii na giełdzie były stabilne i wiele prywatnych firm zajmowało się kupowaniem prądu na rynku i odsprzedawania go swoim klientom, dokładając do tego prądu inne usługi (np. assistance).

Zobacz również:

Wśród tych firm byli także operatorzy telekomunikacyjni, dla których dosprzedawanie abonentom prądu i gazu było okazją na „ugranie” dodatkowej marży na kliencie. Pani Jadwiga dała się namówić na promocję „Energia na Abonament”. Nie wiem, która to była edycja tej promocji, ale – jeśli nic się ostatnio nie zmieniło – jest to dwuletnia umowa z zakontraktowaną z góry stałą ceną prądu (niższą w pierwszym i wyższą w drugim roku) oraz niewielką opłatą handlową (niecałe 13 zł miesięcznie).

Pani Jadwiga mogła być do tej pory szczęśliwa, że nie dotykały jej „wichry wojny” energetycznej. Za prąd płaciła w miesięcznych interwałach, na podstawie rzeczywistego zużycia, po cenie 0,29 zł netto za 1 kWh. Przy oszczędnym używaniu energii rachunki wynosiły 60 zł miesięcznie za prąd, jakieś 50 zł opłat stałych i kilkanaście złotych opłaty handlowej. Aż nadszedł listopad i pani Jadwiga dostała rachunek, który zwalił ją z nóg.

Przy porównywalnym zużyciu Plus zażądał od niej 540 zł za jeden miesiąc! W tym 470 zł za samą energię, zaś reszta rachunku to zwyczajowe opłaty zmienne i opłata handlowa. Pani Jadwiga zaczęła nerwowo analizować rachunek i szybko się zorientowała, że jej prąd nie kosztuje już 0,29 zł za 1 kWh, lecz… 2,23 zł za 1 kWh. To znacznie więcej niż wynosi dziś cena rynkowa energii (ok. 0,8 zł za 1 kWh i mniej więcej złotówkę za energię w szczycie).

Skąd tak gigantyczna cena, gdy wszyscy trąbią o zamrożeniu taryf na prąd? Ano stąd, że Plus – który przez ostatni rok zapewne dopłacał do sprzedaży prądu w taryfie „Energia na Abonament” – najwyraźniej wreszcie postanowił na pani Jadwidze zarobić. Firma nie jest w grupie koncernów energetycznych, które muszą zatwierdzać swoje taryfy w URE. Jej relacje z klientami regulują prywatne umowy i prywatne taryfy.

Pani Jadwiga – ani ja, bo też próbowałem – nie była w stanie sprawdzić, na jakiej podstawie i od kiedy jej taryfa się zmieniła, bo na stronach internetowych Plusa nie ma już żadnych informacji o sprzedaży energii. Firma – jak wielu innych sprzedawców prądu – wycofała się z rynku handlu prądem i gazem. Nie oferuje już energii. W infolinii też jej niczego nie powiedziano, a po wizycie w placówce Plusa dowiedziała się tylko, że „skończyła się promocja” i stąd wzrost ceny.

Wygląda na to, że pani Jadwidze skończyła się dwuletnia umowa określająca na sztywno cenę prądu i klientka automatycznie weszła w umowę z ceną „jak dla firmy”. Nie wiem, czy bezterminową (którą można w każdej chwili rozwiązać), czy kolejną terminową – ale pani Jadwiga zarzeka się, że Plus jej o tej zmianie nie poinformował. Czy tak rzeczywiście było – nie jestem w stanie potwierdzić.

Problem w tym, że pani Jadwiga jest emerytką, której nie stać na płacenie 2,23 zł za 1 kWh energii (i 500-600 zł zamiast dotychczasowych 120-130 zł). A odkręcenie wszystkiego wydaje się być misją dość trudną.

„Na stronie internetowej sprzedawcy nie ma opublikowanej żadnej taryfy, nie ma informacji o cenie prądu, brak też formularza wypowiedzenia umowy. Strony poświęcone energetycznej ofercie nie prowadzą do niczego, po wybraniu taryfy pojawia się błąd. W tej sytuacji nie miałam nawet jak dowiedzieć się o takiej podwyżce, aby wcześniej zareagować. Nowa cena prądu jest nawet kilkukrotnie wyższa od ceny maksymalnej przyjętej przez rząd. Pracownicy infolinii Polkomtela mnie zbywają, twierdząc, że sprzedawca energii może stosować takie podwyżki, a na maile nie odpowiadają. Rozmowa z Polkomtelem wygląda jak rozmowa z automatem.”

Ze strony operatora sieci Plus byłoby fair, żeby poinformował klientkę o tym, że cena energii drastycznie rośnie, by miała ona szansę zareagować. Wiadomo, że klienci Plusa nie będą kupowali energii po zaproponowanych im cenach, a Polkomtel zapewne po ostatnich dramatach na giełdzie energii stracił już ochotę, by prąd klientom sprzedawać. Rozejście się stron w pokoju byłoby więc w interesie wszystkich.

Dziwne, że na stronie Plusa brak jest aktualnej taryfy czy jakichkolwiek dokumentów odnośnie oferty, z której wciąż korzystają niektórzy klienci. Wydaje mi się, że to dość ryzykowne postępowanie firmy z punktu widzenia praw konsumenta.

Emerytka w pułapce, page not found
Emerytka w pułapce, page not found

Mam nadzieję, że Polkomtel nie będzie robił pani Jadwidze problemu z odejściem. Nie wiem, czy po zakończeniu okresu ze sztywnymi cenami energii umowa została przepisana na czas nieokreślony czy też np. na kolejny rok.

„Podpisałam już umowę kompleksową z PGE. Napisałam też mail do Plusa z informacją, że chcę rozwiązać umowę, ale brak od nich jakichkolwiek odpowiedzi, i nie wiem, czy przyjęli w ten sposób wypowiedzenie (znów brak na stronie www informacji o tym, jak rozwiązać umowę). Nagłośnienie tej sprawy może zwrócić uwagę na problem, który może dotknąć także inne osoby, które dokonały zmiany sprzedawcy prądu. Można wpaść w pułapkę, gdy sprzedawcy nie obowiązują ceny regulowane.”

Bardzo Was proszę, żebyście – zwłaszcza ci, którzy zmieniali dostawcę prądu – sprawdzili umowę. Jeśli sprzedawca nie jest taryfowany przez URE, to warto sprawdzić, kiedy Wasza umowa się kończy i co się dzieje później (czy przypadkiem nie jest tak, jak w przypadku pani Jadwigi, że może wprowadzić dowolną cenę). Zadbajcie o to, żeby przeskoczyć na taryfę G11 albo G12 w jednej z taryfowanych firm państwowych. Wtedy na pewno obejmie Was zamrożenie cen energii planowane przez rząd. Więcej o trzech krokach, które trzeba wykonać – tutaj.

————

ZAPISZ SIĘ NA NASZE NEWSLETTERY:

>>> Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o Finansach” i korzystaj ze specjalnych porad Macieja Samcika na kryzysowe czasy  zapisz się na weekendowy newsletter Maćka Samcika i bądźmy w kontakcie! W każdą sobotę lub niedzielę dostaniesz e-mailem najnowsze porady dla Twojego portfela.

>>> Zapisz się też na nasz „powszedni”, poranny newsletter „Subiektywnie o świ(e)cie” – przy porannej kawie przeczytasz wszystkie najważniejsze wieści dla Twojego portfela, starannie wyselekcjonowane i luksusowo podane przez Macieja Danielewicza i ekipę „Subiektywnie o Finansach”.

————

ZOBACZ OKAZJOMAT SAMCIKOWY: 

Obawiasz się inflacji? Zastanawiasz się, co zrobić z pieniędzmi? Sprawdź „Okazjomat Samcikowy” – to aktualizowane na bieżąco rankingi lokat, kont oszczędnościowych, a także zestawienie dostępnych dziś okazji bankowych (czyli 200 zł za konto, 300 zł za kartę…). I zacznij zarabiać na bankach:

>>> Ranking najwyżej oprocentowanych depozytów

>>> Ranking najlepszych kont oszczędnościowych. Gdzie zanieść pieniądze?

>>> Przegląd aktualnych promocji w bankach. Kto zapłaci ci kilka stówek? I co trzeba zrobić w zamian?

————

POSŁUCHAJ NASZYCH PODCASTÓW:

Ekipa „Subiektywnie o Finansach” co środę publikuje nowy odcinek podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia” (w skrócie: FST). Rozmawiamy o tym, co nas zbulwersowało albo zaintrygowało w minionym tygodniu i zapowiadamy przyszłe sensacje wokół naszych portfeli. Do tej pory ukazało się 130 odcinków podcastu, zaprosiliśmy też kilkudziesięciu gości.

Poza cotygodniowym podcastem możesz też posłuchać tekstów z „Subiektywnie o Finansach” czytanych przez ich autorów. Ten cykl podcastowy nazywa się „Subiektywnie o Finansach do słuchania” (w skrócie: SDS)Wszystkie podcasty znajdziesz pod tym linkiem, a także na wszystkich popularnych platformach podcastowych w tym Spotify, Google Podcast, Apple Podcast, Overcast, Amazon Music, Castbox, Stitcher)

źródło zdjęcia: Polkomtel/Unsplash/informacje od czytelniczki

Subscribe
Powiadom o
43 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Wojtek
1 rok temu

Najgorsze jest to, że żeruje się na niewiedzy (nieświadomości) ludzi starszych, którzy mając niskie emerytury dają się skusić na te pseudo oferty w nadziei na zaoszczędzenie kilkudziesięciu złotych w skromnym budżecie domowym. Mając mamę i teściów w wieku ponad 80 lat uchroniłem ich przed zawarciem takich niekorzystnych umów, chociaż trudno było mi ich do tego przekonać, ponieważ naprawdę byli przekonani, że to dobre rozwiązanie przynoszące im korzyści finansowe. Przedstawiciele różnych firm, którzy zajmowali się lub zajmują handlem stosując te praktyki zachowują się jak hieny, które dla prowizji są w stanie zrobić wszystko. Takie manipulowanie starszymi ludźmi powinno być karalne, ale… Czytaj więcej »

matipl
1 rok temu
Reply to  Wojtek

bo ja wiem czy tylko „ludzi starszych”?
Nie miałem pojęcia, że te wszystkie firmy, które dzwoniły i namawiały na zmianę firmy energetycznej nie podpadają pod URE. Powinna być w tamtym czasie, gdy pojawili się „prywatni dostawcy” być duża kampania reklamowa URE, że te firmy nie muszą mieć akceptowanych taryf dla odbiorców domowych.

jsc
1 rok temu
Reply to  matipl

A widziałeś gdzieś kampanię reklamową KNF, ze CHF i WIBOR mogą skoczyć do góry… albo zachęcały do DYOR?

Marek
1 rok temu
Reply to  jsc

Nie widzę związku…

jsc
1 rok temu
Reply to  Marek

Merchanizm jest ten sam…:
1) Z jakiegoś powodu pojawia się wysyp nienormalnie korzystnych ofert
2) Ludzie lecą jak muchy na lep
3) (…)Okres promocji(…) się kończy
4) Następuje wzrost kosztu do poziomów kosmicznych
5) Wybucha afera, że (…)oszukali(…)

I tu nie było żadnego ostrzeżenia i tu… Chociaż przykład Młodych Bogów pokazuje, że KNF ma możliwości przeprowadzić ową kampanię reklamową.

Paweł
1 rok temu
Reply to  jsc

O tym, że CHF stanowi zagrożenie KNF jak najbardziej trąbił od 2006 roku, a PiS wtedy twierdził, że to celowy zamach na rozwój gospodarczy Polski. O zagrożeniu związanym z Wiborem było pisane w umowach o kredyt hipoteczny co najmniej od marca 2021 roku, a więc od momentu, gdy zainteresowałem się tematem.

jsc
1 rok temu
Reply to  Paweł

Owym trąbieniem miała być propozycja rekomendacji S?

jsc
1 rok temu
Reply to  Paweł

(…)O zagrożeniu związanym z Wiborem było pisane w umowach o kredyt hipoteczny co najmniej od marca 2021 roku, a więc od momentu, gdy zainteresowałem się tematem.(…)
Afera frankowa daje prognostyk, że i tak będą wyroki za misseling.

jsc
1 rok temu
Reply to  matipl

A widziałeś gdzieś kampanię reklamową KNF, ze CHF i WIBOR mogą skoczyć do góry… albo zachęcały do DYOR? Czyżby cały budżet poszedł na (…)Młodzi Bogowie(…)?

Jacek
1 rok temu

Nowy sprzedawca powiadomi obecnego, że przejął jego zadanie, więc jedyne niebezpieczeństwo to kara umowna, gdyby okazało się, że nie można w dowolnej chwili uciec. Wydaje się jednak, że Polkomtel nie będzie na siłę trzymał biznesu, który przestał być łatwą okazją do dodatkowego zarobku (chociaż tak naprawdę nie znamy cen i warunków, po których nabywa prąd hurtowo).

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

(…)Emerytki, które nie są w stanie zapłacić za prąd od Plusa to średnia reklama…(…)
Żeby tylko… ja na miejscu kancelarii frankowymi odpalałbym naganiaczy.

Michał
1 rok temu

Byłem w PGNiG, wychodziło taniej niż taryfa sprzedawcy. Jak zaczęły się podwyżki dostałem informacje o nowej stawce. Do maila załączone było info ze Tauron sprzedaje za tyle i tyle w taryfie sprzedawcy + dane kontaktowe i instrukcja co zrobić żeby asap zmienić dostawce ?‍♂️
(Jestem region Tauron)

Kacper
1 rok temu

Czy orientuje sie Pan jak wygląda w przypadku Lumii oferującej prąd warszawiakom?
Ceny pozostaną bez zmian czy trzeba się szykować do ucieczki?

Editor
1 rok temu
Reply to  Kacper

Ktoś z czytelników pomoże?

msw
1 rok temu

@Kacper – Mam umozę z Lumi PGE od wiosny 2022, ceny mam umownie zamrożone do wiosny 2024 – póki co w moim przypadku nic nie wskazuje, by mieli zmienić jej warunki.

Ogólnie realia są takie, że obecnie lojalność nie popłaca – podpisujesz umowę na 2 lata najlepiej z ustaloną sztywną (zamrożoną) ceną prądu a po 2 latach szukasz nowego dostawcy. PAMIĘTAJ, żeby sobie w kalendarzu zaznaczyć, kiedy kończy ci się umowa, byś nie miał zaskoczenia opisanego w tym artykule.

Editor
1 rok temu
Reply to  msw

To ciekawy przypadek, spróbujemy sprawdzić mechanizm

Anna
1 rok temu

W EON – dawne Inogy w Warszawie sporo osób pewnie skusiło się w 2020r. na ofertę Letnia Energia – G11, ze stałą stawką przez 3 lata. Wiosną i latem 2023 r. będą się te umowy kończyć. EON niestety nie jest w tej czwórce podlegającej URE. Zastanawiam się, co nas czeka latem. Gdzie można uciec?

Editor
1 rok temu
Reply to  Anna

Spróbujemy się dowiedzieć, pozdrawiam

Jacek
1 rok temu
Reply to  Anna

Od samego początku bycia ich klientem dostawałem gorsze oferty niż ta pierwotna. Ewidentnie skierowane do gospodarstw zużywających o wiele więcej prądu, bo kosmetycznie niższa cena nigdy nie zdołałaby wyrównać straty na podniesionej opłacie handlowej. Czyżby liczyli na klientów będących na bakier z matematyką? Kombinowali też krótkookresowych obniżek, aby golić potem przez długi czas na zero. Jak się okazuje te nieudolne zabiegi mogły też służyć wypchnięciu klientòw do egzotycznych taryf. A szczytem była propozycja dodatkowego opodatkowania się na rzecz zielonego komunizmu.

Anna
1 rok temu
Reply to  Kacper

Mam podobne pytanie, czy Lumia podchodzi pod taryfy URE. Mam umowę podpisaną według sztywnych stawek do wiosny 2024 i też zastanawiam się co może być później.

niepewny
1 rok temu

Mam pytanie na inny temat.Czy pan Maciej mógłby zapytać Orlen/Sasina skąd się biorą ceny paliw na stacjach.Pytanie moje jest banalne ale ja czegoś nie rozumiem.Ropa naftowa w szczycie notowań 120$ cena ON 8zł,teraz cena 80$ cena ON 7,8zł.O co tu chodzi?PiS opowiadał,zejak przejmie spółki to będzie taniej,nie będzie spekulacji,ludziom będzie się żyło dostatniej.Wysoka cena ON napędza inflację z którą rząd podobno walczy.

Editor
1 rok temu
Reply to  niepewny

Dobre pytania, te ceny to jednak tajemnicza sprawa…

Hieronim
1 rok temu
Reply to  niepewny

Ja mógłbym odpowiedzieć, ale boję się, że trafiłbym prosto przed oblicze prokuratora…

Rafał
1 rok temu
Reply to  niepewny

Teraz przez grudzień będę mieli wysokie marże, a jak od stycznia wzrośnie VAT to ceny na stacjach nie wzrosną o ten VAT, tylko zostaną na obecnym poziomie albo wzrost będzie minimalny. Spadną jedynie marże,a rząd ogłosi, że podwyżkę VAT „bierze na siebie”.

Bogdanow
1 rok temu
Reply to  niepewny

ON jest specyficznie drogi z powodu oczywistego wzrostu konsumpcji przez różne takie pojazdy które lubią dużo Diesla a robią nie tylko brum-brum, ale także bum-bum. To się akurat raczej NIE zmieni.

msw
1 rok temu

Ze strony Plusa źle, że zniknęły wszelkie informacje. Ślad po sprzedaży energii powinien pozostać choćby w ofertach archiwalnych.

Zaś p. Jadwiga nie powinna mieć pretensji do nikogo, oprócz siebie. Firma nie ma obowiązku informować o końcu umowy *na czas* określony.

Podpisujesz umowę, czytaj jej warunki *ze zrozumieniem* oraz dodaj sobie do kalendarza na 1-2 przed jej upływem notatkę, by coś z tym zrobić.

Michał
1 rok temu
Reply to  msw

Tmobile i Canal+ informują przed końcem umowy ile będzie wynosiła opłata po okresie promocyjnym, jaki jest okres wypowiedzenia itp …

Ppp
1 rok temu
Reply to  msw

„Obowiązek” może wynikać nie tylko z prawa, lecz także uczciwości i przyzwoitości. W tej sprawie Plus jest NIEUCZCIWY i powinien ponieść za to konsekwencje nawet, jeśli to akurat było zgodne z prawem – w dodatku źle napisanym, ponieważ obowiązek takiej informacji powinien być.
Pozdrawiam.

Dorota
1 rok temu
Reply to  Ppp

To prawda. Gdy chodzi o należności, które należy zapłacić w określonym terminie to potrafią przypominać sms-ami kilka dni naprzód.

jsc
1 rok temu
Reply to  msw

(…)Firma nie ma obowiązku informować o końcu umowy *na czas* określony.(…)
Takich idiotyzmów nie widziałem nawet przy najgorętszych momentach afery frankowej.

Mis
1 rok temu

Ile kWh ma ta pani na fakturze? Jesli to jest jedna biedna emerytka to albo za duzo zuzywa (niezaleznie od tego kto jej sprzedaje ten prad) albo ma wziete z kosmosu prognozy.

Jacek
1 rok temu
Reply to  Mis

Można policzyć, że zużywa poniżej 200 kWh miesięcznie.

Stef
1 rok temu
Reply to  Jacek

Pewnie ogrzewa pradem

jsc
1 rok temu

My to na prawdę mamy rosyjskie standardy… jeszcze nie wygrzeliśmy się z Frankowiczów to odpalili się Złotówkowicze, a a zza horyzonty wygladają już Prądownicze.

Bogdanow
1 rok temu

Należy się zdecydowanie trzymać z dala od jakichkolwiek umów tego rodzaju gdzie się traci ochronę regulowanego rynku.

hubidyr
1 rok temu

My to na prawdę mamy rosyjskie standardy… jeszcze nie wygrzeliśmy się z Frankowiczów to odpalili się Złotówkowicze, a a zza horyzonty wygladają już Prądownicze.

Sylwia
1 rok temu

Witam,

Klienci Plusa też skorzystają w 2023 z ustawowego zamrożenia cen energii. Ostatnio wszystcy (w tym ja) otrzymali stosowną korespondencję. Ta informacja jest też na stronach Plusa Informacja dla klienta G Nie zmienia to faktu, że po przekroczeniu 2MWh rocznie, stawki będą horendalnie wysokie (cennik) – 2,75zł(!) brutto za kWh w grupie G11. Te i inne dokumenty dotyczące sprzedaży energii są do znalezienia na https://www.plus.pl/regulaminy-i-cenniki.

Last edited 1 rok temu by Sylwia
Tomek
1 rok temu

Wcześniej miałem rachunki 500 zł teraz 1500. Uciekam z tej firmy.

Tomek
1 rok temu

Podwyżka 1000%.cena za kWh z 0,29 na 2,23. Rachunek zwala z nóg

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu