30 czerwca 2021

Zwykle nowe samochody bierzemy w leasing, a na zakup używanych bierzemy kredyt. Jakie korzyści może przynieść leasing używanych samochodów?

Zwykle nowe samochody bierzemy w leasing, a na zakup używanych bierzemy kredyt. Jakie korzyści może przynieść leasing używanych samochodów?

Na rynku nowych samochodów popyt przewyższa podaż. Żeby nie czekać miesiącami na upatrzoną „nówkę sztukę”, rozwiązaniem może być zakup używanego samochodu. Wbrew utartej opinii używane auto również można sfinansować leasingiem i czerpać korzyści podatkowe, jakie daje ta forma finansowania

Pandemia przewróciła do góry nogami globalny system produkcji i dostaw. Te zaburzenia odczuwa wiele branż, w tym motoryzacyjna, która boryka się przede wszystkim z ograniczeniami produkcji podzespołów. Towarem deficytowym są m.in. chipy, którymi naszpikowane są auta. W przeciętnym samochodzie potrzeba średnio nawet 100 takich elementów.

Zobacz również:

Cierpią z tego powodu konsumenci, ale też – a może przede wszystkim – przedsiębiorcy. Kowalskiemu łatwiej odłożyć plany zakupu nowego auta, dla przedsiębiorcy zaś brak samochodu to często być albo nie być jego firmy. Problemy z dostępnością nowych samochodów potwierdza Monika Kasprzyk, dyrektor działu zdalnych kanałów sprzedaży w firmie leasingowej Santander Consumer Multirent:

„Klientom wydłuża się termin dostawy z powodu przerwanego łańcucha dostaw poszczególnych podzespołów. O ile wcześniej klienci musieli czekać na samochód dwa, trzy miesiące, to teraz termin wydłużył się nawet do pół roku, a na niektóre modele trzeba czekać jeszcze dłużej.”

Przy tak dużym popycie na samochody klienci muszą nie tylko uzbroić się w cierpliwość, ale często tracą też atrakcyjne rabaty, do których przez lata byli przyzwyczajani.

„Prowadziłam niedawno negocjacje z przedsiębiorcą, który chciał kupić flotę kilkunastu samochodów i liczył na spory rabat. Dealer miał jednak dużo zamówień od pojedynczych klientów, którzy nie chcieli długo czekać na odbiór aut i byli gotowi kupić samochód bez zniżek, oby tylko auta były dostępne od zaraz”

– mówi Monika Kasprzyk, która zwraca też uwagę na klientów, którzy korzystają z leasingu długoterminowego, a więc co kilka lat wymieniają samochody. Jeśli kończy się okres leasingu, a samochodów dostępnych od ręki brakuje, przedsiębiorcy mają problem.

Przeczytaj też: Bez obejrzenia auta, bez jazdy testowej. Nad Wisłę zawitał nowy trend: kupowanie samochodów całkowicie przez internet. Ale czy my jesteśmy na to gotowi?

Skąd bierze się magia nowych samochodów?

Wyjściem z tej sytuacji może być zmiana myślenia i zakup samochodu używanego. Z punktu widzenia przedsiębiorcy bardziej niż to, czym jeździć będą jego pracownicy, liczą się koszty, a więc wysokość raty leasingowej. Jeśli firma za określoną ratę może mieć samochód nowy, to wybiera właśnie nowy. Ale jeśli ich po prostu nie ma „od ręki”, być może firma powinna rozstać się z „magią nowych aut” i rozważyć leasing używanych samochodów.

Dystans przedsiębiorców, ale też konsumentów, do używanych aut ma wiele źródeł. Mogą pochodzić z niesprawdzonych źródeł, a więc mogą mieć ukryte poważne usterki. Powszechnie uważa się, że jeśli wcześniej samochód jeździł „w firmie”, to był eksploatowany do granic możliwości. Jednak czasy się zmieniają i coraz więcej aut używanych pochodzi od wiarygodnych sprzedawców.

„W przeszłości salony dealerskie skupiały się na sprzedaży nowych samochodów. Z czasem zaczęły zajmować się odsprzedażą samochodów, które wracały na rynek po okresie najmu długoterminowego czy po leasingu. To też ma znaczenie przy wyborze przez firmę aut używanych, ponieważ ich sprzedażą zajmują się profesjonalne firmy, auta są sprawdzone, użytkowane wcześniej przez rok czy dwa lata”

– mówi Monika Kasprzyk.

Przeczytaj też: Salon samochodowy przyjmuje dwie rezerwacje na to samo auto, czyli Skoda nie była pisana panu Tomaszowi. Błąd systemu czy celowa zagrywka dealera?

Czym różni się leasing używanych samochodów od leasingu nowych?

Co ważne, zakup używanego samochodu w żaden sposób nie krępuje przedsiębiorcy, jeśli chodzi o dostępne formy finansowania. Nadal może to być leasing. Z punktu widzenia przepisów regulujących umowy leasingowe nie ma bowiem znaczenia to, czy mamy do czynienia z autem nowym czy używanym. Co zyskuje przedsiębiorca, decydując się na leasing auta używanego? Korzyści są dokładnie takie same przy leasingu nowych i używanych samochodów, a wśród nich znajdują się również te podatkowe.

„Finansując auto kredytem lub pożyczką leasingową, firma może odpisać tylko odsetki. W przypadku leasingu może wpisać w koszty prowadzenia działalności pełną ratę leasingową, przez co obniży się podstawa opodatkowania. Kosztem dla firmy będą też inne wydatki związane z użytkowaniem samochodu”

– wyjaśnia ekspertka Santander Consumer Multirent. Nie jest regułą, iż leasing zawsze będzie lepszy niż np. kredyt czy gotówka.Nie jest także oczywiste to, że bardziej opłacalny będzie leasing operacyjny niż leasing finansowy. Wszystko zależy od sytuacji danej firmy. Dlatego firmy leasingowe nie doradzają klientom przy wyborze formy finansowania. Taką decyzję musi podjąć właściciel firmy lub jego służby księgowe.

———————–

ZAPROSZENIE: Męczy cię chodzenie po salonach i tracenie tygodni na wybieranie samochodu? Boli cię brzuch na samą myśl o tych wszystkich formalnościach, papierkach, podpisach, pieczątkach? Wypróbuj platformę Autosalon od Santander Consumer Multirent. Nie obiecujemy, że zawsze znajdziesz tam najtańsze auto, ale wszystko załatwisz online, nie ruszając się z fotela. A przecież czas to pieniądz. Santander Consumer Multirent jest Partnerem cyklu edukacyjnego, którego częścią jest ten tekst.

———————–

Leasing używanych samochodów rządzi się tymi samymi prawami, co leasing nowych aut. Klient wybierający pierwszy wariant może też skorzystać z innych usług zwykle oferowanych w pakiecie z leasingiem. Mowa tu np. o zakupie pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, AC, NNW) czy o karcie paliwowej.

Monika Kasprzyk dostrzega tylko jedną różnicę między leasingiem nowych i używanych aut. Chodzi o ubezpieczenie GAP, czyli od ryzyka utraty wartości pojazdu, które chętniej kupowane jest przy nowych samochodach, bo w ich przypadku utrata wartości w pierwszych latach użytkowania jest większa.

Przeczytaj też: Czy ta drobna zmiana w przepisach wyprowadzi leasing ze średniowiecza? Umowa leasingowa zawierana będzie całkowicie zdalnie. Zyskają firmy i środowisko

Leasing używanego auta. Ile można zaoszczędzić?

Ile firma może zaoszczędzić na kosztach finansowania, jeśli zdecyduje się na leasing używanych samochodów? Santander Consumer Multirent przygotował symulację leasingu operacyjnego z 20-proc. wkładem własnym spłacanym w 35 ratach. To tylko przykład, a nie oferta. Ostateczne warunki firma może przedstawić dopiero po analizie sytuacji finansowej klienta. Oprocentowanie oparte jest o miesięczną stawkę WIBOR, która na dzień kalkulacji wynosiła 0,18%. A pod lupę bierzemy jeden z popularniejszych samochodów wśród firm – Citroen Berlingo.

Wartość netto (bez VAT) nowego auta wynosi 81 300 zł, a wpłata własna klienta 20%, czyli 16 260 zł. Przy takich parametrach rata leasingowa wyniosłaby 1905 zł netto. Jeśli przedsiębiorca zdecydowałby się wziąć w leasing takie samo auto tylko że używane (dwuletnie), jego wartość oszacowano na nieco ponad 65 041 zł.

Miesięczna rata leasingowa na dzień sporządzenia kalkulacji wyniosłaby 1542 zł netto. To rata o 363 zł niższa niż w przypadku nowego Citroena Berlingo. W całym okresie leasingu (35 miesięcy) w kieszeni firmy zostanie prawie 13 000 zł. To główna „nagroda” za zmianę podejścia do firmowej floty, a więc wyboru samochodu używanego zamiast nowego.

—————————–

Artykuł powstał jako część nowego cyklu edukacyjnego, który realizujemy we współpracy z Santander Consumer Multirent, firmy leasingowej, do której należy platforma AutoSalon

Źródło zdjęcia: Pixabay

Subscribe
Powiadom o
9 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Pibloq
3 lat temu

Wlasnie teraz intensywnie przegladam rynek aut uzywanych, wlasnie pod kątem leasingu operacyjnego. Generalnie dobrze zorganizowany leasing pozwala uzytkowac auto wlasciwie za darmo. Czemu tak twierdze? Zasada jest prosta: * do leasingu pozyskujesz auto 3-5 letnie, wciaz w miare nowe, ale najwieksza utrata wartosci juz jest za nami * szukasz aut sprzedawanych na fakture VAT23%, ktore konkurują na rynku aut uzywanych z ofertami prywatnymi, wiec punktem porownania jest kwota brutto, choc dla przedsiebiorcy kosztem jest netto i 50 proc.vat (w modelu mieszanym uzywania auta sluzb.-prywatnym). Ale auto musi byc na f-vat, by leasingodawca mogl go odliczyc przy pozyskiwaniu auta w leasing… Czytaj więcej »

Admin
3 lat temu
Reply to  Pibloq

Wow, ciekawe wyliczenia, dzięki!

John-117
3 lat temu
Reply to  Pibloq

Dokladnie, do podobnych wnioskow i wyliczen doszedlem nie tak dawno temu na swoim wlasnym przykladzie (u mnie akurat auto kupowane jako nowe, ale robie smiesznie niskie przebiegi rzedu do 5k km rocznie, takze auto wciaz trzyma wartosc).
Od przyszlego roku chyba wracam z powrotem na b2b i kupuje cos nowego, skoro praktycznie jest to „za darmo”.

Damian
3 lat temu

Ciekawy i dobry krok ze strony Santandera. Szkoda ze wyszukiwarka na stronie nie filtruje przez rodzaj skrzyni biegów.
Akurat się przymierzam do leasingu auta (raczej używanego), ale preferowałbym automat już 🙂

Pozdrawiam serdecznie!

Admin
3 lat temu
Reply to  Damian

Słusznie!

Waldek
3 lat temu
Reply to  Damian

Czytalem na komorce, przegapilem link do strony z autami, a szukam czegos w leasing. Az sie dziwilem dlaczego nie ma linku reklamowego do ich strony…. Dzieki za ten koment wrocilem i poszukalem linku 😀
Btw kategoria auta terenowe, a tam SUVy, ktore na teren patrza jak go mijaja na asfalcie 😉

WG G
3 lat temu

Utrata wartości 20% Berlingo w 3,5 roku? Widać że od razu leasingodawca stawia się na wygranej pozycji i potem może oferować nawet finansowanie po kosztach WIBOR.

Dorota/Leasing-Kredyty.Pl
3 lat temu

Wartosciowy artykuł. Tytul trochę mylący, bo mikro i małe firmy równie chętnie biorą w leasing samochody używane co nowe. Wszystko zależy od aktualnego budzetu czy strażu działalności firmy. Z resztą dla wielu firm to jest trudny i niepewny czas i chwali się ostrożność w wydawianiu pieniędzy.

Waldek
3 lat temu

Ta strona santandera to jakaś tragedia, słabe filtrowanie. Nie da się wybrać auta, wraca do całej listy. Sprawdzane na kilku przegladarakch. Odpuszczam poszukam auta na innych ktore sa lepiej zrobione i dzialaja…

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu