30 lipca 2020

Zerowe stopy procentowe „wykończyły” znaną markę bankową, która pomagała nam oszczędzać. Co czeka 220.000 jej klientów? Wkrótce nie założą lokaty, chyba że…

Zerowe stopy procentowe „wykończyły” znaną markę bankową, która pomagała nam oszczędzać. Co czeka 220.000 jej klientów? Wkrótce nie założą lokaty, chyba że…

Od października tego roku klienci BGŻ Optima nie założą już nowej lokaty ani nie zainwestują w fundusz inwestycyjny. Platforma przeniesiona zostanie do systemu informatycznego BNP Paribas – GOonline. Żeby korzystać z produktów Optimy, klienci będą musieli stać się pełnoprawnymi klientami BNP Paribas

Internetowa marka Banku BGŻ – BGŻ Optima – pojawiła się na rynku pod koniec 2011 r., a więc w czasach, kiedy Bank BGŻ należał jeszcze do holenderskiego Rabobanku. Pojawienie się BGŻ Optima było sporym zaskoczeniem, bo Bank BGŻ nie był raczej kojarzony z nowoczesnością i nowymi technologiami.

Zobacz również:

Od początku był to też dość nietypowy projekt, bo miał się specjalizować w produktach oszczędnościowych i inwestycyjnych. Jednym z jego celów było pozyskiwanie depozytów od osób, które nie były klientami BGŻ i nie miały zamiaru się nimi stać.

Dlatego z założenia nowy bank, a raczej nowa marka w ramach BGŻ, nie oferowała kont osobistych. Klienci mogli założyć konto oszczędnościowe (a nawet kilka), mieli dostęp do lokat terminowych – do wyboru, do koloru, jeśli chodzi o okres oszczędzania czy rodzaj depozytu. W ofercie znalazły się też produkty inwestycyjne: fundusze inwestycyjne czy produkty strukturyzowane.

BGŻ Optima przetrwała turbulencje związane ze zmianami właścicielskimi na rynku bankowym. Przejęcie BGŻ przez Francuzów z BNP Paribas, a potem pozbycie się z nazwy banku „BGŻ” nie zaszkodziło marce. BGŻ Optima ostała się również po ubiegłorocznym połknięciu Raiffeisena przez Paribas.

Przeczytaj też: Ryzykowny ruch BNP Paribas. Nie będzie już prowadził kont przejętych po ex-Raiffeisenie. Klienci muszą się „przesiąść”. Co ich czeka?

Przeczytaj też: BNP Paribas stracił trzy literki w nazwie, ale zaatakował nowym pakietem usług. Specjalne karty dla internautów i podróżników. Warto?

Pandemia i niskie stopy przyspieszają zmiany

Już od jakiegoś czasu Francuzi mieli plan, by BGŻ Optimę bardziej zintegrować z pozostałymi częściami swoich polskich włości. Kilka lat temu przedstawiciele banku zapowiadali, że w grupie nie ma miejsca na monoproduktową, czyli w tym przypadku oszczędnościową linię biznesową. Internetowa Optima miała zostać zintegrowana z BNP Paribas wraz z wdrożeniem nowego systemu informatycznego banku, co zmaterializowało się w ubiegłym roku, kiedy BNP Paribas uruchomił nowy system bankowości internetowej i mobilnej GOonline.

Ale gwoździem do trumny marki stała się obecna sytuacja rynkowa. Przewagą BGŻ Optima, a właściwie sensem jej istnienia, była wyróżniająca się na rynku oferta depozytowa. Tyle, że w środowisku niskich stóp procentowych i w sytuacji, kiedy banki nie muszą bić się o depozyty klientów (bo przymykają udzielanie kredytów ze względu na rosnące ryzyko), oferta Optimy stała się tak samo nieatrakcyjna, jak dużych banków, które nigdy nie musiały specjalnie zabiegać o nasze pieniądze.

Co dziś proponuje BGŻ Optima? Na koncie oszczędnościowym (Rachunek Smart) zarobimy dziś… 0,01% w skali roku. Jeśli chodzi o lokaty terminowe, to dostępne są w wariantach na 3, 6, 12 i 24 miesiące. W ich przypadku oprocentowanie wynosi 0,1%. Poza tym bank obsługuje lokaty terminowe, które można było założyć mniej więcej do kwietnia 2020 r. W tym kontekście BGŻ Optima stała się kulą u nogi grupy BNP Paribas.

Przeczytaj też: Ujemne oprocentowanie pieniędzy w banku: to nie żart. Być może wkrótce zapłacisz bankowi za przechowywanie własnych pieniędzy. Ale czy to byłoby legalne?

Przeczytaj też: Ile tracimy przez spadającą realną wartość naszych oszczędności w bankach? Postanowiłem oszacować. To astronomiczne kwoty!

Integracja systemów informatycznych i nowe umowy

BGŻ Optima ma dziś ok. 220.000 mniej lub bardziej aktywnych klientów. Właściciel, czyli BNP Paribas, zdradził właśnie, jakie ma plany wobec tej marki. Na przełomie września i października (konkretna data jeszcze nie jest znana) dojdzie do przeniesienia platformy BGŻ Optima do systemu informatycznego GOonline.

Co to konkretnie oznacza dla klientów, zależy… od nich samych. Bank zapewnia, że wszelkie umowy pozostają w mocy. Nie zmienią się też loginy i hasła. Jeśli ktoś korzysta z lokat odnawialnych, konta oszczędnościowego albo ma lokatę, która wygaśnie za jakiś czas, właściwie nic nie musi robić. Zmianą dla takiego klienta będzie jedynie odświeżona szata graficzna strony internetowej.

Ale po tej zmianie klient nie będzie mógł kupić żadnego nowego produktu, czyli nie założy np. nowej lokaty albo nie będzie mógł kupić jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Żeby móc kupić nowy produkt, klienci BGŻ Optima będą musieli stać się pełnoprawnymi klientami BNP Paribas, do czego ten będzie aktywnie zachęcał różnego rodzaju akcjami marketingowymi.

Ale nie stanie się to automatycznie – klienci będą musieli podpisać z bankiem nową umowę. Wynika to z tego, że obecna umowa obejmuje tylko możliwość korzystania z produktów BGŻ Optima. Nową umowę będzie można zawrzeć na trzy sposoby: przez telefon metodą na selfie, za pośrednictwem kuriera lub w placówce BNP Paribas.

Klient, który przejdzie ten proces, stanie się pełnoprawnym klientem BNP Paribas. Będzie mógł skorzystać z pełnej oferty banku, a więc z rachunku osobistego, oferty oszczędnościowo-inwestycyjnej czy kredytowej. Optima jednak nie zniknie. Wchodząc do bankowości elektronicznej banku klient będzie miał dostęp z jednego poziomu do dwóch platform: tej, z której korzystają obecni klienci BNP Paribas, czyli GOonline oraz do platformy BGŻ Optima, z tym że ta zmieni nazwę na GO Optima.

Łatwiej będzie miało blisko 40.000 osób, które dziś są jednocześnie klientami BNP Paribas i BGŻ Optima. Oni ten proces przejdą automatycznie, a więc nie będą musieli podpisywać z bankiem nowej umowy.

Przeczytaj też: Czy banki mogą wykorzystywać obniżki stóp procentowych do niesprawiedliwego powiększania marż kredytowych? Pierwsi klienci idą do sądu

Przeczytaj też: Inwestowanie oszczędności w czasach pandemii (i nie tylko). Siedem kroków do zbudowania długoterminowego portfela inwestycji

Koniec BGŻ Optima 1.0, wkrótce Optima 2.0

Cały ten proces wygląda na próbę wchłonięcia BGŻ Optima i ich klientów przez BNP Paribas. Gdyby wszyscy klienci się na to zgodzili, francuski bank zyskałby ok. 180.000 nowych klientów, którym będzie mógł oferować nie tylko produkty oszczędnościowo-inwestycyjne z oferty BGŻ Optima, ale też rachunki, karty kredytowe, pożyczki czy kredyty hipoteczne.

BNP Paribas nie rezygnuje jednak z pomysłu na odrębną linię biznesową przypominającą dzisiejszą BGŻ Optima, choć ma być ona bardziej „wypasiona” niż obecna platforma. Na razie szyki psuje sytuacja rynkowa, a więc m.in. bliskie zeru stopy procentowe, przez co bank nie może zaoferować klientom produktów, które atrakcyjnością powaliłby na kolana. Na razie Optimę w wariancie 2.0 schowano w poczekalni w oczekiwaniu na lepsze czasy.

—————————-

POSŁUCHAJ PODCASTU „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA”:

O RYNKACH PO WIRUSIE

W tym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” naszym gościem jest jeden z najbardziej doświadczonych w Polsce analityków rynku kapitałowego – Wojciech Białek. Opowiada o tym jak widzi przyszłość naszych portfeli w najbliższych latach, miesiącach, a nawet dziesięcioleciach.  Przepraszamy za niską jakość nagrania, z przyczyn „społeczno-dystansowych” nagrywaliśmy przez internet i niestety akurat z łączami nie było w tym czasie najlepiej. Aby posłuchać wejdź w ten link

O TYM JAK NIE ZWARIOWAĆ OD PRACY ZDALNEJ
W kolejnym odcinku podcastu „Finansowe sensacje tygodnia” gościnią jest Katarzyna Januszkiewicz, psycholog i specjalista ds. organizacji i zarządzania. Bada m.in. zmiany zachowań ludzi w związku ze zmianami organizacji ich pracy. Maciek Bednarek pytał ją przede wszystkim o pracę zdalną i jej wpływ na nasze życie oraz portfele. Aby posłuchać wejdź w ten link
—————————-

Subscribe
Powiadom o
8 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Jakub
4 lat temu

Niepokoi mnie tytuł tego artykułu, trochę trąci clickbaitem przez niepodawanie nazwy banku o który chodzi. Nie idźcie proszę tą drogą, trzymajcie poziom do którego przyzwyczailiście swoich czytelników – a nie pudelka 🙂

Marek
4 lat temu

Przecież oferta depozytowa BGŻ Optima przestała być konkurencyjna już dobrych kilka lat TEMU! Więc postcovidowe obniżki stóp nie miały żadnego znaczenia. No może ostatni klient postanowił wycofać oszczędności.

abc
4 lat temu
Reply to  Marek

zgadza sie ,wiekszosc uciekla z kasa jak wyskoczyli z 3% na oszczednosciowym… nawet w bankach wtedy byl lepszy %.

Sosna
4 lat temu
Reply to  Marek

Ostatnia w miarę sensowna oferta była jakieś dwa lata temu, choć oczywiście tylko jako promocja dla nowych klientów.
Obecnie mamy do czynienia nie tyle z „dobijaniem marki”, co usuwaniem mocno nieświeżych zwłok.

Maciej
4 lat temu
Reply to  Marek

Też tak uważam. Przecież od co najmniej dwóch lat mówi się o likwidacji brandu. Myślę, że szefowie BNP Paribas w końcu znaleźli czas, by po kolejnych przejęciach i modernizacjach systemów zająć się tematem Optimy. Być może ten ostatni klient ich do tego zmotywował;-) Pytanie, ilu z tych 180 tys. klientów trzyma tam jeszcze kasę i jak dużą.

Janusz_wyborca_pis
4 lat temu

Tych 220 tys. klientów to fikcja. Pieniądze trzymają tam chyba wyłącznie osoby, które zapomniały o swoim depozycie

Jakub
4 lat temu

Rzecz w tym stwierdzeniu „mniej lu b bardziej aktywnych”, Też mam tam konto, ale od kilku lat nic na nim nie ma,

Łukasz
4 lat temu

Wkrótce kończy mi się tam dłuższa lokata z sząłowym oprocentowaniem 2%. Przeglądając oferty innych banków ciężko coś wybrać. Albo konto wymaga założenia ROR albo jego warunki są takie sobie i w sumie nie ma co się bawić w otwieranie konta w kolejnym banku. A jak już coś jest i sensowne (w miarę) i bez kosztowe to ma słabe opinie odnośnie warunków technicznych. Myślałem tu o Nest banku ale widzę sporo narzekania na warstwę techniczną.
Jest coś godnego polecenia zamiast Optimy?

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu