Aplikacja SkyCash przy byle pomyłce odcina klientowi możliwość zakupu biletu na długich pięć minut. Co się stanie, jeśli w tym czasie przyjdzie kontroler?
Kupowanie biletów na tramwaj lub autobus przez aplikację w smartfonie to jedna z fajniejszych innowacji w płatnościach. Nie trzeba biegać do kiosków po kartonikowe bilety, wystarczy odpalić aplikację i wchodząc do pojazdu kupić e-bilet, którego emanacją w razie kontroli jest QR kod.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Korzystam z tej usługi namiętnie, w zasadzie nie pamiętam już kiedy kupowałem bilet w kiosku. Niestety ostatnio niemile dałem się zaskoczyć. Wchodząc do autobusu zacząłem kupować bilet, ale jeszcze przed potwierdzeniem transakcji rozmyśliłem się (zamiast jednorazowego postanowiłem kupić bilet dobowy). Przerwałem zakup, wybrałem inny bilet i… padł na mnie blady strach.
Okazało się bowiem, że aplikacja zablokowała mi możliwość zakupu kolejnego biletu na pięć minut. To było bardzo długie pięć minut, bo bardzo nie lubię jeździć komunikacją miejską bez biletu. Zastanawiam się, czy gdyby w tym momencie wszedł do mojego autobusu kontroler biletów, to mógłbym się tłumaczyć brakiem możliwości zakupu.
Zapewne nie mógłbym, bo przecież to nie wina kontrolera, że aplikacja do kupowania biletów nie działa. Zawsze mogę kupić bilet w automacie znajdującym się w autobusie.
Czytaj też: Klient w matni niedziałającego systemu, czyli jak wyłączyć to parkowanie?
Przeczytaj też: Nie zgodziłeś się na podanie wrażliwych danych aplikacji SkyCash? Przy „rozwodzie” z nią czeka cię niemiła niespodzianka. Musisz zapłacić…
Przeczytaj też: SkyCash wprowadza „groszowe” ubezpieczenia na godziny! Od wypadku w tramwaju i wandali na parkingu
Nie bardzo rozumiem dlaczego aplikacja blokuje zakup biletu zaraz po pierwszym błędzie. Mógłbym szukać przyczyny we względach bezpieczeństwa (np. żeby przyblokować możliwość zrobienia wielu transakcji pod rząd przez kogoś, kto w nieuprawniony sposób wszedł w posiadanie loginu i hasła do aplikacji), ale trudno jest zrujnować kogokolwiek kupując na jego konto bilety komunikacji miejskiej…
Mogłaby to być także „karna” blokada używana wobec osób, które zbyt często przerywają zakup biletu, bo to może obciążać systemy odpowiedzialne za procesowanie płatności i powoduje zbędny chaos. Tyle, że ja nie zmieniałem decyzji o rodzaju kupowanego biletu pięć razy, a tylko jeden raz. Taka zmiana decyzji powinna być chyba dozwolona i nie obciążana tego typu denerwującą karą czasową.
Procedura pięciominutowej blokady nie jest nowa, użytkownicy SkyCash skarżyli się na nią już w 2017 r. Zastanawiałem się, czy w takiej sytuacji powinienem w ogóle wsiadać do autobusu lub tramwaju i nawet konsultowałem się w tej sprawie ze znajomym warszawskim „kanarem”. Powiedział, że wchodząc do pojazdu nie mam obowiązku posiadać ważnego biletu, ale mam obowiązek kupić go nastychmiast po wejściu. Nie za minutę, ani nie za pięć minut, tylko natychmiast.
Bywają na tyl tle spory kontrolerów ze „sprytnymi inaczej” pasażerami, którzy generalnie podróżują na gapę, ale jak zobaczą kontrolerów, to natychmiast rzucają się do aplikacji i próbują kupić bilet last minute. Nie radzę, trik ten jest znany „kanarom” i bardzo intensywnie zwalczany. A ja zastanawiam się nad sposobem działania aplikacji SkyCash. Myślę, że na rynku warszawskim bardzo pomogłoby jej włączenie konkurencji.
Wyjaśnienie operatora systemu Sky-Cash:
„Blokada jaka została opisana w artykule, jest jedną z funkcjonalności wymaganych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie i wynika z postawionych przed SkyCash Poland S.A. wymagań dotyczących sprzedaży biletów przez telefon. Mechanizm blokady obowiązuje wszystkich operatorów współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie. W trosce o wygodę użytkowników aplikacji SkyCash, wprowadziliśmy możliwie najłagodniejszą formę blokady.
Blokada zakupu następuje po przekroczeniu limitu niedokończonych transakcji lub limitu jaki został ustalony na wpisanie PIN do SkyCash. Pasażer chcący dokonać zakupu ma 20 sekund na dokonanie weryfikacji płatności kodem PIN. Jeżeli w tym czasie nie wpisze kodu bądź kod będzie błędny aplikacja zostaje zablokowana na maksymalnie 5 minut. Funkcjonalność ta powstała również w oparciu o Regulamin usługi „Bilet przez telefon komórkowy w Warszawie”, który wskazuje, iż zakupu biletu należy dokonać niezwłocznie po wejściu do pojazdu lub przekroczeniu strefy biletowej, co ma na celu zmniejszenie liczby osób decydujących się na zakup dopiero w momencie kontroli. Ponadto dzięki funkcji blokady, chronimy środki naszych użytkowników przed niepowołanymi zakupami”