14 października 2018

Założyłeś konto przez przelew weryfikacyjny albo wideoczat? Możesz mieć problem z korzystaniem z niektórych usług. Banki: „to nie nasza wina”

Założyłeś konto przez przelew weryfikacyjny albo wideoczat? Możesz mieć problem z korzystaniem z niektórych usług. Banki: „to nie nasza wina”

Klientka Nest Banku chciała złożyć za jego pośrednictwem wniosek o kontynuację świadczenia Rodzina 500+. Bank odmówił przyjęcia wniosku online i zaprosił klientkę do oddziału. Tłumaczy, że to wymóg ministerialnych urzędników. Wygląda na to, że klientka założyła konto w… zbyt nowoczesny sposób

Regularnie w „Subiektywnie o finansach” piętnujemy absurdalne opłaty i prowizje, jakimi raczą nas instytucje finansowe. Nie zawsze jednak tym, co najbardziej irytuje klientów, są pieniądze. Często narzekacie na nieprzyjazne procedury, które po prostu wykradają Wasz cenny czas. Jak w tym przypadku. Z taką nielogiczną procedurą spotkała się niedawno żona naszego czytelnika, pana Daniela.

Zobacz również:

Przeczytaj też: Bankowe zwyczaje wciąż zaskakują. Klient ma biec do oddziału, bo tak chce pracownik? A regulamin mówi co innego. Ruszamy do akcji!

Przeczytaj też: Nieuważne kliknięcie i bank naliczył klientowi 1500 zł kosztów. A reklamację odrzucił. Wkraczamy do akcji!

Za pośrednictwem Nest Banku chciała złożyć online wniosek o kontynuację świadczenia Rodzina 500+. Ale zamiast wniosku do wypełnienia, dostała komunikat o następującej treści. Całkiem sporo banków oferuje taką usługę, więc to dążenie jest poniekąd naturalne – po co szukać sposobu dotarcia do urzędników i złożenia wniosku, skoro można to zrobić po prostu logując się do banku? Żona czytelnika doznała jednak rozczarowania:

„Wniosek Rodzina 500+ jest niedostępny dla Klientów, których umowa o prowadzenie rachunku w Nest Banku została podpisana za pośrednictwem przelewu weryfikacyjnego wykonanego z rachunku w innym banku lub wideoweryfikacji.”

O co chodzi z przelewem weryfikacyjnym?

Nest Bank jest jednym z banków, który pozwala zakładać rachunki zdalnie. Klient wypełnia wniosek, a bank, żeby zweryfikować klienta, prosi o przesłanie przelewu na 1 zł z innego banku. Wychodzi bowiem z założenia, że bank, z którego przelew wyszedł, dobrze „przyjrzał” się klientowi i dzięki temu ma pewność, że „on to on”.

W przeszłości zakładanie kont w takim trybie nie miało praktycznie żadnych ograniczeń. Klient mógł założyć konto „na przelew” w banku X, a następnie na bazie przelewu z banku X otworzyć rachunek w banku Y.

Ten mechanizm zaniepokoił Komisję Nadzoru Finansowego, bo zaczęli wykorzystywać go przestępcy. Wystarczyło, że udało im się założyć w oddziale rachunek na fałszywą tożsamość, by następnie stworzyć – dzięki przelewom weryfikacyjnym – cały „alfabet” fejkowych kont. A stąd już krok do wyłudzeń np. kredytów w bankach czy firmach pożyczkowych.

Komisja nie zabroniła otwierania kont w ten sposób, ale powiedziała stanowczo: jeśli konto otwierane jest zdalnie, to rachunek bankowy, z którego wychodzi przelew weryfikacyjny, musiał być założony w placówce banku.

Tu przeczytacie: Jak przestępcy kradną naszą tożsamość i wyłudzają kredyty?

W sprawie wniosku o 500+ Nest Bank poinstruował klientkę, że musi go złożyć w placówce, bo konto było otwierane przelewem z innego banku i Nest Bank nie jest w stanie zweryfikować klientki. Przyznacie, że brzmi to dość absurdalnie. Klientka ma konto, być może jakieś inne produkty, ale bank nie wie, kogo obsługuje?

„Po zalogowaniu się do banku znaleźliśmy np. propozycję pożyczki, można wypełnić zdalnie wniosek o pieniądze. W momencie, gdy jest okazja do zarobku bankowi nie przeszkadza, że nie są w stanie klienta zweryfikować. Czyli pożyczkę może wziąć, ale wniosku 500+ złożyć się nie da”

Urzędnicy nie ufają bankowcom?

Choć w tym przypadku procedura może wydawać się absurdalna, a bank można podejrzewać o schizofrenię, winne całego zamieszania jest… Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS), które zarządza programem 500+.

Przeczytaj też: Z cyklu „absurdalne prowizje”. W tym banku biorą 10 zł za… jedno kliknięcie

Nest Bank potwierdził, że klient, który otworzył konto w procesie na przelew lub wideoweryfikację, nie może złożyć wniosku o świadczenie 500+ czy 300+ (kasa na szkolną wyprawkę) przez bankowość online. Dlaczego? Nest Bank tłumaczy, że taki wymóg stawia MRPiPS w umowach z bankami (są poufne). Resort wymaga, by tożsamość została zweryfikowana przez bank podczas fizycznej obecności klienta.

„Staramy się zawsze proponować klientom dogodne rozwiązania – dlatego mogą założyć konto w procesie wideo czy złożyć wniosek o kredyt online. Jednak w tym przypadku musimy się stosować do wymogów formalnych”

– informuje Nest Bank. Z takim ograniczeniem spotkają się więc nie tylko osoby wnioskujące o 500+ za pośrednictwem Nest Banku, ale klienci wszystkich banków. Jeśli rachunek zakładali w trybie „na przelew”, to wniosek o świadczenie i tak muszą złożyć w oddziale. Na rachunkach zakładanych w ten sposób może też nie „działać” Profil Zaufany, który pozwala składać różne wnioski do e-adminstracji.

Wygląda na to, że w sprawach uwierzytelniania tożsamości klienta urzędnicy ufają bankom słabiej, niż banki swoim klientom. Czy słusznie? Cóż, biorąc pod uwagę jak popularne do niedawna były (i chyba wciąż są) wyłudzenia kredytów na skradzione tożsamości – może coś w tym jest?

Warto więc dwa razy zastanowić się przed założeniem konta w najbardziej nowoczesnych i najszybszzych oferowanych przez bank procedurach zdalnych. Bo przecież kilka banków oferuje zakładanie konta przez wideorozmowę (dowód osobisty pokazuje się w kamerce). Może się okazać, że część możliwości kontrakowania usług niefinansowych (od zewnętrznych dostawców) będzie w przypadku takich rachunków niedostępna. Na szczęście zawsze można przyjść do banku i się zweryfikować w tradycyjny sposób, pokazując dowód.

 

Subscribe
Powiadom o
8 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
kjonca
6 lat temu

„Przyznacie, że brzmi to dość absurdalnie.” NIe, to nie brzmi wcale absurdalnie. Trochę tak jakby pan redaktor się, zżymał, że po zalogowaniu mogę oglądać stan konta. a do wysłania przelewu potrzebuję jakiegoś sms-a. W końcu jak się zalogowałem to bank wie, że to ja? Nie?
A tu jeszcze jakieś sms-y.

Endru
6 lat temu

Po pierwsze nie urzędnicy a ustawa uchwalona przez sejm i podpisana przez prezydenta. Po drugie co w tym dziwnego? Jakby poszedł jakis przekręt to było by larum… A tak ktoś idzie do banku pokazuje dowód i w ten sposób potwierdza że to on. A przelew z innego banku ? Co to za weryfikacja? Dla mnie ani trochę nie daje gwarancji. Tu chodzi o pieniądze i ewentualnie inne usługi publiczne. To musi być 100% pewności Po trzecie: urzędnicy nie ufają bankom… No bez …. Ja też nie ufam. Miliony wkręcone ostatnio w getback wcześniej we franki i polisolokaty też nie ufają… Czytaj więcej »

anonymous
6 lat temu
Reply to  Endru

Przecież całe te pińcet plus to jeden wielki przekręt.

Endru
6 lat temu
Reply to  anonymous

Ale to inna kwestia… 🙂 Myslę że za kilka/kilkanście lat przekonamy się o tym.

anonymous
6 lat temu

Jest pewna rzecz której nie da się zrobić podczas osobistej wizyty w tym banku. Mianowicie nie da się zmienić numeru telefonu do wiadomości sms potrzebnych do potwierdzania operacji. Byłem osobiście, stwierdzili że nie da się i bankster nakryklał długopisem podanie o zmianę numeru pod którym się podpisałem. Po dwóch tygodniach przyszłą wiadomość że jak chcę zmienić numer to mam… zadzwonić na ichną infolinię. Cały ten fm bank vel bank smart vel nest bank to jedna wielka patologia z przelewami księgowanymi ręcznie i drewnianymi ławkami w oddziałach jak ławki na dworcach pkp za komuny.

Bogdan
6 lat temu

Panie Macieju napisałem do Pana wiadomość e-mail w trudnej sprawie. Proszę o interwencję.

Admin
6 lat temu
Reply to  Bogdan

Dzięki, na maciej.samcik@subiektywnieofinansach.pl go nie widzę. Na jaki adres Pan wysłał e-mail?

Bogdan
6 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

Do drugiego Macieja w Waszej Redakcji napisałem.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu