Subskrypcje zaczynają powoli rządzić w naszych portfelach. A banki – wspólnie z organizacjami płatniczymi – dostarczą narzędzia do tego, by wygodnie „zapisywać się” i zarządzać subskrypcjami, a więc m.in. zmieniać pakiety, personalizować usługi i korzystać z programów lojalnościowych dla subskrybentów. Jakie funkcje powinno zawierać porządne zarządzanie subskrypcjami w ramach aplikacji bankowej?
Karty płatnicze to oczywiście nasze najważniejsze – obok gotówki – narzędzie płatnicze na tradycyjnych zakupach w fizycznych sklepach. I jedno z najważniejszych na e-zakupach. Ale karta płatnicza ma wiele innych, niedocenianych funkcji. Jedną z nich jest to, iż może być wygodnym nośnikiem subskrypcji.
- Bezpieczna szkoła i bezpieczne dziecko w sieci, czyli czego nie robić, by nie „sprzedawać” swoich dzieci w internecie? [POWERED BY BNP PARIBAS]
- Wybory w USA: branża krypto wstrzymała oddech. W świecie finansów to ona ma najwięcej do ugrania. Po wyborach nowe otwarcie? [POWERED BY QUARK]
- Pieniądze w rodzinie, jak o nich rozmawiać, żeby nie było niemiło? Natalia Tur i Maciej Samcik [POWERED BY BNP PARIBAS / MISJA OSZCZĘDZANIE]
A subskrypcje to wschodząca gwiazda całej gospodarki. Coraz częściej rezygnujemy z zakupu rzeczy na własność, lecz subskrybujemy dostęp do niej. Zaczęło się od cyfrowych usług np. dostępu do muzyki oraz filmów czy cyfrowych wersji oprogramowania. Ale teraz subskrybujemy ekspresy do kawy, usługi druku czy nawet… zabawki.
Przeciętny Polak korzysta z 7,2 subskrypcji (dane z raportu Digital Poland), co oznacza, że powoli oswajamy się z tą nową formą dostępu do produktów i usług. A w tej grze znacznie większe znaczenie ma wygodna płatność. Nie mówimy bowiem o jednorazowej transakcji, lecz odnawianej co jakiś czas subskrypcji, która może mieć różne warianty i zasady dostępu.
Karty płatnicze są ważną częścią tej rewolucji. Dzięki nim nie trzeba pamiętać, żeby co miesiąc opłacić subskrypcję lub abonament – wszystko dzieje się automatycznie, a więc nie grozi nam odcięcie od ważnej dla nas usługi z powodu niezapłaconego rachunku.
Czytaj też: Kartowy program lojalnościowy: czy opłaca się tak zbierać punkty? (subiektywnieofinansach.pl)
Subskrypcje: usługa stworzona dla kart płatniczych?
Oczywiście, usługodawcy – przede wszystkim ci „naziemni” – mogą przyjmować płatność z tytułu subskrypcji także w bardziej tradycyjnej formie (przelew, zlecenie stałe, polecenie zapłaty, comiesięczna płatność w kasie) albo np. za pośrednictwem usług takich jak portmonetka Paypal. Ale karty płatnicze mają kilka zalet. Jakich?
Maciej Kornatowski, dyrektor w dziale rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe, zwraca uwagę na kilka aspektów decydujących w dużej mierze o ważnej roli kart w zapewnianiu nam wygodnego opłacania abonamentów i subskrypcji. Jakie to cechy?
– podłączenie karty do usługi subskrypcyjnej, jako źródła płatności, jest wygodne i jednorazowe. Podaje się tylko dane karty, a potem wszystko już „dzieje się samo”
– płatność kartą nie wiąże się z żadnymi prowizjami i odbywa się automatycznie (posiadacz karty nie musi wykonywać żadnych czynności). W odróżnieniu od przelewów nie trzeba inicjować kolejnych transakcji ani płacić pośrednikom płatności prowizji (coraz częściej płatności elektroniczne są obciążane przez pośredników kilkuprocentowymi opłatami)
– automatyczna aktualizacja karty podłączonej do usługi (po odnowieniu karty przez bank, nie trzeba ponownie przyłączać nowej karty do usługi)
– chargeback, czyli możliwość odzyskania pieniędzy, gdy subskrypcja nie działa właściwie. Konsument może z niej skorzystać wtedy, gdy wyczerpie możliwości reklamacji u usługodawcy. Gdy ten odmawia oddania pieniędzy np. gdy jakość usługi, za którą zapłaciliśmy kartą, jest daleka od obiecywanej, o taki zwrot możemy poprosić bank, który wydał kartę.
– tokenizacja, czyli możliwość przypinania karty płatniczej na stronie internetowej dostawcy w bezpieczny sposób – dostawca nie otrzymuje (i nie przechowuje u siebie) pełnych danych kart, a jedynie token pozwalający zidentyfikować klienta i jego płatności. Taka bezpieczna (choć niewidoczna dla klienta) usługa znosi praktycznie ryzyko wycieku danych karty klienta po ewentualnym włamaniu do serwerów dostawcy usługi. A zatem i kłopoty z tego wynikające (organizacyjne i reputacyjne).
Czytaj też: Oto najbardziej innowacyjne fintechy. Dzięki nim żyje się wygodniej (subiektywnieofinansach.pl)
Zarządzanie subskrypcjami: jak zrobić to dobrze?
Przyznacie, jest tego trochę. Ale to nie wszystko. Przedstawiciel Mastercard zwraca uwagę także na to, że oferuje kilka unikalnych usług, które pomagają uczynić zarządzanie subskrypcjami usługą wygodną dla klienta. Jakie to bonusy?
– regulacja organizacji płatniczej zobowiązująca „subskrypcjodawcę” do umożliwienia odwołania subskrypcji na tej samej stronie internetowej, na której została zawarta (jeśli na jakiejś stronie internetowej zapisałem się do korzystania z danej usługi to zawsze mam możliwość odwołania jej, wchodząc na tę właśnie stronę – bez konieczności poszukiwania)
– menedżer subskrypcji, czyli narzędzie oferowane przez Mastercard bankom, umożliwiające użytkownikom włączanie oraz ewidencjonowanie posiadanych subskrypcji. Usługa ułatwi również kontakt ze sklepem internetowym w celu zmiany lub wyłączenia subskrypcji
– przejrzystość historii transakcji – do każdej transakcji kartą Mastercard może dostarczyć nazwę oraz logotyp sklepu (bardzo często na potwierdzeniach są tylko mało czytelne dla użytkowników numery). To oznacza, że konsument, sprawdzający na wyciągu z karty listę transakcji, bez problemu zauważy tam transakcję subskrypcyjną i nie będzie miał problemu z jej identyfikacją
– identyfikacja subskrypcji – w sytuacji, gdy podpinam do jakiejś usługi kartę za pomocą pośrednika, bank nie wie, że to jest transakcja cykliczna i że najprawdopodobniej jest to subskrypcja. A więc nie jest w stanie oznaczyć w swoich systemach takiej transakcji w sposób, który powie klientowi, z czego wzięło się dane obciążenie. Ale Mastercard to wie i tę wiedzę może udostępniać bankom. A banki – dzięki temu – mogę dostarczać więcej wiedzy klientom. Dzięki temu mniej jest nieporozumień, reklamacji, szumu informacyjnego
Mastercard pomaga też bankom w zaprojektowaniu w ich bankowości internetowej i mobilnej komponentów odpowiadających za informowanie klientów o subskrypcjach, do których przypięli karty. To ważna sprawa, zwłaszcza jeśli chodzi o bankowość mobilną, bo w smartfonach właściwe zaprojektowanie aplikacji ma kluczowe znaczenie – miejsca jest mało, a umieszczenie przycisku lub opcji wyboru w złym miejscu będzie oznaczało, że klient nie będzie z niego korzystał.
Czytaj też: Firmy zbierają i przetwarzają nasze dane. Czy to może być układ fair? (subiektywnieofinansach.pl)
Banki pójdą w zarządzanie subskrypcjami, bo to im się opłaci
W najbliższym czasie ważnym tematem dla banków będzie nie tylko dokładanie do systemów bankowości internetowej i mobilnej komponentów z listą wykupionych przez klienta subskrypcji, ale wręcz dołożenie możliwości bezpośredniego kupowania subskrypcji np. w bankowej aplikacji. Może ona być de facto hubem z subskrypcjami zewnętrznych dostawców VOD albo innych usług subskrypcyjnych.
Korzyści – zarówno dla banku, jak i dla klienta – są niemałe. Z jednej strony bank ma nowe źródło przychodów (staje się pośrednikiem w zakupach subskrypcji przez klientów), z drugiej strony klient ma większe subiektywnie poczucie bezpieczeństwa i wygodę (zakup odbywa się prościej, bo tylko przez kliknięcie odpowiedniej opcji, nie trzeba przypinać kart na zewnętrznych stronach internetowych), porządek „w papierach” (wszystkie subskrypcje w jednym miejscu) oraz możliwość zarządzania subskrypcjami w jednym miejscu.
Przy czym zarządzanie subskrypcjami to nie tylko możliwość ich włączenia i wyłączenia, ale też monitorowania, zmiany konfiguracji czy uzyskania informacji o punktach lojalnościowych przyznawanych za korzystanie z subskrypcji. Niewykluczone, że na kanwie tych bankowych innowacji pojawią się specjalne odmiany programów lojalnościowych, które będą się koncentrowały na zbieraniu lub wydawaniu punktów lojalnościowych na subskrypcje.
Wydaje się, że to może być jeden z najważniejszych trendów w bankowych relacjach z klientami – oferowanie im usług wygodnego zarządzania subskrypcjami poprzez przypięcie do nich karty płatniczej.
——————————
Podcast „Finansowe sensacje tygodnia” w najpopularniejszej „10” na Spotify!
„Finansowe sensacje tygodnia”, czyli cotygodniowy podcast nagrywany przez ekipę „Subiektywnie o Finansach”, znalazł się właśnie w dziesiątce najpopularniejszych podcastów newsowych na platformie Spotify. Dziękujemy bardzo wszystkim, którzy słuchają, subskrybują i polecają nasz podcast. Kolejnych odcinków „Finansowych sensacji tygodnia” słuchajcie w każdą środę. Podcast jest dostępny na www.subiektywnieofinansach.pl, na platformie Anchor, oczywiście na Spotify, Google Podcast, Apple Podcast oraz na kilku innych platformach podcastowych. Poszczególne odcinki można znaleźć i odsłuchać pod tym linkiem.
———————————-
Tekst jest elementem cyklu edukacyjnego „Więcej niż płatności”, który powstaje wspólnie z Mastercard
zdjęcie tytułowe: Mohamed Hassan/Pixabay