25 listopada 2022

Praktyczny poradnik na Black Friday. Jak działają tego dnia promocje i wyprzedaże? Co sklepy wystawią po rzeczywiście atrakcyjnej cenie? I na której półce?

Praktyczny poradnik na Black Friday. Jak działają tego dnia promocje i wyprzedaże? Co sklepy wystawią po rzeczywiście atrakcyjnej cenie? I na której półce?

Sklepowe promocje w Black Friday: jak się zachować, żeby najbardziej na nich skorzystać? Jak poruszać się w gąszczu obniżek, by wyrwać jak najlepszą dla siebie okazję? Które produkty – i kiedy – będą miały rzeczywiście okazyjne ceny? Oto praktyczny poradnik dla tych, którzy naprawdę czekają na „Czarny Piątek”

To może być ważny dzień dla Waszych portfeli. Z porządnych badań przeprowadzonych ostatnio dla firmy Klarna wynika, że prawie co drugi Polak przymierza się do zrobienia tego dnia promocyjnych zakupów (choć tylko 15% jest pewnych, że to zrobi, pod tym względem jesteśmy jednym z bardziej oziębłych narodów).

Zobacz również:

Z kolei Bank Millennium podrzucił konkretne wyliczenia dotyczące zachowań własnych klientów w Black Friday. Wyszło z nich, że w okresie od piątku Black Friday do poniedziałku Cyber Monday w zeszłym roku bank zarejestrował o 38% więcej transakcji. Wyższa była również ich wartość – aż o 55% od średniej dziennej z całego 2021 r. Czyli nastrój Black Friday rzeczywiście przekłada się na nasze decyzje.

Wyprzedaż – a start sezonu wyprzedaży wyznacza Black Friday i tygodnie bezpośrednio go poprzedzające – to dla klienta oczywiście długo wyczekiwana szansa na tańsze zakupy. A dla osób zarządzających sklepami oraz sieciami handlowymi… jedna z kilku okazji w ciągu roku, by opróżnić magazyny i zrobić sobie w nich trochę więcej miejsca na nadchodzące nowości.

Ta podstawowa zasada wyznacza zasady gry w Black Friday. Jeśli więc chcesz skorzystać z okazji i kupić coś w prawdziwej, a nie udawanej promocji (czyli rzeczywiście o 40% taniej, a nie z obniżką o 10% po wcześniejszej podwyżce o 20%), to idź to sklepu z taką właśnie świadomością, że to jest święto także dla handlowców. Co z tego wynika? Już tłumaczę.

Promocje w Black Friday. Które rzeczy będą najbardziej przecenione?

Oznacza to, że sklepowe promocje w Black Friday najprawdopodobniej obejmą głównie produkty ze starszych serii i kolekcji. Nie ma w tym oczywiście nic zdrożnego, ale niektórzy z nas traktują Black Friday jak dzień, w którym pojawiają się masowe przeceny wszystkich towarów, jak leci. Tak to rysują marketingowcy, bo dzięki temu łatwiej ściągną nas do sklepów. Ale prawda jest taka, że przeceny najnowszych modeli i kolekcji będą w najlepszym razie standardowe (o ile w ogóle). Prawdziwe rabaty się pojawią, ale będą dotyczyły rzeczy, których sieci handlowe chcą się już pozbyć.

Mogą to być rzeczy, które zostały odłożone do magazynu z powodu pojawienia się ich nowszych odpowiedników, bądź takie, które zwyczajnie się nie sprzedały. Dość często działa zasada, że im lepiej produkt sprzedawał się w oryginalnej cenie, tym mniejszy rabat dana sieć przyzna mu podczas Black Friday. Tym bardziej warto zastanowić się, czy na pewno chcemy skorzystać z wyjątkowo dużej promocji na jakąś rzecz. Być może nie kupiliśmy jej do tej pory dlatego, że nie była dla nas z jakichś przyczyn atrakcyjna. Pytanie brzmi: czy obniżka ceny coś w tej ocenie zmienia?

Promocje w Black Friday: ile osób będzie chciało skorzystać? Badania dla Klarna
Promocje w Black Friday: ile osób będzie chciało skorzystać? Badania dla Klarna

W Black Friday najprawdopodobniej na sklepowych regałach znajdziecie artykuły jesienne lub te z końcówki sezonu letniego. Jeśli więc zamierzacie podczas weekendowej wyprzedaży kupić kurtkę na zimę w bardzo niskiej cenie, to możecie się rozczarować. Rzeczy zimowe najlepiej kupować na późniejszych wyprzedażach, które w większości sklepów startują pod koniec grudnia. Wtedy jest większa szansa na odnalezienie artykułów zimowych w kuszących cenach. Teraz będzie to znacznie trudniejsze.

Czytaj też: Nadchodzi Black Friday, sezon promocji i wyprzedaży. W tym roku musimy być bardziej oszczędni. Jak nie dać się zrobić na szaro?

Czytaj też: A może by tak zrobić… green friday zamiast Black Friday? Oni mają na to pomysł

Na których półkach znajdziesz największe promocje? Ważne!

Gdzie znajdziesz największe promocje w Black Friday? Jest taka półka, na której znajdą się konkretne i prawdziwe okazje. Takie, których rzeczywiście nie będzie warto przegapić. W prawie każdym sklepie – przynajmniej z ciuchami – znajdzie się taka półka. Jak ją namierzyć?

W których sklepach będziemy szukać okazji w Black Friday? Badania dla Klarna
W których sklepach będziemy szukać okazji w Black Friday? Badania dla Klarna

Są to regały z pojedynczymi, ostatnimi sztukami danego produktu. Końcówki serii, końcówki kolekcji. Przeceny mogą być gigantyczne i sięgać 60-70%. W przypadku odzieży może to być na przykład półka z kilkoma modelami sukienek, ale po jednej sztuce.

Właśnie dla takich okazji najlepiej przyjść do sklepu w Black Friday rano (tuż po otwarciu sklepu). I od razu udać się do tej półki lub regału, przy którym są te pojedyncze rzeczy, utrudniające handlarzom zarządzanie magazynem. Unikamy w ten sposób tłumu ludzi oraz znacznie zwiększamy swoje szanse na zakup czegoś rzeczywiście wyjątkowego, co może już na półki nigdy nie wrócić. Tę jedną sztukę po wyjątkowo niskiej, rzeczywiście atrakcyjnej cenie weźmie po prostu ten, kto przyjdzie pierwszy.

W Black Friday wyjątkowo opłacalne jest bycie nowym klientem danej sieci. Wiele sklepów oferuje np. zniżkę na pierwsze zamówienie złożone przez ich aplikację mobilną, zwykle jest to 10-20%. Możemy dzięki temu połączyć zniżkę na pierwsze zamówienie z rabatami, które pojawią się na Black Friday. Jeśli dodamy do tego np. rabat za opłacenie zakupów kartą konkretnego banku (bo np. dana sieć uczestniczy w programie lojalnościowym, w którym jest też nasz bank) – możemy „ustrzelić” wyjątkowo „tłustą” kumulację rabatów.

Szczytem marzeń jest sytuacja, w której dodatkowo ktoś z naszej rodziny jest pracownikiem sieci handlowej. Często w ramach pracowniczych świadczeń socjalnych takie osoby dysponują zniżkami pracowniczymi, które też oczywiście możemy przyłączyć do pakietu rabatów.

Nie zaszkodzi skorzystać też ze wsparcia technologii. Są wtyczki do przeglądarek, które automatycznie wyszukują kody promocyjne w poszczególnych sklepach (np. alerabat, ale jest tego dużo), to narzędzie również możemy wykorzystać podczas czarnopiątkowych zakupów.

———————–

Posłuchaj podcastu z radami na Black Friday i… z kodem rabatowym od Ceneo.pl!

Black Friday to zawsze lawina kuszących ofert. W tym odcinku podcastu podpowiadamy, jak odróżnić prawdziwą promocję od fałszywej. i jak sprawdzić, czy oferowana w „Czarny Piątek” cena naprawdę jest okazją oraz jak bezpiecznie zapłacić za zakupy. Gościem 133. odcinka podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia” jest Adam Dec z Ceneo.pl – jednej z największych porównywarek cenowych. Podcast można odsłuchać pod tym linkiem albo na wszystkich popularnych platformach podcastowych, w tym Spotify, Google Podcast, Apple Podcast, Overcast, Amazon Music, Castbox, Stitcher)

Dla uważnych słuchaczy mamy kody rabatowe do wykorzystania podczas zakupów na Ceneo.pl. Warto więc słuchać audycji od deski do deski. Liczba kodów jest ograniczona – obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Regulamin akcji promocyjnej znajdziecie w tym miejscu: https://shops.ceneo.pl/documents/Regulamin_Subiektywnie.pdf

———————–

Na jakie pułapki trzeba uważać podczas wyprzedaży?

Przed zakupem powinniśmy dokładnie przyjrzeć się przecenionemu produktowi. Czasem rzeczy znajdujące się „na promocji” mogą pochodzić ze zwrotów, a więc mieć znamiona używania. W dzisiejszych czasach sklepy oferują klientom liberalne warunki zwracania zakupionych rzeczy i właśnie takie „egzemplarze” są jednymi z tych, których sprzedawcy przy okazji Black Friday będą się chcieli pozbyć. Ceny mogą być atrakcyjne. Należy sprawdzić, czy wybrane przez nas rzeczy na pewno nie posiadają żadnych ukrytych wad, plam bądź innych uszkodzeń.

Przed zakupami warto prześledzić historię cen produktów, którymi jesteśmy zainteresowani, żeby nie dać się złapać na tzw. „żonglerkę cenową”. Niektóre sklepy na chwilę przed Black Friday umyślnie podnoszą ceny swoich produktów, żeby w dzień wyprzedaży wkręcić nam jak największy procent rabatu i w nieuczciwy sposób przekonać nas, że promocja jest bardziej atrakcyjna niż w rzeczywistości. Porównujmy ceny dostępne w internecie do cen występujących w sklepach stacjonarnych i wybierzmy tę korzystniejszą.

Zwracajmy szczególną uwagę na metki produktów. Często w sklepach dochodzi do pomyłek i na niektórych produktach może znajdować się naklejka z nieaktualną ceną. Zdarza się, że na korzyść klienta. Co zrobić w takiej sytuacji? Zgodnie z prawem wystarczy poprosić o możliwość zakupu produktu po cenie widniejącej na metce. Jeżeli jednak dochodzi do sytuacji odwrotnej, a cena wydaje nam się zbyt wysoka, możemy zapytać sprzedawcy, czy na pewno wartość widniejąca na metce jest aktualna.

Warto zapytać również o możliwość oraz warunki zwrotu towaru bez podania przyczyny (a więc z własnego kaprysu, a nie dlatego, że coś z nim jest nie tak). Kwestia reklamacji jest również bardzo istotna. Niezależnie od tego, czy kupiliśmy produkt w ramach wyprzedaży czy w ramach „standardowej” oferty, przysługuje nam prawo do zareklamowania produktu w okresie dwóch lat od zakupu (na zasadzie rękojmi, której automatycznie udziela sprzedawca). Możemy zażądać naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy.

Do złożenia reklamacji nie zawsze potrzebny jest także paragon, w większości przypadków wystarczy potwierdzenie zakupu, przykładowo w aplikacji bankowej. Nie zmienia to jednak faktu, że paragon zawsze warto mieć przy sobie, znacznie ułatwia i przyspiesza on całą procedurę reklamacji. Archiwizujmy się – choćby poprzez zdjęcia w smartfonie – paragony z zakupów w Black Friday.

Czytaj też: Nadchodzą wyprzedaże. Polacy ruszą na zakupy w sieci. Oszuści tylko na to czekają. Sześć wskazówek dla bezpieczeństwa konta bankowego

Promocje w Black Friday? Pośpiech to zły doradca

Postępujmy logicznie, nie kupujmy od razu, gdy zobaczymy wyjątkowo atrakcyjną cenę. Wiele sklepów oferuje możliwość odłożenia produktu na parę godzin lub do końca dnia. Korzystajmy z możliwości, które dostajemy od sprzedawców. Podczas Black Friday często natkniemy się także na pakiety promocyjne, przykładowo: „za zakupy przekraczające 150 zł, otrzymasz 20% rabatu na kolejne”. Czy to się opłaca?

Jeśli nie chcemy wydać zbyt dużo pieniędzy, ignorujmy pakiety „3 w cenie 2”, skutecznie unikamy w ten sposób przynoszenia do domu rzeczy, których w rzeczywistości nie potrzebujemy. Porównujmy ceny w sklepach tej samej dużej sieci odzieżowej. Często w dwóch sklepach należących do jednej sieci znajdziemy takie same bądź bardzo podobne produkty w mocno odstających od siebie cenach.

Decydując się na zakupy przez internet, upewnijmy się 10 razy, że sprzedawca nie jest oszustem. W tym artykule znajdziesz pięć cech, które odróżniają uczciwy sklep internetowy od oszusta. Nie jest trudno to zweryfikować, naprawdę! Kupujmy mądrze, korzystajmy z promocji, inteligentnie łączmy rabaty i nie dajmy się złapać w sidła marketingowców oraz sprawdzajmy wiarygodność miejsca, w którym kupujemy!

W „Czarny Piątek” nie daj się zrobić na szaro w internecie – przeczytaj poradnik od Ceneo.pl

————

ZAPISZ SIĘ NA WEBINAR O IKE I IKZE: CZY WARTO W TYM ROKU WYKORZYSTAĆ LIMIT?

Zapraszam na webinar online, na którym – wspólnie z ekspertem, Pawłem Mizerskim z TFI UNIQA – opowiemy o strategii oszczędzania na emeryturę za pomocą „antypodatkowych” mechanizmów IKE oraz IKZE. Czy i pod jakimi warunkami konta emerytalne się opłacają? Jak obniżka podatku PIT wpływa na ulgi podatkowe i opłacalność lokowania oszczędności w IKZE? Jak zmaksymalizować przyszłą emeryturę?

Spotkajmy się online we wtorek 29.XI.2022 r. o godz.  19.00. Plan spotkania:

>>> 19:00 – 19:30: Zmiany podatkowe a opłacalność inwestowania w IKE oraz IKZE (zmiany w podatku PIT, propozycja kwoty wolnej od podatku Belki – wpływ na korzyści podatkowe);
>>> 19:30 – 20:00: Optymalna strategia oszczędzania na przyszłą emeryturę z wykorzystaniem kont IKE, IKZE, a także PPK i innych form oszczędzania;
>>> 20:00 – 20:30: Sesja pytań i odpowiedzi;

Żeby wziąć udział w spotkaniu – i, co ważne, uzyskać dostęp do zapisu wideo oraz do prezentacji i danych, które zostaną tam przedstawione – należy zapisać się za pośrednictwem tego linku.

————

ZAPISZ SIĘ NA NASZE NEWSLETTERY:

>>> Nie przegap nowych tekstów z „Subiektywnie o Finansach” i korzystaj ze specjalnych porad Macieja Samcika na kryzysowe czasy  zapisz się na weekendowy newsletter Maćka Samcika i bądźmy w kontakcie! W każdą sobotę lub niedzielę dostaniesz e-mailem najnowsze porady dla Twojego portfela.

>>> Zapisz się też na nasz „powszedni”, poranny newsletter „Subiektywnie o świ(e)cie” – przy porannej kawie przeczytasz wszystkie najważniejsze wieści dla Twojego portfela, starannie wyselekcjonowane i luksusowo podane przez Macieja Danielewicza i ekipę „Subiektywnie o Finansach”.

————

ZOBACZ OKAZJOMAT SAMCIKOWY: 

Obawiasz się inflacji? Zastanawiasz się, co zrobić z pieniędzmi? Sprawdź „Okazjomat Samcikowy” – to aktualizowane na bieżąco rankingi lokat, kont oszczędnościowych, a także zestawienie dostępnych dziś okazji bankowych (czyli 200 zł za konto, 300 zł za kartę…). I zacznij zarabiać na bankach:

>>> Ranking najwyżej oprocentowanych depozytów

>>> Ranking najlepszych kont oszczędnościowych. Gdzie zanieść pieniądze?

>>> Przegląd aktualnych promocji w bankach. Kto zapłaci ci kilka stówek? I co trzeba zrobić w zamian?

————

źródło zdjęcia tytułowego: Arno Senoner/Unsplash

Subscribe
Powiadom o
14 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Tomasz
2 lat temu

„2 w cenie 3” faktycznie lepiej unikać 😁

Rafal
2 lat temu

Odpowiedź na pytanie na tytułowe: na żadnej. A na pewno w internecie nie ma żadnego Black Friday. Black Friday w polskim wydaniu to jedna wielka ściema. Może jak dyrektywa Omnibus wejdzie w pełni w życie to coś się zmieni.

Admin
2 lat temu
Reply to  Rafal

Jak będzie dyrektywa Omnibus to w Polsce odwołają Black Friday, bo już nie będzie sensu organizować 😉

Wiesoly Gienek
2 lat temu

A co robic w przypadku, kiedy na metce jest jedna cena, po zeskanowaniu wychodzi wyzsza, i sprzedawca mowi, ze to, oczywiscie, jest pomylka i zaraz poprawi cene na metce?

Jurek
2 lat temu

Niektórzy sprzedawcy udostępniają historię zakupów kilka lat wstecz (np taki sprzedawca odzieży na Z)i można sobie zobaczyć w jakiej cenie kupiło się daną rzecz (o ile kupuje się ten sam rodzaj np jeansów od lat) kilka lat wcześniej. I wtedy jest to realna cena uwzględniająca rabaty itd jaką się zapłaciło.

kjonca
2 lat temu

Zanim ktoś kupi kartę empiku na prezent:https://swiatczytnikow.pl/karta-prezentowa-empiku-nie-zaplacimy-za-e-booki-lub-audiobooki/
Przy czym opisyywane są ebooki, ale jeśli dobrze rozumiem, to karty empiku nie da się zużyć na ogólnie pojęte dobra cyfrowe.

Natalia
2 lat temu

Szkoda, że trochę spóźniony artykuł 🙂 Przyniósłby więcej pożytku gdyby pojawił się kilka dni przed bf

Pibloq
2 lat temu

Autor pyta, czy black friday wpłynie na atrakcyjność produktu i coś zmieni? Odp. Tak, diametralnie. Zwłaszcza w kategorii odzieży. Jak często pojawia się refleksja: „fajne, ale nie za takie pieniądze” . Oczywiście znam osoby, które takiej refleksji nie mają – oni zawsze mają debet na kredytówce… 😉

jsc
2 lat temu
Reply to  Pibloq

Ja mam z kolei mam wrażenie, że w Polsce o atrakcyjności promocji najwięcej mówią zamieszki pod marketem ją prowadzącym…

kjonca
2 lat temu

Hm. Mam wrażenie, że mój komentarz nt. karty empik został wymoderowany. Być może ze względu na link. Ale naprawdę wydaje mi się, że to może uchronić wiele osób przed wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Proszę sprawdzić i chociaż odpisać, że się nie nadaje.

Agata
1 rok temu

niestety ja skorzystałam z kodu od Pana Adama, opłaciłam zamówienie i od 23 listopada zamówienia nie otrzymałam, a Ceneo i sklep Avans.pl nawet nie raczą odpisać na zgłoszenie :/ sklep to jeszcze rozumiem (już się na nich zawiodłam), jednak Ceneo też? Po co promują opcję Kup teraz skoro nawet niebiorą za nią odpowiedzialności żadnej :/

Admin
1 rok temu
Reply to  Agata

Poprosimy o numer zamówienia, przekażemy pytanie do Ceneo, ustalimy co się stało i postaramy się, zeby kod został naliczony (o ile Pani przysługuje, bo ich była ograniczona liczba)

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu