Banki już dawno przystały być tylko „obsługiwaczami” rachunków i płatności czy miejscami, w których możemy pożyczyć pieniądze, wymienić waluty czy założyć lokatę. Z poziomu bankowości internetowej lub mobilnej można dziś korzystać z wielu usług przydatnych w codziennym życiu. I co chwilę pojawiają się nowe. Możliwość płacenia za przejazd autostradą, korzystania z e-urzędu czy bilet do kina z możliwością zakupu i przechowywania w aplikacji bankowej. Sprawdzam, co nowego pojawiło się w ostatnim czasie
Pod koniec ubiegłego roku firma doradcza Deloitte opublikowała raport na temat cyfrowej dojrzałości banków. Eksperci wzięli pod lupę 318 banków z 39 krajów, w tym 13 z Polski. Przeanalizowali (metodą „tajemniczego klienta”) ścieżkę bankowego klienta, a więc od etapu szukania informacji o ofercie, poprzez proces zakładania konta, codzienne bankowanie, poszerzanie relacji (czyli oferowanie nowych produktów i usług), po proces zamknięcia rachunku.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
W sumie w ramach tych wszystkich etapów na linii klient-bank prześledzono ponad 1100 usług, procesów i funkcjonalności dostępnych w kanałach zdalnych. Jeśli kogoś interesują wnioski z tego badania oraz jak w tym swego rodzaju rankingu wypadły banki działające w Polsce, odsyłam do lektury artykułu. Ja zaś chciałbym przyjrzeć się jednemu aspektowi tego badania, a mianowicie tzw. usługom dodatkowym oferowanym przez banki, które określa się skrótem VAS (Value Added Services).
Fundamentalna rola banków się nie zmienia, a więc nadal obsługują nasze rachunki, płatności, udzielają kredytów, trzymają nasze oszczędności. Można za to zaobserwować nowy trend – banki co chwilę oferują nowe usługi, które niekoniecznie związane są z ich podstawową działalnością. Wdrażają je we współpracy z fintechami, a często z udziałem np. organizacji płatniczych.
W banku kupisz bilet do kina i zapłacisz za autostradę
O jakie usługi chodzi? Ze wspomnianego raportu Deloitte wynika, że spośród 13 analizowanych banków 10 oferuje doładowanie telefonu, połowa z nich jakiś program lojalnościowy lub rabaty i promocje, a dwa banki – karty podarunkowe (w raporcie pojawia się odsetek banków oferujących daną usługę, dla uproszczenia przeliczyłem tę wartość na liczbę banków).
Na tle światowych liderów polskie banki silne są w usługach publicznych. Niespełna połowa (z „trzynastki”) umożliwia ubieganie się o świadczenie socjalne. Za pośrednictwem banków kupimy też bilety parkingowe i komunikacyjne, zapłacimy za przejazd autostradami albo zarezerwujemy hotele i bilety lotnicze lub na pociąg. Banki mogą być też wrotami do usług rozrywkowych. Przez bankowość mobilną da się już kupić bilet do kina i teatru czy na inne wydarzenia związane z kulturą.
Warto też odnotować, że banki zaczęły oferować usługę, która otwiera drzwi do innych usług oferowanych przez inne firmy. Chodzi o „Moje ID”, czyli zdalne potwierdzanie tożsamości za pośrednictwem banku. Takie usługi zaczęły najpierw funkcjonować w prywatnych sieciach medycznych. Wcześniej klient musiał stawić się osobiście w placówce, żeby zweryfikować swoją tożsamość i od tej pory mógł korzystać np. z teleporad lekarskich przez internet (jeszcze do nich wrócę). Usługa „Moje ID” eliminuje więc konieczność wizyty w placówce.
W banku włączysz lub wyłączysz subskrypcje
W momencie, kiedy Deloitte przeprowadzał badanie, żaden z polskich banków nie pozwalał w swojej bankowości elektronicznej lub mobilnej zamawiać książek i e-booków, co za granicą jest już normą. Z poziomu bankowości elektronicznej nie dało się też zarządzać subskrypcjami np. w serwisach oferujących filmy i seriale na żądanie. Ale to też się niedawno zmieniło. SGB-Bank (wraz z zrzeszonymi bankami spółdzielczymi) we współpracy z operatorem kart Visa wdrożył w ubiegłym roku usługę, która pozwala klientowi zarządzać płatnościami cyklicznymi, na których opierają się tego typu serwisy.
Działa to w ten sposób, że w bankowości mobilnej pojawia się informacja o miejscach, w których użytkownik karty zapisał jej dane oraz o płatnościach powtarzalnych opłacanych kartą Visa. Dzięki temu klient banku widzi w jakich sklepach, punktach usługowych, portfelach cyfrowych czy serwisach streamingowych jego karta została zapisana, a także jakie usługi są za jej pomocą opłacane. Więcej na temat tej usługi jest w tym artykule.
Czytaj więcej o tym w blogu Visa: Gubisz się w swoich subskrypcjach? Musisz poznać to nowe rozwiązanie
A skoro jesteśmy przy SGB-Banku, to warto wspomnieć o jeszcze innej niedawno wdrożonej usłudze. Bank rozbudował bankowość mobilną o moduł pozwalający zarejestrować się na szczepienie przeciwko COVID-19. Z modułu klient przekierowywany jest do Internetowego Konta Pacjenta. Żeby z niego skorzystać, nie musi zakładać Profilu Zaufanego.
W najbliższych tygodniach wprowadzone zostaną również nowe funkcjonalności aplikacji: Autopay pozwoli zapłacić automatycznie opłatę za przejazd niektórymi autostradami w Polsce – dzięki czemu można uniknąć czekania w kolejkach do punktów poboru opłat. Acitve, dzięki której użytkownicy urządzeń Garmin zobaczą dane o swojej aktywności sportowej i kondycji w aplikacji bankowej.
Z banku prosto do… lekarza
Przed chwilą obiecałem wrócić do usług medycznych. To kolejna usługa, którą znajdziemy… w banku. W tym roku wdrożył ją Santander Bank Polska we współpracy z firmami Visa i Telemedico. Chodzi o możliwość umówienia teleporady u lekarza. Mogą z niej skorzystać klienci, którzy mają konto osobiste w tym banku. Nowa usługa dostępna jest z poziomu bankowości internetowej w zakładce z usługami partnerów.
„Usługa powstała z myślą o naszych klientach, którzy mają ograniczony dostęp do tradycyjnej opieki medycznej oraz osób, które potrzebują szybko i bezpiecznie uzyskać poradę, receptę lub zwolnienie lekarskie. To także dobra oferta dla obcokrajowców mieszkających w Polsce, ponieważ e-konsultacje realizowane są także w języku angielskim lub rosyjskim”
– mówi Przemysław Dukiel, dyrektor obszaru bankowości codziennej w Santander Bank Polska. Innym przykładem „świeżej” usługi typu VAS, po którą można sięgnąć z poziomu banku, jest zarządzanie wierzytelnościami i windykacja zaległych płatności, a więc coś dla przedsiębiorców. Za usługą stoją Vindicat.pl i Visa, a jako pierwszy wdrożył ją Volkswagen Bank dla swoich obecnych i przyszłych klientów posiadających konto firmowe z przynajmniej jedną kartą Visa Business.
To oczywiście tylko przykłady usług niebankowych, które coraz częściej oferują banki. W pewnym sensie banki stają się w ten sposób marketami z różnymi rodzajami usług. Ewidentnie pomiędzy dostawcami smartfonów, systemów operacyjnych do nich, a także dostawcami aplikacji (w tym bankowych) trwa wyścig o to, które narzędzie będzie na tyle uniwersalne i wygodne, by stać się naszym „życiowym” asystentem. Czy Waszym zdaniem to krok w dobrym kierunku?
Przeczytaj też: Visa to nie tylko płatności. Sprawdź jakie jeszcze usługi bank może Ci zaoferować razem z kartą Visa
Przeczytaj też: Płatności cykliczne w bankowej aplikacji mobilnej dostępne przez API Visa
Zobacz też klip wideo:
Zobacz webinarium o nowościach w płatnościach:
—————————
Artykuł powstał w ramach cyklu „O wygodnym płaceniu – niezbędnik nowoczesnego konsumenta. Partnerem merytorycznym tego cyklu jest organizacja płatnicza
Źródło zdjęcia: Pixabay