Dostępne finanse od połowy roku będą już obowiązkowe. Jakie nadzieje wiążą z tym organizacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnościami? Jak przygotowują się banki i firmy od płatności? Jakie przeczucia ma Rzecznik Finansowy, który będzie kontrolował finansistów pod względem jakości wprowadzanych procedur? Eksperci komentują
W połowie przyszłego roku mają wejść w życie przepisy, które podniosą standardy dostępności usług i produktów w Unii Europejskiej. Obejmą także sektor finansowy. Czy banki i inne instytucje zdążą się przygotować? Jak daleko idą regulacje? Dostępność w bankowości detalicznej nie powinna jednak kojarzyć się wyłącznie z potrzebami osób z niepełnosprawnościami. Wymóg zrozumiałości czy postrzegalności może stać się ważnym uprawnieniem dla wszystkich konsumentów.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Dziś rozpoczynamy w „Subiektywnie o Finansach” oraz w Homodigital.pl nowy cykl edukacyjny – „Dostępne Finanse”. Inaugurujemy go w szczególnym momencie – w Światowy Dzień Świadomości Dostępności, który jest obchodzony już od 13 lat w każdy trzeci czwartek maja. Do tej pory nie bywało o nim głośno, ale z roku na rok będzie zyskiwało na znaczeniu.
Czytaj więcej o naszej nowej akcji edukacyjnej „Dostępne Finanse”
Czytaj więcej o nadchodzących regulacjach: Nadchodzą regulacje dotyczące dostępności w bankowości detalicznej: od kredytów hipotecznych po bankomaty. Czego może wymagać konsument?
Jak problem dostępności widzą firmy finansowe? A jak patrzy na ten temat Rzecznik Finansowy reprezentujący klientów oraz Polski Związek Niewidomych? Zapraszam do przeglądu opinii!
Elżbieta Oleksiak, kierownik Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych
Cieszymy się z tej inicjatywy i bardzo liczymy na to, że przyniesie ona konkretne rozwiązania, dzięki którym wszyscy bez wyjątków będą mogli korzystać samodzielnie i bezpiecznie z usług i produktów finansowych. Wyzwań jest wiele, ale wierzymy, że publiczna debata, poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz edukacja finansowa przyczynią się do podniesienia jakości życia wielu osób, które do tej pory z oferty finansowej korzystały rzadko lub wcale.
dr Bohdan Pretkiel, Rzecznik Finansowy
Wymogi dotyczące dostępności usług są realizacją idei solidaryzmu, uosabiają marzenie o cywilizacji nie pozostawiającej nikogo samemu sobie. Każdy z nas na jakimś etapie życia stanie się beneficjentem dostępności. Ograniczenie dostępu do usług finansowych z powodu braku zainteresowania inkluzywnością odbierze przewagę konkurencyjną podmiotom, które nie zauważą zmieniających się trendów konsumenckich.
Moją rolą jako branżowego organu nadzoru będzie w pierwszym okresie obowiązywania ustawy przede wszystkim edukacja przedsiębiorców w zakresie optymalnych rozwiązań zwiększających inkluzywność usług bankowych czy płatniczych. Będę stał na staży realizacji idei przedstawionych w Dyrektywie EAA, tak aby nie skończyło się wyłącznie na deklaracjach.
Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i public relations w BLIK
BLIK to innowacyjna metoda płatności dla każdego, bez względu na jego wiek, płeć czy poziom sprawności. Od samego początku projektowaliśmy to rozwiązanie z myślą o potrzebach różnych użytkowników. Dodatkowo za pośrednictwem aplikacji mobilnej banku każdy ma możliwość dostosowania takich aspektów jak wielkość liter czy kontrastowe kolory, a osoby niewidzące bez problemu mogą skorzystać z asystenta głosowego, aby potwierdzić kwotę i inne szczegóły operacji, co może je uchronić przed oszustwem.
Jednak dbamy nie tylko o kwestie związane z łatwością i bezpieczeństwem transakcji. Zwracamy również uwagę na to, aby informacje w naszych kampaniach były przekazywane za pośrednictwem różnych kanałów sensorycznych tak, aby nikt nie czuł się pominięty. Walka z wykluczeniem jest dla nas niezwykle ważna, a poprzez udział w akcji „Dostępne finanse” mamy możliwość zdobycia szerszej perspektywy, a także możemy połączyć wysiłki z innymi organizacjami.
Zdecydowaliśmy się dołączyć do tej inicjatywy, ponieważ wierzymy, że wpłynie ona na rozwój rozwiązań zmieniających doświadczenia Polaków ze szczególnymi potrzebami i wprowadzi nowe standardy w świecie finansów.
Renata Rybarczyk, dyrektorka Biura Wsparcia Transformacji Sieci w Banku BNP Paribas
Zaangażowanie w poprawę dostępności usług finansowych jest dla nas jednym z kluczowych aspektów wspierania różnorodności i tworzenia inkluzywnej kultury organizacyjnej – istotnych elementów strategii Banku BNP Paribas. Przykładem obszaru, w którym podejmujemy aktywne działania na rzecz zwiększania dostępności naszych usług, jest dostosowanie placówek banku do indywidualnych potrzeb wszystkich klientów.
Potwierdzeniem tych starań jest certyfikat „Obiekt bez barier”, który uzyskały 134 oddziały przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz certyfikat „OK senior” przyznany całej sieci placówek, świadczący o tym, że zapewniają obsługę odpowiadającą rzeczywistym potrzebom Klientów 55+.
Iwona Jarzębska, dyrektorka ds. Public Relations w Banku Millennium
Podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie dostępności usług finansowych uwrażliwia szczególnie na potrzeby osób, które czasowo lub z powodu przewlekłych trudności zdrowotnych potrzebują mieć dostęp do informacji i rozwiązań w odpowiedniej formie. Bank Millennium stale dostosowuje swoje usługi do wymagań osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich z różnymi potrzebami.
Zapewniamy ułatwienia w korzystaniu z bankowości dla osób niedowidzących w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej Millenet. Tworzymy odpowiednie komponenty wizualne, nawigacje oraz konsultujemy poszczególne rozwiązania z zainteresowanymi.
Coraz więcej rozwiązań dostępnych jest również w naszych placówkach. Wspomnę choćby o możliwości przygotowania dokumentów w języku Braile’a, wykorzystania czcionki o dużym rozmiarze lub nagraniach audio. Regularnie szkolimy personel, aby zapewnić odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności, podnosimy również świadomość na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie bankowości i finansów. Robimy wiele i chcemy zrobić więcej, aby spełniać oczekiwania wszystkich naszych klientów.
Ewa Miziołek, dyrektor Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Euronet
Euronet angażuje się w zrównoważony rozwój poprzez odpowiedzialne praktyki środowiskowe, społeczne i zarządcze. Zwracamy uwagę, aby nasze bankomaty i wpłato–bankomaty były dostępne dla wszystkich klientów, bez ograniczeń. Urządzenia naszej sieci są przystosowane do potrzeb osób niedowidzących oraz niewidomych, są wyposażone w klawiaturę z wytłoczonym alfabetem Braille’a, a także z punktem nawigacyjnym oznaczonym na środkowym klawiszu numerem 5 oraz kontrastowe ekrany transakcyjne. Istotne dla nas jest także komfortowe umiejscowienie urządzeń, tak aby każda osoba z niepełnosprawnością mogła z niego skorzystać. Każda lokalizacja jest dokładnie analizowana pod tym względem.
Udział w projekcie „Dostępne finanse” jest dla nas ważny, ponieważ chcemy, żeby wszyscy mieli równe szanse w korzystaniu z naszych urządzeń. Zależy nam, żeby nasze produkty i usługi były dostępne, zgodnie z potrzebami naszych klientów. Łącząc siły z innymi organizacjami w tym projekcie, mamy wpływ na wprowadzenie nowych standardów i stworzenie dostępnych finansów bez barier.
Posłuchaj też wstępniaka Macieja Samcika do akcji „Dostępne Finanse”: Usługi finansowe wreszcie będą dla każdego?
——————–