Elementem personalizacji oferty bankowej coraz częściej stają się tematyczne karty płatnicze – takie, które oferują specjalne zniżki na realizację określonego hobby i zainteresowań klientów. Banki „uderzają” m.in. do miłośników sportu, kina, a nawet… wędkarstwa. Komu może przydać się tematyczna karta płatnicza?
Personalizacja, a nawet hiperpersonalizacja, to dziś jedna z najważniejszych spraw na bankowej agendzie. Bankowcy chcą walczyć o naszą lojalność i zadowolenie nie tylko niską ceną (bo wiedzą, że coraz mniej rzeczy może być w bankach za darmo), ale lepszym dopasowaniem usług do naszych potrzeb. W ramach tego trendu pojawiają się produkty adresowane do ludzi o konkretnych zainteresowaniach.
- Czym różni się oszczędzający Niemiec lub Francuz od Polaka? Jakie rodzaje lokat bankowych chwytają nas za serce? Niemiecka aplikacja to sprawdziła [POWERED BY RAISIN]
- Co z dobrymi czasami, które miały nadejść dla funduszy inwestujących w obligacje? Które fundusze warto wybierać? Nieoczywiste rady eksperta [POWERED BY UNIQA TFI]
- Tak Szwajcarzy walczą o dostęp do gotówki. Co do sekundy mierzą czas dostępu każdego obywatela do najbliższego „wodopoju”. Banki, poczta, bankomaty… [POWERED BY EURONET]
Przykładem jest np. konto dla miłośników wędkarstwa połączone z możliwością korzystania ze specjalnego spławika w ramach programu „Wpływowi” w banku BNP Paribas Bank Polska. Są i karty płatnicze dla kinomaniaków i miłośników tenisa. Jakie nadzieje banki wiążą z tymi ofertami? Jakie są pakiety korzyści? Komu to się opłaca?
Gościem Ojca Redaktora była Izabela Bagłaj, starsza menedżerka ds. produktu bankowości detalicznej w BNP Paribas Bank Polska, która przeprowadzi nas przez tajniki tematycznych kart płatniczych. Całości rozmowy możesz posłuchać w podkaście „Finansowe Sensacje Tygodnia”.
Maciej Samcik: Po co wprowadzacie takie tematyczne karty płatnicze do swojej oferty?
Izabela Bagłaj: Obserwujemy rynek i różne branże – nie tylko finansową, ale także FMCG. I widzimy trend budowania ofert dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Jedna uniwersalna oferta nie zawsze odpowiada już każdemu konsumentowi. Staramy się dostarczać produkty, które stanowią wartość dodaną dla klientów.
Skąd wybór tematyki kart, czyli tenis i film? Dlaczego akurat na tych sektorach jako bank postanowiliście się skupić?
Wybraliśmy tenis i film, ponieważ są to dziedziny, z którymi BNP Paribas jako grupa czuje się silnie związana. Nasza historia współpracy z tenisem sięga ponad 50 lat. Angażujemy się w ten sport na różnych płaszczyznach, będąc partnerem turniejów wielkoszlemowych takich jak Roland Garros oraz wspierając tenis dziecięcy i młodzieżowy poprzez programy stypendialne i inicjatywy społeczne (jak np. „Dzieciaki do Rakiet”).
Historia współpracy BNP Paribas z kinematografią sięga ponad 100 lat i obejmuje wiele aspektów, takich jak rekonstrukcja kultowych filmów, sponsoring legendarnych kin we Francji czy wsparcie ponad 40 festiwali filmowych na całym świecie, w tym czterech w Polsce. W Polsce duża grupa kinomaniaków, którzy regularnie odwiedzają kina i interesują się nowościami filmowymi – postanowiliśmy więc wprowadzić coś, co będzie stanowiło dla nich wsparcie w realizowaniu zainteresowań.
Chciałabym podkreślić, że karta filmowa nie jest adresowana tylko do fanów kina. To jest oferta także dla tych, którzy częściej niż w kinie oglądają filmy na platformach streamingowych.
Jakie konkretnie korzyści oferują klientom karty tematyczne? Gdzie jest wartość dodana dla klientów?
Karta Tenisowa oferuje szereg benefitów takich jak zniżki na korty (obecnie blisko 200 kortów w całej Polsce), zniżki w sklepach sportowych, rabaty na wyjazdy tenisowe oraz dostęp do telewizyjnych kanałów sportowych, gdzie można oglądać między innymi właśnie mecze tenisowe. Z kolei jeśli chodzi o Kartę Filmową, to klienci mogą liczyć na zniżki do kin, oferty specjalne na premierowe seanse oraz dostęp do ekskluzywnych wydarzeń filmowych.
Oferujemy 20% zniżki na bilety i inne wydatki w sieciach Cinema City i Helios. Ponadto nasi klienci otrzymują trzy miesiące darmowego dostępu do Canal+ i Netflixa oraz rabaty na inne platformy streamingowe takie jak Canal+ Premiery (20% zniżki) i Mojeekino.pl (10% zniżki). Stale rozmawiamy z innymi platformami, aby rozszerzyć tę ofertę.
Macie już dane, z których wynika, które części oferty są bardziej popularne? Czy klienci częściej korzystają ze zniżek do kina czy z rabatów na platformy VOD?
Do kina chodzimy rzadziej, co potwierdza też profil korzystania z bonusów związanych z Kartą Filmową. Widzimy jednak wysoką „używalność” naszych kart w kinach, zwłaszcza w weekendy, kiedy bilety są droższe. Z kolei 60% klientów korzysta z kodów, które dajemy na platformy streamingowe.
Będziemy bardzo szybko reagowali na oczekiwania klientów. Wiadomo, że każda grupa klientów ma inne potrzeby i preferencje, dlatego musimy dokładnie analizować dane i przygotowywać nasze oferty w sposób, który przyniesie realną, a nie tylko pozorowaną wartość dodaną dla klientów.
Czy w tego typu ofertach bardziej chodzi o utrzymanie lojalności obecnych klientów czy raczej przyciągnięcie nowych?
Zarówno do obecnych, jak i nowych klientów. Nowi klienci mogą natomiast skorzystać z dodatkowych promocji. Karty są dostępne we wszystkich naszych kanałach, a głównym wymogiem jest posiadanie konta bankowego, do którego można przypiąć kartę. Sama karta jest bezpłatna pod warunkiem wykonania trzech transakcji bezgotówkowych w poprzednim miesiącu. To oznacza, że nawet jeśli klient rzadko korzysta z karty, rabaty mogą szybko zrekompensować potencjalne koszty.
Czy są jakieś inne dodatkowe opłaty?
Nie, karta jest bezpłatna, jeśli klient wykona przynajmniej trzy transakcje bezgotówkowe w poprzednim miesiącu. Nawet jeśli klient nie korzysta regularnie z karty, jednorazowy wyjazd do kina z rodziną może przynieść zauważalne oszczędności dzięki 20% zniżce – zniżki na bilety do kina czy na sprzęt sportowy szybko się zwracają.
Jak dużą część posiadaczy kart tematycznych stanowią nowi użytkownicy, którzy wcześniej nie mieli żadnej relacji z Waszym bankiem?
W przypadku karty filmowej, która była początkowo udostępniona tylko dla nowych klientów, niemal 100% użytkowników to nowi klienci. W przypadku karty tenisowej, która od początku jest „otwarta” dla wszystkich klientów, ok. 10% to obecni klienci naszego banku, a reszta to nowi użytkownicy.
Tego typu karty budują lojalność tylko wtedy, gdy klienci mają świadomość korzyści i z nich korzystają. Jakie działania podejmujecie, żeby relatywnie duży procent klientów z jakiegokolwiek benefitu skorzystał?
Kluczową kwestią jest edukacja klientów. Edukujemy naszych pracowników, prowadzimy również kampanie informacyjne do klientów przez SMS-y, wiadomości w aplikacji mobilnej i inne kanały komunikacji, przypominając o dostępnych zniżkach i benefitach.
A jaka jest korzyść dla banku z oferowania tematycznych kart?
Oferowanie tematycznych kart płatniczych pozwala nam budować lojalność i długoterminowe relacje z klientami. Zamiast standardowych promocji typu moneyback, oferujemy klientom coś więcej – realne korzyści i wartości dodane, które odpowiadają ich zainteresowaniom i pasjom. To podejście pomaga nam przyciągnąć nowych klientów oraz utrzymać istniejących.
Co oznacza sukces w przypadku tego rodzaju oferty? Przy jakiej liczbie kart to zaczyna być opłacalne dla banku?
Sukces w przypadku tego rodzaju oferty oznacza wysoką aktywność klientów. Chcemy, by klienci postrzegali nasze karty tematyczne jako wartościowe narzędzie, które przynosi im realne korzyści i ułatwia realizację ich pasji. Sukces to także stały wzrost liczby użytkowników kart i ich lojalność wobec banku. Mamy kilkanaście tysięcy użytkowników Karty Filmowej, Karta Tenisowa jest na dobrej drodze do osiągnięcia podobnej liczby użytkowników.
Karta Tenisowa cieszy się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród osób aktywnie uprawiających tenis. Dzięki zniżkom na korty i sprzęt sportowy posiadacze karty mogą realizować swoje pasje w bardziej przystępny sposób. Karta Filmowa również odniosła sukces – widzimy, że wiele osób korzysta z oferowanych przez nią zniżek i promocyjnych biletów do kina. Szczególnie popularne są ekskluzywne wydarzenia filmowe, na które zapraszamy naszych klientów.
Czy macie w planach wprowadzenie kolejnych tematycznych kart?
Rozważamy wprowadzenie kolejnych tematycznych kart płatniczych, dostosowanych do różnych zainteresowań i hobby naszych klientów. Myślę, że pokażemy je w przyszłym roku.
Ta rozmowa jest fragmentem podcastu, który możecie odsłuchać tutaj.
Wszystkie artykuły z cyklu „Odpowiedzialne Finanse” znajdziesz tutaj.
————–
Zapraszam do posłuchania PODCASTÓW „FINANSOWE SENSACJE TYGODNIA” z udziałem ekspertów BNP Paribas Bank Polska:
>>> CYBERNIEBEZPIECZEŃSTWA NA WAKACJACH: Wakacje to czas, w którym czyhają na nas specyficzne cyberniebezpieczeństwa. Jak kupować bilety na pociąg, samolot lub za hotel, żeby nie dać się okraść? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na nas w hotelowych i publicznych sieciach wi-fi? Jak bezpiecznie korzystać z internetu na wakacjach? Te pytania zadaję gościniom kolejnego podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia” – a są nimi Julia Lisowska-Wenta (senior security analyst z zespołu ds. przeciwdziałania przestępczości) oraz Karolina Czwarno-Kos (leading security officer pionu bezpieczeństwa) z BNP Paribas Bank Polska. Zapraszam do posłuchania
>>> SZTUCZNA INTELIGENCJA W OBSŁUDZE KLIENTÓW BANKÓW: O rosnącej roli sztucznej inteligencji w obsłudze klientów banków oraz o rozbieżnościach pomiędzy bankowcami, która się powoli zaczyna rysować co do sposobu wykorzystania AI, mieliśmy w „Subiektywnie o Finansach” rozmowę z Anną Stepanów, Product Ownerką ds. Sztucznej Inteligencji i Analityki w BNP Paribas Bank Polska oraz Jarosławem Łachem, Tribe Liderem analityki danych w tym samym banku. Zapraszam do wysłuchania podcastu!
>>> JAKA KARTA NAJLEPSZA NA WAKACJE: Jan Szcząchor, chapter leader kart debetowych i rozwoju sprzedaży w BNP Paribas Bank Polska opowiada, czym różnią się między sobą karty debetowe, gdy używamy ich za granicą oraz jakie mogą mieć „przypięte” usługi dodatkowe, o których istnieniu czasem nawet nie wiemy. Jakie pułapki mogą nas spotkać, gdy płacimy rachunki za granicą oraz jak ich uniknąć? Przed jakimi pułapkami może nas uchronić nasz bank? Zapraszam do słuchania!
>>> POLAK BOGATY JAK BRYTYJCZYK JUŻ ZA DEKADĘ?: Spojrzenie na stan i perspektywy rozwoju polskiej gospodarki. Jakie są szanse na to, że za kilka lat pod względem zamożności Polacy dogonią Brytyjczyków, Francuzów czy Niemców? Co w najbliższym czasie napędzać będzie polską gospodarkę: inwestycje czy konsumpcja? I jaka będzie w tym rola miliardów euro z KPO? O bliższą i dalszą przyszłość naszej gospodarki pytałem Michała Dybułę, głównego ekonomistę Banku BNP Paribas. Zapraszam do posłuchania.
>>> TRANSFORMACJA ENERGETYCZNA W FIRMIE Z POMOCĄ BANKU: Zmiany klimatyczne sprawiają, że proces przechodzenia z czarnej do zielonej energii staje się koniecznością. Ale czy w ostatnim czasie transformacja energetyczna nie wrzuciła wstecznego biegu? W jaki sposób przedsiębiorcy mogą wziąć udział w zielonej rewolucji i jak mogą im w tym pomóc banki? Co mogą zrobić politycy, by transformacja energetyczna nie stała się jedynie pustym hasłem? Przewodnikami po zielonych zmianach w podkaście „Finansowe Sensacje Tygodnia” byli Adam Hirny, dyrektor departamentu wsparcia transformacji energetycznej i Marta Jedlińska, dyrektorka departamentu CSR i zrównoważonych finansów w Banku BNP Paribas. Zapraszam do posłuchania!
zdjęcie tytułowe: Sylvan Dale/Flickr