3 maja 2017

Bank cię wkurza i drażni? Musisz się do tego przyzwyczaić, bo… te wyniki badań nie kłamią

Bank cię wkurza i drażni? Musisz się do tego przyzwyczaić, bo… te wyniki badań nie kłamią

Ciekawe badania dotyczące zaufania Polaków do banków opublikował niedawno Związek Banków Polskich. Ciekawe nie dlatego, że wynika z nich, iż Polacy kochają banki miłością wielką i ufają im bardziej, niż własnej matce – tego akurat można było się spodziewać po sondażu publikowanym przez bankowców. Zainteresowało mnie co innego. Przy okazji instytut badawczy Kantar TNS dokładnie wypytał nas o gotowość do polecania lub zniechęcania innych osób do usług tych banków, z których korzystacie.

To w dzisiejszych czasach bardzo ważny parametr, bo mamy erę mediów społecznościowych i wartość „rynkowa” takich poleceń jest ogromna. Mogą one osiągnąć wielki zasięg i znacznie lepszą skuteczność, niż „zwykła” reklama. Jak duża część Polaków – ufających bankom i wielbiących je każdego dnia – byłaby w stanie polecić ich usługi innym konsumentom? Okazuje się, że posiadaczy kont, kart i kredytów na tyle zadowolonych, by zostali ambasadorami swojego banku wśród znajomych, jest 22%.

Zobacz również:

Wychodzi na to, że co piąty klient banku cieszy się dopasowanymi do swoich potrzeb – pod względem funkcji i opłat – produktami bankowymi lub przynajmniej dobrej jakości serwisem. Z kolei aż 32% klientów banków prawdopodobnie ma usługi wybitnie niedopasowane do potrzeb, zbyt drogie bądź też jakość obsługi jest niewystarczająca – ta grupa klientów jest gotowa zniechęcać znajomych do swojego banku. Neutralność cechuje mniej, niż połowę klientów banków.

Czytaj też: Ile trzeba płacić za konto, żeby to było drogo? Oni policzyli 

To nie są żarty, bowiem zadowolony klient nie tylko przyciąga do banku swoich znajomych, ale też daje mu coraz więcej zarabiać. Aż 40% klientów mających ciepłe uczucia do swojego banku jest skłonnych bez szemrania zaakceptować wzrost cen usług, zaś 36% jest skłonna dokupić dodatkowe usługi bądź przynieść do niego więcej oszczędności. Być może w obu przypadkach to te same 36-40% – bo można było wskazać więcej, niż jedną odpowiedź – ale zakładam, że te grupy przynajmniej częściowo są rozłączne. To z kolei by oznaczało, że zdecydowanej większości zadowolonych klientów nie trzeba namawiać do tego, by chcieli być bardziej rentownymi klientami.

Co ciekawe odsetek osób, które są skłonne „zagłosować nogami” przeciwko bankowi, którego nie lubią, jest niższy od odsetka osób gotowych aktywnie wspierać bank, który lubią. Jedynie 20% niezadowolonych jest skłonna zmienić bank. Reszta będzie cierpieć, narzekać, zrzędzić, ale… nic nie zrobi. No, może jeszcze 16% oburzy się z powodu podwyżek, a 16% zabierze część pieniędzy z nie lubianej instytucji. W sumie jednak – zakładając częściowe pokrywanie się grup gotowych na różnorakie retorsje wobec banku – instytucja finansowa kopiąca klienta w tyłek każdego dnia może obawiać się jakichkolwiek nieprzyjemności z rąk 30-40% kopanych. To nieprzesadnie wysoki wskaźnik, biorąc pod uwagę, że kopanie jest przeważnie nadzwyczaj rentowne.

Na koniec jeszcze dwa słowa o tym które usługi bankowe obdarzamy większym zaufaniem, a które mniejszym – niezależnie od tego kto je oferuje. Raptem tylko 60% klientów banków jest przekonana, że bank będzie troskliwie pilnował ich danych. To nie jest dobry wynik, biorąc pod uwagę, że nasze dane są dziś nawet cenniejsze, niż nasze pieniądze. Aż 37% Polaków wciąż nie ufa płatnościom zbliżeniowym (choć na rynku jest już bardzo niewiele kart, które nie mają opcji płatności zbliżeniem).

Czytaj też: Które funkcje w smartfonach Polacy lubią najbardziej? A których nie potrzebują? Bankowcy nie będą zadowoleni 

Zaś aż 41% ankietowanych nie ma zaufania do płatności mobilnych i do używania smartfona do bankowania. To oznacza, że prawie połowa osób mających konta bankowe jest już w zasięgu bankowej perswazji dotyczącej płacenia telefonem. Z drugą połową bankowcy na razie mogą dać sobie spokój. Być może nie jest to szczególnie niepokojący sygnał, bo bankowcom na razie wystarczy pracy nad zagospodarowaniem tych, którzy ufają bankowości mobilnej.

Subscribe
Powiadom o
65 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
pajacyk_123
7 lat temu

Też miałbym chyba problem z polecenim któregoś z banków. Najwyżej byłby chyba BZWBK, bo znacznie więcej kasy od nich dostałem niż oni zarobili na mnie a dodatkowo przypominają o zmianach w cennikach lub wręcz wprost wskazują, jak uniknąć części opłat (mam tu na myśli wprowadzenie opłaty za konkretne karty debetowe). Z drugiej strony wprowadzenie przez nich np. opłaty 40 zł za zmianę numeru telefonu w placówce (nie wiem, czy da się obecnie zmienić ten numer w inny sposób) jest jednak żerowaniem na klientach, bo niecałe 10 minut pracy pani w okienku nie jest warte aż 40 zł… Z innych banków… Czytaj więcej »

Mateusz
7 lat temu

Ja w pełni zadowolony z żadnego banku nie jestem, a jednak – jako osoba interesująca się tą tematyką i korzystająca z usług wielu banków – czasem jakiś polecić muszę, na zasadzie mniejszego zła i dopasowania oferty do konkretnego klienta. Na tej zasadzie poleciłem niedawno konto 360° w Millennium, choć właśnie w tym banku spotkała mnie wyjątkowo nieprzyjemna sytuacja: pracownik próbował mnie oszukać, do tego publicznie mnie znieważył zarzucając mi kłamstwo. Ja teraz mam uraz powodujący unikanie nawet centrum handlowego, w którym mieści się ten oddział, w obawie, że spotkam tego bandziora, ale pozostaje mieć nadzieję, że osoba, której Millennium poleciłem… Czytaj więcej »

pajacyk_123
7 lat temu
Reply to  Mateusz

Zapomniałem o tych płatnych smskodach w bzwbk, wiedziałem, że mam jakiś powód żeby pożegnać się z tym bankiem (poza faktem, że promocja na oprocentowanie się końćzy :P)! Tym bardziej szkoda, że wprowadzają tę opłatę, bo najbardziej w ich bankowości internetowej podobała mi się możliwość ustawienia wymogu przepisania kodu sms już na etapie logowania, nie w każdym banku jest to możliwe. Masz rację, trzeba tępić tę praktykę, gdy TOiP mówi jedno a w rzeczywistości trzeba zwracać uwagę, czy nie ma przypadkiem na daną usługę powtarzającej się „promocji”, a w momencie, gdy „promocja” się kończy nie mamy prawa do natychmiastowego wypowiedzenie umowy… Czytaj więcej »

7 lat temu
Reply to  pajacyk_123

@pajacyk_123 Już 1 maja ruszył II etap promocji na smskody. Do października 31 października smskody są bezpłatne. Gdyby pojawiły się pytania, zapraszamy do kontaktu. Pozdrawiamy

pajacyk_123
7 lat temu
Reply to  Zespół_BZWBK

Wiem, że ruszyła „promocja”. 1 listopada pewnie ruszy kolejna…albo i nie ruszy. Że się powtórzę:

(…) trzeba tępić tę praktykę, gdy TOiP mówi jedno a w rzeczywistości trzeba zwracać uwagę, czy nie ma przypadkiem na daną usługę powtarzającej się „promocji”, a w momencie, gdy „promocja” się kończy nie mamy prawa do natychmiastowego wypowiedzenie umowy rachunku.

Komunikaty w bankowości internetowej macie OK, ale darujcie sobie taką „pomoc” jak ta wyżej.

Zaintrygowany
7 lat temu
Reply to  Zespół_BZWBK

Jaki sens ma promocja „bezpłatne sms kody” w WBK, jeśli w prawie wszystkich bankach te sms kody są bezpłatne bez żadnej promocji?

mmk_mikor
7 lat temu

Kredytobiorcy hipoteczni na wiele lat zostali uwiązani (praktycznie) obowiązkowym kontem w danym banku. Reprezentuję grupę, dla której jest to jedyny powód, dla którego zasilam bankowi statystyki utrzymywania konta (choć ograniczyłem przechowywane tam pieniądze do minimum). Samo badanie to dość dobra PR-owa zagrywka, bo mimo wszystko nie kłuje aż tak bardzo po oczach metodologia dobrana pod tezę ?

Ppp
7 lat temu

Najgroźniejszy jest klient obrażony. Stopniowy spadek jakości oferty powoduje stopniowe wygaszanie korzystania z danego banku. Jeśli jednak bankt obrazi klienta nagłą dużą podwyżką opłat lub wprowadzeniem jakiejś bezsensownej opłaty – obrażony klient będzie ten fakt mocno rozghłaszał wśród znajomych i na internecie. Tak jest ze mną. Bank nie jest do kochania, tylko do używania – jeśli nagle przestaje być użyteczny, czeka go kara w postaci awantury w oddziale, wycofania pieniędzy oraz szerokiej krytyki w realu i na internecie. A co do polecania – jak ktoś spyta o konkretny bank, to powiem swoje zdanie, zwykle bez roztrząsania sprawy i nadmiaru zachwytu.… Czytaj więcej »

Anna
7 lat temu
Reply to  Ppp

Już prawie 50 lat temu na „starym” SGPiSie,w oparciu o ówczesne badania japońskie, uczono nas, że klient zadowolony opowie o tym 3m(słownie: trzem!)innym osobom zaś niezadowolony…dziesięciu.Ciekawa jestem, jak dzisiaj te dane przełożyłyby się na reakcje klientów wobec działań banków.

Nice post. I be taught one thing more challenging on different blogs everyday. It would all the time be stimulating to learn content material from different writers and follow a bit of one thing from their store. I’d choose to use some with the content on my weblog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a hyperlink in your web blog. Thanks for sharing.

7 lat temu

you may have a great weblog here! would you wish to make some invite posts on my weblog?

7 lat temu

I’m usually to blogging and i really respect your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your website and hold checking for brand spanking new information.

WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .. …

7 lat temu

An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing a little bit evaluation on this. And he in actual fact purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you develop into experience, would you thoughts updating your blog with extra particulars? It is extremely helpful for me. Massive thumb up for this weblog publish!

7 lat temu

you might have an awesome weblog here! would you like to make some invite posts on my weblog?

7 lat temu

There are some attention-grabbing closing dates in this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There’s some validity but I’ll take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as nicely

I’m impressed, I need to say. Really hardly ever do I encounter a blog that’s each educative and entertaining, and let me inform you, you’ve got hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the difficulty is something that not enough people are talking intelligently about. I’m very completely happy that I stumbled throughout this in my seek for something regarding this.

7 lat temu

Youre so cool! I dont suppose Ive learn anything like this before. So good to seek out somebody with some unique ideas on this subject. realy thank you for starting this up. this website is something that’s needed on the internet, someone with a little originality. useful job for bringing something new to the web!

7 lat temu

Spot on with this write-up, I truly think this website wants way more consideration. I’ll most likely be once more to read rather more, thanks for that info.

7 lat temu

I used to be very pleased to seek out this net-site.I wished to thanks for your time for this glorious learn!! I positively having fun with every little little bit of it and I’ve you bookmarked to take a look at new stuff you blog post.

7 lat temu

A powerful share, I just given this onto a colleague who was doing somewhat analysis on this. And he in actual fact purchased me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading extra on this topic. If attainable, as you change into expertise, would you thoughts updating your blog with more particulars? It’s highly helpful for me. Big thumb up for this weblog submit!

Once I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there any method you may remove me from that service? Thanks!

Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to search out someone with some authentic ideas on this subject. realy thanks for beginning this up. this web site is something that is needed on the net, somebody with a little bit originality. useful job for bringing one thing new to the web!

There is noticeably a bundle to learn about this. I assume you made certain good points in options also.

Hi there! I just want to give an enormous thumbs up for the good info you might have here on this post. I shall be coming again to your blog for more soon.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu