Wynajmować zamiast posiadać? Kiedy to się może opłacać? Kiedy ma sens z przyczyn pozafinansowych? Pojawiła się możliwość wynajmowania nie tylko mieszkań czy samochodów, ale też elektroniki, np. smartfonów. Jak rynek najmu elektroniki wygląda w Polsce, a jak za granicą? Jakie są szanse i zagrożenia? Czy to się może udać w Polsce?
O tym Maciek Samcik rozmawiał z Piotrem Kowalczykiem, wiceprezesem marki Phox i jednym z jej założycieli. Cały zapis tej rozmowy znajdziecie w 183. odcinku podcastu „Finansowe Sensacje Tygodnia” (link do odtworzenia – tutaj). Rynek najmu rozwijał się najpierw w nieruchomościach, potem na rynku samochodów, maszyn i urządzeń, ale powoli trafia na rynek elektroniki, która jest coraz droższa.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Wynajmowanie sprzętu i subskrybowanie usług telekomunikacyjnych to usługa w Polsce jeszcze relatywnie nowa, wzbudzająca kontrowersje, ale rozwija się dynamicznie na Zachodzie. Co sprawia, że zyskuje na popularności? I czy to kwestia pokoleniowa czy też wynikająca z rosnących cen najnowszych urządzeń? Flagowe smartfony w najbardziej wypasionych wersjach kosztują już 7000-8000 zł. A nowe modele są wypuszczane na rynek coraz częściej.
Maciej Samcik: Dla kogo jest usługa wynajmu smartfonu? Czy to jest coś, co powinno interesować już dziś każdego z nas, czy też jest tylko jakaś grupa konsumentów, której to dotyczy? Jak wygląda w Polsce rynek najmu elektroniki?
Piotr Kowalczyk: Niestety, w Polsce najem jest postrzegany jako skomplikowana i nie zawsze zrozumiała forma używania produktów. Nie wszyscy biorą pod uwagę fakt, że główny cel najmu to nie oszczędność, lecz unikanie angażowania znacznych środków finansowych na zakup drogiego produktu. Na Zachodzie jest to dużo bardziej popularne, ludzie są przyzwyczajeni do tego, że nie muszą gromadzić rzeczy przez całe życie, mogą je zwyczajnie wynajmować wtedy, kiedy akurat ich potrzebują.
Niemiecka firma Grover zdążyła już wynająć ponad 150 000 urządzeń i zyskała spore zainteresowanie konsumentów. Rynek najmu elektroniki jest jeszcze bardziej rozwinięty w krajach anglosaskich, głównie ze względu na mniejsze przywiązanie do posiadania konkretnych przedmiotów. Tam kultura wynajmowania nie tylko elektroniki, ale też mieszkań jest bardziej spopularyzowana i powszechna niż w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Wartość globalnego rynku najmu elektroniki ocenia się na ok. 100 miliardów euro rocznie. W Polsce rynek wynajmu smartfonów jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, podobnie jak kiedyś rynek wynajmu aut.
Czy najem smartfonów ma szansę na zyskanie dużej popularności w Polsce?
Tak, jestem przekonany, że rynek ten będzie rósł. Współczesne społeczeństwo coraz bardziej ceni sobie mobilność i elastyczność, co sprawia, że nasza usługa staje się coraz bardziej atrakcyjna. Pracujemy również nad rozszerzeniem oferty i dostosowaniem jej do szerszych potrzeb zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
No dobra, to pogadajmy o konkretach. Jakie korzyści (nie tylko finansowe) niesie ze sobą wynajmowanie urządzeń?
Najem elektroniki (na przykład smartfonów) oferuje przede wszystkim korzyści związane z zaspokojeniem ciekawości i możliwości wypróbowania nowych technologii, co często niestety znajduje się poza zasięgiem finansowym wielu osób. Dzięki usłudze najmu klienci mogą testować urządzenia przed podjęciem decyzji o ich zakupie lub długoterminowym wynajmie.
Korzystając z naszych usług, otrzymuje się dostęp do produktów premium. Zdejmujemy barierę finansową, pozwalając klientom korzystać z wysokiej klasy urządzeń bez potrzeby ich zakupu. Oferujemy też elastyczność – nasi klienci nie są związani długoterminowymi umowami. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze bezpieczeństwo, o którym wspomniałem wcześniej.
Najem w Polsce często jest postrzegany jako usługa „z pułapkami”. Dopłaty za uszkodzenie, zarysowanie… Znają to wynajmujący samochody. Czy przy wynajmie smartfonu klient też jest „na ryzyku”?
Jeśli klientowi coś się stanie z wynajętym urządzeniem, nie musi się martwić. Nasza ochrona obejmuje naprawy i odnowienie produktu. Pracujemy w ramach gospodarki cyrkulacyjnej, a koszt naprawy ponosimy my. Dzięki temu klienci nie muszą pakować telefonów w pancerne opakowania i mogą cieszyć się urządzeniem bez obaw. Do delikatnych uszkodzeń (np. rysy) również podchodzimy bardzo elastycznie, nie pytamy, co się stało z urządzeniem. Nasz serwis ocenia, czy uszkodzenie wynika z normalnego użytkowania. Jeśli tak, nie pobieramy od klienta żadnych opłat. Oferujemy szeroką ochronę, w tym naprawy w autoryzowanych serwisach, przywracając urządzenia do stanu pierwotnego.
A jeśli smartfon się popsuje?
Klient też raz w roku może skorzystać z pełnej i kompletnej naprawy – bez limitu kwoty. Co więcej, na wszystkie urządzenia, zarówno nowe, jak i używane, obowiązuje gwarancja producenta. Bardzo ważne jest dla nas również zapewnienie bezpieczeństwa danych klienta po zakończeniu kontraktu. Współpracujemy więc z firmami specjalizującymi się w profesjonalnym czyszczeniu i odświeżaniu sprzętu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zagwarantować, że dane naszych klientów są bezpieczne i zostają całkowicie usunięte po wypełnieniu umowy. Koszt kompletnego i profesjonalnego czyszczenia wynosi 149 zł.
Jaki model najmu jest częściej wybierany przez waszych klientów – sprzęt nowy czy używany? A może odnawiany?
Obecnie w Polsce największym powodzeniem cieszą się nowe smartfony, ale… nie wszędzie tak jest. W krajach zachodnich, gdzie świadomość ekonomiczna i ekologiczna jest wyższa, odnawiane smartfony są bardziej popularne od nowych. W Polsce ta świadomość również rośnie, dlatego około jedna trzecia naszych produktów to urządzenia odnawiane. Klienci wybierający odnowione smartfony są zazwyczaj bardziej świadomi ekologicznie i poszukują tańszych opcji. Jeśli ktoś nie może pozwolić sobie na najnowszy model, wybiera urządzenie starsze o rok czy dwa, które nadal jest w świetnym stanie technicznym. Często odnowione smartfony wybierane są też dla dzieci, osób starszych czy pracowników w celach zawodowych.
——————————
ZAPROSZENIE:
Partnerem komercyjnym cyklu edukacyjnego „Telekomunikacja na nowo” jest marka PHOX, która oferuje wynajem urządzeń mobilnych z możliwością rezygnacji z usług w dowolnym momencie i z jedną w roku gwarantowaną naprawą wynajmowanego telefonu. PHOX oferuje również pakiety internetowe bez konieczności wynajmowania telefonu – 20 GB oraz nielimitowane SMS-y i MMS-y w cenie 25 złotych miesięcznie, a pakiet 50 GB za 40 zł miesięcznie. Więcej szczegółów znajdziecie TUTAJ
——————————
A czy najem jest atrakcyjny dla przedsiębiorców?
Tak, najem jest zdecydowanie atrakcyjną ofertą. Pokazuje to między innymi cały trend wynajmowania produktów w przedsiębiorstwach, który został zapoczątkowany przez znany nam dobrze leasing (będący oczywiście pewną formą najmu). Nasza oferta dla przedsiębiorców jest taka sama jak dla klientów indywidualnych, różni się jedynie kwestiami dokumentacyjnymi i analizą klienta.
Dla firm atrakcyjne jest to, że mogą one włączyć koszt najmu do funkcjonowania biznesu. Nasza oferta jest konkurencyjna wobec ofert ratalnych, dając firmom wolność i elastyczność. W szczególności małe firmy i przedsiębiorcy cenią sobie możliwość łatwego zwrotu sprzętu w razie zmiany sytuacji biznesowej. Najem jest szczególnie atrakcyjny właśnie dla nich, ponieważ pozwala na minimalizację kosztów stałych, a w niestabilnych czasach – jak obecnie – jest to niesłychanie ważne.
Czy można wynająć od Was smartfon z abonamentem telekomunikacyjnym, bez długoterminowych zobowiązań i z możliwością rezygnacji w każdej chwili?
Tak, oferujemy elastyczną formę najmu, gdzie klient może zrezygnować w dowolnym momencie, zarówno z nowych, jak i odnowionych smartfonów. To zdejmuje z klienta ryzyko związane z zakupem drogiego sprzętu. Jeśli zdecydujemy się na wynajem smartfonu i z jakiegoś powodu nie będziemy z niego zadowoleni, to możemy zwyczajnie zrezygnować z usługi bez dodatkowych kosztów. Naszym celem jest zapewnienie maksymalnej elastyczności i komfortu klientom – bez ukrytych kosztów i długoterminowych zobowiązań.
A jaka grupa wiekowa klientów obecnie najchętniej korzysta z Waszych usług?
Przyszłość rynku najmu elektroniki w Polsce wydaje się obiecująca, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów w wieku 20-30 lat. To oni są najbardziej otwarci na nowości i często traktują smartfony jako centrum zarządzania swoim światem, są też naszymi ambasadorami. Starsze grupy wiekowe oczywiście również korzystają z naszych produktów, ale są znacznie mniej skłonne do zmian i innowacji.
Z czasem spodziewamy się jednak, że ludzie w średnim wieku będą coraz bardziej zainteresowani tą formą używania urządzeń elektronicznych. Promujemy nasze usługi we wszystkich grupach wiekowych i mamy nadzieję, że niebawem zaobserwujemy pierwsze efekty.
Jakie urządzenia cieszą się największym powodzeniem?
Obserwujemy duże zainteresowanie najmem konsol do gry czy okularów VR. Są to produkty, które trafiają na rynek bardzo chętnie i cieszą się dużym powodzeniem. Popularność tych dwóch produktów bierze się stąd, że większość naszych klientów to osoby młode, które znacznie częściej korzystają z tego typu rozwiązań (czyli sprzętu do gier). Młodzi konsumenci często chcą wypróbować produkt i później decydują się na szybką zmianę (na nowszy model), a ludzie starsi są bardziej stabilni w swoich wyborach i pozostają przy wybranym produkcie dłużej.
Czytaj też w cyklu „Telekomunikacja od nowa”: Mieszkania, samochody… elektronika? Dlaczego czasem wynajmujemy rzeczy, zamiast je kupować? Fakty i mity o własności i wynajmowaniu
——————————
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej „Telekomunikacja na nowo”, której Partnerem komercyjnym jest PHOX oferujący elastyczne subskrypcje usług telekomunikacyjnych oraz najem telefonów.
Zdjęcie tytułowe: Unsplash