Oskary i Złote Globy to dwie najważniejsze nagrody w gigantycznym, wartym co najmniej 45 mld dolarów rocznie (licząc w przychodach) przemyśle filmowym. Wiadomo, że – jak w każdym przemyśle – jedni zarabiają miliardy, inni tracą pieniądze, które zainwestowali w produkcję filmów. I wiadomo, że centrum tego świata są Amerykanie – to tam są największe studia filmowe: Disney, Warner Bros, 21st Century Fox, Universal i Sony Pictures.
Ich biznes kręci się na dużych obrotach. Najdroższe produkcje filmowe (np. „Piraci z Karaibów” czy „Liga Sprawiedliwości”) kosztowały po 300-400 mln dol. Ale z drugiej strony stopa zwrotu z inwestycji może być niezła. Najbardziej dochodowe filmy w historii – „Avatar”, „Titanic”, „Gwiezdne Wojny” (te z 2015 r.) – zarobiły od 2 do 3 mld dol. Wspomniani wyżej „Piraci z Karaibów” – po około miliard dol. Oczywiście każdy z filmów serii z osobna!
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Ile wart jest Oskar? W zasadzie nic, ale…
Na ile przyznanie Oskara filmowi, aktorom, reżyserowi, czy twórcom efektów specjalnych pozwala zwiększyć filmowi dochody i przyczynia się do wzrostu ich rentowności? Albo innymi słowy: ile tak naprawdę wart jest Oskar? Pytanie jest o tyle zasadne, że na kampanie promocyjne przed przyznawaniem nagród przez członków Akademii niektórzy producenci wydają po 10-15 mln dol.
W kolejce po Oskary ustawia się filmowa śmietanka. Z danych, które widziałem w amerykańskich portalach poświęconych przemysłowi filmowemu, wynika, że przeciętny film w USA zarabia w kinach 20 mln dol. brutto (czyli mówimy o przychodach, a nie o zysku netto). Statystycznie przeciętny film z jedną nominacją do Oskara – patrz na wykres poniżej – zarabia 72 mln dol. (i to niezależnie od tego czy potem dostanie nagrodę). Filmy z dwiema nominacjami mają średnie dochody z kin na poziomie 125 mln dol., zaś z trzema – 177 mln „zielonych”.
Oskary kończą sezon nagród w przemyśle filmowym i zwykle dotyczą filmów, które z kin już powoli schodzą, więc trudno mówić o dużym wpływie statuetek na to czy film zarabia czy nie. To raczej idzie w drugą stronę – film dlatego dostaje Oskara, że został doceniony przez widownię, zarobił furę „zielonych” i jest ogólnie dobry. Co oczywiście nie oznacza, że przyznanie Oskara nie ma żadnego wpływu finansowego na ostateczny wynik produkcji. Nawet po ceremonii film jeszcze trochę zarabia „na fali”.
Tym niemniej da się policzyć „wartość rynkową Oskara”. I są nawet takie próby, skupiające się na oszacowaniu różnicy w kasowych wpływach filmów oskarowych i tych „tylko nominowanych” przy założeniu, że efekt wyższych dochodów trwałby też po przyznaniu nagród. W zależności od kategorii nagród różnice są bardzo różne, ale biorąc pod uwagę kategorię najważniejszą – najlepszy film – wynosi mniej więcej 15 mln dol. A więc relatywnie niedużo w relacji do wpływów z najlepszych filmów.
Więcej o tym: BoxOfficeQuant.com
Ile można zarobić na planie oskarowego filmu? Krocie!!!
Kręcenie filmów to nie tylko dobry zarobek dla studiów filmowych, które umieją to robić, ale i dla najlepszych aktorów, którzy za swoje usługi inkasują premie porównywalne do tych, które mają w kontraktach najlepsi piłkarze.
Forbes w połowie każdego roku publikuje listę najlepiej opłacanych aktorów minionego sezonu. W 2017 r. najlepiej opłacanym aktorem był Mark Wahlberg, który wzbogacił się o 68 mln dol. na hitowych „Co wiecie o swoich dziadkach” i „Transformers: ostatni rycerz” (w sumie wygenerowały 5 mld dol. przychodów) oraz na serialu „Wahlburgers”.
Na zdjęciu: Mark Wahlberg, kadr z filmu „Transformers: ostatni rycerz”
Czytaj też: Ile zarabiają najlepsi piłkarze świata? Zaglądam do kieszeni Neymarowi i… Lewandowskiemu
Na drugim miejscu jest Dwayne Johnson, który włożył do kieszeni 65 mln dol. dzięki udziale w serialu HBO „Gracze”, a także w produkcjach kinowych „Słoneczny Patrol” i „Jumanji: przygoda w dżungli”. Będący na piątym miejscu Jackie Chan zarobił w 2017 r. 49 mln dol., Tom Cruise (siódme miejsce) za „Mumię” i kolejną „Mission Impossible” wzbogacił się o 43 mln dol., zaś Tom Hanks (12. miejsce) – o 31 mln dol.
Kadr z filmu „Jumanji: przygoda w dżungli”, po środku Dwayne Johnson
Jakkolwiek na liście najwięcej wartych osobistości-celebrytów pierwsze miejsca okupują muzycy (Paul McCartney, Bono, Celine Dion, Madonna, Jay-Z, Dr.Dre), producenci (Steven Spielberg, James Cameron, Oprah Winfrey), czy pisarze (J.K.Rowling), to jest i kilku aktorów. Na 15. miejscu wśród najwięcej wartych celebrytów był Tom Criuse (550 mln dol. w kieszeni), George Clooney (500 mln „zielonych”), Mel Gibson, Tom Hanks (300-350 mln) oraz Johny Depp (200 mln).
Więcej o tym: 25 najwięcej wartych celebrytów na świecie
Czytaj też: Dobrze radzić sobie za życia to tylko połowa sukcesu. Ranking najlepiej zarabiających… umarlaków