11 marca 2023

Bilety lotnicze tego lata nie będą tanie. Jak planować wakacyjne podróże, by zaoszczędzić? Oto rady ekspertów z największego rynku lotniczego świata

Bilety lotnicze tego lata nie będą tanie. Jak planować wakacyjne podróże, by zaoszczędzić? Oto rady ekspertów z największego rynku lotniczego świata

Powoli kończy się zima i nadchodzi czas planowania letnich wakacji. Także za granicą. Loty miały być droższe i są. Jednak wydaje się, że pesymistyczne wizje kreślące przyszłość w ten sposób, że większości z nas nie będzie już w ogóle stać na podróże lotnicze, były jednak przesadzone. Linie lotnicze, choć poobijane po okresie pandemii i gwałtownego skoku cen paliwa lotniczego w 2022 r., powoli wychodzą na prostą. Jak kupować bilety lotnicze, żeby nie przepłacić? Oto rady ekspertów z największego rynku lotniczego świata

Tanio nie będzie, ale według platform analizujących ceny biletów lotniczych w tym roku mogą być one nieco niższe niż w szczycie sezonu wakacyjnego w 2022 r., kiedy biły historyczne rekordy. Ale tak być musiało, gdy miliony wyposzczonych lockdownami mieszkańców zachodnich krajów rzuciły się do nadrabiania zaległości w wyjazdach wakacyjnych. A linie lotnicze, po zwolnieniu części personelu pokładowego w czasie pandemii, nie miały szans na zaspokojenie tego wystrzału popytu.

Zobacz również:

Bilety lotnicze przez trzy lata podrożały o… 70%! Już wystarczy?

Według Harrell Associates, firmy monitorującej ceny biletów lotniczych w USA, na początku lutego ceny biletów lotniczych na najpopularniejszych trasach krajowych w Stanach Zjednoczonych wynosiły średnio 289 dolarów (dane dla trzech największych przewoźników w kraju). To oznacza wzrost o 71% w stosunku do 2019 r. To co prawda dane dla rynku amerykańskiego, który działa na nieco innych zasadach niż europejski, ale jest to największy rynek lotniczy na świecie, w dużej mierze wyznaczający trendy.

Aplikacja do rezerwacji podróży Hopper przewiduje, że bilety lotnicze w USA osiągną najniższą średnią cenę właśnie w marcu (277 dolarów za bilet w obie strony), a następnie wzrosną. Hopper przewiduje, że tego lata ceny biletów lotniczych w USA osiągną średnio ok. 350 dolarów. To mniej niż wyniósł zeszłoroczny szczyt wynoszący około 400 dolarów.

„Spodziewamy się, że ceny będą w tym roku niższe niż w 2022 r., ponieważ nie będziemy mieli bańki bardzo intensywnego popytu na podróże w połączeniu z bardzo niską przepustowością linii lotniczych.”

Wśród czynników, które powinny jeszcze wpłynąć na ceny biletów są koszty paliwa. W 2022 r. były rekordowe, przy czym szczyt wzrostu cen przypadł na wiosnę 2022 r., co wpłynęło na ceny biletów w czasie podróży wakacyjnych w czasie lata. Obecnie koszty paliwa spadają i są nawet niższe niż przed rozpoczęciem inwazji Rosji na Ukrainę, choć wyższe niż przed pandemią.

Zdaniem analityka ds. podróży Henry’ego Harteveldta, prezesa Atmosphere Research Group, cytowanego przez „The Washington Post”, jest szansa na to, że bilety lotnicze nie będą już drożały, a może nawet w kolejnych latach się nieco obniżą. Powód? Na razie nie widać powrotu do podróży służbowych w takiej skali, jak przed pandemią. Niektóre linie lotnicze nawet tracą już nadzieję na ich powrót i likwidują miejsca w klasie biznesowej na krótkich lotach.

Zdaniem głównej ekonomistki Hoppera, Hayley Berg, niektórzy podróżni na niektórych trasach i tak przeżyją szok cenowy. Na rynku lotniczym bowiem są takie miejsca, w których przez pandemię i inflację bardzo zmniejszyła się konkurencja lub gdzie linie lotnicze latają rzadziej niż kiedyś. Co zrobić, żeby uniknąć drożyzny? „The Washington Post” proponuje kilka starych sposobów:

  • wyjazd w dzień powszedni zamiast w weekend będzie mniej kosztowny, np. lot 4 kwietnia we wtorek, zamiast 1 kwietnia w sobotę, pomoże zaoszczędzić średnio prawie 125 dolarów na locie w obie strony;
  • wybór celu wyjazdu w sposób… antycykliczny może być korzystniejszy cenowo. W czasie, kiedy podróżni zazwyczaj wybierają słońce na plaży lub ośnieżone stoki, zwiedzanie miasta poza sezonowymi regionami może być tańsze;
  • zakup biletu minimum ok. 2 miesiące przed wyjazdem, dokładne monitorowanie cen na 2-3 miesiące przed planowanym terminem wakacji.

Wracamy do taniego latania? Bez przesady!

Jakie będą czynniki wpływające na ceny podróży lotniczych w 2023 r. według Hoppera? Przede wszystkim rosnące koszty. Inflacja nadal powoduje wzrost kosztów w całej branży turystycznej i prawdopodobnie doprowadzi do podwyższenia cen biletów lotniczych i hoteli. Koszty paliwa lotniczego są na najwyższym poziomie od 2008 r., co oznacza, że linie lotnicze będą zmuszone do utrzymania wyższych cen biletów lotniczych.

Po drugie rosnący popyt: utrzymujący się wysoki popyt będzie dodatkową presją na ceny, zwłaszcza biletów do regionów, w których podróże dopiero niedawno zostały wznowione, np. do niektórych miejsc w Azji, głównie w Chinach. Po trzecie wciąż ograniczona podaż: przepustowość linii lotniczych i dostępność pokoi hotelowych oraz samochodów na wynajem pozostanie w tym roku jeszcze ograniczona. Ceny będą więc miały tendencję do utrzymywania się na wysokim poziomie.

Podróżni rezerwujący wyjazd na początku 2023 r. prawdopodobnie doświadczyli szoku związanego ze wzrostem cen biletów lotniczych prawie o 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Stawki hotelowe były wyższe nawet o ponad 50% niż w styczniu 2022 r. Poniżej wykres ze średnimi cenami podróży lotniczych w USA w ostatnich latach i prognoza Hoppera na pierwszą połowę 2023 r.:

Ceny paliwa lotniczego do silników odrzutowych są na najwyższych poziomach od 2008 r. i wynoszą średnio 3,75 dolarów za galon, co stanowi wzrost o 51% w porównaniu ze styczniem 2022 r. i dwukrotność ceny ze stycznia 2019 r. Średnio 15-30% kosztów operacyjnych linii lotniczych pochodzi z paliwa do silników odrzutowych. To oznacza, że stały wzrost cen paliwa ma namacalny wpływ na koszty linii lotniczej. Na wykresie wykres cen paliwa lotniczego:

Ok. 80% klientów Hoppera planujących wyjazdy wyda w przyszłym roku tyle samo lub więcej na podróże. Hopper uważa, że zapotrzebowanie na podróże międzynarodowe nadal będzie rosło. Rekordy będą dotyczyć podróży do Azji. Podróże międzynarodowe stanowią na początku tego roku ok. 56% wyszukiwań dokonywanych przez podróżnych z USA w porównaniu z 46% o tej porze w ubiegłym roku.

Obecnie ponad połowa wszystkich wyszukiwań międzynarodowych dotyczy miast w Europie (34%) i Azji (25%), podczas gdy miejsca w Meksyku, Ameryce Środkowej i na Karaibach stanowią około 20% wyszukiwań. Wykorzystanie miejsc w podróżach lotniczych krajowych i międzynarodowych w 2022 r. dla amerykańskiego rynku jest na grafice poniżej:

Zdolności przewozowe linii lotniczych znacznie wzrosły w zeszłym roku, z poziomu 75% z 2019 r. w styczniu 2022 r. do 93% w styczniu 2023 r. Przywrócenie lotów do Chin w połączeniu z rosnącym popytem na loty długodystansowe w Europie i Azji oznacza, że przepustowość globalnych linii lotniczych prawdopodobnie osiągnie lub nawet przekroczy poziom z 2019 r. do połowy 2023 r.

Zagrożeniem dla dynamicznego wzrostu mogą być m.in. opóźnienia w dostawach nowych samolotów. Wiele linii lotniczych wciąż czeka na dostawę nowych samolotów. Dopóki podaż samolotów nie nadąży za potrzebami linii lotniczych, wzrost zdolności przewozowych będzie powolny i skoncentrowany na kierunkach o największym popycie w każdym sezonie.

Problemy mogą wystąpić również w zakresie personelu lotniczego i szkoleń. Linie lotnicze szybko zatrudniają pilotów, odbudowują też personel naziemny i lotniczy do poziomu sprzed pandemii, ale dopóki cała branża nie powróci do wysokiego, wydajnego poziomu zatrudnienia, wzrost mocy produkcyjnych będzie ograniczony w Stanach Zjednoczonych i na świecie.

Czytaj też: Jakie plany na wakacje za granicą? Dwie rzeczy, które warto zrobić

Na kiedy najlepiej planować podróż samolotem, żeby było najtaniej?

W 2023 r. najtańszym dniem tygodnia na wybranie się w podróż samolotem jest środa. Lot w środę pozwoli średnio na amerykańskim rynku lotniczym zaoszczędzić prawie 100 dolarów w porównaniu z niedzielą – najdroższym dniem na latanie. Wtorek to drugi najtańszy dzień na latanie, z oszczędnościami średnio 94 dolarów w porównaniu z niedzielą. Tak radzi amerykański portal podróżniczy CheapAir.com.

Jeśli chodzi o miesiąc, pod warunkiem oczywiście że możemy dowolnie wybierać czas podróży w ciągu roku, najkorzystniejszym czasem na podróż jest luty, a na drugim miejscu – styczeń. Najdroższe miesiące to typowe hity – świąteczny, noworoczny i narciarski grudzień, a w lecie – lipiec.

Zima to prawdziwa okazja cenowa do podróżowania, a z zakupem biletów lotniczych można poczekać dłużej niż w jakimkolwiek innym sezonie. W miesiącach zimowych można poczekać na zakup biletu nawet do 26 dni przed wylotem, a i tak uzyska się dobrą ofertę cenową. Poniżej średnie ceny biletów lotniczych w różnych miesiącach roku:

Portal CheapAir.com chwali się, że na 2023 r. przeanalizował 917 mln lotów na ponad 8000 trasach w USA. To daje dobry pogląd na to, jak będziemy latać nie tylko w USA, ale również w innych krajach.

Według ekspertów portalu najlepszy dzień na rezerwację tanich lotów to średnio 70 dni przed datą podróży. Czy to oznacza, że zawsze należy kupować bilet lotniczy dokładnie 70 dni przed planowanym odlotem? Nie. Będzie to się różnić w zależności od celu podróży i dat. To trzeba sprawdzić metodą kolejnych podejść do kupna biletów, a także – metodą prób i błędów.

Innym czynnikiem, który może wpływać na cenę, jest zmienność taryfy lotniczej. Portal sprawdził, że cena tego samego lotu od momentu rozpoczęcia sprzedaży taryfy zmieni się średnio… 49 razy, a cena będzie się różniła za każdym razem średnio o 43 dolarów. Jest się o co bić, choć sprawdzanie będzie wymagać od nas sporo czasu.

Dodajmy do tego rady portalu NomadicFoodist prowadzonego przez zapalonego amerykańskiego podróżnika, który ma swoje sprawdzone w praktyce metody na kupno taniego biletu na loty wakacyjne na wszystkie kierunki na świecie. Autor blogu poznaje świat poprzez dobrą kuchnię i dobre jedzenie, tym większą ma motywację, żeby intensywnie odwiedzać obce kraje:

„Wszyscy szukają najlepszych ofert lotów przy stale zmieniających się cenach. Czekając na odpowiedni czas, zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy na biletach lotniczych. Kiedy więc spadają ceny lotów? Na ok. 60 dni przed wylotem. Jest to luźna zasada, mieszcząca się w przedziale 45-90 dni, ale zwykle znajduję najlepsze ceny ok. dwóch miesięcy przed podróżą, nie wcześniej, nie później”.

Ceny spadają oczywiście również w zależności od ofert różnych linii lotniczych i promocji dla określonych miejsc docelowych i w określonym czasie. To oddzielna szkoła jazdy wymagająca precyzyjnego researchu i poświęcenia czasu na śledzenie okazji i reagowanie na dobry moment.

Cóż. Teraz nie pozostaje nam nic innego jak wykorzystać dobre rady zza oceanu i kupić ok. dwa miesiące wcześniej bilety na wakacje, raczej na sierpień, kiedy będą tańsze, niż na czerwiec czy lipiec. A wylot i powrót koniecznie w środku tygodnia, wtorek-środa, nigdy w niedzielę!

Źródło zdjęcia: Unsplash

Subscribe
Powiadom o
5 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Marek (ale inny)
1 rok temu

Myślałem, że dowiem się czegoś ciekawego i przede wszystkim dotyczącego rynku europejskiego.

Porada w stylu, kupuj minimum 2 mce przed wylotem na styczniowe środy jest mało pomocna. Pewnie każdy planujący wakacje i tak już doszedł do pewnych wniosków i porównywarki pokazują najtańsze dni w danym okresie.

Artur Nowak
1 rok temu

I bardzo dobrze. Im drożej tym lepiej. Tyle się mówi o zanieczyszczaniu środowiska i planecie. Jest to ruch w stronę ograniczeni latania.

Artur Nowak
1 rok temu

Ludzkość musiałaby przeskoczyć pewien etap cywilizacyjny. Przejść z paliw kopalnych na zupełnie inny poziom technologiczny. Elektromagnetyzm, antygrawitację etc.

Paweł Nyczaj
1 rok temu
Reply to  Artur Nowak

Realne jest zrównoważone paliwo syntetyczne wytwarzane z pominięciem ropy naftowej i w dodatku jest technologia wytwarzania syntetycznej kerozyny z wody, energii słonecznej i CO2 https://www.dw.com/pl/szansa-dla-lotnictwa-kerozyna-ze-s%C5%82o%C5%84ca/a-50432940. To nadal paliwo, ale ponieważ do jego wytworzenia pobrano dwutlenek węgla to jego emisja podczas spalania nie zwiększa ilości CO2 w atmosferze przez co paliwo jest neutralne klimatycznie (bilans wychodzi na zero). Na razie ta technologia jest na początkowym etapie i wytworzona w ten sposób syntetyczna kerozyna jest bardzo droga. Ale jak dla mnie to przyszłość tych gałęzi transportu, gdzie od paliw nie da się odejść, bo nie ma alternatywnej technologii

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu