14 października 2023

Zrobili transportową rewolucję. Bilety w aplikacji lub na karcie płatniczej i świetna taryfa „start-stop”. Ale coś poszło nie tak z nazwiskiem

Zrobili transportową rewolucję. Bilety w aplikacji lub na karcie płatniczej i świetna taryfa „start-stop”. Ale coś poszło nie tak z nazwiskiem

Mobilna aplikacja do podróżowania po metropolii śląsko-zagłebiowskiej to chyba najbardziej nowoczesny tego typu system zainstalowany w dużym polskim mieście. Wszystkie możliwe bilety – nawet te okresowe! – w aplikacji, płacenie za rzeczywisty czas podróży i możliwość zapisywania uprawnień do przejazdu na karcie płatniczej. Ale wdrożenie nowego systemu okazało się nie lada katastrofą

Migracja ze starego systemu, opartego na plastikowych kartach ŚKUP (na których zapisywało się np. bilety okresowe i które doładowywało się w punktach obsługi pasażera), na nowoczesny system pod kryptonimem „Transport GZM” trwała na Śląsku już od sierpnia. Można było przenosić swoje dane z karty ŚKUP do nowej aplikacji, ale nie można było jeszcze transferować danych, pieniędzy i niewykorzystanych biletów. Ta możliwość została otwarta dopiero pod koniec września, gdy wyłączono ŚKUP.

Zobacz również:

Generalnie miało być prosto – zakładasz konto w nowym systemie, a ten na podstawie PESEL-u identyfikuje cię jako użytkownika karty ŚKUP i przenosi dane oraz bilety (lub ewentualnie pieniądze). A potem ściągasz na smartfon aplikację mobilną nowego systemu i śmigasz po mieście, kupując bilety w tej właśnie aplikacji.

To naprawdę fajna rzecz. Po pierwsze dlatego, że do aplikacji trafiły wszystkie możliwe do kupienia bilety. Te jednorazowe, czasowe, miesięczne i kwartalne, a do tego powstała nowa taryfa „start-stop”. Polega ona na tym, że płacisz tylko za czas przejazdu. Wchodząc do pojazdu komunikacji miejskiej skanujesz QR kod, a wychodząc – przesuwasz suwak w aplikacji.

Liczą się też przesiadki. Jeśli w ciągu pół godziny wejdziesz do innego pojazdu – podróż będzie zaliczona jako przesiadkowa, ale płacisz tylko za czas spędzony np. w autobusie. Jeśli „wyjeździsz” danego dnia kwotę większą niż cena biletu dziennego – system ściągnie opłatę jak za bilet 24-godzinny. Można też podróżować płacąc za bilet zbliżeniowo, kartą płatniczą. Biletomat nie „wypluwa” kartonikowego biletu, tylko jest on zapisany na karcie płatniczej (to rozwiązanie wprowadzają też w Wielkopolsce i było o tym w „Subiektywnie o Finansach”).

Wszystko wygląda pięknie, ale okazało się, że zaprojektowany przez renomowaną firmę Asseco system ma proste błędy, które powodują, że dziesiątki tysięcy ludzi nie były w stanie założyć sobie konta w nowym systemie. A ponieważ stary został wyłączony, to część z tych ludzi (choć stare karty ŚKUP podobno wciąż działają), musiała ustawić się w wielogodzinnych kolejkach do punktów obsługi pasażera. Wśród nich znalazł się pan Sebastian, czytelnik subiektywności.

„Utworzyłem nowe konto w systemie Transport GZM. Ale nowy system nie przyjął moich danych z karty ŚKUP, bo…. imię i nazwisko na mojej karcie było wpisane wielkimi literami. Dane ze starego systemu nie zgadzały się z danymi podanymi przy rejestracji konta w nowym systemie, bo system odczytał nazwisko pisane dużymi litermi jako inne, niż to pisane małymi! I nieważne, że numer PESEL się zgadzał”

– relacjonuje pan Sebastian. Mój czytelnik musiał udać się do punktu obsługi pasażera. Tam, po odstaniu dwóch godzin w kolejce dowiedział się, że pracownicy tegoż punktu nie mogą mu zmienić zapisu w bazie danych. Mogą co najwyżej wymienić kartę oraz „przepisać” na tę nową bilety.

Nowa karta różniła się od starej tylko tym, że pierwsza litera imienia i nazwiska była duża, pozostałe – małe. Ta rewolucyjna zmiana miała spowodować, że zaprojektowany przez Asseco system nie przegrzeje się, ani nie wybuchnie. Ale niestety wielkość literek na karcie ŚKUP to był dopiero początek problemów pana Sebastiana oraz tysięcy innych Ślązaków.

„Pani w punkcie obsługi pasażera twierdziła, że moje dane zostały prawidłowo zapisane w starym systemie, a strona systemu Transport GZM – że nie”

Prawdopodobnie nowy system nie przyjął nowego rekordu z danymi dotyczącymi klienta z już istniejącym w systemie PESEL-em (albo z tym samym imieniem i nazwiskiem, ale – jak już ustaliliśmy – dla nowego systemu duże i małe literki to nie to samo, więc i człowiek powinien być nie ten sam). Jednak to już tylko domysł mój i pana Sebastiana, bo on dostał tylko informację, że wszystko powinno działać. Tyle że nie działało.

Pan Sebastian chwycił się ostatniej deski ratunku – postanowił zamknąć konto w Transport GZM i założyć nowe. Pal licho, że nie przeniesie starych biletów z karty ŚKUP, po prostu chciał zarejestrować się jako nowy użytkownik. Przez nieuwagę nie zaznaczył opcji „zapomnij dane”, co zaowocowało kolejnym spięciem z systemem zaprojektowanym przez naszą narodową informatyczną chlubę.

„Okazało się, że nie mogę użyć tego samego maila do stworzenia nowego konta. Użyłem więc innego adresu i…… system się wysypał. Nie utworzył mi konta imiennego, bo powstał nieznany błąd. System poradził mi „zadzwoń na infolinię”. A tam standardowo „nic nie mogę, nie mam dostępu, nie mam uprawnień, proszę wysłać maila”. Posłałem maila i nic. Nadal nie mam odblokowanej możliwości korzystania z nowego systemu”

Pan Sebastian zeznaje, że na terenie aglomeracji śląskiej i okolicznych gmin obsługiwanych przez Transport GZM nastał chaos, jakiego nie pamiętają najstarsi gór… nicy. W pierwszych dniach października nie działały kasowniki, tablice informacyjne, urządzenia do obsługi kart ŚKUP. Nie można było ich doładować, ale – co gorsza – nie można też było sprawdzić stanu kart. Trzeba było polować na kontrolera w autobusie albo iść do punktu obsługi pasażera.

Problemy z migracją do nowego systemu dotyczą nie tylko kwestii błędów przy „rozpoznawaniu” użytkowników przez nowy system i porównywaniu danych ze starego systemu z tymi zapisanymi w nowym. Problemy mają osoby, którym do wykorzystania w starym systemie zostały niewielkie kwoty (system ich nie „widzi” i nie pozwala kupić za nie biletów) oraz osoby, które z jakichś przyczyn przerwały rejestrację – zdarza się, że nie mogą do niej wrócić, bo „konto na te dane już istnieje”.

Wygląda na to, że firma informatyczna, która wdraża system, nie wzięła pod uwagę najnowszych trendów i nie wykorzystała sztucznej inteligencji, by ta uelastyczniła system i umożliwiła migrację nawet w przypadku takich problemów jak wcześniej istniejące konto (nie „zapomniane”), konto nie do końca skonfigurowane („porzucony koszyk”) czy rozbieżność na poziomie literek (duże-małe).

Szkoda, bo przepadła okazja, by pokazać naprawdę nową jakość – ultranowoczesny system biletowy, oparty na aplikacji, oferujący nowe możliwości rozliczania przejazdów i pełną elastyczność dla pasażerów. I jak tu kochać nowe technologie? Jak były zwykłe, plastikowe karty, to wszystko działało.

Przeczytaj też: Komunikacja miejska i smart city: w Białymstoku po-za-mia-ta-li

Subscribe
Powiadom o
77 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Jakub
1 rok temu

Asseco i wszystko jasne 🙂

Sylwester
1 rok temu
Reply to  Jakub

Do kompletu warto dodać Comarch. Dwa tuzy polskiej informatyki pracujących na plecach polskich studentów i tak też mających zaprojektowane i oprogramowane aplikacje.

Monika
1 rok temu

Wspomniał ktoś że apka nie działa na Iphonach? A bez zalogowania się do apki konto utworzone w nowym systemie zostanie zlikwidowane po 30 dniach. Tablice do tej pory pokazują rzeczy dziwne. Migracja chyba jeszcze nikomu się nie udała. Dodzwonić się do infolinii nie sposób. Asseco jak zwykle „spisało się na medal”.

Adrian
1 rok temu
Reply to  Monika

Wspomniał ktoś ze apka nie działa na moich 3 telefonach bo potrzebuje najnowszego androida? I teraz dziesiatki tysięcy ludzi musi wymienić telefon 🙂

Przemo
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Z tym pozdrawianiem tego na H. to bym uważał 🙂

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Estonia… a jakoś nie ma czego się wstydzić na polu IT.

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

PS. A po za tym jeszcze parę lat temu mieliśmy Solarisa i jeszcze mamy WB Electronics.

Karo
1 rok temu
Reply to  Adrian

Mój telefon ma niecałe 2 lata i wygląda, że też jest „za stary” ponieważ wyświetla się informacja że nieogę zainstalować GZM. Co ciekawe syn ma identyczny telefon, starszy od mojego o 3 miesiące i tam jednak się udało…

Przemo
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Niebawem „okienka” przejdą na model subskrypcyjny. Chciwość nie zna granic…

Mkjd
1 rok temu
Reply to  Adrian

Mam ten sam problem

Artur
1 rok temu

Też przechodziłem usuwanie konta bo tak na infolinii poradzili i do dziś nie mam i nie wiem gdzie jest mój bilet kwartalny zakupiony początkiem września… wydaje mi się że porady z infolinii tylko pogarszają sprawę.

Ygrek
1 rok temu
Reply to  Artur

Jestem w identycznej sytuacji, z tym że bilet kupiony pod koniec września.

Janusz
1 rok temu
Reply to  Artur

Jest na ŚKUP

Assl
1 rok temu

ŚKUP i ten nowy system tworzyła ta sama firma. ŚKUP była pełna błędów i nigdy nie uzyskała pełnej funkcjonalności. Było pewne, że z nowym systemem będzie to samo.

Sai
1 rok temu

Może się czepiam, ale dodam, że aplikacja nie działa na urządzeniach huawei bez GMS. Tzn zainstalować i uruchomić się da. Zalogować już nie bo do tej prostej czynności wymagany jest google chrome, którego nie da się zainstalować na tym sprzęcie. Dlaczego nie można logowania zrealizować za pomocą domyślnej przeglądarki (Firefox lub innej), lub w ogóle pomijając przeglądarkę?

Mkjd
1 rok temu
Reply to  Sai

Nie, nie czepiasz się no nie działa. Mój telefon nie obsługuje tej apki

Artur
1 rok temu

Bo lepsze jest wrogiem dobrego (może ŚKUP nie był dobry, ale działał). Nie rozumiem po co tworzony jest nowy system, skoro stary działa. Kolejna sprawa dlaczego ta sama firma co tworzyła poprzedni system tworzyła też nowy. Przecież to zakrawa na jakiś absurd. Tym bardziej, że powinni wiedzieć jak usunąć błędy jakie miał system ŠKUP. A tu jak zwykle Asseco w pełnej krasie…

Adrian
1 rok temu

To jest prostu system tylko że z wieloma regułami. Sztuczna inteligencja tu nie potrzebna. Niestety Asseco to czempion tylko w świadomości niektórych bo absolutnie w branży nie jest uznawany jako niezawodna firma dostarczająca oprogramowanie na najwyższym poziomie.

Gra
1 rok temu

Ja ,założyłam konto w 2 minuty,kupiłam bilet miesięczny,wszystko działa????????????

Kemor Gienekson
1 rok temu
Reply to  Gra

A co z importem danych z konta SKUP???

Ygrek
1 rok temu
Reply to  Gra

Daj na mszę dziękczynną.

Janusz
1 rok temu
Reply to  Gra

Oczywiście, ci narzekalscy idą z prądem – po prostu modnie jest narzekać na nowości. Trudności zdarzają się wszędzie.

Kemor Gienekson
1 rok temu
Reply to  Janusz

Zgadzę się, Jednak… brak możliwości zarządzania własnymi środkami … lekko słabe.

Jakub
1 rok temu

Idealnie tu pasuje powiedzenie, że lepsze jest wrogiem dobrego.

Jacek
1 rok temu

No nie! Porównywanie ciągów znaków, które mogą być zapisane wielkimi, małymi, bądź małymi z wyjątkiem pierwszej litery to podstawy w zakresie wyszukiwań w bazach danych..
Wygląda na to, że etap testowania był źle przygotowany.

kjonca
1 rok temu

Co to za mania, żeby do wszystkiego mieć aplikację. Czy tylko ja uważam że trzymanie wszystkiego w smartfonie to przegięcie? Pamiętajmy że oprogramowanie NIE jest bezbłędne i juz były przypadki, ze aplikacja miała dostęp do danych do których nie powinna mieć. Ja wiem, że to wygodne, ale powoli stajemy się bydłem w stajni Google/Microsoft/Facebook/Apple

kjonca
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

1. ” Apple już dość dobrze dba o prywatność posiadaczy swoich smartfonów” „lepiej niz Android” to niekoniecznie 'dobrze’
2. Ja nie mówię, żeby nie uzywać aplikacji, tam gdzie jest potrzebna. Irytuje mnie brak wyboru.
3. Ja piszę o błedach. Aplowi też się zdarzały. Podobnie jak sytuacje gdy skazał kogoś na śmierć cywilną, bo jakiś system Apla w którymś momencie (to ważne – nie w czasie zakładania konta tylko po latach używania) stwierdził, że imie „Isis” mu się nie podoba. I nie udało się tego odkręcić.

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

W Estonii te (…)mnóstwo dokumentów(…) potrafi ogarnąć jedną stroną internetową… Eesti.ee

Mkjd
1 rok temu
Reply to  kjonca

Zgadzam się. To jest irytujące wszędzie każą ściągać kolejne apki mam tego dość. Każda apka zabiera pamięć. W końcu będzie trzeba wymienić telefon. Na dodatek dodam, że tej apki nie mam bo mój telefon jej nie obsługuje. Ile to jeszcze danych będziemy musieli podawać?
A ponoć jest Rodo…

Piotr
1 rok temu

> Wygląda na to, że firma informatyczna, która wdraża system, nie wzięła pod uwagę najnowszych trendów i nie wykorzystała sztucznej inteligencji, by ta uelastyczniła system i umożliwiła migrację nawet w przypadku takich problemów jak wcześniej istniejące konto (nie „zapomniane”), konto nie do końca skonfigurowane („porzucony koszyk”) czy rozbieżność na poziomie literek (duże-małe). Erm.. ze co? 😀 Ktos im zlecil wplecenie AI do tego? Jak by i na czym sie to mialo szkolic? Jak by to mialo dzialac w ogole w oparciu o AI? To by byla po prostu defraudacja kasy pod lotnym haslem 😉 Takie rzeczy ogarnia sie przypadkami biznesowymi… Czytaj więcej »

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

(…)które wynikają z większej liczby tzw. use case niż przewidziane w projekcie.(…)
Z takimi twierdzeniami to jednak bym uważał… bo one projektu wynikają tylko tylko tego nie widać… czasami tylko na pierwszy rzut oka.

A na prawdę sytuację nadzwyczajne to takie, że ktoś wpisuje do czatbota tekst o podłożonej bombie albo coś w ten deseń.

Sylwester
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Maćku, na logikę. Obecne AI (a raczej ML) to tylko funkcja przejścia, tak by ze zbioru A powstał zbiór B z jak najmniejszymi odchyleniami. Owe AI nie ma żadnej możliwości, by wyjść poza zbiór A lub B. Nie ma możliwości rozwiązania problemu, który by już nie musiał istnieć w przeanalizowanych danych. A nawet jeśli istniał, to jeszcze sposób rozwiązania musiałby być kompatybilny z systemem, który jest weryfikowany. W końcu use-case wrażliwości na wielkość liter będzie mieć zupełnie inne rozwiązanie, gdy problem będzie leżeć po stronie bazy danych, a zupełnie inne, gdy po stronie aplikacji, a jeszcze inne, gdy po stronie… Czytaj więcej »

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Bo ludzie też są głupi… skoro nawet głupie AI potrafi pisać haiku to musowo człowiek nie może być mądry.

mmm777
1 rok temu

Och, dowiedziałem się, że mój telefon jest niezgodny z apką. Z innymi jest zgodny…
W autobusach porozlepiano QR kody, które już zdążyły zacząć odchodzić… Są w takich miejscach, że siedzący, czy stojący w ich pobliżu będą je zasłaniać. Dawniej mogłem kupić bilet jeszcze na przystanku, a teraz muszę do tego użyć QR kodu w autobusie… Po jaką cholerę…

Jakub
1 rok temu
Reply to  mmm777

Korzystanie z kodów QR to spore ryzyko, bo każdy może sobie taki kod nakleić w miejscu publicznym. Był ostatnio w Krakowie przypadek kodów na parkometrach prowadzących do stron wyłudzających dane.

Przemo
1 rok temu
Reply to  mmm777

U mnie w wioseccze SkyCash wymaga wpisania numeru tzw. „bocznego” autobusu, Jak się pomylisz to masz problem, a jak nie zapamiętasz przy wsiadania, to też, bo noie z każdego miejsca siedzenia czy stania da się go odczytać.

Mkjd
1 rok temu
Reply to  mmm777

Kolejne ułatwienie aby grzebać w telefonie w autobusie. Aby zalogować się do banku kupić bilet. Aby było wiadomo gdzie i kiedy jedziesz… Nie czujesz się jak jak w państwie policyjnym?

Henry
1 rok temu

Potwierdzam. Mam taki sam problem z założeniem konta na transportgzm.pl.

Ppp
1 rok temu

Komunikacja na Górnym Śląsku powinna być zatem DARMOWA. Skoro operator nie potrafi zorganizować sensownego systemu dystrybucji biletów, to sam sobie jest winien i sam powinien za to płacić.
Pozdrawiam.

Przemo
1 rok temu
Reply to  Ppp

Powinna być darmowa wszędzie. Wpływy z biletów bilansują się mniej więcej z kosztem ich produkcji, dystrybucji, utrzymania sprzętu i systemów, prowizji dla zewnętrznych sępów, oraz kontroli.
Reszta, która faktycznie utrzymuje zbiorkom to dotacje celowe z budżetów samorządów,

Hieronim
1 rok temu
Reply to  Przemo

A kierowcy powinni pracować za „Bóg zapłać”. Wciąż w 2023 trzeba tłumaczyć, że nie ma lunchy gratis.

kjonca
1 rok temu
Reply to  Hieronim

Przeczytaj jeszcze raz co napisał przedpiśca. Tym razem ze zrozumieniem. Wskazówki: nigdzie nie pisał, że kierowcy mają pracować za darmo.

Janusz
1 rok temu

Nie wiem jak to jest z tymi sebastianami, ale ja, janusz przenosiłem najpierw konto żony ze ŚKUP i wszystko poszło w porządku – przeniosło się nawet zdjęcie. Potem utworzyłem konto dla mnie i, o dziwo, też poszło szybko. Wiem że były problemy, ale te kolejki do punktów obsługi to były po prostu kolejki baranów – oczywiście w większości i oczywiście według mnie.

Przemo
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Teraz wszystko jest takie proste po nowemu. Nic nie jest intuicyjne i łatwe. Wczoraj znajomej instalowałem opaskę chińską marki na X i powiem , że w zamierzchłych czasach te rzeczy były jakoś prostsze.

Przemo
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie do końca o to mi chodziło. Firmy celowo komplikują życie.
Przykład opaski. Po jakiego [autocenzura] konto? Kupiłem, ściągam apkę, podpinam urządzenie i działa. Ale zaraz konto? Email, hasło, płeć, data urodzenia itd. Tu jest pole popisu dla UE, bo takie wymogi trzeba tępić, wypalać żelazem rozpalonym. Co innego parę danych za darmowe „cośtam”, a co innego za zapłacony towar.
To może ostrzeżenia na pudełkach, że nie da się korzystać bez podarowania formie swoich danych?

Monika
1 rok temu
Reply to  Janusz

No proszę. Nie spotkałam dotąd nikogo kogo system by zapytał o to czy życzy sobie migrować coś ze śkupu. Jesteś wyjątkiem od reguły. Lwem w stadzie owiec. Fajnie się czujesz?

Harry
1 rok temu

Firma Asseco jest autorem systemu informatycznego AMMS do obslugi chorych w szpitalach, prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej. Program tak skomplikowany, rozbudowany ponad miarę, że informatycy sobie nie radzą, a komputery i sieci szpitalne się wieszają. Ta firma chyba już tak ma.

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Raczej nie stosują dobrych praktyk… zresztą kładzie się taki nacisk na testowanie jakby nikt go nie stosował.

Przemo
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Nooo, przypomnę Płatnika. Nie wiem jak teraz, ale drzewiej nie było łatwo… 🙂
To akurat był chyba Prokom, idea i myśl technologiczna jednak ta sama.
I pomyślcie, że nasi wymyśliliby Windowsa…

jsc
1 rok temu
Reply to  Maciej Samcik

Serio? A Vista czy ósemka?

Karo
1 rok temu

„ta aplikacja nie będzie działać na twoim telefonie” … i wszystko jasne.

Ala
1 rok temu

Konto w nowej aplikacji założone, karta aktywna a w kasowniku pokazuje zablokowana. Bilet pakietowy kupiony 02.09. Widoczny w nowej aplikacji a kasować niemożna. 2 wizyty w punkcie obsługi pasażera i 2 telefony na infolinię nic nie dały.

Mkjd
1 rok temu

A mój telefon nie obsługuje tej apki i co mam zrobić?

Przemo
1 rok temu
Reply to  Mkjd

Kupić nowy, droższy :))) [MSPANC]

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu