30 kwietnia 2024

Czego obawia się rząd, odsuwając budowę CPK? Oto nowa koncepcja: rozbudowa Okęcia i Modlina oraz pociąg do Radomia. Czy to ma sens? Trzy hipotezy

Czego obawia się rząd, odsuwając budowę CPK? Oto nowa koncepcja: rozbudowa Okęcia i Modlina oraz pociąg do Radomia. Czy to ma sens? Trzy hipotezy

Czego obawia się rząd, stopując budowę CPK? Rząd nie jest aż tak nierozsądny, by mieć nadzieję, że Polska stanie się lotniczą potęgą dzięki koncepcji „Triportu”, czyli połączonych szybką koleją trzech lotnisk – rozbudowanego Okęcia, rozbudowanego Modlina i lepiej skomunikowanego z wyżej wymienionymi Radomia. Za przystopowaniem budowy CPK muszą więc stać inne argumenty, o których części rządzącym niewygodnie jest mówić z otwartą przyłbicą

To już niemal pewne – projekt budowy centralnego megalotniska CPK na jakiś czas będzie odłożony na bok, albo przynajmniej przestanie być priorytetem dla rządu. Tak wynika z ostatnich wypowiedzi Macieja Laska, pełnomocnika rządu do spraw związanych z CPK. A przede wszystkim z rządowych decyzji. Właśnie ogłoszono plan rozbudowy lotniska Okęcie, który ma pochłonąć 2,4 mld zł. Jego szczegóły są opisane m.in. tutaj.

Zobacz również:

Nie rozbudowuje się lotniska, które za chwilę ma być wyburzone, bo powstanie nowe. Są więc dwie opcje – albo rząd nie wierzy, że uda się zbudować CPK do 2030 r. (nawet niektórzy orędownicy projektu już w to nie wierzą) i zakłada, że z Lotniskiem Chopina trzeba będzie żyć jeszcze do 2035 r., albo… w ogóle nie są przekonani, że CPK w proponowanej lokalizacji ma sens.

Czytaj więcej o projekcie CPK: Centralny Port Komunikacyjny, chłodne spojrzenie w liczby. Kto ma rację: zwolennicy czy sceptycy? A może problemem nie jest wcale CPK, tylko… TLK?

Rząd stopuje budowę CPK, będzie rozbudowa Okęcia

Rząd zakłada, że ok. 2030 r. na rozbudowanym Lotnisku Chopina będzie można odprawić nie 20-22 mln osób (to obecna przepustowość, wykorzystana niemal w 95%), lecz już 29 mln pasażerów. Do tego ma dojść zwiększona przepustowość lotniska w Modlinie (w zeszłym roku odleciało z niego 3,5 mln ludzi, nowe inwestycje mają tę liczbę podwoić) oraz 3 mln pasażerów, którzy mogą odlecieć z lotniska w Radomiu.

W ten sposób rząd chce „wygospodarować” miejsce na prognozowany wzrost popytu na podróże lotnicze z Warazawy i okolic do roku 2030 – bez budowania megalotniska. Ale wówczas znajdziemy się znów w punkcie wyjścia, z wykorzystaną maksymalnie przepustowością mazowieckich lotnisk. Raczej nie będzie to też atrakcyjny hub komunikacyjny dla ludzi z całego naszego regionu Europy (pozostaną nim lotniska w Wiedniu i Frankfurcie) – nikt nie będzie lądował w Radomiu, żeby się przesiąść w Modlinie na inny samolot.

Pomysł rozbudowy Okęcia jest ryzykowny z dwóch powodów. Po pierwsze roboty budowlane utrudnią funkcjonowanie portu lotniczego (i czasowo zmniejszą jego przepustowość). Po drugie nawet zainwestowanie dużych pieniędzy nie zwiększy innych parametrów (dopuszczalny hałas), które dziś nie pozwalają „przerobić” więcej niż 600 lotów na dobę (tyle latem jest realizowanych i to jest maks). Lotnisko Chopina musi być też zamknięte w nocy, co ogranicza jego atrakcyjność dla przewoźników cargo.

Przedstawiciele rządu mówią, że nie trzeba będzie iść na wojnę z okolicznymi mieszkańcami i zwiększać limitów hałasu, bo za kilka lat będą latały większe samoloty i będą znacznie cichsze (technologia lotnicza sprawia, że silniki mniej hałasują). Być może tak będzie, ale opieranie na tych nadziejach strategii rozwoju lotnisk jest ryzykowne.

Ale jest i inny dylemat: wybudowanie CPK i zlikwidowanie lotniska w Warszawie oznaczałoby, że stolica zostałaby bez portu lotniczego blisko centrum miasta, a tylko na peryferiach – w Modlinie i w Baranowie. Niewiele jest dużych miast europejskich bez dogodnie zlokalizowanego lotniska. Pytanie, jak to wpłynęłoby na atrakcyjność turystyczną Warszawy. Dojazd z centrum Warszawy do Baranowa miałby co prawda zajmować 15-20 minut, ale nie wiadomo czy to realne w obecnym budżecie, bo poprzedni rząd zrezygnował z budowy 10-kilometrowego tunelu z Warszawy Zachodniej w kierunku Baranowa.

Czego obawia się rząd?

Co więc powoduje, że rząd chce odłożyć budowę megalotniska w Baranowie? Odkładam na bok przyczyny polityczne i fakt, że to projekt utożsamiany z poprzednią partią rządzącą. To nie zabawy dzieci w piaskownicy. Ale zapewne są inne racjonalne przyczyny, które sprawiają, że rząd woli wydać pieniądze na rozbudowę Chopina (2,4 mld zł) i Modlina (1,2 mld zł) oraz kolei (pewnie kilka miliardów złotych), żeby zyskać na czasie.

Zakładam, że na razie chodzi tylko o zyskanie na czasie, a nie zaoranie projektu. Na to wskazują niektóre wypowiedzi przedstawicieli rządu. Mówią oni przykładowo, że projekt szybkiej kolei na trasie Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław (według wzoru Y) w okolicach Baranowa na trasie Warszawa-Łódź ma być schowana w tunelu. Budowanie tuneli jest potwornie drogie, zwłaszcza w polu. Chodzi więc o to, żeby nie blokować miejsca, w którym mógłby powstać CPK.

Co może sprawiać, że rząd nie chce zaryzykować teraz startu budowy megalotniska w Baranowie? Czy istnieją jakieś racjonalne argumenty, które mogą przemawiać za taką decyzją? Wcielając się w

>>> Nie zdążymy z budową kolei przed otwarciem CPK. Budowa megalotniska pewnie mogłaby pójść szybciej lub wolniej (choć nawet część zwolenników mówi, że są małe szanse, żeby zdążyć przed 2030 r.), ale jeśli nie „dojedzie” komponent kolejowy, to obudzilibyśmy się z ręką w nocniku, czyli z zamkniętym Okęciem i odciętym od świata CPK. Żeby port lotniczy za miastem miał sens, musi być do niego dobry dojazd.

>>> Pomysł zwożenia całej Polski do CPK może się nie sprawdzić. Pomysłodawcy ostatniej koncepcji CPK mówią, że trzeba do centralnego lotniska dodać kolejowe „szprychy”, zwożące z całej Polski pasażerów (przy okazji dostarczające ich do Warszawy). Podporządkowanie całej sieci szybkich kolei lotnisku (z którego będzie korzystał relatywnie niewielki procent ludzi) jest ryzykowne. A koszty projektu szybkich kolei obliczono na 76 mld zł.

Krytycy koncepcji szprych mówią – i ich słowa potwierdzają dane Urzędu Transportu Kolejowego – że największy ruch pasażerów jest na wzdłuż granicy zachodniej Polski (czyli Wrocław-Szczecin) oraz na południu Polski, wzdłuż autostrady A4 (Wrocław-Kraków-Rzeszów). I jeśli już robić jakąś sieć kolei wokół CPK, to raczej według wzoru igreka, czyli Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław. Dopóki nie wiadomo jak rozbudować sieć kolei – rząd czeka z samym CPK.

Koncepcja szybkiej kolei w wersji igrek
Koncepcja szybkiej kolei w wersji igrek

>> Nie stać nas teraz na megalotnisko i sieć szybkich kolei. Ostrożne szacunki kosztów budowy lotniska w Baranowie i sieci kolejowej to 130 mld zł. Jeśli wszystko miałoby ruszyć w 2030 r. – obciążenie dla budżetu państwa byłoby niemałe. Tymczasem deficyt państwowego budżetu jest rekordowy (zbliża się do 190 mld zł), a Unia Europejska będzie wymagała od rządu jego obniżania. Wydatki socjalne są napompowane, lawinowo rosną wydatki na wojsko, jesteśmy w lesie z transformacją energetyczną.

W dodatku tego rodzaju inwestycje rzadko kiedy mieszczą się w budżecie i w terminie. Planowana na 400 mln zł rozbudowa lotniska w Radomiu zakończyła się kwotą 800 mln zł. A lotnisko jest totalnie nierentowne, choć terminal mieści 3 mln pasażerów rocznie, to roczny realny ruch z lotniska Warszawa-Radom wynosi tylko 200 000 pasażerów (cztery loty tygodniowo). Dlaczego akurat CPK miałby być wybudowany na czas i „po kosztach”?

Gospodarka nie rośnie zbyt szybko, wpływy podatkowe są pod znakiem zapytania. Być może rząd nie chce popełnić starych błędów, gdy zafiksował się na wydatki infrastrukturalne (autostrady, Orliki), a zapomniał o innych potrzebach. Jeśli jesteśmy w stanie „wycisnąć” z lotnisk Okęcie, Modlin i Radom jeszcze 10 mln pasażerów dodatkowej przepustowości, wydając 5 mld zł, a nie 140 mld zł – być może taki wariant został przyjęty. Przynajmniej na najbliższy rok-dwa, gdy wyjątkowo niepewne są losy wojny w Ukrainie.

Bez nowego megalotniska ani rusz?

Poprzedni rząd wsadził obecnych rządzących na minę. Z jednej strony o CPK tylko gadał i stracił kilka lat na propagandę zamiast ruszyć z robotą, a z drugiej strony zamroził inwestycje w rozwój Okęcia i Modlina. Dziś jest więc tak, że mamy zapchane istniejące lotniska i nie mamy zbyt wielkich szans, by w 2030 r. – gdy ostatecznie przepustowość lotnisk przestanie „widzieć się” z popytem na latanie – zdążyć z oddaniem do użytku CPK i sieci dojazdowej (bo inwestycja jest w polu, dosłownie i w przenośni).

Uważam, że jakieś lotnisko typu CPK tak czy owak trzeba zacząć budować, nawet jeśli nie zdążymy z nim do 2030 r. (porty lotnicze z reguły buduje się w 5-7 lat) i nie będziemy w stanie do tego czasu wystarczająco dobrze skomunikować go ze światem. „Triport” może być koncepcją ratunkową, przejściową, ale nie może być koncepcją docelową. Wykorzystajmy miliardy ładowane w „Triport”, żeby mieć komfort lepszego przemyślenia, zaplanowania i mniej panicznej realizacji projektu CPK. Ale z niego nie rezygnujmy.

Takie projekty jak CPK są potrzebne, żeby pokazywać ludziom, że Polska to kraj wielkich możliwości i rządzący nim muszą realizować projekty, które wynoszą życie ludzi na wyższy poziom. Może nie wszystko na raz i może nie za wszelką cenę, ale ryzyko odłożenia na półkę projektu CPK polega na tym, że powstanie wrażenie, iż politycy-minimaliści nie dorastają do aspiracji ludzi.

————

GDZIE DOSTANIESZ NAJLEPSZY PROCENT? 

Obawiasz się zmian w podatku Belki? Zastanawiasz się, co zrobić z pieniędzmi? Sprawdź „Okazjomat Samcikowy” – to aktualizowane na bieżąco rankingi lokat, kont oszczędnościowych, a także kont osobistych, rachunków firmowych i kart kredytowych. Wszystkie tabele znajdziesz w zakładce „Rankingi” na stronie głównej www.subiektywnieofinansach.pl.

————

ZAPRASZAM NA WEBINARIUM!

Zapraszam na spotkanie online, na którym – wspólnie Andrzejem Nowakiem z UNIQA TFI spróbujemy odpowiedzieć na pytanie „co z tą hossą”? Wspólnie z Wami naradzimy się jak inwestować pieniądze w perspektywie najbliższych miesięcy, a jak – w horyzoncie emerytalnym. Będziemy również odpowiadać na Wasze pytania. Na żywo i bez cenzury!

Podczas spotkania, które odbędzie się 9.V.2024 r. o godz. 19.00, postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania:
>>> Jak się zmienił rynek akcji w ostatnich miesiącach i co to zmienia w inwestorskich głowach?
>>> Czy akcje są dziś drogie czy tanie? Jesteśmy na początku czy na końcu hossy? Czy trzeba obawiać się krachu?
>>> Czy polskie akcje wciąż są okazją inwestycyjną? A może powoli tracą blask?
>>> Czy inflacja wróci i czy – jeśli odbije się i zwiększy rentowność obligacji – może pogorszyć scenariusze dla rynku akcji?
>>> Najnowsze trendy w inwestowaniu. W co warto dziś lokować pieniądze?

Warto zarejestrować się wcześniej, bo po pierwsze liczba miejsc jest ograniczona, po drugie – tylko uczestnicy biorący udział w spotkaniu na żywo będą mogli zadawać nam pytania, a po trzecie tylko zarejestrowani uczestnicy mają gwarancję (lub pierwszeństwo) dostępu do nagrania ze spotkania (w tym do prezentacji). Żeby się zarejestrować, kliknij poniższy link.

————

zdjęcie tytułowe: CPK

Subscribe
Powiadom o
176 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Mrc
7 miesięcy temu

Autor artykułu to kolejny ignorant który nie ogarnia że wielkie inwestycje nie zaczynają się gdy Mieciu zaczyna kopać, sama budowa to jest mniejsza część czasu a większą to plany, zgody środowiskowe i pozwolenia na budowę itp w sporo roboty zostało przy cpk zrobione. Druga sprawa zestawienie 140 mld ma inwestycje w infrastrukturę w całym kraju, cywilizacje połączeń kolejowych itd z 10mld na triport warszawski jest idiotyczne, ta kasę kiedyś trzeba i tak wydać chyba że już zawsze będziemy pomykac regio. Jak chodzi o zyskiwanie czasu na triporcie to jest kolejne kuriozum, zmiana decyzji środowiskowej, budowa kolei między lotniskami, pozwolenia na… Czytaj więcej »

Artur
7 miesięcy temu
Reply to  Mrc

Szanowny Pani/Panie MRC zamiast CPK wystarczy rozbudować Katowice ( zasięg około 9 milionów pasażerów ) i Modlin ( porozumienie z wojskiem ), a wtedy na 50 lat mamy spokój. Poza tym ekologia w niedługim czasie sprawi, że latanie będzie drogie w stosunku do zarobków i może CPK nigdy nie będzie potrzebne. Proszę zobaczyć Berlin niewykorzystany potencjał otwarty 4 lata temu. Nigdy CPK nie będzie Frankfurtem, Heatrowem czy tym bardziej JFK.

Nerkofil
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Latanie nie musi wyjść z mody, mogą się pojawić po prostu nowe trendy i sposoby osiągania celów beż lotu na Fiji na konferencję pt.”rola bakterii gnilnych w kauteryzacji papierów wartosciowych”. Tak jak w pandemii okazało się że wystarczą telekonferencje i praca zdalna, tak samo jak okazało się, że w Londynie nie zabrakło paszy, by wyżywić wszystkie niezbędne konie – zaczęto używać samochodów. Myślę że latanie znów będzie celowo i ekonomicznie zarezerwowane dla klasy wyższej. A ta liczebnie jest stabilna 🙂 Ze wzrostem trendów ekologii i oszczędności zasobów, może stać się wręcz w złym tonie.

Jan
7 miesięcy temu
Reply to  Artur

Ekologia moze sprawić, że nie będzie można latać i jeździć, właściwie trudno będzie żyć. Dlatego nie należy budowac niczego.

Last edited 7 miesięcy temu by Jan
AnyLasek
7 miesięcy temu
Reply to  Mrc

Środowisko Gazety Wyborczej to nie ma się co dziwic

Mike
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Niestety to Pan traktuje swoih czytelników jak idiotow I nie szanuje tych którzy cokolwiek już wiedzą na temat CPK i nie są gotowi łykać jakiś popierdolek jak pelikany. Ani słowem nie wspomniał Pan o miliardach które wedlug wszelkich ekspertyz (nawet tych sceptycznych) miały płynąć z cargo CPK (cla i inne podatki), a które poplyna gdzie indziej bo ani Radom ani Modlin, ani tym bardziej Okęcie takim cargo nigdy nie będzie. Już chociażby ten deal z Niemcami ktorzy na tym tylko zyskają powinien Pan wymienic jako jeden z głównych powpdu odlozenia przez przyjaciela Ursuli i Martina no ale lepiej pisać bzdury… Czytaj więcej »

Łukasz Jasiński
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Wszystko jest możliwe i aby nie zmarnować pieniędzy zainwestowanych w trzy lotniska na Mazowszu, to: po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego – wyżej wymienione trzy lotniska można zamienić w regionalne lub przekazać wojsku.

Sylwester
7 miesięcy temu

A jak dojedziesz na ten CPK? Tylko samochodem? A co ma zrobić zagraniczny turysta przylatując na takie lotnisko? Wynajmować auto, a może taksówkę? Czy jakikolwiek problem dojazdu do CPK został już rozwiązany? Moim zdaniem próbuje się zrobić lotnisko „na miarę naszych możliwości i to nie jest nasze ostatnie słowo…”, a gdy reszty nie będzie, to będzie ich wina, tych złych, Tusków i brukselczyków, którzy nie chcą tu przyjeżdżać, bo nie ma kolei, autobusów oraz innego taniego i częstego transportu.

Jarek
7 miesięcy temu
Reply to  Mrc

Co ty bredzisz samo lotnisko mogło by kosztować nawet ponad 200miliardów.
A to dla tego że te tereny saa bardzo trudne.
Sama autostrada pokazała jaki problem z gruntem są tutaj. Jest ogromne jezioro. Jest rzeka a w sumie 2 rzeki.
Więc to co opowiadasz jest tak głupie za nie wiek skąd bierzesz to.

Artur
7 miesięcy temu

CPK to MIŚ na obecne czasy dla rządzących. Nieważne kto będzie rządził ważne by z tego Misia czerpać korzyści i nigdy go nie skończyć.

Jacek
7 miesięcy temu
Reply to  Artur

Już prawie 4 lata temu rekrutowali pracowników sektora IT do pracy przy Cokole Prezesa Kaczyńskiego. Nie wiem w jakim celu, bo przecież wizualizację tego wiekopomnego dzieła architektury zrobiła pewnie zaprzyjaźniona agencja reklamowa.

Loki
7 miesięcy temu

To że rudy zrobi prezent niemcom i zaora projekt CPK było do przewidzenia jeszcze przed wyborami. Ludzie mają krotką pamięć, dlatego wybierają co kilka lat tych samych polityków, a później są zdumieni że nic się nie zmienia i wraca stare…

Laszlo Kret
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

A co jest takiego planowane na rok 2030, że wszędzie przewija się ten jeden deadline? Jak się CPK wybuduje na 2031 to już nie będzie się nadawać do użytku?

Adam
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Dlaczego Pan go broni?

Adam
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Na poprzednią władzę nie patrzył Pan równie łaskawie i nie tłumaczył ich decyzji. PiS w Pana oczach zawsze miał 0% racji.

Adam
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Pomysłów w drugiej kadencji może wielu nie mieli, ale CPK czy budowa elektrowni atomowej szła do przodu.
A co zrobiła spółka do budowy atomu powołana przez PO przez 8 lat rządów PO?

Hieronim
7 miesięcy temu
Reply to  Loki

Musisz zdecydować się, co jest większym prezentem dla Niemców – zaoranie Centralnej Pralni Kasy (wtedy zyskuje Berlin), czy jego budowa (wtedy zyskują niemieckie firmy budowlane).
Tak czy owak – Niemiec cieszy się 😀

Somebody
7 miesięcy temu
Reply to  Hieronim

Oczywiście że zaoranie. To jest w żywotnym interesie Berlina który straci całego na wschód od Odry.
Tusk jest idealnym namiestnikiem Berlina w Warszawie. Smutno się patrzy jak autor nawet nie dopuszcza takiej możliwości. Ns2 pokazał że Niemcy bez mrugnięcia okiem poświęca relacje z polską dla swoich interesów

Somebody
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Wizerunkowa katastrofa? Przecież ona już jest w związku z Okęciem i każdy ma wizerunek gdzieś. Śmiem twierdzić że jest pan kolejna tuba propagandowa koalicji 13 grudnia a swoje przypuszczenia opieram na fakcie że nie słucha pan drugiej strony. Maciej Wilk wyjaśnił wszystko bzdury o których Pan pisze (zwłaszcza konieczność rozbudowy Okęcia) a wydaje mi się że jest to ekspert nieporównywalnie większy niż p. Lasek. Dla mnie jedynym wytłumaczeniem dlaczego Koalicja 13 grudnia torpeduje cpk to jest to że albo dbają o swoje interesy kosztem Polski albo Tusk wykonuje polecenia Berlina. Bo jak to jest że wszyscy mówią na zachodzie mówią… Czytaj więcej »

Somebody
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Ależ ja słucham co starsze pokolenie mowi czy tam pisze. To dinozaury którzy tylko mówią nie da się.
Dla mnie argument z koleją właśnie taki jest – zastępczy argument aby uwalić cpk.
Nie jest prawdą że Maciej Wilk nie odnosil się do części kolejowej. To że rząd rudego będzie chciał „nie da się” kolejowe wykorzystać było już wiadomo wcześniej chociażby tu: https://twitter.com/MacVVilk/status/1782642486675947688
Proszę mi nie zarzucać wąskiego rozmienia i spojrzenia bo to z pana ust ciągle powtarzany jest jeden banał ” nie da się” tak jak rządowy przekaz każe.

Michał
7 miesięcy temu

Zauważmy, że rozbudowa Okęcia sprawia, że lotnisko nie zostanie zamknięte a tereny nie zostaną przeznaczone na zbudowanie nowej dzielnicy Warszawy. Czyli podaż mieszkań nie zwiększy się skokowo, na co była szansa. W efekcie ceny mieszkan nadal będą rosnąć a wraz z nimi majątek polityków i deweloperów. Co za przypadek…

Grzegorz
7 miesięcy temu

CPK po prostu musi powstać. Argumenty przeciw i alternatywy są śmieszne. Chyba, że chcemy, albo za sprawą rządzących godzimy się na to by być zaściankiem/zadoopiem na wieki.

Hieronim
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

> Tu chyba nie ma sporu.

Oczywiście, że jest spór. Ja jestem w teamie Pana Piotra Rachwalskiego, nie będę reklamować jego fb, ale każdy wie, o kogo chodzi 🙂

Zbigniew
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Zdążyć/niezdążyć można gdy się posuwa inwestycję do przodu, a oni przecież hamują na wszelkie możliwe sposoby. Na prawdę nie widzisz tego?

Mike
7 miesięcy temu

Rzeczowy artykuł. Jeśli chodzi o CPK to ja od dawna powtarzam, że najważniejsze to kontrolowanie szlaków handlowych. Kiedyś to były porty morskie i drogi, dzisiaj są to również, a czasami przede wszystkim – porty lotnicze. Ja rozumiem, że jest histeria po obu stronach, sam jestem mocnym zwolennikiem CPK, ale szanuję że druga strona może mieć swoją rację. Niemniej pytanie o CPK to w gruncie rzeczy pytanie o rolę Polski w przyszłości – czy mamy ambicję na bycie elementem globalnych szlaków handlowych, czy zadowala nas rola montowni w pułapce średniego dochodu. Geografię mamy umiarkowanie sprzyjającą, możemy to wykorzystać, tylko to musi… Czytaj więcej »

Mike
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Cieszę się, że się zgadzamy, bo mamy ewidentnie podobne, pragmatyczne zdanie. Ubolewam że będzie rozbudowa Okęcia, zwłaszcza współczuję Warszawiakom (jako Krakus xD), no ale biznes jakoś musi się kręcić – lotnisko jest potrzebne. Jeśli chodzi o szprychy to znowu pytanie – czy wizją jest zcentralizowana Polska z Warszawą jako rdzeniem, czy jednak zdecentralizowana. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Za centralizacją (czyli wizją „szprych”) przemawia że Warszawa i Łódź są świetnie położone – nizina, w samym środku Polski, na szlaku wschód-zachód (wiadomo że wojna się kiedyś skończy i niestety relacje z Rosją też się pewnie zmienią) i północ-południe – zarówno autostrad… Czytaj więcej »

Nerkofil
7 miesięcy temu
Reply to  Mike

Wiesz jaka jest największą wada statystyki? Opisuje PRZESZŁOŚĆ, nie jest w stanie przewidzieć zmian JAKOŚCIOWYCH (pandemiczne uziemienie lotów na pewno się nie powtórzy, ropa się nie skończy, a kosmici nie nakaza wyłącznie ruchu lądowego zwierzętami pociagowymi, nie powstaną tanie, alternatywne napedy – np.grawitacyjny, itp.). Kontrola szlaków handlowych? Oczywiście, zgadzam się. Jednak chyba nam umknęło, że obecnie największą wartość handlową mają USŁUGI, a za parę lat – INFORMACJA. Kwestia cargo będzie rozwiązywana głównie lokalnie (nie tylko ze wzgl.ekonomicznych, ekologicznych, ale paru innych, zmniejszy się popyt). Inwestycję w te „szlaki handlowe” warto uznać za kluczowe, a nie w intensyfikację dostaw paszy dla… Czytaj więcej »

AnyLasek
7 miesięcy temu

Ograniczone umysły i debilne pomysły w implementacji Laska eksperta od katastrof. Miał zaorać ten projekt i wykonuje rozkaz. Gdzie wyniki audytów?? Ooo cooooo nie ma audytów??? Banda nieudaczników, nie potrafią Wojewodzie dosłać jednej mapy przez kilka miesięcy. Pan Samcik ich broni, tego nie da się obronić Panie Samcik, ale Pan ma doświadczenie, bo wcześniej bronił Pan złodziejskich banków, a teraz sądy je łoją każdego dnia na grubą kasę (chfy). Ciepła woda w kranie vol 2.0 i to co nas czeka to powrót PISu, bo główna myśl tego rzadu to Fur Deutschland więc nie wyskakiwać mi tu polaczki

Jacek
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Mwrytorycznie to trzeba zbudować szybką linię kolejową do Modlina, najlepiej z przystankiem końcowym pod samą płytą lotniska. I rozbudować ten nieszczęsny barak do wymiarów normalnych.J akoś ten temat ucichł, ale zupełnie niesłusznie. Dojazd do Modlina jest w tej chwili więcej niz kiepski, a lotnisko ma szansę na duży rozwój. Nie ma w pobliżu jakichś wsi do zaorania, terenu jest w bród we szystkich kierunkach. Czekam z utęsknieniem, kiedy wreszcie zacznie się o tym mówić, a w końcu realizować. Panie Redaktorze, niech Pan położy na tym mocny nacisk! Kilkanaście razy podwoziłem rodzinę i znajomych do Modlina i nie jest to fajne.… Czytaj więcej »

Michał
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

A Natura2000 wkoło to sama znikinie?

Rafał
7 miesięcy temu

Dodam, że dopiero co nam uruchomiono środki z KPO. Rząd ma w zasadzie trochę ponad dwa lata na ogarnięcie inwestycji za te pieniądze. Czas więc nagli, a jakbyśmy teraz odpalili CPK, to byśmy mieli jednocześnie do ogarnięcia megaprojekt + kilkanaście mniejszych. Kto by tego wszystkiego na raz pilnował ? Starczyłoby firm budowlanych ? O ile popyt na materiały budowlane by wrósł a wraz z nim ceny ? No i jak pan wspomniał, wydatki na zbrojenia są rekordowe a budżet delikatnie rzecz ujmując się nie równoważy 🙂 Może jestem zbyt ostrożny, ale na ten moment CPK by nas przerosło.

Zbigniew
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Dlaczego z ręką w nocniku? Co by się takiego strasznego stało? Czy nie wdrożenie kolejnego kierunku jakiemuś Ryanairowi było by tragedią narodową?

Tomasz
7 miesięcy temu

Dobry artykuł. Z kilkoma tezami się niezgadzam. Ruch kolejowy w Polsce odbywa się tam gdzie jest sieć. Stary zabór niemiecki i austriacki. Projekt CPK stara się wyrównać dostęp do sieci kolejowej tym regionom Polski gdzie jest on upośledzony. Koncepcja hubu lotniczego nie polega na dojeżdżaniu do lotniska tylko na dolatywaniu. Teraz mamy mini hub na Okęciu a chcemy coś konkretnego może nie Monachium ale Kopenhaga czy Wiedeń. Przynajmniej na początek. Pis dużo zrobił papierkowej roboty, tej której nie widać. Jak budowa elektrowni atomowej. Dobry przykład ile to trwa. A zaczął Grad chyba w 2014 r.. Wywalnie kasy na rozbudowę Okęcia… Czytaj więcej »

Stef
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Liczymy. Z Białegostoku autem na okecie to 2h.kld wyjścia z domu do wejścia do terminala).

Dolot to przejazd na lotnisko, odprawa, mam być 1 h wcześniej na lotnisku, po wylądowaniu odbiór bagażu, transfer. Sumarycznie wyjdzie dłużej niż dojazd autem pociągiem

Hieronim
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

> Poza tym my najpierw musimy rozwiązać problemy kolei regionalnych i niezawodności kolei…

A tu zgadzam się – nieodmiennie zapraszam na wyprawę kolejową po Lubuskiem. Proponuję zabrać kanapki, termos i własnego Toi-toia.

Tomasz
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Z tymi szprychami to tylko jedna z Radomia musi nadłożyć jakieś 40 km żeby zahaczyć o CPK. Reszta jest zaprojektowana w sposób optymalny prosto do W-wy a po drodze port lotniczy. Trochę gorzej z drogami ale moim zdaniem to naprawdę ma sens. To że ta ekipa tego nie pociągnie do 2030. Jest oczywiste, ciągle czekamy na audyty a od 90 dni nie potrafią uzupełnić wniosku lokalizacyjnego. Widzę chcę pobica rekordu Berlin Brandenburg czyli 16 lat budowy. Tylko że Berlin jest anomalią lotniczą na skalę światową. Stambuł zbudował lotnisko na 90 mln w 7 lat . 3 lata planowania i pozwoleń… Czytaj więcej »

Tomasz
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Pamiętam opóźnienienia. Taką a1 skończyli chyba w 2023. Z drogami dla polityków jest o tyle dobrze że jak skończą jeden odcinek to odrazu Premier, Wojewoda, Prezydent, TV, fanfary, wstęga. A z koleją czy lotniskiem jest inaczej. Mieszkam w Stargardzie w Zachodniopomorskim budują u nas 4 nowe wiadukty kolejowe już 2 lata i jeszcze kolejne 2 nas czekają. Teraz jest komunikacyjna katastrofa. Odcinek 2 km pokonuje się autem jakieś 30 min. Dramat. Ciężko myśleć o ty że za 2-3 lata do Poznania Pendolino dojdę w 1 g 20 min jak dziecko odbierałem z żłobka przez 1 g. Jak nerw przejdzie inaczej… Czytaj więcej »

Michał
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Dlatego w ramach przyspieszenia tych inwestycji nadzór nad nimi miała przejąć spółka CPK.
Kolejna sprawa to, że budowana jest kolej z Łodzi do Warszawy, która ma być podłączona pod lokalizację CPK. Wszyscy mówią o szprychach ale duża część całego projektu kolejowego to jest upgrade i rozbudowa sieci kolejowej do standardu KDP – bo obecnie to jesteśmy nawet nie sto lat za m…, i sugeruję sprawdzić też to ile łączników powstanie pomiędzy szprychami aby móc nie jechać pod WAW.

Hieronim
7 miesięcy temu
Reply to  Tomasz

> Projekt CPK stara się wyrównać dostęp do sieci kolejowej tym regionom Polski gdzie jest on upośledzony.

Jasne, pociąg nie zatrzymujący się nigdzie po drodze na pewno wyrówna dostęp do kolei.

tom
7 miesięcy temu
Reply to  Tomasz

ruch kolejowy odbywa się między miastami i np. za zachodzie i południu kraju ta sieć tam też jest.

Bogusław
7 miesięcy temu

Tego artykułu po prostu nie da się skomentować istne dno.

Przemo
7 miesięcy temu

„Budowanie tuneli jest potwornie drogie, zwłaszcza w polu.”

Tunele są drogie – to fakt. Jednak te „w polu” nie będą droższe bo pod polem nie ma infrastruktury i innych niespodzianek lub jest tego bardzo mało.

Mario
7 miesięcy temu

Wermacht niemiecki jeszcze żyje w Polsce i ma się dobrze. Za drugiej wojny światowej mało dostał w tyte.

Michał
7 miesięcy temu

Polskę ma bilion złotych na Zielony Wał który zrujnuje naszą gospodarkę ale nie ma 140 miliardów na budowę CPK który nie dość że da kopa gospodarczego to obniży emisję CO2 przez budowę kolei.

Jacek
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Jakie szprychy, do diabła! Boję się jeździć pociągami, bo nieoczekiwanie łapią one kilkugodzinne opóźnienia. (moja znajoma tak jechała do Szczecina + 6 godzin jej wpadło…) Czy te szprychy będą obsługiwane przez jakiegoś czarodzieja? Mój dziadek ze strony ojca był jeszcze przedwojennym kolejarzem w rejonach Wilna i Brześcia nad Bugiem. Wiele razy słyszałem opowieści, że można było regulować zegarki na podstawie ruchu pociągów. A kolej z Krakowa do Zakopanego przed wojną jeździła o parę minut szybciej niż dziś. To nie ściema!

Jacek
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Już widzę te szprychy z rogatkami co parę kilometrów. Nasz polski zwyczaj, zwłaszcza w Pendolino – co rusz jakieś zderzenia, a Pendolino ma dziób z plastiku… Co by nie powiedzieć o ruskich, to ich szybka kolej między Moskwą a Petersburgiem ma wszystkie skrzyżowania bezkolizyjne. Zresztą to jest standand na świecie, ale nie u nas. Moje rejony: Wesoła, Rembertów, Chełmżyńska. Wieczne korki przed przejazdami Głównie się gada od kilkunastu lat, że warto by zbudować tunele. Jak na razie na gadaniu się skończyło. Obym dożył tej szczęsnej chwili. Czekam na maksymalny armagedon w związku z przebudowa tunelu średnicowego. Czarno to widzę –… Czytaj więcej »

Stef
7 miesięcy temu
Reply to  Jacek

Owszem Bem w szoku ze linia do Gdańska po wieloletnim remoncie nadal ma kilka przejazdów kolejowych.
Podobnie linia do Białegostoku.

Rafał
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Panie Macieju przez ostatnie 20 lat inwestujemy ogromną kasę w budowę nowych dróg (oczywiście potrzebna). Pytanię ile nowych „dróg” kolejowych w tym czasie zbudowaliśmy?

Czas zmienić proporcje 🙂

Michał
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

W przypadku pędzącej gospodarki, starzejącego się społeczeństwa i niedoinwestowanie infrastruktury należy raczej martwić się tym że na projekty rozwojowe wyda się za mało a nie za dużo. Zwłaszcza gdy rząd sypie kasą na Zielony Wał czy dopłaty do elektryków dla bogaczy.

Stef
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Proponuje poczytać artykuły ile % obecnej pensji to będzie emerytura. Mówi się o ok. 25-33%, czyli starczy na czynsz i bułkę.

Z drugiej strony sprzedać 60m2 w dużym polskim mieście i wyjechać do Hiszpanii, Marzenie.

Hieronim
7 miesięcy temu
Reply to  Michał

140 miliardów to pomnóż przez 5, to będzie kwota bliższa prawdy.
Na razie poszło kilka miliardów na przekop dla kajaków i jakoś gospodarka od tego nie wystartowała.

Koc
7 miesięcy temu

To ciekawe że innego zdania jest rada największych polskich przedsiębiorców i to na tyle że wysłali do Tuska list w tej sprawie szkoda że Pan o tym nie napisał ale może to jest jakieś ich głupie gadanie i megalomania i nie warto o tym wspominać.
https://www.tysol.pl/a121035-prezesi-gigantow-przemyslowych-wyslali-do-tuska-list-z-poparciem-dla-cpk

Krzysztof
7 miesięcy temu

Mówienie tylko o samym ruchu pasażerskim, to uproszczenie. Tak właśnie często postępowali politycy obecnego rządu w czasie kampanii wyborczej: „Po co macie jechać na CPK, skoro możecie lecieć z Rzeszowa czy Olsztyna?”
Przy CPK równie ważny, a może i bardziej, jest transport całego i miliardy z tego. A to już nie w smak niektóry państwom ościennym …

Grzegorz
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Ale przecież ogromną część cargo lotniczego przewożone jest samolotami pasażerskimi „przy okazji”.

Rafał
7 miesięcy temu

CPK nie leży Niemcom i to jest jedyny powód reszta to otoczka, ale mają teraz swojego czlowieka u nas na stołku więc będzie w Polsce tyle polskości na ile Niemcy pozwolą! Taka prawda i wiedzą o tym nawet Ci co twierdzą oficjalnie że jest inaczej!

Last edited 7 miesięcy temu by Rafał
Grzegorz
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Sprawdzał Pan panie Macieju jaka część cargo lotniczego, które zmierza do Polski leci przez porty lotnicze w Europie zachodniej? Czy mógłby Pan napisać w artykule ile pieniędzy z cła zostaje w Niemczech? Obawiam się, że jednak @Rafał ma rację. CPK nie jest w smak Niemcom, PO na początku było wprost przeciwne a ponieważ opinia publiczna jest za budową, to zaczęło się audytowanie, blokowanie decyzji i inne ruchy mające na celu zatrzymanie inwestycji.
Zresztą podejrzewam, że odblokowanie KPO nie było za darmo a przecież żadnych ustaw naprawiających praworządność nie ma.

Piotr
7 miesięcy temu

To może wybudujmy w Baranowie port kargo i z czasem dokładajmy powoli port pasażerski. Kolej dla ładunków kargo może być wolniejsza. …..tanioloty przenieśmy na lotniska lokalne….. Dla pasażerów w krótszej perspektywie tańsze będą loty na trasach Lublin cpk, gdańsk cpk itp. szybka kolej będzie tańsza dopiero po przekroczeniu pewnego progu ruchu co pewnie nie nastąpi szybko. Zbliżający się wielki kryzys gospodarczy na pewno tego nie przyspieszy.

Grzegorz
7 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Większość ruchu całego odbywa się samolotami pasażerskimi, więc pomysł chybiony.

Stef
7 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Tylko cześć cargo leci też w lukach pasażerskich.

tom
7 miesięcy temu

przykład logoki projektowania tych szprych:
z Zielonej Góry zaplanowano szprychę przez Leszno, Kalisz i Dopiero Łódź i Cpk.
A większość ludzi jeździ albo do Poznania lub Wrocławia(przy okazji teraz linią kolejową 130km do Wroclawia wlecze się teraz z 2 godziny).
Na szczęście do Poznania jest o wiele szybciej ale też z powodu remontów czas podroży wynosi 1h40m, a w 2015 było to nawet 1h20m osobowym!

Jeżeli teraz całą kasa poszła by na te szprychy w szczerym polu to te linie kolejowo totalnie by na 20lat zaniedbali.

Podobno w innych częściach Polski podobne buły pomysły z tymi KDP szprychami.

Rafał
7 miesięcy temu

Nie przepadam za PiS, ale CKP uważam za dobry pomysł, a wręcz konieczny.

Błędem było inwestowanie w Modlin w tej formie jaką jest.

Grzegorz
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Dlatego też należy opóźniać jeszcze bardziej ten projekt, co aktualnie ma miejsce.

Paweł
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Ale czy na pewno trzeba wykonać wszystkie szprychy do 2030r? Nie wystarczy na początek sam igrek, lub nawet w podstawowej wersji linia łącząca Warszawę z Baranowem? Nie musi nawet od razu rozwijać docelowej prędkości. To raptem 50km, nie powie Pan że tego nie da się zrobić w 5 lat. No chyba że komuś nie zależy na tym projekcie, to wtedy można pod byle pretekstem opóźniać projekt, jak np. teraz przez kilka miesięcy nie donieść mapy w odpowiedniej skali. Sam się zastanawiam czy koncepcja szprych jest trafiona, ale właśnie ten problem można przesunąć w czasie i przedyskutować temat jeszcze raz, ale… Czytaj więcej »

Last edited 7 miesięcy temu by Paweł
Realista
7 miesięcy temu

Naiwniacy z klubu GW dalej wierzą że rząd ma dobre intencje z CPK. Nie ma bo interesy samorządowe i modlina skręcają w innym kierunku. Nie wiem jak ktoś z minimalnym ilorazem inteligencji może wierzyć że Lasek gość powołany do sabotowania całego konceptu wam coś wybuduje. Samcik za 3 lata będzie dalej smarował udając głupiego że analizy i trzeba dokładnie przemyśleć sprawę. Dla mnie temat upadł na 4 lata może a może już na zawsze.

Realista
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Panie Macieju tak z ciekawości kiedy stałeś się ekspertem od rynku lotniczego i rozwoju infrastruktura lanego. Wypowiadsz się tu w eksperckim tonie pouczając wszystkich – chyba tak z przyzwyczajenia. Może lepiej zostać przy finansach? Lasek to gość który wielokrotnie się skompromitował a o CPK mówił już wszystko łącznie z tym że nie powinno nigdy powstać więc może dajmy sobie spokój bo zrobi to co mu każe jego partia. A tam wiadomo że linia interesów kręci się wokół modlina i interesów obecnego lotniska i nikt nie pozwoli na demontaż systemu. Nawet koolicjanci coraz głośniej o tym mówią. Jak na razie twoje… Czytaj więcej »

Realista
7 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Uwielbiam jak nie mając żadnych argumentów idzie się od razu w polaryzację.Nie trzeba daleko patrzeć od kogo nauczyli się tego politycy. Sprawa CPK to nie jest żadne Lasek vs WIlk. O tym lotnisku wypowiedziało się przez ostatnią dekadę już morze ekspertów faktycznie znających się na temacie a nie aktualnych i byłych dziennikarzy struktur Agory którzy w jednym momencie zaczynają nawijać o jakimś mistycznym triporcie i mało przyszłościowej rozbudowie lotniska Chopina. Nawet nie będę pytał skąd nagle wskoczyła data 2035r, pewnie z tej samej instrukcji że trzeba rozbudowywać Modlin bo paru wpływowym ludziom i wpływowej linii lotniczej bardzo na rękę to… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu contrast close letter