17 lutego 2020

Bankowcy, przestańcie kombinować w sprawie zwrotu prowizji kredytowych! Przykład tego banku pokazuje, że sprawiedliwość nadejdzie

Bankowcy, przestańcie kombinować w sprawie zwrotu prowizji kredytowych! Przykład tego banku pokazuje, że sprawiedliwość nadejdzie

Zwrot prowizji od kredytów spłaconych przed terminem wciąż wzbudza spory pomiędzy klientami i bankami. Dobra wiadomość jest taka, że część banków odpuściła i rozlicza kredyty (prawie) tak, jak trzeba. Ale kilka banków nadal się opiera. Jak może skończyć się robienie klientów w trąbę, pokazuje przykład Banku Pocztowego

To, że banki zaczęły rozliczać się z klientami ze „starych” kredytów konsumenckich, jest zasługą wrześniowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przez lata banki były bowiem głuche na apele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznika Finansowego – instytucji, które przypominały, jak należy postąpić w przypadku, gdy klient spłaca kredyt – kwalifikowany jako konsumencki – przed terminem.

Zobacz również:

Te zasady reguluje ustawa o kredycie konsumenckim z grudnia 2011 r., a konkretnie art. 49. A mówi on, że w przypadku wcześniejszej spłaty klientom należy się proporcjonalny zwrot wszystkich kosztów związanych z udzieleniem i obsługą kredytu (wyjątkiem są koszty notarialne). Chodzi m.in. o odsetki, składki na poczet ubezpieczenia kredytu, ale również o prowizję za udzielenie kredytu.

Banki latami wypinały się na klientów, twierdząc, że prowizja nie ma nic wspólnego z okresem kredytowania i nie będą nikomu nic zwracać. To jednorazowy koszt pokrywający czynności związane z udzieleniem kredytu. Koniec, kropka.

Ale gdyby tak było, to prowizja musiałaby być uznana za skrajnie antykonsumencki koszt. Wyrażana jest w procentach, a więc klient płaci więcej zaciągając większy kredyt, choć czynności i koszty związane z udzieleniem „małego” i „dużego” kredytu często są takie same (a coraz częściej kredytu udziela system informatyczny, a nie człowiek).

Przeczytaj też: Klientka „dobrała” 7.000 zł kredytu. Bank wziął za to… 27.000 zł prowizji! Kredyt konsolidacyjny to często prowizyjna patologia

Przeczytaj też: Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot prowizji. Jedni ją zwracają, drudzy analizują, inni odmawiają. Czy UOKiK będzie musiał użyć pałki?

Druga sprawa jest taka, że przyłapaliśmy kilka banków na tym, że w przeszłości wysokość prowizji uzależniały nie tylko do „scoringu” klienta, ale też od okresu kredytowania. Dowodem na to są tabele ze stawkami, które banki skrzętnie poukrywały.

Zwrot prowizji: ta sama sprawa, kilka interpretacji

Po wrześniowym wyroku TSUE wszystkie banki tzw. uniwersalne zmieniły śpiewkę. Uznały, że proporcjonalny zwrot prowizji jednak się klientom należy. Problem w tym, że różnie do tej sprawy podeszły. Niedawno poprosiłem banki o interpretację. Część deklaruje, że rozliczy się z klientami, którzy spłacili kredyt przed terminem po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli od grudnia 2011 r.

Ale jest kilka, które próbują zminimalizować swoją finansową odpowiedzialność, zawężając okres, w którym dokonano wcześniejszej spłaty kredytu. Bank Pocztowy, Citi Handlowy, ING Bank i Santander Bank stoją na stanowisku, że rozliczą prowizję, ale w sytuacji, kiedy klient spłaci przedterminowo kredyt dopiero po 11 września 2019 r.

Sprytne, nieprawdaż? Tyle że TSUE swoim wyrokiem nie stworzył nowego prawa, a „podpowiedział” polskim sądom, jak zgodnie z unijną dyrektywą (ustawa o kredycie konsumenckim była jej implementacją) prowizja powinna być rozliczana. Swój wyrok TSUE mógł wydać przecież np. tydzień wcześniej albo miesiąc później. Orzeczenie miało stanowić wytyczne dla polskich sądów, które same już nie wiedziały jak w tej sprawie orzekać, a więc czy instytucja udzielająca kredytu powinna zwracać prowizję.

Druga bankowa interpretacja jest taka, że zwrot prowizji należy się w przypadku kredytów spłaconych po 16 maja 2016 r. A stosują ją BNP Paribas i Credit Agricole. Dlaczego akurat od tego momentu? Banki mi tego nie wyjaśniły, ale wtedy UOKiK i Rzecznik Finansowy wystosowały wspólny apel (takie pogrożenie palcem) do banków przypominając o obowiązku proporcjonalnego rozliczania prowizji. Apel bynajmniej nie jest stworzeniem nowego prawa. UOKiK i Rzecznik Finansowy stoją na stanowisku, że banki powinny rozliczać prowizje w przypadku kredytów udzielonych 18 grudnia 2011 r., a więc od momentu wejścia w życie ustawy o kredycie konsumenckim.

Przeczytaj też: Spłaciłeś kredyt przed terminem? Należy ci się zwrot prowizji. Które banki zwracają, które robią to warunkowo, a które jeszcze się wahają? Mamy listę!

Przeczytaj też: Bank naliczył panu Adrianowi dziwne opłaty. Gdy klient zapytał za co konkretnie te prowizje, stało się coś dziwnego

Pożyczka Banku Pocztowego na celowniku UOKiK

O tym, że UOKiK w tej sprawie nie zamierza odpuścić (a może dopiero się rozpędza) może świadczyć wydana właśnie decyzja w sprawie Banku Pocztowego. Urzędnicy UOKiK-u wzięli pod lupę konkretny produkt z oferty banku – „Pożyczkę na Poczcie”, udzielaną od marca 2015 r. do lipca 2016 r., w której jedynym kosztem była 20-procentowa prowizja.

Już w lipcu 2015 r. UOKiK wszczął postępowanie przeciwko bankowi, mając podejrzenie, że bank nie rozlicza poprawnie wszystkich kosztów kredytu, przede wszystkim prowizji. Banki na długo przed majem 2016 r. (słynny już apel UOKiK i Rzecznika Finansowego) wiedziały, że nadzorca inaczej niż one podchodzi do art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim. Oferując kredyty, już wtedy powinny wziąć pod uwagę ryzyko, że będą musiały rozliczać się z klientami z prowizji i ewentualnie inaczej „sparametryzować” swoje produkty kredytowe.

Bank Pocztowy odpowiedział wówczas, że prowizji zwracać nie będzie, bo nie jest ona związana z okresem kredytowania, a tylko takie koszty uznaje jako kwalifikujące się do proporcjonalnego rozliczenia. Przepychanki między UOKiK a Bankiem Pocztowym trwały jeszcze kilka lat.

Wygląda jednak na to, że UOKiK i Pocztowy się dogadały. UOKiK wydał tzw. decyzję zobowiązującą bank do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W grudniu 2019 r. strony uzgodniły treść zobowiązania Banku Pocztowego, która właśnie pojawiła się na stronie internetowej banku, a brzmi ono tak:

„W związku z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaną w dniu 30 grudnia 2019 r. […] Bank Pocztowy […] informuje, że w toku postępowania prowadzącego do wydania ww. decyzji, uprawdopodobniono stosowanie przez Bank Pocztowy S.A. praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, polegającej na nieobniżaniu całkowitego kosztu kredytu w przypadku spłaty kredytu przed terminem określonym w umowie kredytu konsumenckiego, dotyczącego produktu „Pożyczka na Poczcie” udzielonego w dniach od 1 marca 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. o koszty prowizji, co mogło naruszać art. 49 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim […] oraz godzić w zbiorowe interesy konsumentów. Decyzja Prezesa UOKiK.”

Bank Pocztowy informuje ponadto, że w związku z wydaną decyzją, konsumenci którzy dokonali wcześniejszej spłaty kredytu „Pożyczka na Poczcie” udzielonego między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. mogą złożyć w banku reklamację w celu odzyskania nadpłaconej prowizji. Reklamację wraz z podaniem rachunku do zwrotu należy złożyć w formie pisemnej w każdej placówce banku, placówce pocztowej lub korespondencyjnie na adres którejkolwiek z tych placówek lub ustnie za pośrednictwem infolinii, albo e-mailem.

Poczytaj: kolejne decyzje UOKiK w sprawie prowizji kredytowych

Przeczytaj też: Czy w tym roku (w końcu) za większe zakupy zapłacimy zbliżeniowo i bez podawania PIN-u? Visa podała nawet dokładną datę

Przeczytaj też: Inflacja nie odpuszcza. Wynosi już 4,4%! Oto nasze strategie depozytowe na czas rosnących cen. Ale czy tu pomoże nawet najlepsza lokata?

Sprawa Pocztowego sygnałem dla banków?

Działania UOKiK dotyczą konkretnego produktu Banku Pocztowego. Ktoś zapyta, dlaczego tylko tego? Przecież bank zarówno wcześniej, jak i później udzielał kredytów gotówkowych o innych nazwach.

W lipcu 2016 r. Bank Pocztowy zmienił parametry „Pożyczki na Poczcie” w ten sposób, że oprócz prowizji zaczął też pobierać odsetki. UOKiK w decyzji zaznaczył, że ten odświeżony kredyt pod kątem jego zgodności z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim zostanie zbadany w odrębnym postępowaniu.

Mam wrażenie, że wygrywając bitwę z Bankiem Pocztowym o zwrot prowizji, UOKiK daje wyraźny sygnał innym bankom i firmom pożyczkowym (UOKiK zobowiązał do zwrotu prowizji również dwie firmy pożyczkowe – Vivus i Zaplo – ale decyzje w ich sprawie nie są prawomocne), żeby po dobroci zmieniły swoje stanowisko i zaczęły rozliczać się z klientami zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim i w duchu orzeczenia TSUE.

Bank, który nie zmieni swoich praktyk, ryzykuje nie tylko tym, że prędzej czy później przyjdzie mu rozliczyć się z klientami. Ryzykuje też tym, że UOKiK nie pójdzie na ugodę, tylko wlepi karę za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. A to może zaboleć.

40
Dodaj komentarz

avatar
15 Comment threads
25 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
30 Comment authors
PatrycjaMagdaElarafaWlad Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
BdB
Gość
BdB

Prowizja od rozłożenia na raty transakcji z karty kredytowej Millennium – odmowa zwrotu. Zdaniem banku nie kwalifikuje się, ale zastrzegają, że to ich interpretacja i jeśli ma się inną można iść do sądu. Odpowiedź z szablonu skoro do kobiety pisali per „pan”.

msw
Gość
msw

Raty w KK nie są kredytem konsumenckim w myśl ustawy, chyba że ja ją niepoprawnie rozumiem. Może ktoś się wypowie?

Gkkkkkkkaaaa
Gość
Gkkkkkkkaaaa

W mBanku załatwiłem to podczas jednej rozmowy telefonicznej, także jak ktoś spłacał coś wcześniej w tym banku to warto zadzwonić.

Karolina
Gość
Karolina

Dzień dobry. Ja mam problem z bankiem BNPParibas od 30 wrzesnia 2019 nie chca mi odpowiedziec na reklamacje w sprawie zwrotu prowizji. NIE MA Z KIM ROZMAWIAC NA INFOLINI ANI W ODDZIALE BANKU

Magda
Gość
Magda

Proszę spróbować zadzwonić na ten numer 22 134 00 06 tylko się tym zajmują. Ja otrzymała odpowiedz.Mają 60 dni na udzielnie odp. Z tego co się dowiedziałam to oddają prowizję za kredyty nieudzielone po 16.05.2016 .

Maja
Gość
Maja

Panie Macieju, mam dwa pytania: 1. Kredyt wzięty w 2014 roku w umowie określony jako „przeznaczony na cele konsumpcyjne”, zabezpieczony na hipotece nieruchomości to kredyt hipoteczny? 2. Jak należy traktować kredyt udzielony w roku 2003 przez GE Money Bank również nie określony jako hipoteczny, ale na hipotece nieruchomości zabezpieczony? Pierwszy kredyt w BPH, drugi po zmianach właścicielskich również „wylądował” w BPH. Obydwa spłacone przed terminem, prowizji od wcześniejszej spłaty nie było, pierwszy kredyt spłacony po roku, w 2015, drugi w 2017. Od BPH otrzymałam pisemną odmowę z zagmatwanym uzasadnieniem – generalnie „nie ma zastosowania do umów kredytów hipotecznych udzielanych przez… Czytaj więcej »

inny
Gość
inny

Art. 3. 1. Przez umowę o kredyt konsumencki rozumie się umowę o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł albo równowartość tej kwoty w walucie innej niż waluta polska, który kredytodawca w zakresie swojej działalności udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi. 1a. Przez umowę o kredyt konsumencki rozumie się także umowę o kredyt niezabezpieczony hipoteką, który jest przeznaczony na remont domu albo lokalu mieszkalnego, w tym w wysokości większej niż wysokość określona w ust. 1. 2. Za umowę o kredyt konsumencki uważa się w szczególności: 1) umowę pożyczki; 2) umowę kredytu w rozumieniu przepisów prawa bankowego; 3) umowę… Czytaj więcej »

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Wyznacznikiem dla kredytów zabezpieczonych hipoteką dla osób fizycznych jest data wejścia w życie ustawy o kh tj. 22.07.2017 . Jeśli mialeś uruchomiony przed tą datą to zwrot sie nie należy.

Maja
Gość
Maja

Czyli w przypadku kredytu konsumenckiego zabezpieczonego hipoteką wziętego w roku 2014 i spłaconego w 2015 nie mam o co walczyć, tak?

Dariusz
Gość
Dariusz

Miałem podobny problem z bankiem Santander. Kredyty był zaciągnięte w 2017 roku i spłacony rok później oraz w 2018 roku i spłacony również rok później. Składałem reklamację przez Santander online powołując się na orzeczenie TSUE jednak dostałem konkretną odmowę zwrotu kredytu ponieważ bank zasłaniał się tym, że przepisy się nie zmieniły, a koszt prowizji nie jest zależny od okresu kredytowania. Nie odpuszczałem tylko złożyłem ponowną reklamację z informacją, iż jest to moja ostatnia „prośba” do banku Santander, a następne kroki będę podejmował zwracając się bezpośrednio do UOKiK. Po 3 dniach dostałem informację iż moja sprawa wymaga dłuższej analizy i że… Czytaj więcej »

Daniel
Gość
Daniel

Właśnie.Nie wolno odpuszczać.I upominać się do skutku.Banki żerują na Klientach, którzy wstydzą się upomnieć o swoje

adamus
Gość
adamus

W tekście jest mały błąd odnośnie BNP Paribas – ten też dokonuje zwrotu dopiero dla kredytów spłaconych po 11.09.2019.
https://www.bnpparibas.pl/repozytorium/komunikaty/Informacja-o-zwrotach-prowizji-w-przypadku-przedterminowej-splaty-kredytu-konsumenckiego
Do tego trzeba oczywiście udać się do odziału banku aby wypełnić jakieś papiery zabierając ze sobą umowę kredytu gdyż „po spłacie kredytu bank nie posiada już o nim informacji w swoich systemach” 😀

Xandi
Gość
Xandi

Ja złożyłem reklamację przez serwis internetowy i mi przelali prowizję 😉

Dagmara
Gość
Dagmara

Uwaga na Millenium. Oni zwrócą ale… W oddziale banku z kasą między 8 a 160 (bo tylko tak pracuje centrala, a wymyślili taki system że stoisz przy okienku a oni czekają na weryfikację z centrali). W weekendy niektóre oddziały otwarte ale centrala nie pracuje. Pytam jak mam odebrać skoro pracuje do 17.00? Nie m a takiej możliwości. Na konto nie, w inny sposób nie. Niby zastosowali die ale robią pod górkę jak die da. Poradzili pisać pismo do centrali albo zrezygnować. Trochę słabe

Przymrozek
Gość
Przymrozek

No to jeszcze tak nie ma, żeby dłużnik wybierał sobie formę, w jakiej zaspokoi wierzyciela. Wysyłasz listem poleconym wezwanie do zapłaty, podajesz nr rachunku, dajesz 7 dni na wpłatę. Wymiękną.

Staruszek
Gość
Staruszek

Odzyskałem po 3 miesiącach całą należną mi prowizję z banku Millenium (eurobank). Kredyt spłacony w 2017 roku. Były reklamacje, wezwania do zapłaty i straszenie UOKiK, ale się udało

Wlad
Gość
Wlad

A mnie zwodzą już od grudnia. Problemy wymyślają, a na końcu wymyślili jakiś przelicznik z którego wyszły grosze.

Agnieszka
Gość
Agnieszka

Przeraszam, mam pytanie, w jaki sposob wyslac to pismo do banku (Millenium)??

msw
Gość
msw

Pismo wysyła się zwykle na papierze, za pośrednictwem poczty. Może też pani wysłać bankowi zespół mariachi, by odśpiewali pani przekaz. Ucieszą się.

Wlad
Gość
Wlad

Pismo otrzymali, niestety drogą sms cały czas informacje że wydłużają termin rozpatrywania ze względu na skomplikowany przypadek ahhaha. Grają na zwłokę. Wysłałem im pismo przedsądowe i teraz mam pytanie: jak najszybciej i gdzie najlepiej założyć sprawę ?

Ela
Gość
Ela

Witam. I oddali tyle co powinni – proporcjonalnie do czasu trwania umowy? Bo mi też zwrócili ale dużo mniej 🤔

Karolina
Gość
Karolina

Witam! Mam problem z bankiem pocztowym, niestety odmówił wypłaty, kredyt był wzięty na 120 rat, po roku z kawałkiem spłacony, dziś pisałam odwołanie. Mam pytanie odnośnie interpretacji ponieważ wszędzie czytam o produkcie Pożyczka na poczcie, a co z innymi kredytami w tym banku??? Czy jest jakaś informacja???

Andrzej
Gość
Andrzej

Co powinienem zrobić- POMOCY.
NIGDY W BANKU C A NIE MIAŁEM KREDYTU I NIE WYSYŁAŁEM ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZWROTU PROWIZJI!!!. KONTO MIAŁEM TYLKO PRZEZ 3 M-CE.
Z banku C A otrzymałem pismo, że w związku z moim zgłoszeniem dotyczącym zwrotu części prowizji w związku ze spłatą kredytu przed terminie.

Maciej Samcik
Admin

Może ktoś w Pana imieniu się do tego banku zgłosił? Albo w przeszłości padł Pan ofiarą wyłudzenia kredytu, ale bank się zorientował i do Pana ta informacja nie dotarła? A teraz im Pan wyskoczył w bazie jako były kredytobiorca? Poszedłbym do oddziału i spróbował rzecz wyjaśnić.

Andrzej
Gość
Andrzej

Panie Macieju,
Złożyłem reklamację z prośbą o wyjaśnienia. Zrobiłem też tak jak Pan mi zasugerował. Dowiedziałem się, że prawdopodobnie do ogromnej pomyłki, doradca bankowy przekazał sprawę do pilnego wyjaśnienia. Jeżeli otrzymam wiadomość, że jest to pomyłka to czy mogę czegoś od banku oczekiwać ( czego ? ), świadczyłoby to, że nie zadziałały jakieś procedury, a mi ta sytuacja spędza sen z powiek. Co Pan poradziłby mi w tej sytuacji?

Andrzej
Gość
Andrzej

Panie Macieju pomocy,
Czy uważa Pan, że skoro doszło do pomyłki, a w mojej ocenie naruszone zostało na pewno RODO, oprócz stresu i pełnych gaci nie poniosłem większych szkód mogę zgłosić sprawę Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych oczekując zadośćuczynienia?

Maciej Samcik
Admin

Zgłoszenie sprawy do UODO to jedno, a żądanie zadośćuczynienia to drugie. To są dwie rozłączne sprawy. Znam przypadki, w których firmy zadośćuczynienie przyznawały, więc chyba nie zaszkodzi spróbować. Stres też jest „wycenialny”, choć w sądzie byłoby trudno wygrać taką sprawę…

Andrzej
Gość
Andrzej

Panie Macieju, Tak sytuacja pokazuje jak klient jest bezradny i nie wie gdzie szukać ma pomocy. Jest to też doskonały przykład jak działają zabezpieczenia bankowe i wszelkie procedury! Wysłałem wiele zgłoszeń i ponagleń, ale tryb rozpatrywania jest taki jak zwykłej reklamacji. Jest to żenujące, że ja muszę stresować się, tracić czas na telefony i wyjaśnienia, a bank nawet nie raczy mnie uspokoić: proszę się nie denerwować wina leży po stronie baku, wyjaśniamy błąd, który nie powinien się zdarzyć. Czy to ma wyglądać? Doradcy bankowi robią karpika, nie są przygotowani na takie sytuacje, nie wiedzą jak zareagować. Dzwonię o wysyłam pisma… Czytaj więcej »

Maciej Samcik
Admin

Zgoda, na koniec dnia zawsze dochodzimy do tego, że egzekucja prawa w Polsce szwankuje. Ale przeważnie nagłośnienie sprawy – np. na „Subiektywnie o finansach” – przynosi pewne zmiany na lepsze

Andrzej
Gość
Andrzej

Panie Macieju,
Przeraża mnie to w jaki sposób jestem traktowany przez bank. Wysyłam zgłoszenia, próbuję czegoś dowiedzieć się- odnoszę wrażenie, że nikt sprawą nie jest zainteresowany, a doradcy bankowi jedynie co mi jednogłośnie podkreślają to to, że bank ma 30 dni na rozpatrzenie mojego zgłoszenia. Jak zwykle Klient przyjemnie traktowany jest do momentu gdy podpiszę z bankiem umowę lub gdy bank ma jakiś interes, np. chce coś nam wcisnąć.
Wręcz zadałem pytanie czy w szybszym wyjaśnieniu problemu niezbędne jest nagłośnienie sprawy na „Subiektywnie o finansach”.

Grzegorz
Gość
Grzegorz

Też się borykam z pocztowym. Mój kredyt nazywał się Kredyt Raz,Dwa… . Odpowiedzieli negatywnie na moje dwie reklamacje również interwencja RF nic nie dała. Szykuję pozew. Długo to idzie bo nie jestem prawnikiem. Panie Macieju, bank uzasadnia swoje stanowisko tym, że kredyt został zaciągnięty na warunkach promocyjnych, z prowizją 6,66 : )). Czy to ma jakiekolwiek znaczenie dla sprawy? SN jasno wskazuje,że rozliczone powinny być WSZYSTKIE koszty kredytu. A w sieci znalazłem taki link http://orzeczenia.gorzow-wlkp.sr.gov.pl/content/$N/155505050005003_X_C_000854_2018_Uz_2018-09-21_001

Jancio
Gość
Jancio

Byłoby inaczej, gdyby UOKiK wykazywał mniej delikatności a więcej stanowczości w stosunku do przestępców w bankach (bo naruszanie prawa jest przestępstwem).
Ale w naszym kraju to nie jest możliwe.

Xandi
Gość
Xandi

Chcę obronić Santandera. Mi zwrócili bez większych problemów, tylko trochę to trwało (przedluzali reklamację). Pisałem też do innych banków, w których miałem nieduże kredyty w ostatnich latach i z każdego otrzymałem zwrot (mbank, bnp, mille). Znajomy odzyskał też bez problemu środki ze Skoku Stefczyka i Mille. Wszystkie wnioski składane jako reklamacje online 😉
Także moim zdaniem sprawnie to działa.

Ala
Gość
Ala

Tak liczy zwrot CREDIT AGRICOLE i pytanie czy oblicza proporcjonalnie kwotę prowizji do oddania , czy nie? Oto wyjaśnienie banku: ,,przemnożyliśmy wpłaconą przez Pani kwotę ,która spowodowała wcześniejszą spłatę kredytu przez dwa czynniki.Tymi czynnikami są: stawka prowizji oraz proporcja czasu ,o który skrócił się czas trwania umowy kredytu po wcześniejszej spłacie,w stosunku do czasu trwania umowy kredytu,wynikającego z umowy. Czytamy dalej ,,Stawka prowizji to iloraz prowizji oraz kwota udzielonego kredytu. Proporcja czasu, o który skrócił się czas trwania umowy kredytu po wcześniejszej spłacie to iloraz liczby dni,o które skrócił się czas trwania umowy kredytu po wcześniejszej spłacie oraz liczba dni,przez… Czytaj więcej »

Marta
Gość
Marta

Czy dotyczy to również kredytu hipotecznego ??

Rafal
Gość
Rafal

Firma pozyczkowa LoanMe splata bardzo szybko po zaciagnieciu pozyczki – prowizja tej firmy horendalna – oczywiscie odmowa zwrotu prowizji za wczesniejsza splate – miesiac temu zglosiłem sprawe do Rzecznika Finansowego. Ja poczekam choc wolalbym te pieniadze juz u siebie na koncie ale odsetki jakie mi wyplaca za ten czas napewno beda wyzsze niz na koncie oszczednosciowym…. Poczekam cierpliwy jestem. Ale dobrze by bylo zeby UOKIK zaczal nakladac kary finasowe na instytucje to wowoczas nie trzeba by bylo czekac na roztrzygniecie.. firma olewa klienta kara i tyle.

rafa
Gość
rafa

Bank pocztowy nie chce zwrócić prowizji tłumacząc się tym iż prowizji była na liczona jedno razowo.co robić?

Patrycja
Gość
Patrycja

mi też odmówili, piszę do RF i Arbitrażu Bankowego a potem do sądu jeśli będzie trzeba….

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss top-search top-menu