30 października 2019

Uwaga klienci dawnego Raiffeisen Bank Polska! Już za kilka dni zalogujecie się do „nowego” banku. Jak to zrobić i co znajdziecie w środku?

Jak będziecie logować się do bankowości internetowej i mobilnej po 12 listopada? Co zmieni się w posiadanych przez Was produktach i usługach? Dziś wyjaśniam, jakie zmiany po fuzji operacyjnej BNP Paribas i dawnego Raiffeisena czekają klientów indywidualnych. W kolejnym tekstach opiszę, na co muszą przygotować się zamożni klienci oraz przedsiębiorcy

Informacje o zmianach, jakie za dwa tygodnie czekają „żółtych” klientów, czyli dawnego Raiffeisen Bank Polska, „zielony” bank – BNP Paribas – rozsyłał z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Potwierdzam, bo sam jestem „żółtym” klientem i właśnie dostałem SMS-a przypominającego o fuzji i odsyłającego po szczegóły na stronę internetową banku BNP Paribas.

Dla „zielonych”, czyli klientów BNP Paribas, właściwie nic się nie zmieni. Tuż przed samym weekendem, w piątek 8 listopada oddziały banku zostaną wcześniej zamknięte (godz. 13.00), przelewy nadawane systemem Elixir będą realizowane w normalnych godzinach. Natomiast w dniach 9-11 listopada, kiedy łączone będą systemy informatyczne, klienci muszą uzbroić się w cierpliwość, bo podczas tego weekendu większość usług będzie niedostępna. Szczegółowe informacje o tym, co zostanie wyłączone i w jaki sposób będziecie mieć dostęp do swoich pieniędzy, znajdziecie w tym tekście.

Z kolei „żółci”, czyli klienci dawnego Raiffeisen Banku, 12 listopada obudzą się w innej rzeczywistości. Na jakie zmiany muszą być przygotowani? Zależy od tego, z jakich produktów i usług korzystali w ex-Raiffeisenie Polbanku. Dla niektórych mogą to być kosmetyczne korekty, dla innych – rewolucyjne.

Jeśli nie zdążyliście jeszcze przejrzeć materiałów informacyjnych na temat fuzji, a nie chcecie być zaskoczeni zmianami, zachęcam do przeczytania poniższego poradnika. Opisuję w nim sposób logowania się do systemów bankowych od 12 listopada. Warto to wiedzieć, żeby móc zarządzać swoimi pieniędzmi. Znajdziecie też odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. Wymarzonego Konta Osobistego, rachunków oszczędnościowych, Kredytu Bezpiecznego czy zmian na infolinii.

Pod artykułem jest mój adres e-mail – jeśli nadal czegoś nie wiecie, nie rozumiecie lub nie jesteście pewni, piszcie! Wspólnie z ekspertami BNP Paribas postaram się jak najszybciej odpowiedzieć na Wasze pytania i wątpliwości. Odpowiedzi będę też dopisywał na bieżąco do tego artykułu.

Przeczytaj też: Klienci BNP Paribas „przesiądą się” na GOonline, czyli nowy system do bankowania przez internet. Czym się różni od „Pl@net”?

Przeczytaj też: BNP Paribas stracił trzy literki w nazwie, ale zaatakował nowym pakietem usług. Specjalne karty dla internautów i podróżników. Warto?

Migracja z „żółtego” systemu Online na „zielony” GOonline

Klienci dawnego Raiffeisen Bank Polska korzystali do tej pory z kilku systemów bankowości elektronicznej. Te systemy zostaną zintegrowane z systemami Banku BNP Paribas. Co się zmieni? Zacznę od „żółtego” systemu Online. Rachunki obsługiwane przez system Online zostaną przeniesione do – uruchomionego całkiem niedawno – systemu GOonline.

Jak się do niego zalogować od 12 listopada? Po wejściu na stronę www.bnpparibas.pl (czyli jak dotychczas), trzeba kliknąć w „Zaloguj się” i wybrać kafel GOonline, a następnie użyć swojego dotychczasowego identyfikatora bądź loginu (jest nieliczna grupa klientów, którzy nie będą mogli użyć dotychczasowego identyfikatora bądź loginu; o nadaniu nowego identyfikatora zostaną poinformowani w oddzielnej korespondencji).

Po wpisaniu loginu lub identyfikatora, bank prześle SMS-em jednorazowe hasło do pierwszego logowania, a następnie system poprosi o zdefiniowanie nowego, indywidualnego hasła, które będzie odtąd służyło do logowania do bankowości internetowej. Co ważne, przy pierwszym logowaniu do nowego systemu nie będzie można skorzystać z  mechanizmów zapamiętujących w przeglądarce, login należy wpisać ręcznie.

Do nowego systemu GOonline przeniesiony będzie dotychczasowy identyfikator lub login, historia transakcji z ostatnich 24 miesięcy, wyciągi bankowe z ostatnich 18 miesięcy,aktualne produkty (o tym więcej w dalszej części), zdefiniowani odbiorcy, zlecenia stałe oraz przelewy z przyszłą datą realizacji oraz ustawione w systemie Online limity transakcyjne. Co ważne, nie zmienia się numer rachunku bankowego.

Jest pewna grupa klientów, która miała konta w dawnym Raiffeisen Bank Polska i BNP Paribas, a więc może się zdarzyć, że korzysta zarówno z bankowości internetowej Online i systemu Online oraz systemu „zielonego” Pl@net (poprzednik systemu GOnline). Po 12 listopada wszystkie rachunki i produkty będą widoczne w nowym systemie GOonline, a żeby się do niego zalogować, można wybrać login do systemu Online lub Pl@net.

Przeczytaj też: Znasz dyrektora banku? Kredyt masz jak w (lokalnym) banku. Jak znajomości ułatwiają dostęp do finansowania? Oni to sprawdzili

Przeczytaj też: Będzie niższy podatek od zysków z inwestycji na giełdzie. Ale tylko wtedy, jeśli inwestujemy na długo i z myślą o dywidendach. Dobry pomysł?

Migracja z Mobilnego Portfela do GOmobile

Dla „żółtych” klientów zmieni się też sposób korzystania z bankowości mobilnej. Klienci dawnego Raiffeisen Bank Polska korzystali z systemu Mobilny Portfel. Od 12 listopada przesiądą się na aplikację mobilną GOmobile. Żeby z niej skorzystać, najpierw trzeba ze sklepów Google Play lub App Store pobrać aplikację GOmobile.

Po zainstalowaniu i otwarciu aplikacji należy wpisać dotychczasowy identyfikator bądź login do systemu bankowości internetowej Online, a jeśli go nie mamy (bo nie korzystaliśmy z „żółtej” bankowości mobilnej), numer PESEL lub numer paszportu.

Następnie system poprosi o wpisanie nazwiska rodowego matki, po czym na SMS-a przyjdzie kod do aktywacji aplikacji. Kolejnym krokiem będzie zdefiniowanie nowego kodu PIN, który będzie odtąd służył do logowania do GOmobile. A jeśli ktoś korzystał zarówno z aplikacji Mobilny Portfel i GOonline, przy logowaniu będzie musiał podać aktualny PIN do GOonline, gdzie znajdzie produkty przeniesione z Mobilnego Portfela.

Zmiany w systemach do wymiany walut…

Dawny Raiffeisen Bank Polska oferował też kilka elektronicznych platform służących do kupowania walut czy składania zleceń maklerskich. Chodzi o platformę Dealer, Broker i ich mobilne odpowiedniki. Od 12 listopada te systemy zostaną wyłączone i zastąpione systemami z oferty BNP Paribas.

Np. elektroniczna platforma walutowa Dealer zostanie zastąpiona nową platformą FX Pl@net, za pośrednictwem której można wymieniać waluty online przez całą dobę w dni robocze.

Jak się do niej dostać po fuzji operacyjnej? Po zalogowaniu do bankowości internetowej GOonline trzeba przejść do zakładki „Oferta” (znajduje się w górnym menu) i kliknąć w kafelek FX Pl@net.

W nowej platformie zobaczymy historię transakcji wymiany walut przeniesioną z systemu Dealer. Nowa platforma FX Pl@net będzie miała te same funkcjonalnościz wyjątkiem możliwości zakładania Lokat Dwuwalutowych oraz zawierania transakcji wymiany walut bez środków na rozliczenie (dotyczy również transakcji przy wykorzystaniu zleceń oczekujących – orderów). W FX Pl@net będą zawierane jedynie transakcje wymiany walut z rozliczeniem natychmiastowym.

Przeczytaj też: Co się dzieje z Alior Bankiem? W niecały rok stracił połowę wartości rynkowej! Kary, złe kredyty, karuzela prezesów… Jak to się skończy?

Przeczytaj też: Coraz więcej pieniędzy na zasieki i… coraz więcej kradzieży. Dlaczego przegrywamy bitwę z cyberprzestępcami? Są nowe liczby

…i usług maklerskich

Z kolei klienci korzystający z Systemu Broker od 12 listopada korzystać będą z platformy Sidoma WEB. Podobnie jak w przypadku platformy FX Pl@net, dostęp do Sidomy WEB możliwy będzie przez bankowość internetową GOonline: trzeba wejść w zakładkę „Moje finanse”, następnie „Inwestycje” i wybrać opcję „Twój rachunek maklerski”. Sidoma WEB pozwala składać zlecenia i realizować transakcje online przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, zapisywać się na nowe emisje czy przeglądać stan rachunku maklerskiego.

Ale uwaga! Jeśli korzystacie też z analogicznego systemu BNP Paribas Broker, w Sidoma WEB nie zobaczycie historii rachunków z „zielonego” systemu do składania zleceń na instrumenty notowane na GPW. Wygenerowanie historii będzie możliwe tylko na żądanie klienta (w oddziale banku lub telefonicznie w biurze maklerskim).

Kolejna uwaga: po migracji do Sidoma WEB zmienią się numery rachunków maklerskich, a będzie je można sprawdzić po zalogowaniu się do Sidomy WEB.

Na nowy numer rachunku maklerskiego zostaną przeniesione wszystkie papiery wartościowe oraz środki pieniężne. Jeżeli dotychczas, w aplikacji BNP Paribas Broker, korzystaliście jednocześnie z kilku rachunków maklerskich, rachunki te oraz znajdujące się na nich aktywa zostaną przeniesione z zachowaniem ich rozdziału.

Żeby korzystać w pełni z Sidomy WEB, będzie trzeba jeszcze wypełnić ankietę MiFID (można to zrobić z poziomu Sidomy WEB lub u doradcy w oddziale), która służy m.in. ocenie wiedzy inwestycyjnej i poziomu apetytu na ryzyko. 

Mobilny Broker zamieni się w GObroker

System Broker ma też swój mobilny odpowiednik – system Mobilny Broker, który od 12 listopada zostanie zastąpiony aplikacją GObroker. Najpierw trzeba ją pobrać i zainstalować na telefonie, a przy pierwszym uruchomieniu aplikacji wymagana będzie aktywacja telefonu i samej aplikacji w systemie Sidoma WEB.

I tu bardzo ważna informacja – do nowej aplikacji nie zostaną przeniesione dane dotyczące aktywnych zleceń maklerskich. Wszystkie zlecenia z terminem ważności po 8 listopada 2019 r. złożone w aplikacji Mobilny Broker, zostaną automatycznie anulowane przez Biuro Maklerskie po sesji giełdowej w piątek 8 listopada. Klienci będą musieli zlecić je jeszcze raz we wtorek 12 listopada już w aplikacji GObroker przed rozpoczęciem sesji.

W nowej aplikacji GObroker klienci nie zobaczą też historii rachunków papierów wartościowych oraz środków pieniężnych, a także informacji dotyczących transakcji zawartych przed dniem 7 listopada 2019 r.

Przeczytaj też: Excel w komputerze, aplikacja mobilna w smartfonie, czy… metoda kopertowa? Co lepsze do kontroli domowych wydatków?

Przeczytaj też: „Płatność tylko gotówką”. To tradycjonalizm, czy też… rachunek ekonomiczny? Sprawdzamy dlaczego niektórzy nie lubią być cashless

Konto Otwarte na Ciebie zamiast Wymarzonego Konta

Skoro już wiecie, jak zmienią się systemy bankowości elektronicznej, a więc w jaki sposób uzyskać dostęp do pieniędzy po 12 listopada, teraz kolej na garść informacji o zmianach produktowych.

W miejsce Wymarzonych Kont (i kilku towarzyszących produktów oszczędnościowych) – z portfela dawnego Raiffeisen Bank Polska – klienci otrzymają flagowy produkt BNP Paribas – Konto Otwarte na Ciebie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie w tym artykule. Jeśli chcielibyście zrezygnować z takiej możliwości, możecie zgłosić sprzeciw lub wypowiedzieć umowę bez ponoszenia opłat. Trzeba to zrobić najpóźniej do 8 listopada.

Ponadto, Wymarzone Konto Lokacyjne, Konto Wymarzony Cel oraz Konto Lokacyjne Plus zmienią nazwę na Konto Dobrze Oszczędnościowe, a jego oprocentowanie (przynajmniej w najbliższym czasie ) będzie wynosiło 0,5% w skali roku.

Numery rachunków, infolinia i Kredyt Bezpieczny

Przypomnę, że numery rachunków bankowych się nie zmienią. Kartami płatniczymi możecie płacić jak dotychczas i używać tego samego PIN-u, dopiero gdy data ważności karty wygaśnie (lub karta zostanie zastrzeżona), bank wyśle nową kartę z logo BNP Paribas. W związku z połączeniem operacyjnym nie ma też potrzeby podpisywania aneksów do umów.

O czym jeszcze powinni wiedzieć „żółci” klienci? Klienci w celu uzyskania szczegółowych informacji mogą skorzystać centrum telefonicznego, dostępnego pod numerem 801 321 123 lub +48 22 134 00 00 (dla połączeń z zagranicy), +48 500 990 500 (połączenie komórkowe) – koszt połączenia wg stawek operatora.

A co stanie się z Kredytem Bezpiecznym? Linia kredytowa, oferowana od 2008 r. przez dawny Polbank, miała cechy zarówno konta osobistego, jak i karty kredytowej. Produkt ten ulegnie przekształceniu w kartę kredytową Mastercard Openline. Klienci zachowają ten sam limit kredytowy, a dodatkowo zyskają okres bezodsetkowy. Nie będzie natomiast możliwości korzystania ze zleceń stałych. Zmieni się też numer rachunku do spłaty, który bank wysyła wraz z nową kartą w odrębnej korespondencji. W bankowości internetowej GOonline produkt będzie widoczny w zakładce „Karty”, a nie jak do tej pory w zakładce „Kredyty”. O losach Kredytu Bezpiecznego przeczytacie też w tym tekście.

Więcej pytań i odpowiedzi dotyczących zmian produktowych, m.in. kart kredytowych czy ubezpieczeń, znajdziecie w tym artykule. A jeśli macie inne pytania, piszcie do mnie na adres: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl

6
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
PawelEbeKarolinaMichałAnna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Andrzej
Gość
Andrzej

Dokładnie w tym samym czasie zostanie skonsumowany Eurobank. A od zeszłego roku nie ma o tym nawet wzmianki. Szkoda.

Anna
Gość
Anna

A ja z uporem maniaka powtarzam,wszędzie,gdzie sie da:ostrożnie z wiarą w tę bezpłatność przy rezygnacji z usług nowego banku:pomimo solennych zapewnień,że z poziomu platformy elektronicznej i /lub mobilnej aplikacji przeniesienie środków ze zwiniętej lokaty przesłanej na Wymarzone Lokacyjne ,aby następnie przenieść środki na Wymarzone Osobiste – otrzymuję info,że to niemożliwe,bo za mało środków na należne opłaty.Aby bowiem „wyprowadzić” środki z nieboszczyka Raiffeisena mogę to zrobić tylko na konto powiązane a to przynależy do Osobistego właśnie a nie Lokacyjnego. I tyle zostało z Wymarzonych Kont I nie pomogą umizgi pań i panów z obsługi,że szkoda,aby tak zasłużona klientka(od 1szych dni Raiffa… Czytaj więcej »

Michał
Gość
Michał

Ciekawe, czy RKantor też będzie do odstrzału.

Karolina
Gość
Karolina

Z 1.5 roku temu zamknęłam konto w Raiffeisenie. Parę dni temu dostałam smsa od BNP Paribas (w którym nigdy nie miałam konta), że dostęp do mojego konta będzie utrudniony. Czyli to by było na tyle w kwestii skuteczności zamykania konta w Raiffeisenie. Człowiek niczego nie może być pewien.

Ebe
Gość
Ebe

Pewnie konto zamknęli, ale nie dostęp do systemu. Mam tak samo w Aliorze, mogę się zalogować żeby zobaczyć komunikat o braku rachunków

Pawel
Gość
Pawel

A co z kartami do konta? Stare karty Raiffeisena nadal będą aktywne (jeśli tak – ile będę za nią płacił miesięcznie?), czy bank prześle mi jedną z trzech kart? A jeśli tak, to skąd będzie wiedział która karta z trzech proponowanych jest najlepsza dla mnie?

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin social-rss