13 września 2017

Uber się czaił, a oni to zrobili! Z MyTaxi pojedziesz taksówką… na spółkę. I zapłacisz o 30% mniej

Jakiś czas temu pisałem, że jedyną funkcjonalnością, która może jeszcze uratować w moich oczach Ubera będzie wprowadzenie w Polsce usługi UberPool, czyli przejazdów łączonych. Wszystkie pozostałe cechy aplikacji do zamawiania przejazdów branża taksówkowa już od Ubera skopiowała, a przy niespecjalnie wysokich w Polsce cenach taksówek pole do konkurencji na tym polu też jest już niewielkie. Zresztą Uber coraz częściej zaczął pokazywać pazurki i komunikować, że wcale nie musi być taki tani, na jaki wygląda.

Czytaj: Jak poczuć się w Uberze jak w taxi? Kurs miał kosztować 15 zł, a zapłaciła… 53 zł. Taki mamy klimat

Gdy Uber z usługą przejazdów dla kilku osób podróżujących w tym samym kierunku wciąż się nie może wykokosić, kontratak przyszedł z najmniej oczekiwanej strony – od korporacji taksówkowej. A konkretnie – od MyTaxi. Największa w Europie aplikacja do zamawiania taksówek (należąca od kilku lat do koncernu Daimler) dziś wprowadziła w Warszawie usługę MyTaxi Match, w ramach której mieszkańcy większości dzielnic będą mogli zamawiać taksówki na spółkę.

Czytaj też: Co się bardziej opłaca? Mieć samochód na własność czy… wynająć limuzynę na trzy lata? A potem wymienić ją na… jeszcze nowszą limuzynę? A potem…

MyTaxi Match, czyli składamy się na taksówkę

Jak to działa? Aplikacja skojarzy dwóch, dwie, dwoje (pozdrowienia dla Alior Banku, bo to ich patent) klientów jadących w tą samą stronę, dobierze do nich kierowcę i przewiezie do celu „za grosze”. Każdy zapłaci aplikacją za swoją część kursu, a oszczędność ma wynieść do 40%. W praktyce – co sprawdziłem na kilku przykładowych kursach – rzadko przekracza 30%, ale to i tak dużo. Nową usługę będą realizowali tylko taksówkarze, którzy „w standardzie” jeżdzą po 2 zł za kilometr lub mniej (maksymalna stawka w Warszawie to 2,4 zł za kilometr)

Warszawa jest pierwszym miastem w Europie, w którym jakakolwiek korporacja taksówkowa wprowadza taki model działania. Na razie jest to pilotaż, który potrwa miesiąc, ale po ocenie jego efektów nowa funkcja ma szansę trafić do innych miast. W pierwszej kolejności do Trójmiasta. MyTaxi oczekuje, że w ciągu kilku lat odsetek przejazdów w modelu MyTaxi Match będzie stanowił od 10% do 30% wszystkich.

Jeśli algorytm zadziała perfekcyjnie to najdalej w przyszłym roku Krzysztof Urban, szef MyTaxi na Polskę, odbierze order od Ministerstwa Rodziny za zasługi dla tworzenia nowych podstawowych komórek społecznych. Choć niestety będzie to wymagało wprowadzenia drobnych poprawek w aplikacji, jak np. możliwości wybierania preferowanego współpasażera (np. wysoki blondyn, długowłosa brunetka). To może być lepsze niż couchsurfing. Zastanowiłbym się też nad sojuszem strategicznym z Tinderem 😉

Czytaj też: Uber oszacuje ile jesteś w stanie zapłacić za przejazd. Wyglądasz na zamożnego? Uuups…

Czytaj też: Uber pokazał jak można zdalnie motywować ludzi do cięższej pracy. Przez aplikację!

Jedna czwarta młodych Warszawiaków nie jeździła taksówkami, bo są za drogie. A teraz?

Czy nowa usługa może się spodobać Warszawiakom? MyTaxi zrobiło wśród mieszkańców stolicy badania, które miały pomóc ustalić dlaczego wciąż większość z nas woli stać w korkach, we własnych samochodach, niż wybierać alternatywny transport publiczny lub taksówki. Wyszło, że tylko dla mniej więcej 10% konsumentów w stolicy taksówka jest podstawowym środkiem transportu, choć z 1,5 mln dorosłych Warszawiaków przynajmniej raz na jakiś czas do taksówki wsiada 350.000, czyli co czwarty.

Ponad 60% z tych, którzy do taksówki nie wsiadają mówi, że „woli swoje”, niecałe 30% wsiada do autobusów, tramwajów, pociągów podmiejskich lub metra, zaś co dziesiąty jako przyczynę omijania taksówek podaje cenę. Jednak wśród młodzieży (ludzi do 29 lat) odsetek uważających, że na taksówki ich nie stać, wynosi aż 24%. I to dla nich ma być przeznaczona nowa forma przejazdów łączonych.

A to ciekawe: Indeks cen taksówek w różnych krajach. Jest też Polska!

Żeby korzystać z tanich przejazdów taksówkami po nowemu trzeba zaktualizować do nowej wersji aplikację MyTaxi w sklepie Google Play lub w AppStore. Jeśli znajdujemy się w zasięgu nowej usługi, to już na początku zamawiania taksówki zobaczymy dodatkowy suwak, którym możemy zasygnalizować gotowość skorzystania z przejazdu łączonego. Trzeba jednak wtedy wstukać do aplikacji punkt docelowy (na tej podstawie algorytm dobierze ewentualnego współpasażera).

To, że klient zasygnalizuje chęć przejazdu na spółkę z innym pasażerem nie oznacza, że będzie czekał bez końca aż aplikacja znajdzie mu współtowarzysza. Zamawianie taksówki, owszem, potrwa dłużej – aplikacja rezerwuje sobie do minuty na odpowiedź – ale jeśli w tym czasie nie uda się dopasować innego przejazdu, to zamawiający i tak będzie do przodu – otrzyma automatyczny rabat 25% „za gotowość”. Choć nawet po tym, gdy już wsiądzie do taksówki, algorytm może „doprosić” pasażera, który akurat zamawia kurs na trasie jego przejazdu.

MyTaxi Match w praktyce: o ile dłużej potrwa przejazd? I komu to się opłaci?

Bolesne kompromisy? Oczywiście taka taksówka nie zawiezie nas do celu tak szybko, jak „zwykła”. Algorytm ma działać w taki sposób, żeby „dobieranka” nie wydłużyla czasu dojazdu o więcej, niż 5-7 minut. Nie da się jednak ukryć, że zamiast dwóch punktów (wsiadka i wysiadka) na trasie znajdą się cztery, więc nie będzie to usługa dla osób się spieszących. Poza tym aplikacja sama ustala kolejność odbioru i wysiadania pasażerów. No i maksymalnie można zabrać ze sobą jedną osobę (współpasażer – też jedną).

Co ciekawe, kursy łączone – choć i tak mają być znacznie tańsze, niż zwykłe – nie wyłączają możliwości korzystania przez klientów MyTaxi z promocji. Teraz np. trwa promocja Kolekcjoner, w której za każdy kurs taksówką MyTaxi otrzymuje się 25 zł zniżki na kolejny kurs. To de facto oznacza, że co druga wycieczka taksówką jest gratis. Co prawda sądzę, że wraz z wprowadzeniem MyTaxi Match firma będzie ograniczała dotowanie kursów standardowych, ale na razie jej szefowie w tej sprawie milczą.

Komu szczególnie ma się opłacić korzystanie z przejazdów łączonych? Tym, którzy mają przed sobą dłuższy kurs – im dalej musimy pojechać, tym większy będzie „udział” oszczędności w łącznej cenie przejazdu i tym mniej delegliwe będzie zbaczanie z najkrótszej trasy, by zabrać drugiego pasażera. Oczywiście muszą być spełnione dwa warunki: że klientowi się nie spieszy, że nie jest miłośnikiem luksusu i posiadania szofera na wyłączność i że te kilka, kilkanaście złotych oszczędności ma dla niego znaczenie.

MyTaxi Match ma być lekarstwem dla taksówkarzy na zbyt krótkie kursy (nie ma dwóch zdań, że kurs łączony – choć trochę tańszy jeśli chodzi o cenę za kilometr – jest zawsze dłuższy, niż pojedynczy), ma otworzyć przejazdy taksówkowe dla nowych klientów, którzy dziś uważają, że na taksówki ich nie stać (a pośrednio wykosić Ubera i samochody działające w modelu „przewóz osób”) oraz ma zwiększyć dostępność taksówek w godzinach szczytu (prawdopodobnie łatwiej będzie znależć taksówkę w ramach kursu łączonego, niż na wyłączność).

Czytaj samcikową dyskusję z samym sobą o Uberze: Ta sama trasa, ta sama pora dnia. Taksówkarz wystawia rachunek na 158 zł, Uber na 55 zł. O co tu chodzi? a może Uber wspiera finansowe niewolnictwo i trzeba go bojkotować?

Czy to się może nie udać? Są dwa problemy

Teoretycznie więc zyskają wszyscy, ale nie ma co kryć, że ewentualne dodatkowe wady tego modelu wyjdą w praniu. O ile dla Ubera model przejazdów łączonych jest czymś naturalnym (firma wyrosła na micie „społecznościowości”) o tyle do taksówek pasuje mi średnio (z czego zresztą zwierzałem się polskiemu szefowi MyTaxi podczas jednego ze spotkań). Taksówkę zamawia się po to żeby było szybko i wygodnie, a w MyTaxi Match będzie się trzeba dzielić kanapą (co czasem jest przyjemne, ale nie jest to regułą) i bólem stania w korkach (spóźniając się na pociąg można się wzajemnie pocieszać).

Nowa usługa może „popłynąć” m.in. na kwestii geolokalizacji. Podróżując po Warszawie – czy to taksówkami z aplikacji, czy innymi samochodami do wynajęcia – dość często odbijałem się od problemu, że stoję gdzie indziej, niż miejsce, w którym stoję zdaniem kierowcy. W skrajnym przypadku przy przejeździe łączonym nieporozumienia na tle „geolokalizacyjnym” mogą spowodować spore – dużo większe, niż w przejeździe pojedynczym – komplikacje czasowe, a w taksówce czas to pieniądz.

Generalnie jednak trzymam kciuki za nową usługę MyTaxi, bo oznacza większy wybór dla klientów, możliwość skorzystania z taksówki przez osoby mające skromniejszy budżet i większą dostępność samochodów w szczycie. Jest to celny strzał w samo serce uberowskiej konkurencji. Widać, że MyTaxi – mające już dziś 1500 samochodów w Warszawie, z czego 1000 „oklejonych” na wyłączność – przygotowuje się już na zajęcie fotela lidera tego rynku po ewentualnej delegalizacji Ubera i instytucji „przewozu osób”.

Czytaj też: Carrefour chce być jak Uber! Wchodzisz do sklepu? Odpal apkę i przy okazji zrób za dychę zakupy dla sąsiada

Czytaj też: Dzięki tej aplikacji będą mniejsze kolejki do przychodni? Lekarz jak Uber, na zamówienie 

 

 

69
Dodaj komentarz

avatar
68 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
65 Comment authors
click hereclick heresee morethùng giấy cartonTRAP Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Lolca
Gość
Lolca

Hmmm… no ok, niby ma być tylko trochę wolniej i tylko trochę mniej wygodnie, ale za to taniej. Brzmi naprawdę fajnie. Jednak oczami wyobraźni już widzę komentarze niezadowolonych klientów, którzy mieli pecha trafić na „złego współpasażera”. Pijany, śmierdzący, hałasujacy, wulgarny, może natarczywy… Czyli to wszystko co wielu odstręcza od nawet najlepszej komunikacji miejskiej.

Nerkofil
Gość
Nerkofil

Pamiętam jak dziś, po maturze wybraliśmy się z kumplem stopem do Maroko. Po Casablance jezdzily wtedy zielone mercedesy „beczki”, na oleju po frytkach jako taksowki.
Wyruszaly w kurs dopiero gdy zebrało się siedmiu pasażerów w podobnym kierunku, a cenę przejazdu można było targowac.
W Warszawie jeszcze w latach 80-tych taksiarze brali pasażerów „na lebka”.

Czyli Rusek wynalazł rower.
U Niemca na strychu 😉

Nerkofil
Gość
Nerkofil

Taksówki w Polsce są drogie.
Dla czego na skos przez kilkunastomilionowy Pekin mogę przejechać taksówką za równowartość biletu MZK Warszawa?
Tu nie pomogą protesty emerytów z Resortu wolacych placic podatek ryczautem, stać „na słupku”, popijac tzw. kawę i polować na frajerów pod Centralnym, zamiast uczciwie pracować.

Nerkofil
Gość
Nerkofil

Nie wiem czy pomysł chwyci- wielu pracujących preferuje model dojazdu „z kolegą”. Mieszkającym ma tym sum osiedlu, pracującym w podobnych godzinach. W dużych firmach tworzą się całe siatki samopomocy dojazdowej ,-) To są ci „wolący swoje”, bo koledze odpali się raz na kiedyś stowe, flaszkę postawi i gra. W końcu i tak gdyby jechał sam, spalił by tę samą benzynę. Model „spolecznosciowy” dojazdów funkcjonowal juz zanim wynaleziono Internet;-)

Gregi
Gość
Gregi

Nekrofil tatsówki w Polsce są jednymi z tańszych w Europie.

Arek
Gość
Arek

Wszyscy się znają na taksówkach i koło nich, łącznie z państwem, grzebią. W efekcie powszechnie łamane jest prawo, fukcjonują nielegalni przewoźnicy, przy czym w samej stolicy są takich tysiące. Autor też nie do końca wie, co pisze. Aplikacje taxi były już przed Uberem i nikt tego od niego nie ściągał. A maksym. stawka za km. w Warszawie to 3 zł. Nie chce mi się więcej przekłamań prostować. Autor powinien dochować większej staranności.

trackback

[…] czy aplikacja Uber kiedyś stanie się rentowna, ale pomysł, by – poza rozwożeniem ludzi (w formule „zwykłej” oraz ride-sharing) oraz zarabianiem na tym, że czasem jesteśmy głodni (UberEats) – zająć się usługami […]

trackback

[…] Czytaj też: Nowa usługa MyTaxi – jazda na spółkę! Uber się czaił, a oni to zrobili! […]

personal injury lawyer NJ
Gość

After examine a couple of of the blog posts on your web site now, and I actually like your approach of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site checklist and can be checking back soon. Pls check out my web site as properly and let me know what you think.

Youtube Video
Gość

Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So nice to seek out someone with some authentic ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this web site is something that’s wanted on the web, somebody with slightly originality. useful job for bringing something new to the web!

den pha led
Gość

A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing a little bit analysis on this. And he in truth purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying extra on this topic. If potential, as you turn out to be experience, would you thoughts updating your blog with extra details? It’s extremely useful for me. Huge thumb up for this weblog submit!

dong ho da
Gość

Spot on with this write-up, I actually assume this website needs way more consideration. I’ll most likely be once more to read much more, thanks for that info.

nha dat
Gość

A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing somewhat evaluation on this. And he the truth is bought me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If attainable, as you develop into experience, would you thoughts updating your blog with extra details? It’s extremely helpful for me. Large thumb up for this weblog put up!

xem tu vi
Gość

WONDERFUL Post.thanks for share..more wait .. …

thung xop gia re
Gość

Oh my goodness! an amazing article dude. Thanks However I am experiencing subject with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting equivalent rss drawback? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

mua thùng giấy carton
Gość

Oh my goodness! an amazing article dude. Thank you Nevertheless I’m experiencing concern with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting similar rss drawback? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

auto like facebook
Gość

After study a number of of the blog posts on your website now, and I truly like your manner of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site list and can be checking again soon. Pls try my site as effectively and let me know what you think.

dicas e segredos de maquiagem
Gość

It’s onerous to seek out educated individuals on this matter, however you sound like you already know what you’re speaking about! Thanks

click here
Gość

When I initially commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you possibly can take away me from that service? Thanks!

click here
Gość

Can I simply say what a relief to seek out somebody who truly is aware of what theyre talking about on the internet. You positively know methods to deliver a problem to gentle and make it important. Extra people have to learn this and understand this facet of the story. I cant consider youre no more fashionable since you positively have the gift.

Learning Color water 3D
Gość

There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain good factors in options also.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij

Gratulacje! Jesteś zapisany