27 lutego 2019

Płaciliście za granicą kartami Alior Banku lub T-Mobile? Sprawdźcie, czy banki (wreszcie) poprawnie rozliczają transakcje!

1-2 dolary na jednej transakcji – nawet tyle tracili klienci Alior Banku i T-Mobile Usługi Bankowe w wyniku niewłaściwego przeliczania transakcji kartowych. Alior twierdzi, że błąd został już naprawiony. Ale czy na pewno? Zachęcam do prześledzenia swoich transakcji

O tej sprawie po raz pierwszy pisałem na początku września ubiegłego roku. Problem zgłosił mi pan Kacper, który kilka miesięcy wcześniej rezerwował hotel w czeskiej Pradze.

Płacił kartą dolarową Alior Banku. Płatność opiewała na 8.702,10 koron, a ostatecznie jego konto walutowe bank obciążył kwotą 395,16 dol. Mój czytelnik postanowił sprawdzić, czy aby na pewno Alior prawidłowo rozliczył tę transakcję.

Prześledził bankowy regulamin, zgodnie z którym transakcja w czeskich koronach powinna zostać przeliczona na dolary według kursu organizacji Mastercard. Aktualny i archiwalne kursy (rok wstecz) można sprawdzić na stronie MasterCarda. Wystarczy wpisać m.in. datę i walutę transakcji, a kalkulator pokaże kurs z danego dnia.

Przeczytaj też: Zbliża się czas zapłaty za nieetyczną sprzedaż? Getin musi oddać klientom 3 mln zł za kredyt, w którym nic się nie zgadzało

Nawet dwa dolary w plecy na transakcji

Na wszelki wypadek pan Kacper sprawdził kursy z dnia płatności i księgowania transakcji. Okazało się, że w obydwu przypadkach kwota naliczona przez Alior Bank była wyższa odpowiednio o 1,94 i 1,85 dol.

Poprosiłem Alior Bank o wyjaśnienia. A ten przyznał się do błędu, który miał polegać na tym, że po drodze bank przewalutował transakcję na złotówki, a następnie znowu na dolary. Okazało się też, że nie był to odosobniony przypadek. Pod artykułem pisaliście, że również padliście ofiarami – jak nazwał swój błąd Alior Bank – „niewłaściwej parametryzacji produktu”. Pisaliście, że transakcje źle przelicza nie tylko Alior, ale też T-Mobile Usługi Bankowe, któremu produkty i usługi dostarcza ten pierwszy.

Nagłośniłem ten problem, a Alior Bank obiecał, że go „przeanalizuje”, a więc m.in. sprawdzi czy mamy do czynienia z pojedynczą czy też systemową wpadką.

Sugerowałem też bankowi, jak wyjść z tego z twarzą, jeśli potwierdziłby się informacje o błędzie systemowym. Moja recepta: przeanalizować wszystkie transakcje i – jeśli gdzieś doszło do nieprawidłowości – zwrócić klientom pieniądze z automatu, żeby nie musieli składać reklamacji.

Przeczytaj też: Bank chciał, żeby korzystanie z bankowości elektronicznej było bezpieczniejsze. Niechcący niektórym klientom odciął dostęp do konta

Przeczytaj też: Przebój sezonu w finansowaniu wyuzdanej konsumpcji? Sławomir co prawda jest goły, ale nie biega po bankach „za gotówką”

Alior Bank: naprawiliśmy błąd

Wracam do tej sprawy dlatego, bo – choć co jakiś czas dopytywałem Alior Bank o „postępy w analizie problemu” – ten nabrał wody w usta. Od pierwszego sygnału za chwilę minie pięć miesięcy. I wiecie co? Właśnie dostałem odpowiedź, choć nie takiej jakiej się spodziewałem. Zacytuję ją w całości:

„Zmieniliśmy parametryzację produktów kartowych. Niestety nie mogę zdradzić szczegółów w tym zakresie”

– napisał pracownik biura prasowego. Reszty trzeba się domyślać. Skoro mowa jest o zmianie parametryzacji produktów kartowych, to należy przyjąć, że problem dotyczył większej grupy klientów.

Ale czy poprawki, o których pisze Alior, coś pomogły? Nie dowiem się tego bez Waszej pomocy. Jeśli płaciliście w ostatnim czasie kartami walutowymi Aliora lub T-Mobile, sprawdźcie, czy gdzieś po drodze „nie zginęły” Wam jakieś dolary. Bo jeśli problem nadal występuje, sprawy łatwo nie odpuszczę.

Piszcie w komentarzach pod tekstem albo na adres: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl

5
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
KacperAdaIreneuszMarcinArkadiusz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Arkadiusz
Gość
Arkadiusz

Witam u mnie opisany problem wystąpił 28 stycznia – płatność karta dolarowa Mastercard za transakcję w euro. Zgłosiłem reklamacje ok 16 lutego. Czekam na odpowiedz pozdrawiam

Kacper
Gość
Kacper

Jeśli płaciłeś w EUR kartą dolarową to nie będzie miał zastosowania kalkulator Mastercard o którym mowa bo Alior Bank w regulaminie ma osobny podpunkt na tego typu przeliczenie (z resztą baaardzo niekorzystne):
„10.4. W przypadku Kart Mastercard Operacje w innej walucie niż PLN dokonywane przy użyciu Kart ze znakiem Mastercard:
1) wykonane w walucie EUR są przeliczane w Banku na PLN (jeżeli waluta Rachunku jest inna niż EUR) a następnie na walutę Rachunku po kursie kupna/sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia Operacji,
….”

Marcin
Gość
Marcin

W czerwcu 2018 dwie małe transakcje w CZK kartą alior kantor w USD – w jednym i drugim przypadku różnica 0.10 USD na moją niekorzyść. Równiutko 0.5% więcej niż wynika ze strony Mastercard (sprawdzałem i dla daty transakcji i dla kilku kolejnych dni, różnice kursu CZK/USD Mastercard są bardzo małe i nie sięgały wówczas więcej niż 0.1%). Wydaje mi się, że na większych kwotach ta różnica mogła być proporcjonalnie wyższa.

Ireneusz
Gość
Ireneusz

A czy ktos jest w stanie rozszyfrować te zapisy w banku Raiffeisen odnosnie rozliczania. Zaciekawił mnie powyższy tekst i zaczałem drązyć jak to jest w przypadku mojej karty, ale przy tych zapisach poległem – nie wiem czy transakcja powinna być rozliczana wg kursu Mastercard/Visa czy kursu banku: § 23 1. Transakcje płatnicze rozliczane są i ewidencjonowane na Koncie karty w złotych. 2. W przypadku Instrumentu płatniczego, dla którego: 1) Walutą rozliczeniową są złote – Transakcje płatnicze dokonane w walucie innej niż Waluta rozliczeniowa, przeliczane są na złote przez Organizację Płatniczą po kursach obowiązujących w danej Organizacji Płatniczej w dacie Rozliczenia… Czytaj więcej »

Ada
Gość
Ada

Komedia…

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij
social-facebook social-feed social-google social-twitter social-instagram social-youtube social-linkedin