13 maja 2022

Czy Orlen łupi kierowców? Koncern osiąga gigantyczne zyski, ale czy mógłby obniżyć ceny na stacjach? Sprawdzam!

Czy Orlen łupi kierowców? Koncern osiąga gigantyczne zyski, ale czy mógłby obniżyć ceny na stacjach? Sprawdzam!

Orlen notuje rekordowe zyski. Ceny paliwa na stacjach też są wysokie jak nigdy. Czy to oznacza, że Orlen łupi kierowców? Tak sugeruje Donald Tusk, polityk opozycji. „To nieprawda, nie łupimy!” – zapewnia prezes koncernu Daniel Obajtek. To skąd gigantyczne zyski Orlenu? Czary czy finansowa inżynieria? I kogo w takim razie łupi Orlen? Sprawdzam!

Zagęszcza się atmosfera wokół koncernu PKN Orlen. Według strategii rządzącej Zjednoczonej Prawicy naftowa grupa ma się przekształcić w narodową grupę multienergetyczną. Dlatego Orlen przejął już firmę energetyczną Energa, wkrótce połknie naftową firmę Lotos (o ile transakcja na ostatniej prostej nie zostanie zablokowana) i być może przejmie gazowego monopolistę PGNiG.

Zobacz również:

To, czy Orlen weźmie Lotos, zależy od tego, czy sprzeda jego stacje węgierskiemu koncernowi MOL, a także czy odsprzeda 30% rafinerii w Gdańsku Saudyjczykom z Saudi-Aramco. Musi się też pozbyć baz paliwowych, które pewnie odkupi firma Unimot. Takie katorżnicze warunki zgody na połączenie Orlen-Lotos postawiła Komisja Europejska. De facto oznaczają one rozbiór Lotosu.

Czy Orlen łupi kierowców? Coraz mniej ropy z Rosji, coraz więcej paliw z Rosji

Całe to zamieszanie odbywa się w sytuacji, gdy grupa Orlen osiąga rekordowe zyski. W 2021 r. koncern na czysto zarobił astronomiczne 11,2 mld zł. W tym roku jego wyniki finansowe mogą być jeszcze lepsze. W samym pierwszym kwartale wyniosły 2,8 mld zł. Nic dziwnego, że politycy opozycji głośno pytają: co tu się wyrabia? Czy Orlen musi żyłować zyski, gdy kierowcy cierpią przy dystrybutorze?

Ceny paliwa to w każdym kraju sprawa polityczna, zwłaszcza w erze wysokiej inflacji. Dlatego spróbuję przybliżyć nas do odpowiedzi na pytanie, czy państwowy koncern nas łupi.

Ceny paliw są wysokie, mimo że VAT na paliwa został obniżony do 8% z 23%. Gdyby nie tarcza antyinflacyjna, to za benzynę już teraz płacilibyśmy ok. 7,5 zł za litr. Nic dziwnego, że kierowcy podejrzliwie patrzą na rekordowe wyniki Orlenu, ale też Lotosu. No bo jak to się dzieje, że koncerny zarabiają krocie akurat wtedy, kiedy ceny paliw są rekordowe?

Niedawno poznaliśmy najnowsze dane o polskim rynku w paliw w 2021 r. Co ciekawe, rafinerie krajowe przerobiły 1 mln ton ropy mniej niż rok wcześniej – 24,8 mln ton (instalacje Lotosu były w remoncie), z czego w 60,9% była to ropa rosyjska. Nasze rafinerie przetworzyły o 8,8% rosyjskiej ropy mniej niż w 2020 r. Wzrósł za to import paliw – w sumie aż o 25%. Benzynę sprowadzamy z Niemiec i Słowacji, a olej napędowy – z Rosji.

Czytaj też: Podwyżki cen paliw drenują nam portfele. Czy tradycyjnie tanie stacje przy marketach i z mniej znanych sieci są wciąż ratunkiem? Huzar i Auchan kontra Orlen, Circle K i BP

Czytaj też: Orlen, KGHM i inni marzą o atomie. Bo elektrownie węglowe się sypią, a w Polsce może zabraknąć mocy. Czy energetyka jądrowa może nas przed tym uratować?

Dlaczego benzyna kosztuje 7 zł? Ile w tym zysku Orlenu?

Dlaczego paliwa są rekordowo drogie, mimo że ropa wcale rekordowa nie jest? Przede wszystkim wpływa na to słaby złoty. W 2012 r., gdy cena ropy wynosiła 120 dolarów, a dolar kosztował 3-3,5 zł, litr paliwa na stacjach kosztował maksymalnie ok. 5,9 zł (z 23% VAT). Dziś dolar kosztuje 4,41 zł, ropa – 100-110 dol., a paliwo – ok. 7 zł (z 8% VAT).

Ale to nie jest całe wyjaśnienie. W międzyczasie wzrosły koszty produkcji: energii, która jest potrzebna do rafinacji ropy, koszty CO2, które ponoszą rafinerie, koszty wynagrodzeń czy koszty transportu ropy tankowcami – to powoduje, że nawet jeśli ceny ropy się nie zmienią, a złoty umocniłby się, to na stacjach i tak byłoby drożej niż 10 lat temu – bo zmieniła się wartość pieniądza w czasie. Ale dla rzetelności wyliczeń trzeba też dodać, że i my zarabiamy dużo więcej.

To ciągle nie jest pełny obraz sytuacji. Początkowo jako winną wskazywano „modelową marżę rafineryjną”. Ten parametr jest rzeczywiście rekordowy i dla wielu osób był koronnym argumentem, że Orlen i Lotos doją kierowców. Np. na przerobie tony benzyny Orlen zarabiał w pierwszym kwartale 187 dol., czyli ponad cztery razy więcej niż rok wcześniej. Na przerobie tony diesla – 148 dol., czyli o 80% więcej.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek kontruje, że „modelowa marża rafineryjna nie przekłada się na poziom zysku netto firmy. To wzór stworzony z myślą o analitykach, pod który podstawiamy rynkowe notowania ropy naftowej i gotowych produktów, czyli dane niezależne od poszczególnych firm”. Wzór zawiera wiele uproszczeń, pomija strukturę produkcji danej rafinerii, jej koszty itp.

A ile wynosi realna marża Orlenu na przerabianiu ropy? Zapytałem analityka paliwowego, czy Orlen łupi kierowców. Ekspert, który zastrzegł, że wypowie się bez podania nazwiska, przyznał, że zyski Orlenu na produkcji w rafineriach są i będą w tym roku rekordowe. Potwierdzają to analitycy kilku biur maklerskich, którzy w kwietniu sugerowali zakup akcji Orlenu, przewidując, że ich cena – dzięki większej zyskowności firmy – może osiągnąć 90 zł, czyli o 23% więcej niż wynosi obecny kurs.

Orlen co prawda kupuje ropę po coraz wyższych cenach, ale dochody z jej przerobu rosną z powodu wysokiego popytu na gotowe paliwa, których cena rośnie bardziej niż cena ropy naftowej. Efekt? Zysk operacyjny działalności rafinerii w Płocku przed rokiem wyniósł 22 mln zł. W tym roku – 900 mln zł! Lotos w marcu zanotował marżę w swojej rafinerii w Gdańsku w wysokości 39,5 dolara na każdą baryłkę ropy. Rok wcześniej było to 3,4 dolara na baryłkę.

Dodatkowe źródło zysków Orlenu – zasysamy tanią ropę, a sprzedajemy…

Źródłem dodatkowych zysków Orlenu na pewno jest relatywnie tania ropa z Rosji. Orlen nie kupuje ropy z Rosji w dostawach „na już” (choć kilka tankowców z rosyjską ropą zamówioną przez Orlen w Polsce widziano i to w czasie największego obrzydzenia tym surowcem panującego na świecie), wiąże go podpisany rok temu kontrakt na odbiór ropy rurociągiem „Przyjaźń”.

Nie znamy ceny, po jakiej Orlen kupuje ropę z Rosji gatunku Ural. Ale niemal na pewno jest ona wyraźnie niższa niż cena ropy Brent, arabskiej, kazachskiej lub amerykańskiej. Różnica między ceną ropy rosyjskiej a ceną ropy europejskiej nosi nazwę „dyferencjał”.

Składową zysków Orlenu jest to, że wykorzystuje on, jak zadeklarował prezes Obajtek, ciągle w 30% rosyjską tanią ropę, a gotowe produkty sprzedaje (w hurcie czy na stacjach) po cenie takiej, jakby były wyprodukowane przy użyciu droższej ropy Brent.

Różnica między ceną ropy rosyjskiej a ceną ropy Brent wynosiła w pierwszym kwartale 12 dolarów na baryłce. Ostatnio to nawet 35% w stosunku do dostaw spot (ale Orlen już takich podobno nie zamawia). Różnica między cenami różnych gatunków ropy to dla Orlenu źródło czystej, dodatkowej marży. Dla porównania, w całym ubiegłym roku ta różnica wyniosła średnio 1,9 dolara na baryłce.

Mówił o tym w rozmowie z nami analityk i sugerował to w rozmowie z TVN24 były prezes PGNiG Piotr Woźniak. To dlatego Orlenowi tak trudno zrezygnować z zakupów ropy z Rosji. To tak, jakby zrezygnować z dodatkowego, 30-procentowego rabatu w sklepie i pójść do innego sklepu kupować drożej.

Czy Orlen powinien tę marżę – podwyższoną poprzez kupowanie „krwawej ropy” z Rosji – „oddać” polskim konsumentom w niższych cenach na stacjach? Teoretycznie by mógł, ale… ceny paliw są europejskie i ich obniżenie w jednej sieci stacji paliw zapewne zdestabilizowałoby rynek, nie zaspokajając popytu. Bo Orlen to niejedyny dostawca paliw. Polskie firmy importują dużo paliw z zagranicy (po rynkowych cenach europejskich).

Marże można było ściąć jednym ruchem na Węgrzech, gdzie ceny na stacjach zostały zamrożone, bo tamtejsza rafineria MOL jest w stanie zaspokoić całe zapotrzebowanie na paliwa w kraju. Nasz Orlen i Lotos są na to za małe.

Orlen nas łupi? Są dane z raportu: „zarabiamy więcej”. Ale na kim?

Orlen ubiegły rok miał rekordowy, bo już wtedy mocno drożała ropa, ale przyczyny rekordowych zysków najlepiej widać w raporcie za pierwszy kwartał. Czyli za okres, w którym już trwała wojna.

W skali roku cena ropy naftowej wzrosła o 67%, ale też o 15% wzrosła sprzedaż paliw w Polsce (Orlen przerabia teraz ok. 3,7 mln ton ropy kwartalnie). Na innych rynkach, gdzie działa Orlen, sprzedaż też rosła – w Niemczech o 5% (benzyna) i 8% (olej napędowy). W Czechach i na Litwie sprzedaż stanowi niewielką część biznesu Orlenu.

Przychody Orlenu w pierwszym kwartale wzrosły do 45 mld zł, czyli aż o 85% w porównaniu z pierwszym kwartałem rok temu (to efekt wyższych cen produktów rafineryjnych i petrochemicznych oraz wspomnianej wyżej większej sprzedaży). Teoretycznie powinny też wzrosnąć koszty (bo ropę trzeba było drogo kupić). Z czego wzięło się aż 2,8 mld zł zysku netto?

Nie wiemy, po ile Orlen kupuje ropę (jeśli połączymy tę rosyjską i tę z innych źródeł – i wyciągniemy średnią), nie wiemy, ile zgarnia na różnicy między tą ceną a ceną paliwa sprzedawanego stacjom (własnym i zewnętrznym). Zysk EBIDTA (czyli zysk bez amortyzacji i bez uwzględniania zapasów) wzrósł w skali roku o 1,1 mld zł. Wynik operacyjny segmentu detalicznego wyniósł tylko 585 mln zł (rok temu – 676 mln zł). Ale tu – na marży na stacjach paliw – Orlen zarabiać już nie musi, bo wcześniej zgarnął marżę na przerabianiu ropy.

Nie trzeba daleko drążyć – Orlen sam przyznaje, że ma większe marże „po drodze” od zakupu ropy naftowej do sprzedaży paliwa na stacji. W prezentacji wynikowej na stronie 9. jest napisane wprost, że firma zanotowała wyższe marże handlowe w segmencie rafineryjnym, petrochemicznym, ale – uwaga – nie zanotowała wyższych marż detalicznych.

Prawda jest jednak taka, że Orlen – dzięki wysokim cenom paliw oraz możliwości tańszego „tankowania” rosyjskiej ropy – zanotuje w tym roku rekordowe zyski. Przerób ropy i sprzedaż tego, co „wychodzi” z rafinerii, da zarobić krocie. A marża na stacjach może już być niska. Taki trik. Pytanie tylko, czy warto w takiej sytuacji pozbywać się na rzecz Saudyjczyków 30% własności kury znoszącej złote jaja, czyli rafinerii w Gdańsku.

źródło zdjęcia: materiały prasowe

Subscribe
Powiadom o
44 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Przemek
6 miesięcy temu

Odróżniłbym „zarabiamy dużo więcej” od „zarabiamy wyższe kwoty”. Choć brzmi to może dziwnie, to jest to zdecydowanie bliższe rzeczywistości 🙂

Ralf
6 miesięcy temu

To teraz pomyślmy, ile Orlen by zarobił, przy obecnych cenach, gdyby miał u steru fachowca z pierwszej ligi, po SGH, UW, PW, z jakimś harwardzkim epizodem, który nie szasta kasą na lewo i prawo, kupując na przykład „Czas Pcimia”.
No, ale wiem, wiem, do polityki nie idzie się dla pieniędzy…

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Ralf

ponoc tacy byli za poprzedniej wladzy…przypomnij jakie to wtedy zyski byly

piotr
6 miesięcy temu

zlodzieje , kretyni debile okradaja nasza kochana Polske a my ma to pozwalamy

Michał
6 miesięcy temu

Za Tuskola Orlen to było dno, na przykładzie Orlenu widać jak rządzili Polską, amatorzy i oszuści, na szczęście już nie wrócą aby dalej psuć. Pozdrawiam

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  Michał

Nie chcę psuć nastroju, ale z sondaży to nie wynika 😉

Michał
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Nie wiem jakie sondaże pan ma na myśli, aha z tefałenu 😄

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  Michał

Nie, z Oko.press 😉

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

fakt to bardzo wiarygodne zrodlo😄 prawie tak samo jak wyborcza,
notabene wiekszosc skaldu oko to byli dzialacze GW..ot kreca sie we wlasnym sosiku

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  krzysztof

Wie Pan, każdy wierzy komu innemu. Pan na przykład jest namiętnym czytelnikiem portalu wPolityce, który już po wybuchu wojny zamieścił wielostronicowy – przeprowadzony w pozycji na kolanach – wywiad z ambasadorem Rosji w Polsce, czyli kanalią najgorszego sortu. Na Pana miejscu przerzuciłbym się na Oko.Press, oni przynajmniej nie robią łaski kanaliom 😉

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

portal juz sie kilka razy z tego artykulu tlumaczyl, racje przyznal im nawet ambasador Ukrainy ale widze innych argumentow brak…no to z innej banki, kilka dni temu panski guru i byly szef niejaki Michnik po 3 miesiacach wojny, po ludobojstwie w Buczy i licznych rosyjskich zbrodniach bredzi w swoim wywiadzie,ze winny jest Putin a nie Rosjanie, bo oczywiscie oni wojny i Putina nie popieraja…i kto tu robi łaske kanaliom?

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  krzysztof

Wszystkie zbrodnie Michnika nikną w porównaniu z wydrukowaniem – już po wybuchu zbrodniczej wojny! – wywiadu z taką kanalią jak Andrejew. Po czymś takim na Pana miejscu nie czytałbym już nic więcej od ludzi, którzy to zrobili. Taka dobra rada, ale zrobi Pan jak Panu każą szefowie :-). Robienie łaski kanaliom – słaby pomysł na budowanie wiarygodności medium. Zamykam dyskusję, to jest wątek o Orlenie, a nie o mediach.

jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

(…)Wszystkie zbrodnie Michnika nikną w porównaniu z wydrukowaniem – już po wybuchu zbrodniczej wojny! – wywiadu z taką kanalią jak Andrejew.(…)
Nie pamiętam czy przypadkiem nie zdarzały się wywiady z kanaliami, które uczestniczyły w fabrykowaniu pretekstu do inwazji na Irak czy tuszowały sprawę tajnych więzień CIA i tuszowanie stosowania tzw. (…)wzmocnionych technik przesłuchania(…).

Admin
5 miesięcy temu
Reply to  jsc

Oj tak, wywiad z tą kanalią powinien skutkować delegalizacją organu, który to ludzkie ścierwo promował.

jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

A do tego wsadziłbym do więienia tych co promowali Batistę, Pahlawiego czy ostatnio Króla Salmana.

jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

PS. Nie zapominajmy też o tym co nawoływał do zamachu na Kapitiol.

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

a jeszcze jedno, po 2 wojnie czeczenskiej i ataku na GRUZJE panska dziennikarska alma mater na pierwszej stronie drukuje przemowienie Putina z Westerplatte, gdzie generalnie usprawiedliwia to co Rosja robila razem z Niemcami z Polska…nie slyszalem wtedy panskiego glosu sprzeciwu a to ten sam Putin

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  krzysztof

Widać słabo Pan słuchał. Następnym razem jak Pan będzie potrzebował usłyszeć mój głos sprzeciwu – zapraszam. Na razie słyszy Pan głos sprzeciwu w stosunku do tego, żeby drukować kilka stron wywiadu z największą kanalią przebywającą na terenie Polski. I to wywiadu składającego się głównie z robienia łaski.
Zamykam dyskusję, to jest wątek o Orlenie i cenie paliw, a nie o mediach.

Lukasz
5 miesięcy temu
Reply to  krzysztof

Maskara z Pisiorami
Kiedy wy przejrzycie na oczy ?!
Tragedia
Nie chce takiej Polski z takimi ludźmi nie jestem za żadna partia ale oni niszczą nasz kraj
Nie chce tu żyć
Wy żyjcie

Jakto
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Wiemy, wiemy, marzy się panu tuskoland

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  Jakto

Proszę zdefiniować pojęcie 😉

tanatana
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

A oko.press do kogo należy? To tak jakby czytać Gazetę Wyborczą, a oglądać TVN 😀 Są bardziej wiarygodne gazety i portale niż TVP, polityka, TVN, GW, okopress itp. Ale czego ja wymagam. Nikt nie sprawdza, tylko co puszczą w tv, czy na portalu, to tak jest i nie może być inaczej. Żenada

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  tanatana

O, przepraszam. Ja czytam i oglądam głównie te media, z którymi się nie zgadzam. To mi odświeża mindset 😉

jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

A ja wolę stosować zasadę wywiedzione z (…)Rancza(…)… oplucie przez TVN (przekładając na serialowe: gazetka wójta) i oplucie TeleVizję Narodową (przekładając na serialowe: gazetka proboszcza) to nie cała prawda tylko oplucie z obu stron.

Last edited 5 miesięcy temu by jsc
jsc
5 miesięcy temu
Reply to  tanatana

Ja przestałem korzystać z OKO.press zupełnie z innych powodu… mianowicie, z tego, że podali masę sukcesów ukraińskiej armii, której nie potwierdzał nawet ichni sztab, który z racji toczenia PsyOps powinien wyolbrzymiać je do granic weryfikalności. Ktoś to zieje taką propagandą nie zasługuje na miano factc heckera.

Last edited 5 miesięcy temu by jsc
jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Michał

Oczywiście… lepsze są z TeleVizji Narodowej.

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

to zalezy z jakich, bo sondaze jakz d… kazdy ma swoje😉

Zonk
3 miesięcy temu
Reply to  Michał

A teraz kto rządzi ,złodzieje własne narodu !!!!!!! Żaden rząd nie jest dobry jeśli cierpią najubożsi obywatele

Jurek
6 miesięcy temu

Obajtek musi zarabiać,aby PiS miał pieniądze na rozdawanie przed przyszłymi wyborami. I tyle.

tanatana
6 miesięcy temu
Reply to  Jurek

Tak, a na innych stacjach PiS nie ma władzy, a paliwo i tak droższe niż na Orlenie. Dobrze, że nie rządzicie. Nie można obniżyć ceny na jednej stacji, jak reszta stacji będzie trzymać ceny. Orlen i Lotos nie są w stanie zaspokoić rynku polskiego na paliwa, to by zachwiało stabilnością. Kolejki do jednej stacji nie rozwiążą cen na innych. Czy to tak dużo, żeby zrozumieć? A podobno wyborcy PiS, to „ciemnogród” 😂

jsc
5 miesięcy temu
Reply to  Jurek

Nie… on potrzebuje na kupno kolejnych dworków.

Wilk
6 miesięcy temu

To jest właśnie monopolizm. Płaćcie ile chce alo won

Jaro
6 miesięcy temu

Szejk Obajtuś traktuje Orlen jak swój prywatny folwark. Wydaje kasę na bzdety, czasopisma, kupuje różne firmy bez kontroli, po czym obsadza je swoimi kumplami, głównie z Pcimia. Jego zachowanie przypomina mi działania putlera który obstawił się kumplami z KGB…
Szejk ściemnia Polaków, byle on zarobił a my mamy płacić gigantyczne ceny na stacjach.

Robert
6 miesięcy temu

Miałem farta bo w kowidowym dołku zaryzykowałem i kupiłem akcje Orlenu. Ludzie mówili, że jak spadł do 40 zł to już zaraz zbankrutuje 🙂 Mowili, że Obajtek uśmierci tę spółkę i będzie kupował kolejne gazety. Nawet taki specjalista jak Daniel nie dał rady zniszczyc firmy 🙂 Dzisiaj jest w okolicach 75 i już wiem, że jest dobrze.

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  Robert

Gratuluję dobrej intuicji 🙂

Krzysztof
6 miesięcy temu

[CENZURA-red] otóż w Kołobrzegu ceny na orlenie są identyczne co na shelu a paliwa shel kupuje z rafinerii która jest własnością kacapów a znajduje się w szwabskim shwedt [CENZURA-red] niemcy i ruskie was oszukują i okradają co wy teraz POczniecie

John
6 miesięcy temu

Dzień po wybuchu wojny prezes Orlenu zapewniał w radiu, że ceny nie pójdą w górę, nie ma potrzeby panikować, bo mamy zapasy na trzy miesiące. I co? Gdzie te zapasy? Ceny rosły z dnia na dzień.

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  John

Pana zdziwienie jest nie na miejscu ;-). Mówimy o Danielu Obajtku, ps. „Wójt”. Tak mu powiedzieli, więc poszedł z tym do radia. A potem się okazało, że to nieprawda, ale tego już mu nie powiedzieli 🙂

Fizyk
6 miesięcy temu

Wszystko wzrosło na cenach produkcji i transportu a zysk jest. Cud ekonomii, jak za socjalizmu.

krzysztof
6 miesięcy temu
Reply to  Fizyk

a czytales artykul? tam jest to wyjasnione…

Paweł
6 miesięcy temu

Marża w Lotosie wzrosła z 4-7 dolarów za baryłkę so nawet 53 dolarów. Czyli Orlen i Lotos to spekulanci a rządzi nimi Obajtek i jego księgowa z Pcimia. Okradają wsZystkich i przez drogie paliwo windują inflację bo cena paliwa zawiera się we wszystkim. Lotos w normalnym czasie zarabiał około 15 groszy na litrze a teraz nawet 1.45 zł !!! Banda spekulantów i zlodziei a rząd na to pozwala a pewnie wręcz wymaga. Wszystkich trzeba za to rozliczyć. Ale dopóki ludzie nie wyjdą na ulicę to się nic nie zmieni. Tylko czynny opór może zmusić ich do zmiany polityki. Ludzie obudźcie… Czytaj więcej »

Bbc
6 miesięcy temu

Trzeba iść do szefa po podwyżkę ~30%. Jak nie da to zmienić pracę.

Admin
6 miesięcy temu
Reply to  Bbc

Przy transferze z Biedronki do Lidla plus 30%? No, nie wiem…

jsc
5 miesięcy temu

(…)ale czy mógłby obniżyć ceny na stacjach?(…)W końcu ktoś musi dać przykład Norwegom jak się dzieli (…)blood money(…)…

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!