31 października 2018

Gdy czujesz, że samochód kosztuje cię za dużo. Ubezpieczenie, opony, serwis, paliwo… Oto sześć patentów, by te wydatki mniej bolały

Gdy czujesz, że samochód kosztuje cię za dużo. Ubezpieczenie, opony, serwis, paliwo… Oto sześć patentów, by te wydatki mniej bolały

Wybór samochodu to szukanie kompromisu między naszymi aspiracjami, marzeniami, a możliwościami finansowymi. I chodzi nie tylko o sam koszt samochodu, ale o późniejsze naprawy, koszty serwisowe, wydatki na ubezpieczenie, paliwo, obowiązkowe przeglądy… Jak zoptymalizować koszty użytkowania samochodu? Gdzie szukać oszczędności, a gdzie „zainwestować”, żeby uniknąć dodatkowych kosztów?

„A skąd tu tyle samochodów na placu?” – zagadnąłem kiedyś mojego mechanika, pokazując pobliski parking. Odpowiedź nieco mnie zaskoczyła: „To nieodebrane samochody klientów, powiedzieli, że odbiorą po wypłacie”.  Cóż, każdy posiadacz czterech kółek wie, że przynajmniej raz w roku zdarza się taki moment, w którym auto czyści portfel do cna. A jak nastąpi kumulacja niesprzyjających okoliczności, to i częściej. 

Zobacz również:

Bo używanie auta zawsze kosztuje. Można nawet policzyć ile – zapraszam do artykułu o TCO (total cost of ownership). A im większy samochód, tym większe wydatki – droższe są opony, do silnika trzeba wlać więcej oleju, do baku więcej paliwa, nawet myjnia jest droższa. Z kolei kupować auto, które nie spełni naszych oczekiwań to też zły pomysł. 

Jak zoptymalizować wydatki na samochód? Oczywiście: podstawowa myśl to zrezygnować z posiadania na rzecz najmu długoterminowego lub car-sharingu. Jeśli potrzebuję auta tylko od czasu do czasu, to może się opłacić. Więcej szczegółów jest w artykule porównującym koszty najmu krótko- i długoterminowego.

Jeśli intensywnie użytkuję samochód, wsiadam do niego codziennie lub prawie codziennie, pokonuję często długie tracy, to opcja własności może być bardziej opłacalna. Ale w takim przypadku warto kupić taki samochód, z którym łączą się opcje ograniczające koszty jego użytkowania. Jakie?

Po pierwsze: żeby przeglądy, wymiana opon i klocków hamulcowych nie bolały

Są już finansowe rozwiązania, które pozwalają zarządzać płynnością finansową nie tylko jeśli chodzi o transakcje zakupu samochodu, ale i jego eksploatacji. Coraz częściej autoryzowane serwisy oferują możliwość zapłaty w ratach za przegląd samochodu (obowiązkowy albo taki przed zimą), nowe opony (albo usługę wymiany opon), za klocki hamulcowe albo czyszczenie klimatyzacji.

Nie wpadamy dzięki temu w debet w banku lub nie musimy posiłkować się „pociąganiem” dodatkowego limitu z karty kredytowej. A z doświadczenia moich czytelników wiem, że kilkutysięczne, jednorazowe „strzały” dotyczące kosztów eksploatacji samochodu to dość częsty powód wpadania w pętlę zadłużenia, gdy do zapłaty wykorzystywana jest szybka pożyczka.

Warto rozważyć skorzystanie z rozwiązania ratalnego, bo po pierwsze pozwala ono na rozłożenie w czasie przynajmniej części kosztów eksploatacji samochodu (jeśli w jednym miesiącu trafi się obowiązkowy przegląd i np. konieczność odnowienia ubezpieczenia to może to być największy jednorazowy finansowy „strzał” w roku), a po drugie takie rozłożenie płatności na raty coraz częściej – choć, niestety, jeszcze nie zawsze – jest bezkosztowe lub prawie bezkosztowe.

Jak to możliwe? Po prostu serwisy liczą na to, że jeśli nie będziemy musieli wyrzucać jednorazowo np. 1500 zł na przegląd i wymianę klocków hamulcowych, to pozwolimy sobie też na jakieś dodatkowe usługi (np. zwiększające bezpieczeństwo za kierownicą). A poza tym w dziesiejszych czasach klienta pozyskuje się nie tylko dobrym serwisem ale też i przyjaznymi płatnościami. Ja zawsze wybierałem te serwisy, które – nawet jeśli nie były najtańsze w okolicy – dobrze zajmowały się moimi samochodami i ułatwiały ogarnięcie strony finansowej eksploatacji auta.

W Toyocie taka opcja płatności ratalnej za usługi serwisowe nazywa się Comfort Pay, w autoryzowanych serwisach Waszych marek – przynajmniej tych, które dbają o klientów – też powinny być tego typu oferty. Jeśli nie wiążą się z wysokimi kosztami – uważam, że można je rozważyć jako alternatywę dla wpadnięcia w pętlę długów.

Nota bene kupując nowy samochód zawsze warto też negocjować zniżki na usługi serwisowe na pierwsze lata użytkowania samochodu. Z doświadczenia wiem, że właściciele salonów mają w tej dziedzinie pole do negocjacji, tylko trzeba ich umiejętnie zachęcić. .

Czytaj też: Samochód – to będzie kolejne pole bitwy w płatnościach. Będziemy kupowali jadąc

Po drugie: każdy kilometr kosztuje. A korek i centrum – kosztuje podwójnie

Koszty eksploatacji auta to nie tylko cykliczne przeglądy. Samochód kosztuje tym więcej, im bardziej intensywnie jest używany. Warto pamiętać o tym np. poruszając się po centrum miasta, gdzie komunikacja autobusowa oraz tramwajowa jest sprawna, a czasem do dyspozycji jest też metro. Czasem po prostu zwiększamy koszty używania samochodu, bo używamy go tam, gdzie nie ma po temu potrzeby.

Stojąc w korkach – o ile nie mamy oszczędnej hybrydy, która przez mniej więcej połowę czasu w mieście jeździ „na prądzie” – płacąc więcej za paliwo i za parkowanie, a jednocześnie szybciej eksploatując nasz samochód podwyższamy sobie koszty jego użytkowania.

Czytaj też: TCO, czyli ile tak naprawdę kosztuje samochód? Policzyłem wszystkie koszty i… mam trzy wnioski

Pracownik dużej firmy opowiadał mi o dyrektorze, który w ramach delegacji do Wrocławia – a mówimy o szefie oglądającym pięć razy każdą złotówkę – zarządził, że pracownicy mają zostawić auta przy pętli tramwajowej i wsiąść do tramwaju. „Z teczkami i w garniturach wysiedliśmy z samochodów, kupiliśmy bilety i pojechaliśmy tramwajem. Zawiózł nas pod samą firmę, bez stania w korkach. Dyrektor policzył, że oszczędności na paliwie, parkowaniu i eksploatacji samochodu firma netto zarobiła kilkadziesiąt złotych”.

Czytaj też: Jak policzyć na jaki samochód tak naprawdę cię stać? Liczymy!

Zerknąłem na średnie przebiegi samochodów osobowych, prywatnych (bo firmowe miałyby oczywiście inne, wyższe wyniki) w Polsce i w innych krajach Europy (według ACEA). 

  • Finlandia 18.000 km
  • Belgia 15.000 km
  • Niemcy 14.100 km
  • Węgry 13.000 km
  • Francja 11.245 km

Jeśli nie jeździsz autem służbowo, a wykręcasz więcej kilometrów, niż ta średnia, to istnieje prawdopodobieństwo, że czasem wyruszasz do miasta tylko po to, by postać w korkach. Wbrew pozorom największym kosztem stania w korkach nie musi być stracony czas, ani nerwy, lecz pieniądze wynikające z kosztów używania samochodu w takich warunkach.

Po trzecie: warsztat autoryzowany czy „pan Zdzisiu”? 

Wielu kierowców odlicza miesiące do czasu upływu gwarancji żeby móc się przesiąść nie tyle z samochodu, co z warsztatu. I zamiast takiego, który uzyskał autoryzację koncernu samochodowego (pracownicy jeżdżą na szkolenia, mają dostęp do schematów elektrycznych) wybierają taki bez autoryzacji, ale tańszy

Faktycznie: jednostkowe ceny za poszczególne usługi mogą być niższe niż w warsztacie z autoryzacją. W praktyce, wydatek na autoryzowany serwis można potraktować jak inwestycję. Dzięki temu, że samochód był serwisowany w autoryzowanym warsztacie przy sprzedaży można za niego  zażądać większej ceny – co najmniej o 10% a może i o 15%.

Statystyki pokazują, że możliwość wykazania się przez sprzedającego książeczką serwisową z pieczątkai autoryzowanego dealera to jeden z najmocniejszych argumentów działających na kupującego. Nawet jeśli w skali roku autoryzowany serwis będzie nas kosztował o 200-400 zł więcej, to różnica 10-15% ceny samochodu przy sprzedaży powoduje, że ta „inwestycja” się może zwrócić. 

Nie mam na ten temat dokładnych wyliczeń (może ktoś z czytelników pomoże zweryfikować tę tezę?), ale sprzedawałem już w życiu samochody i te z książeczką serwisową wypełnioną pieczątkami sprzedawałem szybko sprawnie i bez nadmiernego targowania się przez kupującego.

Czytaj też: Fakty i mity o kupowaniu samochodu. Czy auto może być „inwestycją”? A jeśli tak to gdzie są zyski?

Zobacz wszystkie artykuły w cyklu „Motofinanse”: kliknij i dowiedz się więcej o tym jak rozsądnie kupić, używać i sprzedać samochód. I jak go senswonie sfinansować

Zaletą autoryzowanych serwisów jest na pewno możliwość rozłożenia kosztów serwisowania auta na raty. W ten sposób można sfinansować nie tylko naprawę, ale też inne kapitałochłonne wydatki takie jak ubezpieczenie OC i AC, a nawet koszty przedłużenia gwarancji. 

Po czwarte: Ile można zaoszczędzić na tańszym paliwie? I jak mniej go spalać?

Tankowanie to najbardziej bolesny aspekt posiadania samochodu – średnio wydajemy na nie 500 zł miesięcznie. Na pewno każdy z nas słyszał o kierowcach, którzy mówią, że ich podwyżki cen paliw nie interesują, bo i tak zawsze tankują za „dwie stówy”. W rzeczywistości  żeby ta kwota nie rosła wraz ze wzrostami cen paliw jest na kilka sposobów: po pierwsze szukać tanich stacji paliw.

Nawet na stacjach tej samej sieci ceny litra oleju i benzyny mogą się różnić o kilkanaście groszy. A jeśli zdecydujemy się zmienić stację, skorzystać z tej przy markecie to oszczędności na litrze mogą przekroczyć 20 groszy. Sami zrobiliśmy rekonesans i sprawdziliśmy o ile mogą się różnić ceny na poszczególnych stacjach i gdzie jest najtaniej.

Po drugie można ograniczyć spalanie poprzez oszczędną jazdę. Dzięki kilku prostym trikom można z dnia na dzień ściąć wydatki na paliwo o jedną czwartą. I wcale nie trzeba w tym celu jeździć co czwarty dzień tramwajem. Po konsultacji z wieloletnim dziennikarzem motoryzacyjnym i naukowym Arturem Włodarskim spisaliśmy 7 głównych zasad oszczędnej jazdy.

  • 1. Wcześniej zmieniaj bieg na wyższy
  • 2. Umiejętnie wciskaj gaz
  • 3. Jak najrzadziej wciskaj pedał hamulca
  • 4. Hamuj silnikiem
  • 5. Zrzucaj biegi
  • 6. Przewiduj ruchy innych kierowców
  • 7. Zamknij szyby, zdejmij bagażnik

To oczywiście tylko hasła – jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, to zachęcam do przeczytania tekstu: Przerażają Cię wysokie ceny paliw, a ruszasz właśnie w dłuższą trasę? Oto sześć sposobów na to, by Twój samochód palił mniej. 

Po piąte: ubezpieczenie OC. Warto potargować się o dodatkowe usługi

Ubezpieczenie to obowiązkowa składowa wydatków na samochód. O ile możemy rzadziej myć, oszczędzać na kosmetykach, czy markowych akcesoriach, to z ubezpieczenia nie możemy zrezygnować – przynajmniej z tego OC, które kosztuje średnio  600-900 zł.

Czy można na nim zaoszczędzić? Z punktu widzenia klienta to bardzo dziwne ubezpieczenie. Jego sposobu działania nie określa żadne OWU, tylko ustawa. Wielu kierowców wychodzi z założenia, że skoro pieniądze z polisy i tak dostanie poszkodowany, to nie ma sensu płacić choćby złotówki więcej za OC niż to konieczne. Coś w tym jest.

Warto jednak poszukać opcji, dzięki której przy takich samych stawkach można dostać coś więcej – np. OC w pakiecie z assistance, które zapewni pomoc w razie awarii auta. A to oznacza wymierne korzyści w sytuacji kryzysowej i zaoszczędzić kilka stówek na kosztach holowania. Ta uwaga dotyczy głównie osób, które nie kupują polisy AC (często jest do niej dołączane assistance).

Kiedyś zdarzyło mi się nie kupić ani AC, ani assistance i gdy samochód odmówił posłuszeństwa na moście przez Wisłę żałowałem, że mam tylko „gołą” polisę OC, choć mniej więcej w tej samej cenie mógłbym mieć taką z podstawowym assistance. Holowanie samochodu nie jest tanie.

Za polisę warto płacić – o ile mamy takie możliwości finansowe – w jednej racie. Rozbicie płatności, np. na kwartał sprawia, że sumaryczny koszt jest większy nawet o kilkanaście procent.  Jeśli płatność ratalna oferowana przez ubezpieczyciela nas nie satysfakcjonuje, możemy skorzystać z opcji ratalnej w salonie samochodowym (o ile są to raty bez odsetek).

Czytaj też: W drogę możesz ruszać już bez dokumentów OC i dowodu rejestracyjnego. Ale… czy warto? Zrobiliśmy crash-test nowym zasadom. Bolało!

Po szóste: samochód plus bank

Koncerny motoryzacyjne dopiero zaczynają dostrzegać efekt synergii wynikający z faktu, że ich klient-kierowca potrzebuje usług motoryzacyjnych i finansowych. Kiedyś Getin rozwijał koncepcję „Bank Kierowcy”, ale nie rozwinęła ona skrzydeł. Dziś jest np. motoryzacyjna karta kredytowa od Santander Consumer Banku (Visa TurboKarta), specjalną kartę dla kierowców ma też Citibank wspólnie z BP. W pakiecie jest samochodowe assistance, a do tego zwrot do 3% za paliwo i 1% za inne zakupy.

Toyota Bank uruchomił z kolei MotoKonto i aplikację mobilną „Tankuj Korzyści”. To pakiet nie tylko dla tych, którzy jeżdżą autami marki, której założycielem był słynny Sakichi Toyoda. Główną korzyścią jest to, że klienci „motoryzacyjnego” konta mogą ograniczyć koszty tankowania i korzystać z aplikacji mobilnej, która oferuje im dodatkowe bonusy.

Jest kilka opcji rabatów na paliwo w zależności od tego, jakim samochodem jeździmy i jakie wpływy na konto zapewnimy. Posiadacze Toyoty i Lexusa mają łatwiej, w zasadzie wystarczy, że złożą w banku niewielki depozyt, a już mają 5% oszczędności na paliwie. A po spełnieniu dodatkowych warunków oszczędność może wynieść nawet do 10%. Szczegóły opisaliśmy tutaj: „Z tym kontem bankowym bez większego wysiłku zaoszczędzisz 5% na każdym tankowaniu. A jak się postarsza, to i 10%”

Czytaj też: W poszukiwaniu idealnego banku dla kierowcy. Jakie usługi finansowe świadczą o tym, że bank lubi nie tylko nas, ale i nasz samochód?

Na dodatkowy bonus możemy liczyć jeśli Toyotę lub Lexusa finansujemy kredytem albo leasingiem od Toyota Banku albo Toyota Leasing. MotoKonto z apką „Tankuj korzyści” to chyba „najodważniejsza” na polskim rynku finansowym propozycja bankowa dla kierowców. Ciekaw jestem czy z punktu widzenia kierowców okaże się wystarczająco kusząca.  

———————————————————————————————————————————-

W cyklu „Motofinanse: portfel nowoczesnego kierowcy” opowiadam o własnych doświadczeniach „finansowych” z samochodami, a także o tym jak wybierać najlepszy dla siebie sposób finansowania czterech kółek, jakie są nowe alternatywy dla tradycyjnego zakupu auta, czego można oczekiwać od porządnego dealera, jak zdjąć sobie z głowy kwestie związane z eksploatacją auta, jak je korzystnie zamienić na nowe. Jak oszczędnie używać samochodu i jak dzięki czterem kółkom żyć wygodniej.  Moim Partnerem w tym cyklu artykułów edukacyjnych jest Toyota Bank Polska oraz Toyota Leasing Polska, oferujące bogaty pakiet rozwiązań finansowych dla „konsumentów” samochodów

źródło zdjęcia: PixaBay/Alexas_Fotos

 

Subscribe
Powiadom o
17 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
5 lat temu

Wszystko fajnie z tymi przebiegami, ale… od kiedy to niski przebieg cos gwarantuje? Mieszkam w Szwajcarii. Zona ma auto, ktorym dziennie jezdzi ot miedzy 10 a najdalej 50km. 20 dni w miesiacu srednio. Usrednijmy ze okolo 20km dzienie. Czyli 400km miesiecznie, jakies 5 czy 6 tysiecy kilometrow rocznie, w przeciwienstwie do mnie co robie 90.000km rocznie. No i wszystko fajnie bo powiedzmy ze sprzeda sie te 3 letnie auto z przebiegiem powiedzmy 20.000km tyle ze… Ja wsiadam i jade a zona korzysta ze start-stopu. Jak dziala start stop na zimnym silniku chyba wyjasniac nie trzeba a liczylem- srednio 40 razy… Czytaj więcej »

Admin
5 lat temu
Reply to  Victor

No tak, w tej sytuacji to ja chyba wybrałby Pańskie auto 😉

5 lat temu
Reply to  Maciej Samcik

moje auto to bedzie jezdzaca katastrofa finansowa dla nabywcy. To diesel 1.6 Grand Scenic z dwoma turbinami, jazda ze zmienna geometria.

Nie podejrzewam ze wytrzyma wiecej niz 250.000 km zanim sie nie rozleci.

Choc ostatnim megane benzynowym zrobilem nie sprzedajac go gdyz bylo to auto malzonki 900.000km zanim poszlo do Afryki a kupione zostalo za 1000CHF (7 letnie, przez 3 lata nie robilismy ani przegladu ani zmiany oleju niczego) -ale to byl silnik benzynowy z tylko jedna turbina.

Loki
5 lat temu
Reply to  Victor

Jeżeli w twoim samochodzie system start-stop działa przy zimnym silniku to mam dwie rady. Odwiedź serwis, jeżeli nie pomogą i „ten typ tak ma” to zmień samochód na taki w którym ten system jest bardziej inteligentny i nie uruchamia się jeżeli temperatura silnika jest zbyt niska.

5 lat temu
Reply to  Loki

Samochod jest tylko przedmiotem. W kazdym razie w Mazdzie uruchamia sie tylko na cieplym, w Renault po 10 sekundach pracy.

Wiki
2 lat temu
Reply to  Victor

Mam 3 różne modele ze Star-Stop(firmówka+dwa prywatne) i w żadnym nie włącza się ten system, jeżeli nie osiągnie silnik bezpiecznej temperatury. Z ciekawości zapytam, w jakim modelu zrobili takie dziadostwo??

Pibloq
5 lat temu

Panie Maćku, szacun za próbę inteligentnego produkt placementu. Oficjalnie sprzedawany, a nie udajacy zupelnie bezstronny artykuł. Jest info, kto jest partnerem cyklu. Mimo tego przekaz użyteczny i uniwersalny

Admin
5 lat temu
Reply to  Pibloq

Dzięki, staram się finanować funkcjonowanie serwisu w jak najbardziej uczciwy sposób. Fajnie jeśli słyszę, że Czytelnicy są w stanie zaakceptować taki model.

anonymous
5 lat temu

Jeżeli chodzi o książeczkę serwisową z pieczątkami od ASO to za 200zł można sobie taką skołować.

5 lat temu
Reply to  anonymous

ale chipy w aucie nie sa do przeprogramowania za sensowne pieniadze a zwlaszcza w nowych autach te dane o liczbie startow silnika, hamowan, przebiegu, zakresach obrotow i dokladne logi serwisowe wraz z datami ich odczytu sa zapisywane w wielu miejscach. Da sie je wszystkie flashowac ale nie za sensowne pieniadze w januszex auto import.

Zreszta auta robia sie jednorazowkami.

Rowerzysta
5 lat temu

Po pierwsze im więcej mechanizmów w samochodzie, tym więcej źródeł możliwej awarii. Najgorsza jest wszechobecna teraz elektronika. Kilkunastoletni samochód będzie lepszym wyborem, bo krajowi mechanicy już nauczyli się jakie wybiegi zastosowali producenci, żeby utrudnić nieautoryzowane naprawy. Po drugie silnik benzynowy z instalacją LPG. Wystarczy spojrzeć na cenę LPG. Po trzecie samochód nie młodszy niż 8 – 10 lat, jak tyle przetrwał, to przetrwa następne 10 lat. Po czwarte szerokim łukiem omijam autoryzowane serwisy. Przykład: usterka ABSu w pewnym volvo, wycena z ASO, pompa ABSu do wymiany, 3760 zł. Jadę do mechanika u którego naprawia samochody znajoma. Mechanik: a ABS w… Czytaj więcej »

anonymous
5 lat temu
Reply to  Rowerzysta

Droga jest miejscem dla samochodów a nie pieszych. Jak pieszy chce przejść to niech czeka. Co innego gdy samochód ma być zaparkowany na chodniku, wtedy pieszych należy przepuścić.
BTW coś ostatnio zaczynają znikać komentarze…

Pablo
5 lat temu

Osobiście żałuję że przeczytałem ten artykuł. Jezdze kilkunastoletnim oplem i niczego nie dowiedziałem się z tego artukulu. Przydatne w moim przypadku była wzmianka o Eco driving potraktowany po łebkach. Artykuł tyczy sie glownie nowych aut, a takimi jeździ może kilka % społeczeństwa. Poza tym jak dotrwałem do wzmianki o toyocie ręce załamałem. Dopiero na końcu informacja że artykuł jest sponsorowany. Jakbym wiedział od razu to nawet nie traciłbym na swego cennego czasu.

Bronek
5 lat temu

Każdy samochód dużo kosztuje. Kupujemy auto wg swojego budżetu i proporcjonalnie do niego utrzymanie ciągnie kasę 😉 Można je zniwelować, regularny serwis, stosowanie dobrych zamienników (np delphi, cenowo niewiele odbiegają a poważnie solidne wykonanie), eksploatacja w porę, i przede wszystkim nie piłować tak samochodu.

Lukas
5 lat temu

Zawsze w szukaniu oszczędności z użytkowania samochodu można pokusić się o zamontowanie instalacji gazowej. Oczywiście montaż instalacji kosztuje ale patrząc z perspektywy czasu może okazać się to udaną inwestycją. Ja długo rozważałem decyzję nad zamontowaniem lpg ale koniec końcu postanowiłem to zrobić. Zamontowałem instalację firmy BRC, z której jestem zadowolony , a w dodatku dzięki niej mam oszczędności, które przekładają się na chociażby serwisowanie auta czy tak jak wspomniano na wyminę opon.

5 lat temu

Ja zamiast decydować się na płatności ratalne za przeglądy, zdecydowanie wolę odkładać określoną kwotę na dedykowane subkonto i być przygotowanym na wydatek, którego wysokość mniej więcej jesteśmy w stanie przewidzieć.

Wiki
2 lat temu

Patent od lat sprawdzony, kupuje 3letnie samochody w salonach samochodowych(sprawdzone, wszystko o samochodzie jest jasne, dają gwarancje itd). Taki samochód kosztuje 40%-60% mniej niż nówka. Wybieram samochody popularne jak opel astra, Hyundai Tucson itp gdzie części są tanie(szczególnie te nazywane jako eksploatacyjne) i szybko dostępne. Na oponeo kupuję zawsze opony cena/jakości i nigdy takie wybory mnie nie zawiodły. Nie potrafię zrozumieć dlaczego ktoś kupuje opony za nawet 1000zł/szt, jak opona za 300zł/szt zrobi dokładnie taką samą robotę. Szczerze, to wołałbym wcześniej wyrzucić opony i kupić kolejny zestaw niż jak moi znajomi na oponach za grube miliony, jeżdżą dopóki opona nie… Czytaj więcej »

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Kontrast

Rozmiar tekstu