Terminale płatnicze to nowoczesne urządzenia wielofunkcyjne, które w przedsiębiorstwie coraz częściej są po prostu niezbędne. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, przedsiębiorcy mogą m. in. przyjmować płatności zegarkiem, przetwarzać zwroty, oferować usługi bankowe, wspierać akcje charytatywne, wyświetlać reklamy czy otrzymywać napiwki. Oto przegląd możliwości najnowszych urządzeń
- Osiągnąłeś sukces? Nie chcesz tego zaprzepaścić? Zaplanuj sukcesję. Może w tym pomóc notariusz. A jak? Oto przegląd opcji [POWERED BY IZBA NOTARIALNA W WARSZAWIE]
- Kiedy przychodzi ten moment, że jesteś już gotowy do lokowania części oszczędności za granicą? Pięć warunków, od których to zależy [POWERED BY RAISIN]
- Tego jeszcze nie było. Złoto drożeje szybciej niż akcje. Jak inwestuje się w „papierowy” kruszec? I po co w ogóle to robić? [POWERED BY XTB]
W ramach cyklu edukacyjnego „Firma bezgotówkowa”, którego partnerem jest firma Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv, zastanawiamy się nad rozwojem płatności bezgotówkowych w Polsce. W pierwszej części zaprezentowaliśmy korzyści z rozliczeń bezgotówkowych. W drugiej części obaliliśmy najpopularniejsze mity związane z taką formą rozliczeń. Dzisiaj pokażemy dodatkowe usługi i możliwości, które oferują nowoczesne terminale płatnicze i sprawdzimy, jak firma może na nich zyskać.
„Zapomniał pan portfela? To żaden problem”!
Zacznijmy od podstawowej funkcji terminala płatniczego, czyli od przyjmowania płatności za sprzedane produkty. Nowoczesne terminale pozwalają przedsiębiorcy rozliczać się na wiele sposobów. Tradycyjny klient może wykorzystać fizyczną kartę płatniczą i wsunąć ją do terminala, a bardziej nowoczesna osoba może skorzystać z innych opcji.
Dzięki technologii NFC (z ang. Near Field Communication), terminale płatnicze umożliwiają przyjmowanie płatności zbliżeniowych, które są szybsze (wystarczy przyłożyć kartę do terminalu) i wygodniejsze (często nawet nie trzeba podawać PIN-u) dla klientów. Polska pod tym względem jest bardzo rozwiniętym krajem – ponad 99% terminali przyjmuje transakcje zbliżeniowe i ponad 98% kart płatniczych posiada funkcję zbliżeniową. Nic tylko korzystać.
„W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologii i wzrostu popularności płatności bezgotówkowych, korzystanie z terminali płatniczych praktycznie stało się podstawowym elementem obsługi klienta. Przedsiębiorstwa zyskują możliwość przyciągania większej liczby kontrahentów, zapewniając im wygodę i bezpieczeństwo podczas przyjmowania płatności”
– twierdzi Robert Andrukiewicz, dyrektor pionu technologii i członek zarządu w Fiserv Polska S.A. Nowoczesne terminale płatnicze umożliwiają też przyjmowanie płatności nawet bez fizycznej obecności karty w sklepie. Takich metod płatności jest coraz więcej – Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay itd. Klienci, którzy odwiedzili sklep bez portfela też będą mogli zrobić zakupy. Wystarczy jakiś telefon komórkowy, zegarek, breloczek itd. z funkcją NFC. W tej grupie płatności jest też nasze polskie dziecko – BLIK.
Przetwarzanie zwrotów
Wielu przedsiębiorców ułatwia klientom dokonanie wyboru i przez określony czas zgadza się na darmowe zwroty zakupionych produktów (najczęściej produkty można zwrócić w ciągu 14 lub 30 dni, chociaż są i tacy, którzy przyjmują zwroty przez rok lub nawet bezterminowo).
Terminal płatniczy ułatwia taką procedurę zwrotu w firmie, ponieważ zwrot może być przeprowadzony tą samą metodą, którą nastąpiła płatność. Od strony klienta zwrot przebiega niemal identycznie, jak wcześniejsza płatność: wsuwa kartę płatniczą do terminalu lub ją zbliża do czytnika.
Nie ma też powodu do obaw związanych z nowoczesnymi płatnościami. Terminale płatnicze umożliwiają również zwroty produktów klientom, którzy płacili za pomocą mobilnych płatności. W takiej sytuacji także wystarczy np. zbliżyć zegarek do czytnika na terminalu. Zwrot przebiegnie bezproblemowo.
Terminal wpłaci i wypłaci
Terminale płatnicze to urządzenia wielofunkcyjne, które dostępne są w coraz większej liczbie punktów handlowo-usługowych. To cieszy, bo – z drugiej strony – w Polsce mamy coraz mniej bankomatów (na koniec marca 2024 r. było ich 20 869) i placówek bankowych (na koniec maja 2024 r. w Polsce było 4906 oddziałów).
Jednocześnie wzrastają limity transakcji w bankomatach (np. maksymalna wypłata podczas jednej transakcji) i opłaty (darmowe wypłaty i wpłaty są coraz rzadziej dostępne w bankach), a banki zachęcają klientów do samodzielnego załatwiania spraw. To może być sporym utrudnieniem w zarządzaniu finansami osobistymi dla bardziej tradycyjnych klientów.
Ratunkiem mogą być terminale płatnicze. Przedsiębiorcy, którzy się w nie zaopatrzą, mają możliwość zaoferowania klientom substytucyjnych usług – wypłaty gotówki z kasy sklepu przy okazji robienia zakupów (usługa cashback) i wpłaty gotówki na kartę (odwrócona usługa cashback). Skorzystanie z takich usług jest banalnie proste – wystarczy, że klient poinformuje o tym sprzedawcę.
Dostępność usługi to nie jest jej jedyna zaleta. Wielu klientów ceni sobie możliwość wpłaty i wypłaty w sklepach z powodu bezpieczeństwa (gotówkę podaje lub odbiera sprzedawca; nie ma obawy, że urządzenie połknie kartę lub że zostało „zeskimmowane”) i wygody (i tak robią zakupy).
„Dostępność dodatkowych funkcji terminali takich jak cashback czy wpłata na konto, może znacznie poprawić konkurencyjność sklepu oraz przyciągnąć klientów, a co za tym idzie zwiększyć zyski. Dzięki szerokiej ofercie konsumenci z pewnością zapamiętają sklep i będą chętniej do niego wracać”
– przekonuje Robert Andrukiewicz z Fiserv Polska S.A. i dodaje, że usługa jest stale unowocześniana. Opracowano m. in. aplikację (PolCard Pay), która ułatwia skorzystanie z tej opcji poprzez wcześniejsze wprowadzenie niezbędnych danych na swoim telefonie komórkowym. To kolejny krok w stronę wygody klienta.
Terminale płatnicze oferują usługi dodatkowe
Przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę, że Polacy chętnie korzystają z dodatkowych możliwości, które oferują terminale płatnicze. Jak wynika z najnowszego badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024”, przygotowanego przez PolCard from Fiserv (tutaj cały raport dla chętnych), prawie co czwarty badany (24,6%) wykorzystywał terminal płatniczy do płatności kartami podarunkowymi lub lojalnościowymi.
Akceptacja określonych kart podarunkowych zwiększa liczbę potencjalnych klientów i niejako ich lojalizuje. Szczególnie w sytuacji, w której bezpośrednia konkurencja nie oferuje takiej możliwości. 23,5% ankietowanych wykorzystywało terminale płatnicze do zwrotów środków za zakupy na rachunek karty (np. w przypadku zwrotu lub reklamacji towaru), a 22% wypłacało gotówkę z kasy sklepu dzięki tzw. usłudze cashback.
Polacy wybierają też inne usługi dodatkowe. Terminale płatnicze pozwalają klientom m. in. doładować telefon na kartę (korzysta z tego 17,3% badanych), zostawić napiwek (15,4% – do tego jeszcze dojdę), kupić okresowy bilet komunikacji miejskiej bezpośrednio na kartę płatniczą (9,7%) czy zapłacić w innych walutach (7,1%).
Płatność kartą w innej walucie (tzw. DCC – Dynamic Currency Conversion) bywa niekorzystna dla Polaków za granicą (tutaj o tym pisałem), ale może być zbawienna dla polskich przedsiębiorców, którzy obsługują zagranicznych klientów. Zagraniczny klient od razu pozna ostateczną kwotę (w swojej walucie), którą zapłaci – a to dla wielu z nich komfort i spokój psychiczny. Natomiast przedsiębiorcy daje to szansę na dodatkowy zysk, bo otrzyma prowizję od przewalutowania transakcji.
Przeczytaj też, w poprzednim artykule z cyklu, jakie korzyści niosą płatności bezgotówkowe!
Terminale płatnicze: działalność charytatywna, napiwki
Nowoczesne urządzenia pozwalają też np. na przyjmowanie napiwków podczas transakcji kartą płatniczą (jak wspomniałem, czyni to 15,4% badanych Polaków). To może nie jest jakąś ogromną korzyścią dla przedsiębiorcy, ale poprawia dochody pracowników, a wszyscy wiemy, że od zadowolenia kadry w dużej mierze zależy sukces firmy.
Nie ukrywam, że zdarzyło mi się nie zostawić napiwku w restauracji tylko dlatego, że nie było możliwości przekazania takiego napiwku podczas płatności kartą, a ja po prostu nie miałem gotówki. Nie jest dla mnie problemem dodać 10% do płatności kartą, ale już byłoby problemem udanie się do bankomatu i powrót do restauracji z gotówką. Myślę, że takich klientów jest więcej.
Napiwki to nie jedyna kwota, którą możemy dobrowolnie doliczyć do transakcji. Terminale płatnicze umożliwiają nam działalność charytatywną. Przy okazji codziennych zakupów możemy więc w prosty sposób (np. jednym kliknięciem) wspierać potrzebujących.
Dodatkowe funkcje: samoobsługa, reklamy
Zupełnie innym rozwiązaniem są samoobsługowe terminale płatnicze, które umożliwiają klientom samodzielną realizację transakcji, a przedsiębiorcom pozwalają ograniczyć koszty (pracownicze, obsługi gotówki) i udostępnić swój biznes w trybie ciągłym (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu).
Możliwość samoobsługi jest coraz bardziej pożądana w różnych branżach. Między innymi dlatego taką furorę robią w Polsce różne automaty paczkowe. Samoobsługowy terminal płatniczy oszczędza czas klientów, pozostawia im pełną swobodę, a jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo i oferuje różne formy płatności. Można napisać, że wtedy biznes „sam się kręci”.
Przedsiębiorcy mają też możliwość prezentacji treści marketingowych (od statycznych po animacje) na ekranach terminali płatniczych lub na wydrukach. Taka reklama pozwoli zachęcić klientów do dalszych zakupów (można np. zaprezentować inne produkty lub zaoferować jakieś specjalne kupony).
Jeżeli przedsiębiorca nie chce reklamować się w ten sposób, bo np. nie chce być zbyt nachalny, to taka reklama na terminalu lub wydruku i tak może stanowić dodatkowe źródło przychodów firmy. Wystarczy że przedsiębiorca odstąpi takie miejsce na reklamę zewnętrznym firmom i pobierze za to prowizję.
——————
Partnerem cyklu edukacyjnego „Firma bezgotówkowa”
jest Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv
Jeśli chcielibyście wdrożyć płatności bezgotówkowe zachęcamy do skorzystania z oferty naszego Partnera. Masz dodatkowe pytania? Więcej informacji na temat wdrażania płatności bezgotówkowych w firmie (np. w sklepie stacjonarnym lub e-commerce) znajdziesz na stronie PolCard from Fiserv. Sprawdź TUTAJ
Fiserv Polska, właściciel marki PolCard from Fiserv, od trzech dekad współtworzy rynek nowoczesnych płatności bezgotówkowych, przyczynia się do rozwoju, promocji oraz popularyzacji obrotu bezgotówkowego. Jest krajowym pionierem płatności elektronicznych – ponad 30 lat temu pod marką PolCard zainstalowała pierwszy w Polsce terminal. Firma wspiera polskich przedsiębiorców, administrację publiczną, operatorów transportowych i organizacje charytatywne w bezpiecznej, szybkiej i wygodnej obsłudze płatności bezgotówkowych.
Zdjęcie główne: Freepik