27 kwietnia 2022

Głupia sytuacja? Gdy do zmiany adresu do korespondencji potrzebny jest… notariusz. Ostrożność? Ochrona danych czy XIX wiek w procedurach?

Głupia sytuacja? Gdy do zmiany adresu do korespondencji potrzebny jest… notariusz. Ostrożność? Ochrona danych czy XIX wiek w procedurach?

W erze bankowości internetowej, kont zakładanych na podstawie selfie i przelewów na telefon wydawałoby się, że wszystkie formalności można załatwiać zdalnie. „Zmiana adresu korespondencyjnego – mogłoby się wydawać prozaiczna korekta – okazała się mocno nieprzyjemnym doświadczeniem” – napisała do nas pani Monika. Firma Generali, prowadząca konto PPK naszej czytelniczki, zażądała w tym celu… notarialnego potwierdzenia adresu! Nie uwierzyłem, więc zadzwoniłem. I zdębiałem

Pani Monika założyła w firmie, w której pracowała, PPK. Postanowiła – jak twierdzi – „wycisnąć dodatkowe 1,5% pensji od pracodawcy”. I my taką postawę pochwalamy. Po każdą złotówkę warto się schylić, jeśli chce się godnie żyć na emeryturze. Potem nasza czytelniczka zmieniła pracodawcę, ale – w celu dywersyfikacji portfela – nie przenosiła składek i zgromadzone dotychczas środki zostały w Generali.

Zobacz również:

Minęły dwa lata i, przeglądając dokumenty, pani Monika zorientowała się, że nie zmieniła adresu do korespondencji. Tego z kolei pochwalić nie możemy, bo za takie gapiostwo można czasami drogo zapłacić – utratą wrażliwych danych osobowych. To powinna być prosta sprawa. Okazało się jednak, że… trudno o bardziej skomplikowaną procedurę!

„Okazuje się, że jedyną możliwością zmiany adresu korespondencyjnego jest przesłanie dokumentu poświadczonego przez pracodawcę lub notariusza. Jako że zmieniłam prace dwa lata temu, tylko druga opcja jest teraz możliwa. W dobie elektronicznego poświadczenia tożsamości nawet przez urzędy udanie się do notariusza to jednak przesada”

– napisała pani Monika. I mnie też się wydało, że coś tu nie gra. Postanowiłem zadzwonić na infolinię Generali i dopytać. I dostałem tę samą odpowiedź. Z jednym dodatkiem – o zmianę danych można zawnioskować nawet u byłego pracodawcy. Z tym Generali, jak widać, nie ma problemu.

Zostałem jednak poinformowany, że ani przez konto internetowe, ani w oddziale nie ma możliwości zmiany danych do korespondencji. Jedynie pocztą i z potwierdzeniem tożsamości przez notariusza.

To norma czy odchylenie? Jak jest w innych PPK?

Nie zdziwi Was pewnie, że w innych TFI prowadzących Pracownicze Plany Kapitałowe problem ze zmianą adresu do korespondencji był przyjmowany ze zdziwieniem. „Proszę się zalogować na stronie i tam można zmienić wszystkie dane, także dane do korespondencji” – usłyszałem na infolinii NN TFI.

Z kolei w PKO TFI dowiedziałem się, że nie trzeba nawet szukać osobnego dostępu przez platformę i-fundusze, bo wszystko to można załatwić przez bankowość internetową iPKO. A dla niezdigitalizowanych użytkowników opcją jest zawsze wizyta w dowolnym oddziale banku.

Czytaj też: Powidoki po wyroku, czyli frankowy galimatias. Kredyt unieważniony, a w jego miejsce pojawia się… nowy, na 150 000 zł. Prawnik panikuje, bank uspokaja

Generali wydaje się więc nadmiernie utrudniać cały proces. Dlaczego się tak dzieje? Co mówi ustawa o PPK? Artykuł 4 głosi, że „w sprawach dotyczących PPK uczestnik PPK składa oświadczenia woli w postaci elektronicznej”. Purysta prawniczy mógłby się upierać, że zmiana danych adresowych to nie jest oświadczenie woli. Może i tak.

Oświadczenie woli to czynność prawna – a więc prowadząca do zmiany naszych praw i obowiązków. A zmiana danych to czynność faktyczna, a więc niewywołująca konsekwencji prawnych. A zatem nawet ustawodawca uznał, że internet jest wystarczająco bezpieczny do tego, by decydować o swoich oszczędnościach emerytalnych.

Co ma zrobić pani Monika? Zacisnąć zęby czy walczyć? Zadbać o bezpieczeństwo

Wydaje mi się, że priorytetem powinno być zadbanie o ochronę własnych danych osobowych. Jeśli listy zawierające informacje o stanie konta, imię i nazwisko i inne wrażliwie trafią w niepowołane ręce, mogą narobić więcej szkód, niż będzie kosztowało wybranie się do notariusza po odpowiednie zaświadczenie.

Ale z drugiej strony, Generali powinno się wziąć za siebie. W dobie wszechobecnej bankowości elektronicznej, gdy nawet urzędowe sprawy możemy załatwiać elektronicznie, poświadczając tożsamość, oczekiwanie papierowych zaświadczeń brzmi jak powrót do przeszłości.

Pani Monice mogę poradzić też, by rozważyć skonsolidowanie swoich rachunków PPK w ramach jednego TFI. Dywersyfikacja to dobra rzecz, ale dodatkowe koszty, które generuje gorsza jakość obsługi klienta, mogą przeważyć nad korzyściami. Tutaj jednak rachunek zysków i strat trzeba przeprowadzić samemu.

Subscribe
Powiadom o
22 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Rafał
5 miesięcy temu

Ostatnio podobnie się zdziwiłem jak chciałem zamknąć dwa IKZE (żony i moje), oba założone oczywiście przed internet. W eMaklerze trzeba im wysłać wypowiedzenie z poświadczonym u notariusza podpisem. W bossa wystarczy zwykły list, chociaż i to możnaby uprościć do formy elektronicznej.

Założenie raz dwa, z likwidacją gorzej.

Stef
5 miesięcy temu
Reply to  Rafał

W ING wystarczy kliknąć w systemie i IKZE zamknięte.

Paweł
5 miesięcy temu
Reply to  Rafał

Też zamierzałem zlikwidować IKZE eMakler. Przeczytałem Twój komentarz, sprawdziłem na stronie i nie dociera do mnie, że to prawda.
Lecz to jest prawda. Masakra jakaś.

Admin
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Auć

Sylwester
5 miesięcy temu
Reply to  Rafał

Przy zakładaniu należy zawsze sprawdzić warunki „wypisania się” z usługi, bo może się okazać, że zysk początkowy zostanie stracony na końcu.
Czy to będzie powyższy eMakler, czy domena w Nazwie…

Danek
5 miesięcy temu

Tak, generali ma „świetną” stronę interentową. „Bardzo” rozbudowaną. W co nie klikniesz, jest napis: „chcesz, wiedzieć więcej, zadzwoń” lub zostaw numer telefonu. Ani OWU, ani szczegółów. XXI wiek.

Grzegorz
5 miesięcy temu

Skoro pracodawca zgłaszał pracownika to jest on kanałem do zmiany danych.
PPK nie ma jak zweryfikować, że pracownik jest tym za kogo sie podaje bo nie przeprowadzał on tego procesu z pracownikiem a z pracodawcą właśnie…

Sylwester
5 miesięcy temu

Czasem firmy również upadają, więc wtedy kompletnie zamyka się ten kanał komunikacji… albo wpada w kanał…

Radek
5 miesięcy temu
Reply to  Grzegorz

Czy to oznacza, że pieniądze w PPK są również pracodawcy? Przecież to on wpłacał pieniądze a nie pracownik.

Zbyszek
5 miesięcy temu

PKO i i-fundusze to też nie są zbyt przyjazne dla użytkownika: wcześniejsza wypłata środków z PPK jest możliwa tylko w oddziale banku – z tego co pytałem znajomych to w innych firmach nie ma takich wymagań.

Hieronim
5 miesięcy temu
Reply to  Zbyszek

Nieprawda, w oddziale należy tylko dodać instrukcję płatniczą, tj. numer rachunku do zwrotu z rachunku PPK. A sam zwrot można wtedy wyklikać przez stronę.

Kamil
5 miesięcy temu
Reply to  Hieronim

czyli jednak żeby zrobić odkupienie trzeba pójść do oddziału 😉 marny online …

Marcin
5 miesięcy temu

Mialem niedawno Plan Oszczedzania w Generali TFI.
Kazda zmiana strategi (konwersja funduszy) czy wyplata, zmiany danych etc. wymagalo kontaktu osobistego bezposrednio z oddzialem lub w ostatecznosci (sposob nie zalecany przez pracownikow) videokonferencji z obsluga klienta. Za kazdym razem min. 30-45min zmarnowane.
Dodatkowo zdarzalo sie ze po videokonferencji przychodzila informacja poczta, ze zlecenie np. konwersji nie moze zostac zrealizowane (czego oczywiscie w trakcie rozmowy nie bylo wiadomo?! 🤨).
Ogolnie rzecz ujmujac i na podstawie wlasnych doznan nie dziwi mnie ten artykul.

Mieczysław
5 miesięcy temu

Panie Macieju, podobna sytuacja jest w reklamowanym przez Pana IKZE w AXA / obecnie UNIQA /. Chciałem zmienić rachunek bankowy, zadzwoniłem na infolinię i też okazało się, że muszę iść do notariusza i potwierdzić notarialnie zmianę rachunku. Gdyby Pan zechciał z łaski swojej skontaktować się z nimi i przemówić im do rozumu. Czy oni naprawdę nie widzą, że mamy już mocno zaawansowany XXI wiek.

Admin
5 miesięcy temu
Reply to  Mieczysław

Dobrze, zapytam ich. Ale zmiana rachunku to jednak inna para kaloszy, bo to jest dana, która pozwala wytransferować pieniądze w zupełnie inne miejsce. Choć oczywiście można zrobić weryfikację tożsamości klienta w oparciu o ePUAP, czy jakiś podpis elektroniczny. Adres do korespondencji to jednak jest dana pomocnicza.

Mieczysław
5 miesięcy temu
Reply to  Maciej Samcik

Ja rozumiem, że zmiana rachunku to inna waga niż adres korespondencyjny. Tylko, że IKZE w AXA założyłem w 2017 r. opłacając pierwszy przelew że SKOK, który wkrótce upadł. Jednak rachunek z tego pierwszego przelewu cały czas figuruje w moich danych, mimo iż corocznie wpłacam pełną stawkę na IKZE z rachunku w Banku Santander. Uważam, że konto z Santandera mogłoby w takiej sytuacji zostać potraktowane jako weryfikacyjne, tak jak na podstawie przelewu weryfikacyjnego można otwierać konta.

Admin
5 miesięcy temu
Reply to  Mieczysław

Pewnie można byłoby to przelewem weryfikacyjnym załatwić. Wydaje mi się, że oni mają taką procedurę, bo sam kiedyś korzystałem…

Kinga
5 miesięcy temu

Panie Macieju,

Jeżeli posiada Pan kontakt do swojej czytelniczki (którą również jestem :)), polecam skorzystać z opcji jaką udostępnia Generali na swojej stronie internetowej: https://www.transakcje.generali-investments.pl/transakcje.generali-investments/front/rejestracja . Niedawno otrzymałam list od Generali z informacją o konieczności aktualizacji swoich danych wraz z informacją jak to mogę w prosty sposób zrobić on-line. Faktycznie wszystkie dane zarówno osobowe jak i kontaktowe można zmienić za pośrednictwem bankowości internetowej dlatego zaskoczyła mnie trochę ta informacja opisana w artykule.

Mam nadzieję, że pomogłam 🙂 …wyprawa do notariusza to faktycznie tragedia, chociaż opcja często dostępna wśród różnych TFI z jakimi miałam styczność do tej pory 🙂

Pozdrawiam
Kinga

Admin
5 miesięcy temu
Reply to  Kinga

Wielkie dzięki!

Manka
5 miesięcy temu

Zdecydowanie warto oszczędzać w ppk ,sama widze ile oszczędności juz mam i że jest to opłacalne, bo dzięki dopłacie pracodawcy i tego co raz na rok dopłaci mi państwo, mam raz tyle ile sama odłożyłam.

Adam
5 miesięcy temu

Ciekawe jak ma się do tego RODO gdzie podmiot ma prawo do aktualizacji danych niepoprawnych, a strona dane przetwarzająca ma obowiązek je zaktualizować pod groźbą kary.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!