Od wtorku 12 listopada przedsiębiorcy będą mogli logować sie do nowych systemów GOonline, Biznes Pl@net, FX Pl@netConnect Host oraz aplikacji mobilnych GOmobile i GOmobile Biznes, które zastąpią stare „raiffeisenowe” systemy Online, Online Biznes, Dealer, Connect oraz aplikacje mobilne Mobilny Portfel i Mobile Biznes
W poprzednim artykule pokazałem, na jakie zmiany muszą przygotować się klienci detaliczni dawnego Raiffeisen Bank Polska. W weekend 9-11 listopada nastąpi ostatni etap włączania tamtego biznesu do struktur BNP Paribas – to tzw. fuzja operacja, czyli integracja systemów informatycznych. Ale zmiany czekają też klientów firmowych. Oni też będą logować się już do nowych systemów bankowości internetowej, mobilnej oraz platformy wymiany walut. Krok po kroku wyjaśniam, co zrobić, żeby przez fuzję firma przeszła suchą stopą.
- Bezpieczna szkoła i bezpieczne dziecko w sieci, czyli czego nie robić, by nie „sprzedawać” swoich dzieci w internecie? [POWERED BY BNP PARIBAS]
- Wybory w USA: branża krypto wstrzymała oddech. W świecie finansów to ona ma najwięcej do ugrania. Po wyborach nowe otwarcie? [POWERED BY QUARK]
- Pieniądze w rodzinie, jak o nich rozmawiać, żeby nie było niemiło? Natalia Tur i Maciej Samcik [POWERED BY BNP PARIBAS / MISJA OSZCZĘDZANIE]
System Online zamieni się w GOonline
Online to w dawnym Raiffeisen Bank Polska system bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych i najmniejszych przedsiębiorców. W weekend 9-11 listopada zostanie on przeniesiony do systemu GOonline. Pamiętajcie, że numer rachunku bankowego Waszej firmy się nie zmieni.
Żeby 12 listopada firma bez zakłóceń mogła korzystać z e-banku, wystarczy wejść na stronę logowania Banku BNP Paribas i wybrać kafel GOonline. W polu „login” trzeba podać dotychczasowy identyfikator bądź login. Dla większości klientów one się nie zmienią, ale jest nieliczna grupa klientów, którzy w odrębnej korespondencji zostaną poinformowani o konieczności zmiany również loginu. SMS-em z banku przyjdzie hasło do pierwszego logowania, po czym będzie trzeba ustalić nowe „stałe” hasło.
We wtorek 12 listopada, po otwarciu systemu powinniście zobaczyć historię transakcji z ostatnich dwóch lat, wyciągi bankowe z okresu ostatnich 18 miesięcy, aktywne produkty, i co bardzo ważne dla przedsiębiorców – listę zdefiniowanych odbiorców, zlecenia stałe oraz przelewy z przyszłą datą płatności.
Firmy często mają rachunki w kilku bankach. Sytuacja nieco się komplikuje, jeśli przedsiębiorca korzystał zarówno z systemu Online w dawnym Raiffeisen Bank Polska, jak i z systemu dla firm w BNP Paribas (BiznesPl@net). System Online zostanie przeniesiony do GOonline, ale firma nie zobaczy w nim „zawartości” systemu BiznesPl@net. BNP Paribas wyjaśnia:
„W takim przypadku rachunki obsługiwane obecnie w BiznesPl@net pozostaną w BiznesPl@net. Logowanie do BiznesPl@net pozostanie bez zmian. Natomiast produkty widoczne w tej chwili w systemie Online zostaną przeniesione do systemu GOonline, do którego loginem będzie dotychczasowy login do systemu Online. Nie będzie też możliwości po zalogowaniu przełączenia się z jednego systemu do drugiego, będzie to wymagało oddzielnego zalogowania się.”
Jeśli natomiast ktoś korzystał z systemu Online jako klient firmowy i indywidualny, to po zalogowaniu się do nowego systemu domyślnie zobaczy rachunki indywidualne. Żeby zobaczyć swoje rachunki firmowe, wystarczy wybrać profil firmy w prawym górnym rogu z rozwijanej listy. Przeskakiwanie między profilem indywidualnym i firmowym nie będzie wymagało odrębnego logowania.
Przeczytaj też: Uwaga klienci Banku BNP Paribas i dawnego „polskiego” Raiffeisena! Już wkrótce połączenie systemów informatycznych. Co to oznacza?
Przeczytaj też: Ryzykowny ruch BNP Paribas. Nie będzie już prowadził kont przejętych po ex-Raiffeisenie. Klienci muszą się „przesiąść”. Co ich czeka?
Online Biznes zastąpi system BiznesPl@net
Klienci biznesowi, którzy w dawnym Raiffeisenie korzystali z systemu Online Biznes, przesiądą się na system BiznesPl@net. Jak przebiegać będzie migracja, zależy od tego, w jaki sposób firma autoryzowała transakcje. Jeśli SMS-em, to przy pierwszym logowaniu(po wprowadzeniu dotychczasowego loginu), w wiadomości SMS na numer telefonu używany dotychczas do obsługi w Online Biznes przyjdzie hasło startowe. Należy je wpisać, po czy system poprosi o zdefiniowanie nowego hasła dostępu do BiznesPl@net. Ten system używa tzw. hasła maskowanego, czyli trzeba wpisać tylko wybrane znaki hasła oraz kod SMS.
Ponadto po pierwszym zalogowaniu się do BiznesPl@net pojawi się komunikat o możliwości instalacji programu TrusteerRapport. Nie ma się czego obawiać – uspokaja BNP Paribas. To bezpłatne oprogramowanie rekomendowane przez bank, a zwiększające bezpieczeństwo komputera w sieci. Jakiś czas temu pisaliśmy więcej na jego temat.
Inaczej do BiznesPl@net zalogują się przedsiębiorcy, którzy w starym Online Biznes autoryzowali transakcje za pomocą klucza kryptograficznego (token USB). Oni też zachowują dotychczasowy identyfikator bądź login. Po jego wpisaniu, trzeba będzie kliknąć „dalej”, wybrać klucz i podać dotychczasowy kod PIN. Następnie należy podłączyć token USB do komputera i kliknąć „podpisz”, a po chwili nacisnąć przycisk na urządzeniu. Kolejne logowania do systemu będą wyglądały w ten sam sposób.
W nowym systemie klient zobaczy swoje dotychczasowe rachunki i produkty. Pojawi się historia operacji, ale początkowo tylko od 1 stycznia 2019 r. Wyciągi od 1 stycznia 2018 r. będą widoczne w systemie od poniedziałku 18 listopada.
Może się zdarzyć, że firma korzysta zarówno z systemu BiznesPl@net i Online Biznes. Co wtedy? Od 12 listopada te systemy nie będą zintegrowane, a więc klient będzie miał dwa rachunki z powiązanymi z nimi produktami i usługami, ale w tym samym systemie BiznesPl@net. Do każdego z nich będzie musiał się jednak oddzielnie zalogować.
Przeczytaj też: Bank porządkuje ofertę, więc zamienia klientom kredyt na… kartę kredytową. Klienci wkurzeni, ale czy stracą na tej zamianie? Sprawdzam!
Przeczytaj też: Coraz więcej pieniędzy na zasieki i… coraz więcej kradzieży. Dlaczego przegrywamy bitwę z cyberprzestępcami? Są nowe liczby
Migracja aplikacji mobilnych
12 listopada znikną też dotychczasowe systemy bankowości mobilnej. Rachunki z aplikacji Mobilny Portfel zostaną przeniesione do „zielonego” GOmobile. Żeby przejść na nowy system, trzeba najpierw pobrać i zainstalować aplikację GOmobile (będzie ją można zainstalować dopiero od 12 listopada).
Aktywacja polegać będzie na podaniu dotychczasowego identyfikatora bądź loginu do systemu Online (jeśli ktoś go nie ma, to podaje PESEL lub numer paszportu) oraz nazwiska rodowego matki. Hasło do aktywacji bank prześle SMS-em, po czym będzie trzeba nadać indywidualny kod PIN.
A jeśli ktoś jest zarówno klientem „żółtym” (dawny Raiffeisen Bank Polska),jak i „zielonym” (obecny BNP Paribas) i korzystał do tej pory z aplikacji mobilnych Mobilny Portfeli GOmobile, 12 listopada wszystkie swoje rachunki zobaczy w jednej aplikacji GOmobile.
Z kolei użytkownicy aplikacji mobilnej Mobile Biznes przeniesieni zostaną do aplikacji GOmobile Biznes. Trzeba będzie ją ściągnąć na telefon i zainstalować (opcja dostępna od 12 listopada). Konfiguracja aplikacji możliwa będzie przez system BiznesPl@net.
Tam – w zakładce „Administracja i narzędzia” trzeba wybrać GOmobile Biznes i kliknąć „Dodaj nowe urządzenie”, następnie wprowadzić nazwę urządzenia. W kolejnym kroku należy podpisać tę dyspozycję (dodawanie urządzenia) używaną metodą autoryzacji i kliknąć „Aktywuj”.Następnie w telefonie należy uruchomić i aktywować aplikację, wprowadzić jednorazowy kod SMS i zezwolić aplikacji GOmobile Biznes na robienie zdjęć i nagrywanie filmów.
Kolejny krok to zeskanowanie kod QR, który wyświetli się w systemie BiznesPl@net (można go wpisać ręcznie). Na koniec trzeba ustalić kod PIN, który będzie służył do logowania i autoryzowania transakcji. BNP Paribas zapewnia, że aplikacja GOmobile Biznes ma ten sam zakres funkcjonalności co wygaszana Mobile Biznes.
Przeczytaj też: Oddajesz mniejsze sumy, niż pożyczasz, czyli kredyt z ujemnym oprocentowaniem i to dla każdego. Pan Jarek: „w sumie to porażka”
Przeczytaj też: Planują drakońskie podwyżki opłat za parkowanie w centrum Warszawy. Ale strategia kija to za mało. Mam pomysł na marchewkę
Wymiana walut na nowej platformie
Z kolei firmy, które korzystają z platformy do wymiany walut Dealer, będą musiały przesiąść się na FX Pl@net. Dostęp do niej będzie możliwy po zalogowaniu się do bankowości internetowej BiznesPl@net i kliknięciu w FX Pl@net w górnym menu lub bankowości internetowej GOonline i wybraniu zakładki „Oferta” w menu głównym, następnie w „Aplikacje” i FX Pl@net.
Na nową platformę przeniesiona zostanie cała historia transakcji realizowanych za pośrednictwem Dealera. I jak zapewnia BNP Paribas, funkcjonalność platformy będzie miksem rozwiązań i narzędzi dostępnych na „żółtym” Dealerze i „zielonym” FX Pl@net. Do dyspozycji firmy będą m.in. transakcje wymiany walut pomiędzy rachunkami klienta (natychmiastowe –księgowane online pod środki na rachunku, jak iw ramach limitu księgowane w momencie zawarcia transakcji), alerty kursowe, Serwis Ekonomiczny czy bieżące wykresy wybranych par walutowych.
Będzie też zmiana dla firm, które korzystają z usługi Connect, integrującej systemy księgowe firmy z systemem bankowości elektronicznej. Zastąpi je usługa BNP Paribas Connect Host to Host. Tu więcej na ten temat.
Jeśli macie pytania związane z ostatnim etapem połączenia BNP Paribas z dawnym Raiffeisen Bank Polska, piszcie: maciej.bednarek@subiektywnieofinansach.pl