Kolejne rekordy na aukcjach charytatywnych i coraz więcej osób, które przekazują pieniądze organizacjom dobroczynnym, to znak, że lubimy i chcemy pomagać. A organizacje charytatywne wychodzą nam naprzeciw i bardzo nam to ułatwiają. I nie tylko one. Ostatnio znakiem czasu stało się przekazywanie na cele charytatywne… punktów zdobytych w programach lojalnościowych. To może być cenny pomysł, gdy – w wyniku pogorszenia sytuacji gospodarczej – część osób nie będzie już w stanie przekazywać pieniędzy. A pomagać nadal będziemy chcieli
Liczne badania wskazują na to, że pomoc innym pozytywnie odbija się na naszej psychice. Daje nam to poczucie spełnienia, satysfakcji i bycia dobrym człowiekiem. Dlatego pomagamy coraz chętniej i w domowych budżetach znajdujemy środki na pomoc potrzebującym, a jeśli ich brakuje, to staramy się oferować pomoc w inny sposób, np. udzielając się w wolontariatach.
- Wymarzony moment, żeby inwestować w fundusze obligacji? Podcast z Pawłem Mizerskim [POWERED BY UNIQA TFI]
- Nowe funkcje terminali płatniczych. Jak biometria zmieni świat naszych zakupów? [POWERED BY FISERV]
- BaseModel.ai od BNP Paribas: najbardziej zaawansowana odsłona sztucznej inteligencji we współczesnej bankowości!? [POWERED BY BNP PARIBAS]
Polacy chętniej pomagają. Nie tylko Ukraińcom
Z zeszłorocznego badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH wynika, że blisko 60% z nas angażuje się finansowo w różnego rodzaju akcje charytatywne. Najczęściej przekazujemy rocznie na zbiórki między 50 a 300 zł, a najwięcej pieniędzy pływa od darczyńców z województwa opolskiego, podlaskiego i świętokrzyskiego. Największe kwoty przekazują przeważnie osoby zarabiające powyżej 9000zł, ale również osoby znajdujące się w kiepskiej sytuacji materialnej starają się pomagać potrzebującym.
Najbardziej spektakularnym dowodem na naszą chęć niesienia pomocy było zaangażowanie, z jakim Polacy ruszyli na pomoc Ukraińcom. W ciągu pierwszych trzech miesięcy od momentu wybuchu wojny, aż 70% z nas zaangażowało się w pomoc. Pomagaliśmy na różne sposoby. Wolontariusze zorganizowali punkty pomocy na dworcach, wiele osób przyjmowało uchodźców do swoich domów, niektórzy jeździli po kilkaset kilometrów, żeby dotrzeć na granice i tam pomagać potrzebującym lub dowozić uchodźców w bezpieczne miejsca.
W całym kraju organizowane były zbiórki żywności i produktów pierwszej potrzeby. Polacy wspierali nie tylko uchodźców, ale gotowi byli też przeznaczyć swoje prywatne środki na pomoc militarną dla wojsk ukraińskich. W słynną zbiórkę na tureckiego drona Bayraktar zaangażowało się ponad 220 000 osób, wpłacając łącznie ponad 24 mln zł.
Na niespotykaną dotąd skalę zaangażowaliśmy się również finansowo. Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, wartość prywatnych wydatków na pomoc Ukrainie mogła wynieść nawet 10 mld zł. To ponad 2,5-krotnie więcej niż w ubiegłym roku wydaliśmy łącznie na wszystkie cele dobroczynne! Wojna w Ukrainie to jednak szczególny przypadek i wszyscy mamy nadzieję, że nie będzie już więcej podobnych sytuacji. Jednak dowodów na nasza wielkoduszność jest więcej.
Najbardziej znaną polską akcją charytatywną jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Organizacja co roku ma inny określoną z góry grupę, której będzie pomagać, np. dzieci z niedosłuchem czy oddziały intensywnej terapii. WOŚP działa już od 30 lat i z roku na rok notuje kolejne rekordy. W zeszłym roku uzbierano aż 224 mln zł. Nawet podczas pandemii, gdy fizyczne zbiórki poprzez wolontariuszy były ograniczone, przekazaliśmy na WOŚP rekordową kwotę, a było to ponad 184 mln zł.
Inną bardzo znaną organizacją z długą historią jest Polska Akcja Humanitarna, która wspiera osoby dotknięte klęskami żywiołowymi oraz konfliktami zbrojnymi. W ramach znanego programu Pajacyk organizacja od lat pomaga niedożywionym dzieciom i wspiera działania na rzecz ochrony zdrowia psychicznego.
Trochę młodszą organizacją działającą w naszym kraju jest Szlachetna Paczka, która co roku wyszukuje najbardziej potrzebujące rodziny, a następnie z pomocą wolontariuszy przygotowuje paczkę z najbardziej potrzebnymi artykułami. Organizacja wspiera również dzieci z biednych rodzin. Wolontariusze, którzy zaangażują się w program Akademia Przyszłości, pomagają dzieciom w nauce, ale również w budowaniu pewności siebie. Organizacji wyspecjalizowanych w pomocy potrzebującym jest jednak znacznie więcej.
——————-
ZAPROSZENIE:
Ten artykuł jest częścią cyklu edukacyjnego #smartshopping, który „Subiektywnie o Finansach” realizuje wspólnie z programem lojalnościowym PAYBACK. Radzimy w nim, jak wycisnąć najwięcej z lojalności przy kupowaniu i jak przy tym „oszukać” inflację. Do tej pory w cyklu ukazały się następujące poradniki.
Które programy lojalnościowe najlepiej powalczą z inflacją? Jak walczyć z inflacją w domowym budżecie? Program lojalnościowy pozwoli odzyskać 1000 zł rocznie i więcej. Ale na który warto postawić?
Smart shopping w sklepach stacjonarnych: Tu wygrywają sprytni. Oto strategie wyciskania oszczędności z kuponów i punktów w sklepach stacjonarnych
Smart shopping w internecie: Kupujesz w sieci, zbierasz punkty oraz zniżki. Jak uniknąć kłopotów z ich naliczaniem? Jak działają programy lojalnościowe w sieci?
Smart shopping na stacji paliw: Lato to był sezon rabatów na stacjach benzynowych. A co jesienią? Jakie oszczędności można uzyskać na jednym tankowaniu, gdy połączymy promocje?
Zapraszam też na stronę akcji #smartshopping: tutaj znajdziesz wszystkie poradniki
——————-
Jak pomagać mądrze i sprytnie?
Upewnij się, komu pomagasz. Na całym świecie są miliony potrzebujących osób znajdujących się w gorszej sytuacji od nas. Nie jesteśmy w stanie zaangażować się w każdą możliwą akcję i nie każdą jesteśmy też w stanie zweryfikować. Niestety nasza chęć niesienia pomocy jest często wykorzystywana, a za zbiórkami na rzecz ubogich często stoją oszuści. Dlatego najlepiej wspierać sprawdzone organizacje charytatywne.
Daje nam to nie tylko pewność, że pieniądze trafią do potrzebujących, ale też to, że zostaną one wydane efektywnie. Profesjonalne organizacje przeważnie mają jakiś konkretny profil np. pomoc dzieciom z niepełnosprawnościami, wsparcie osób starszych, uchodźców itp. Dzięki skupieniu na konkretnym temacie i latom doświadczeń, wiedzą na co nasze pieniądze najlepiej wydać. A my zyskujemy poczucie, że nasza pomoc faktycznie jest efektywna.
Kiedyś materialna pomoc najbardziej kojarzyła nam się z przekazaniem gotówki konkretnej organizacji, najczęściej w formie wrzucenia pieniędzy do puszki. Już od kilku lat coraz chętniej dokonujemy przelewów na konto wybranej instytucji czy akcji. Jednak sposobów na finansową pomoc jest coraz więcej.
Wykorzystaj swoje podatki do pomocy. Sposobem na finansowe wsparcie potrzebujących, które nic nas nie kosztuje, jest przekazanie 1% podatku na organizację pożytku publicznego. Decydując się na taki krok, nic nie tracimy, bo jeśli podatku nie przekażemy, to trafi on po prostu do urzędu skarbowego. Nic więc dziwnego, że coraz częściej korzystamy z tej opcji pomocy. W ubiegłym roku zdecydowało się na to 15,9 mln podatników, przekazując łącznie 1,14 mld zł. To aż o 140 000 zł więcej niż rok wcześniej.
Lista organizacji, którym możemy pomóc, jest bardzo długa, więc chwilę może nam zając decyzja o tym, którą wybrać. Na szczęście sam proces przekazania swoich środków to już bardzo prosta sprawa. Przy rocznym rozliczeniu podatkowym wystarczy w rozwijanej liście znaleźć instytucję, którą chcemy wesprzeć.
Darowizny wykorzystuj jako ulgi podatkowe. Inną podatkową zachętą do pomocy potrzebującym jest możliwość odliczenia darowizny od podatku. Maksymalna ulga podatkowa to 6% naszego dochodu. Co ciekawe, możemy rozliczyć nie tylko darowiznę w formie przekazania środków na organizację pożytku publicznego czy działalność charytatywna kościoła, ale również krwiodawstwo.
Szukaj wsparcia u znajomych. Ciekawą formą pomocy jest założenie zbiórki na profilu społecznościowym. Takie akcje są dość popularne wśród użytkowników, którzy akurat obchodzą urodziny. W ramach świętowania proszą swoich znajomych, by wraz z życzeniami przekazali dowolną kwotę na wybraną przez nich organizację charytatywną.
Coraz popularniejsze staje się również pomaganie przy okazji organizacji wesela. Przez lata nowożeńcy w dniu ślubu obdarowywani byli dziesiątkami bukietów świeżych kwiatów. I rzeczywiście pokój wypełniony różnokolorowymi roślinami robi wrażenie. Niestety po kilku dniach nasze piękne kwiaty nadają się już tylko na śmietnik, dlatego nowożeńcy często już podczas zapraszania sugerują, co chcieliby otrzymać zamiast kwiatów.
Wiele par prosi o butelkę wina lub los na loterię, ale są też tacy, którzy wolą, aby ich goście swoje pieniądze wydali na pomoc innym. Częstą praktyką jest, że nowożeńcy proszą swoich gości np. o zakup kredek, zeszytów i innych akcesoriów szkolnych, które po ślubie przekazują np. do wybranego domu dziecka.
Pomagaj, nie wychodząc z domu. Instytucje charytatywne szukają dla nas coraz łatwiejszych rozwiązań, bo prawda jest taka, że w codziennym zabieganiu o tym zapominamy, nawet jeśli mamy środki i chęci żeby pomóc. A potrzebujących jest wiele. Już od kilku lat możliwa jest pomoc nawet poprzez wysłanie SMS-a, więc możemy zrobić to w dowolnej chwili, nawet podczas oglądania telewizji.
Włącz pomoc do codziennych aktywności. Pomagać możemy też przy innych codziennych czynnościach, nawet przy wypłacie z bankomatu. Na ekranach bankomatów do wyboru mamy kilka organizacji m.in. WOŚP, PCK czy PAH, na rzecz których można przekazać od 1 do 500 zł podczas jednej operacji.
Punkty na pomoc potrzebującym, czyli nowy trend w programach lojalnościowych
Zakupy to kolejna aktywność, podczas której nasze pieniądze mogą trafić na konto organizacji charytatywnej. Przykładem jest zakup książek. Niektóre wydawnictwa w ramach współpracy z PAH przekazują część środków na konto organizacji.
Takich firm, które przekazują część ceny swojego produktu na konta różnych organizacji, jest coraz więcej, a my możemy pomagać, robiąc zakupy w wybranych sklepach. Ciekawym przykładem jest PAYBACK, który kojarzymy najbardziej ze zbieraniem punktów wymienialnych na nagrody lub zniżki. Jednak uzbierane punkty mogą zostać zamienione na pieniądze, które wesprą organizacje charytatywną.
—————————–
ZAPROSZENIE:
Jednym z największych w Polsce programów lojalnościowych jest PAYBACK. Z jego pomocą możesz zbierać punkty w 1500 stacjonarnych sklepach popularnych sieci handlowych i ponad 250 sklepach online – łącznie obejmujących dużą część Twojego domowego budżetu. Jeśli jeszcze nie jesteś w programie PAYBACK – zarejestruj się tutaj.
Punkty PAYBACK możesz też wykorzystać do wspierania organizacji charytatywnych. Największą z nich jest Polska Akcja Humanitarna. Od 10 lat Partnerzy i uczestnicy PAYBACK aktywnie wspierają Program Pajacyk. Dzięki przeznaczonym na ten cel punktom na konto Pajacyka wpłynął ponad milion złotych. Tylko w tym roku w akcji Punktuj z sercem wzięło ponad 50 000 uczestników Programu oraz wszyscy Partnerzy koalicji, w tym również sklepy online.
Dodatkowo, tuż po wybuchu wojny w Ukrainie PAYBACK uruchomił możliwość wymiany punktów na vouchery przeznaczone na zbiórkę organizowaną przez PAH w ramach akcji „SOS Ukraina” . Spotkała się ona z ogromnym odzewem ze strony uczestników Programu, którzy wspierają ją nieprzerwanie od ponad 7 miesięcy – vouchery charytatywne.
Obok działań prowadzonych na rzecz PAH uczestnicy Programu mogą wymieniać swoje punkty także na vouchery przeznaczone na rzecz innych organizacji takich jak: TOPR, Siemacha, Szlachetna Paczka, Pola nadziei oraz Akademia przyszłości. Jak widać, sposobów na pomoc jest bardzo dużo.
Nawet jeśli nie mamy wolnej gotówki, którą możemy przelać na konto organizacji charytatywnej, to coraz więcej instytucji daje nam możliwość wspierania potrzebujących podczas codziennych zakupów czy innych aktywności. Pamiętajmy o tych możliwościach, bo potrzebujących jest wiele, a liczy się każdy grosz.
———————————-
Niniejszy artykuł jest częścią akcji edukacyjnej #smartshopping, którą blog „Subiektywnie o Finansach” prowadzi wspólnie z operatorem programu lojalnościowego PAYBACK. Zapewne go znasz, bo jest jednym z największych w Polsce programów lojalnościowych. Z jego pomocą możesz otrzymywać punkty – i wymieniać je na nagrody – w 1500 stacjonarnych punktach sprzedaży popularnych sieci handlowych i 250 sklepach online, obejmujących większość Twojego domowego budżetu. Zaloguj się lub zarejestruj pod tym linkiem i odzyskuj pieniądze wydane podczas zakupów razem z ekipą „Subiektywnie o Finansach”.