14 listopada 2018

400.000 klientów Deutsche Banku jest już w Santanderze. Jedna sprawa wciąż nie daje spokoju klientom. Wyjaśniam

W miniony weekend dane blisko 400.000 klientów indywidualnych i firm przeniesiono z systemu informatycznego Deutsche Banku do systemu Santander Bank Polska. Z informacji od banku, ale też sygnałów od Was, wynika, że tzw. fuzja operacyjna przebiegła bez żadnych problemów. Pytanie, które często powtarza się w związku z fuzją, dotyczy warunków zachowania preferencyjnej marży kredytów hipotecznych, które pozostają w obsłudze Deutsche Banku

Wygląda na to, że w Santanderze mogą otwierać szampana. Wielka operacja przeniesienia danych blisko 400.000 klientów z systemu informatycznego Deutsche Banku do systemu Santandera Banku przebiegła bez zakłóceń. Potwierdzają to nie tylko pracownicy banku, ale też klienci:

„Operacja na medal – poszło gładko i sprawnie, wszystko na nowej stronie jest czytelne i się zgadza! Szybka zmiana. I w końcu normalna aplikacja na telefon i sensowna strona do wykonywania operacji”

– piszecie na Facebooku. Rzeczywiście – tak, jak przepowiadaliśmy – przesiadka z nieco „niedoinwestowanego” systemu Deutsche Banku na jeden z przyjemniejszych, którym cieszą się klienci Santandera, może być szokiem, ale raczej in plus. Pod jednym z naszych tekstów o fuzji banków jeden z czytelników dodał pochwałę:

„Jestem pod wrażeniem. Miałem konto i w Santanderze i w Deutsche Banku. Dzisiaj rano zalogowałem się do Santandera i wszystko wydaje się być w jak najlepszym porządku. Konta, subkonta i lokaty z Deutsche Banku automatycznie zostały przeniesione, są aktywne i mają właściwe oprocentowanie. Brawo dla obsługi informatycznej Santandera, za wykonanie tak trudnej operacji w tak sprawny sposób”

Migracja danych, czyli tzw. fuzja operacyjna, rozpoczęła się w piątek. Następnie wyłączono systemy bankowości elektronicznej Deutsche Banku i Santandera. Klienci mogli korzystać ze swoich pieniędzy tylko za pośrednictwem kart. Przerwa trwała jednak krócej, niż można się było obawiać.

„Wszystkie przeniesione produkty i usługi są dostępne dla klientów i gotowe do obsługi. e-banking dla klientów Santander Bank Polska został ponownie udostępniony przed planowanym czasem, czyli w niedzielę po godz. 19.00”

– mówi Patryk Nowakowski z Santander Bank Polska, szef projektu połączenia. Już chwilę po północy w poniedziałek ex-klienci Deutsche Banku mogli aktywować bankowość elektroniczną. To właściwie jedyna czynność, którą muszą wykonać klienci, by korzystać z usług banku jak dotychczas. Najpierw trzeba zalogować się do systemu Deutsche Banku (do db easyNET/db powerNET), a następnie postępować zgodnie ze wskazówkami. Operacja nie powinna zająć więcej niż ok. 5 minut.

W poniedziałek ok. godz. 14.30  nowe usługi aktywowało ponad 22,5 tys. klientów. Od wtorku wszystkie placówki przejmowanej części Deutsche Banku działają pod szyldem Santander Bank Polska. W razie problemów można dzwonić na infolinie – ich numery się nie zmieniły.

Przeczytaj też: Klienci Raiffeisena już w BGŻ BNP Paribas. Ale nie wszyscy. Co Austriacy zrobili klientom z kredytami walutowymi? Interweniuję!

Klienci: co będzie z marżą naszych kredytów?

Zachęcałem Was do sygnalizowania ewentualnych problemów związanych z fuzją. Nie było ich dużo. Pytanie, które najczęściej się pojawiało, dotyczyło osób, które w Deutsche Banku (nadal będzie działał w Polsce obsługując klientów korporacyjnych) nadal będą spłacać walutowe kredyty hipoteczne.

Konkretnie chodzi o warunki utrzymania marży. Deutsche Bank uzależniał jej obniżenie od spełnienia określonych warunków. Czy po fuzji nadal będzie trzeba to robić? W jednym z poprzednich tekstów informowałem, że po połączeniu banków przesłanką do podwyższenia marży będzie rezygnacja bądź brak opłacania składek na powiązane z kredytem ubezpieczenie na życie. Obsługa tego ubezpieczenia pozostaje w Deutsche Banku.

Co z pozostałymi produktami, które pracowały na obniżoną marżę? Chodzi o konto osobiste z określonymi wpływami, korzystanie z karty kredytowej lub opłacanie składek w produkt „db Inwestuj w przyszłość”. Tych warunków już nie będzie trzeba spełniać, by marża się nie powiększyła. A gdyby jakimś cudem tak się stało, wystarczy złożyć wniosek w Deutsche Banku o przywrócenie poprzedniej stawki. Pan Przemysław napisał:

„Jestem klientem Deutsche Banku i mam tam kredyt hipoteczny z „wtulonym” ROR-em i kartą kredytową. Napisał Pan, że można z tego zrezygnować, ale wczoraj na infolinii poinformowano mnie, że te wymagania zostają po staremu”

Wygląda na to, że tu w błąd wprowadził naszego czytelnika pracownik infolinii. Jeszcze raz zatem wklejam stanowisko Santander Banku, bo od tej pory to on zajmuje się obsługą tych produktów:

„W przypadku produktów kredytowych pozostających w Deutsche Bank Polska, których marża jest uzależniona od posiadania innych produktów, takich jak konto osobiste, karta kredytowa czy produkt z linii „db Inwestuj w Przyszłość”, bank zachowa obowiązującą na dzień przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Santander Bank marżę, niezależnie od tego, czy klienci będą korzystać z ww. produktów w przyszłości”

Przeczytaj też: Jak suchą stopą przejść z Deutsche Banku do Santandera? I co po 12 listopada stanie się z kontami, kredytami i lokatami?

Wystarczy oświadczenie, czy potrzebny aneks?

W tej sprawie pojawił się jeszcze jeden aspekt prawny. Pan Janusz został poinformowany o tym, że nie będzie musiał już spełniać powyższych wymogów. Jednak jego obawy wzbudza forma rozwiązania tej sprawy. Od Deutsche Banku otrzymał bowiem oświadczenie.

„Oczekiwałem aneksu do umowy. Oświadczenie to dokument seryjny, luźno powiązany z moimi warunkami i nawet niepodpisany – podpisy są tam wklejone i wydrukowane. Czy taki dokument może mieć jakiekolwiek umocowanie prawne? Przecież gdybym jakąkolwiek sprawę załatwiał na oświadczenie, w dodatku z wydrukowanym podpisem, to bank by mnie wyśmiał i kazał się oddalić. Czy tak można? Czy bank nie poszedł na skróty, nie chcąc przeprocesować iluś tam aneksów do umów?”

– pyta pan Janusz. O spojrzenie na tę sprawę prawniczym okiem poprosiłem mec. Jacka Szymańskiego z kancelarii Szymański Wyjątek. Szymański zauważa, że oświadczenia przesyłane do klientów to dokumenty opatrzone tzw. faksymiliami, czyli mechanicznym powieleniem wzoru podpisu danej osoby, przez co – w rozumieniu Kodeksu cywilnego – nie zastępują odręcznego podpisu i tym samym nie pozwalają na modyfikację umowy, która zakłada dla skuteczności swej zmiany formy pisemnej. Ale prawnik uspokaja:

”Informację przesłaną do klientów należy odczytywać nie jako zmianę umowy, a jako oświadczenie spółki o sposobie wykładni umowy w zakresie, w którym stała się ona niemożliwa do wykonania. Niektóre bowiem postanowienia umowy – jak chociażby utrzymywanie konta w banku, z którym została podpisana umowa – stają się niemożliwe do wykonania, a powstała luka nawet w braku oświadczenia banku nie pozwalałaby na niekorzystną dla kredytobiorcy modyfikację umowy.”

A zatem, przesłane oświadczenie w wystarczający sposób chroni interesy kredytobiorców. Ale oczywiście na wszelki wypadek to pismo z banku warto zatrzymać, zarchiwizować, podpiąć do umowy. Tak na wszelki wypadek.

 

23
Dodaj komentarz

avatar
13 Comment threads
10 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
20 Comment authors
PawelMonikapiotrMonikaBartek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Wojciech
Gość
Wojciech

Dla mnie migracja nie przeszła gładko. W zasadzie w ogóle nie udała się. Od dwóch dni jestem bez dostępu do konta. System nie wysyła potwierdzających sms ów. Interwencja na infolinii nie pomogła. Chyba trzeba będzie udać się osobiście do placówki banku

Juannita
Gość
Juannita

U nas to samo. Brak dostępu, brak pomocy na infolinii i konieczna wycieczka do banku

Monika
Gość
Monika

U mnie haslo dostepu do db easy net nie dziala. Konieczna wizyta w banku, a ja nieszkam za granica. Czy ktos byl w podobnej sytuacji?

Typo
Gość
Typo

Historia operacji w santander dostępna tylko od 1 stycznia 2017, w dB była dostępna cała

yottahz
Gość
yottahz

Ale była taka informacja, że historia będzie tylko od 1 stycznia 2017, że starszą trzeba sobie pobrac, albo trzeba będzie poprosić bank

T1000
Gość
T1000

Kompletnie nie podoba mi się wygląd po zalogowaniu. Z lewej strony jakieś bzdurne informacje o strukturze wydatków, która mnie kompletnie nie interesuje, a z prawem już jakaś czerwona kropka z natarczywymi ofertami pożyczkowo-kredytowymi. No ale tego się niestety spodziewałem i to mam. Z ładnego przejrzystego i neutralnego wyglądu zrobił się po prostu syf.

GLC
Gość
GLC

A ja złożyłem wcześniej sprzeciw do zmian. Konto zamknęło mi się wraz końcem 9.11.2018. Warunek zachowania marży z tą pseudo „promocją” zachowany (posiadanie konta w dn. 9.11.2018) i nie oddałem swoich danych za darmo Santanderowi. Muszą się o nie bardziej postarać.

Sauk
Gość
Sauk

Jestem ciekaw jak wygląda sprawa funduszy inwestycyjnych. W DB było ich kilkaset i sam miałem jakieś tam zakupy porobione. Sprzedałem jednak wszystko kilka miesięcy temu. Czy ktoś pozostawił fundusze i nadal je widzi już w nowej odsłonie Santandera? Zastanawia mnie czy Santander będzie w związku z tym oferował inne fundusze niż tylko swoje skoro i tak musi utrzymywać inne u przejętych klientów DB. Oferta inwestycyjna DB była jednak dużo lepsza niż BZWBK/Santander i byłoby fajnie, gdyby coś od przejętego DB w tej kwestii się nauczyli.

Maciej Samcik
Admin

Wydaje mi się, że ta platforma przeszła do Santandera, bo to jedna z fajniejszych rzeczy, którą miał Deutsche Bank

msw
Gość
msw

Mam w exDB kredyt w PLN i ROR z dożywotnio darmową kartą (dawna promocja DB). Jestem userem typowo online, mam alergię od chodzenia do oddziałów banków i dzwonienia na infolinię. Wrażenia po fuzji: PLUSY: – Lepszy system transakcyjny. – Dostęp do apki i Blika. – Zachowana bezwarunkowa darmowa taryfa (ciekawe na jak długo). – Możliwość dodatkowych operacji na kredycie (zmiana r-ku do automatycznej spłaty, zmiana dnia spłaty, predterminowa spłata całkowita). MINUSY: – Bral fukcji częściowej nadpłaty kredytu, była taka w exDB. – Wymienione w plusach operacje na kredycie wymagają podpisania ppierowego aneksu w pddziale, bleee. – Bank tu i tam… Czytaj więcej »

Artur
Gość
Artur

A ja mam pytanie do kredytu hipotecznego w PLN – ten rodzaj kredytu hipotecznego został przeniesiony do Santander. Czy aby utrzymać obniżoną marże muszę kontynuować konto Life za 12 zł miesięcznie, wpływy na konto, karta kredytowa i db Inwestuj w przyszłości? Bo mieszają się w artykule warunki dla kredytów walutowych (czyli nie w PLN, które zostały w db) a pytanie Pana Przemysława wygląda na pytanie o kredyt hipoteczny w PLN.

Pietrek
Gość
Pietrek

Podbijam pytanie. Jeden konsultant mówi że można zmienić konto Life na inne bez wpływu na marże kredytu hipotecznego. Inny, że nie można. Potrzebna jasna odpowiedz ze strony Santander.

Kamil
Gość
Kamil

Migracja to dramat, nie moglem sie zalogowac do DB bo haslo nie wchodzilo, konieczna wizyta w banku Santander, pozniej podalii bledne haslo pin tymczasowe, pozniej kolejna wizyta zeby odebrac dobre haslo. Po zalogowaniu nie widac bylo karty kredytowej, wiec kolejna reklamacja. Przez jakis czas nie dalo sie tez korzystac z aplikacji na androida. Wiec dla mnie tragedia! Na szczescie konto teraz jest bezplatne oraz mozna zrezygnkwac z karty kredytowej a to duzy plus bo konto 12zl na miesiac a karta 79zl/rok

bartosz
Gość
bartosz

No ja chciałem się zalogować do swojego konta w DB, przekierowano mnie na stronę Santander, tam nowe hasło oraz wymaganie potwierdzenia kodem sms że zapoznałem się z regulaminem konta i tabelą opłat i prowizji… oczywiście nie potwierdziłem, bo tak naprawdę nie wiem nawet, które konto używam po migracji z DB. Może to za 150zł / mc? Więc do swoich pieniędzy mogłem się dostać dopiero po akceptacji czegoś, o czym nie za bardzo mam pojęcie…

Artur
Gość
Artur

Zgadza się, trochę strzał w ciemno, akceptując regulamin i TOiP, które nie wiadomo jak przekłada się na posiadane produkty w nowym banku. Jedynie zapewnienie, że opłaty się nie zmieniają po migracji dają jakieś pojęcie, że może bank nas nie okradnie…

Jana
Gość
Jana

Dokładnie to samo zauważyłam i postanowiłam w związku z tym zadzwonić na infolinię. Tam dowiedziałam się, że moje konto z DB zostało przekonwertowane na konto, które teraz będzie kosztowało ponad 2 razy więcej. To oszukiwanie klienta, zwłaszcza, że wcześniej dopytywałam na infolinii DB i zostałam zapewniona, że nowe konto nie będzie kosztowało więcej. Na szczęście warunków nie zaakceptowałam, a bankowi Santander podziękuję .

Bartek
Gość
Bartek

Migracja w moim przypadku przebiegła bez problemów, ale nadal jestem posiadaczem konta Life (taki bonus do kredytu za 25zł/mc) i żeby go zmienić na inne należy udać się do oddziału. Kredyt został w db, który udostępnił wykastrowany serwis w którym nie widać stanu rachunków do obsługi kredytu tylko wysokość kolejnej raty i harmonogram spłat.
Czy ktoś może przerabiał migrację rachunku db Life na konto, np. Jakie chcę? Zastanawia mnie czy numery rachunków(zwłaszcza walutowego, z którego ściągana jest rata kredytu) pozostaną bez zmian?

T1000
Gość
T1000

Po migracji z DB nie ma możliwości założenia profilu zaufanego, bo osoba z DB jest dla Santander jak osoba zupełnie obca. Trzeba więc i tak zameldować się w oddziale z dowodem osobistym, co podważa istotę zakładania tego profilu w pełni online za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Poczzekam jeszcze do początku stycznia na zapadalność mojego depozytu założonego w DB i spadam z tego banku.

piotr
Gość
piotr

Po przeczytaniu Państwa felietonu napisałem do Santanderze poprzez portal jak wygląda kwestia marzy i produktów DB inwestuj w przyszłość. Dziś mi odpisali, że nic się nie zmieniło. Także, w poniedziałek udam się do placówki, aby wyjaśnić temat face-to-face.

Monika
Gość
Monika

W moim przypadku integracja to porażka. Myślałam, że nie może byc gorzej niż w DB a jednak. Nie dochodzą do mnie przelewy od pracodawcy. Bank rozpatruje reklamacje juz 8 dzien mimo dostarczenia wszelkich możliwych potwierdzeń operacji. Nie pomagaja żadne ponaglenia. Sciagneli mi opłatę za karte mimo,że w DB była za darmo. Na wszystko mam złożyć reklamacje ktore mogą byc rozpatrywane do 30 dni.

Pawel
Gość
Pawel

W moim przypadku migracja nie przebiegła pomyślnie. System Santander ma oznaczony mój dowód osobisty jako zastrzeżony. Jedyne co mogę zrobić to odwiedzić oddział Santander – a przebywam za granicą. Porażka.

Subiektywny newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślę ci powiadomienie o najważniejszych tematach dla twojego portfela. Otrzymasz też zestaw pożytecznych e-booków. Dla subskrybentów newslettera przygotowuję też specjalne wydarzenia (np. webinaria) oraz rankingi. Nie pożałujesz!

Zamknij